Liikenteessä ärsyttää:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Melkein poljin väistämisvelvollisuutensa laiminlyöneen bussin alle, eli ihan normipäivä. Jarruja vois vähän viritellä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Prismassa kohta juttua pyöräteistä ja siitä missä pyöräily ois niinku turvallisinta, jos kiinnostaa.
Tuli noista pyöräteiden päättymisistä mieleen, että sama ongelma koskee, tosin pienemmässä määrin, myös mopoja ja mopoille sallittuja teitä. Sieltä joutuu melko mielenkiintoisia kiemuroita joskus ajamaan jos haluaa laillisesti liittyä viereiselle tielle. Ja toisinaan laillisesti liittymisen toteuttaminen on mahdottomuus. Ellei sit työnnä koko rakkinetta jonnekin.

Olen soveltanut.

Hankalia paikkoja ovat.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuli noista pyöräteiden päättymisistä mieleen, että sama ongelma koskee, tosin pienemmässä määrin, myös mopoja ja mopoille sallittuja teitä. Sieltä joutuu melko mielenkiintoisia kiemuroita joskus ajamaan jos haluaa laillisesti liittyä viereiselle tielle.
Kyl on vaikeeks tehty ku haluaa vaikka vaan pyöräillä kehä1 myöten. Jokasen isomman risteävän tien ramppihelvetissä joutuu etsimään että mistäs kolkasta sitä pääsee jatkamaan samaan suuntaan. Tuntuu että noi pyörätiet on tehty sillä filosofialla, että kunhan nyt pysyisivät poissa autoilijoiden jaloista. Pyörätieverkko kyllä kattaa melkein joka paikan, mutta ei puhettakaan että olisi jotenkin järkevästi se verkko suunniteltu pyöräilijän kannalta tai että olisi toimivat runkoreitit joilla ei tarvis mitään väistää tai varoa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24300
Sijainti
lappeen Ranta
Kyl on vaikeeks tehty ku haluaa vaikka vaan pyöräillä kehä1 myöten. Jokasen isomman risteävän tien ramppihelvetissä joutuu etsimään että mistäs kolkasta sitä pääsee jatkamaan samaan suuntaan. Tuntuu että noi pyörätiet on tehty sillä filosofialla, että kunhan nyt pysyisivät poissa autoilijoiden jaloista. Pyörätieverkko kyllä kattaa melkein joka paikan, mutta ei puhettakaan että olisi jotenkin järkevästi se verkko suunniteltu pyöräilijän kannalta tai että olisi toimivat runkoreitit joilla ei tarvis mitään väistää tai varoa.
Auttaisi jo aika paljon jos tehtäisiin ne pyörätiet kulkemaan ihan omia reittejään. Ei niiden aina (tai oikeastaan juuri koskaan) tarvitse olla just siinä autotien vieressä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kyl on vaikeeks tehty ku haluaa vaikka vaan pyöräillä kehä1 myöten. Jokasen isomman risteävän tien ramppihelvetissä joutuu etsimään että mistäs kolkasta sitä pääsee jatkamaan samaan suuntaan. Tuntuu että noi pyörätiet on tehty sillä filosofialla, että kunhan nyt pysyisivät poissa autoilijoiden jaloista. Pyörätieverkko kyllä kattaa melkein joka paikan, mutta ei puhettakaan että olisi jotenkin järkevästi se verkko suunniteltu pyöräilijän kannalta tai että olisi toimivat runkoreitit joilla ei tarvis mitään väistää tai varoa.
Täältä päin löytyy aika hyvin suuntakylttejä kyllä.

Ja tarkoitin tuossa edellä tilannetta, jossa täytyy mopolla liittyä kevyenliikenteenväylältä autotielle. Aina siihen ei selkeää keinoa ole.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minkähän vuoksi tossa kuvassa on muuten huputettu noi ennen siltaa olevat liikennevalot? Joskus kun on enämpi ruuhkaa, niin ilman valoja tuohon tulee mukava pattitilanne, kun sillan jälkeinen vasemmalle kääntyvien ryhmittymiskaista tulee täyteen.
Mä olen aina kuvitellut, että ne valot on siinä talvea varten. Jos autot päästää tuohon ylämäkeen odottamaan vuoroaan liukkaalla niin siinä ollaankin sitten hetki.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Auttaisi jo aika paljon jos tehtäisiin ne pyörätiet kulkemaan ihan omia reittejään. Ei niiden aina (tai oikeastaan juuri koskaan) tarvitse olla just siinä autotien vieressä.
Toi lisäis entisestään reitin epäselvyyttä, kun itse ainakin tiedän TIEN joka vie paikasta A paikkaan B, mutta en tiedä niistä kevyenliikenteenväylien suunitimista yhtään mitään ja mitä kauemmaksi se SIITÄ tiestä vie, sitä todennäköisemmin olen menossa harhasuuntaan.

Kävelyväylät huutaa kipeemmin GPS-navigointia kuin autoliikenne.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24300
Sijainti
lappeen Ranta
Minkähän vuoksi tossa kuvassa on muuten huputettu noi ennen siltaa olevat liikennevalot? Joskus kun on enämpi ruuhkaa, niin ilman valoja tuohon tulee mukava pattitilanne, kun sillan jälkeinen vasemmalle kääntyvien ryhmittymiskaista tulee täyteen.
Mä olen aina kuvitellut, että ne valot on siinä talvea varten. Jos autot päästää tuohon ylämäkeen odottamaan vuoroaan liukkaalla niin siinä ollaankin sitten hetki.
En ollut tuota huputuskysymystä aiemmin huomannutkaan. Eli kuten Bobakki tuossa kirjoittikin, ne ennen ylämäkeä olevat valot on sen takia että talvella ei liikenne juutu siihen ylämäkeen. Varsinkin rekat voisivat olla kivoja jumittaessaan siihen. Veikkaan, että kokemuksen perästä on nuo lisäliikennevalot tuohon ilmestyneet eli liikenne on joskus seissyt siinä oikein huolella ja jollain on sitten välähtänyt. Tässä on toinen vastaava paikka, jossa myös talvella lisäliikennevalot, jotka kesällä huputettuna.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Kyl on vaikeeks tehty ku haluaa vaikka vaan pyöräillä kehä1 myöten. Jokasen isomman risteävän tien ramppihelvetissä joutuu etsimään että mistäs kolkasta sitä pääsee jatkamaan samaan suuntaan. Tuntuu että noi pyörätiet on tehty sillä filosofialla, että kunhan nyt pysyisivät poissa autoilijoiden jaloista. Pyörätieverkko kyllä kattaa melkein joka paikan, mutta ei puhettakaan että olisi jotenkin järkevästi se verkko suunniteltu pyöräilijän kannalta tai että olisi toimivat runkoreitit joilla ei tarvis mitään väistää tai varoa.
Jep, huomasin tuon tossa muutama viikko sitten kun fillaroin töihin reitin korkeuserojen mukaan optimoitua reittiä (http://kevytliikenne.ytv.fi/ :thumbup:).
Taidan jatkossa fillaroida sen kilometrin tai kaksi enämpi, että pääsee menemään tuttua reittiä pitkin.

Joskus vuosia sitten kävin fillarilla töissä ja oli myös salibandytreenit illalla 19-20 Rajatorpassa ja sieltä parikyt kilsaa himaan. Kehä3 oli tuolloin aika pahasti vaiheessa ja hetken matkaa siellä joutui menemään autojen seassa, kun pyörätie oli nyrkinkokoista murikkaa ja olin kilpurilla liikenteessä.. Kehä-3:n myötäisesti pystyi aika hyvin kyllä löytämään sen reitin, mutta korkeuserot oli siten, että korkeimmilla kohdilla pyörätie oli aina korkeammalla ja alimmilla kohdilla pyörätiet oli aina matalammalla. Ryydytti vetää yötä myöten treenien jälkeen, kun tajusi, että pyörätiet meni tolleen.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
En ollut tuota huputuskysymystä aiemmin huomannutkaan. Eli kuten Bobakki tuossa kirjoittikin, ne ennen ylämäkeä olevat valot on sen takia että talvella ei liikenne juutu siihen ylämäkeen. Varsinkin rekat voisivat olla kivoja jumittaessaan siihen. Veikkaan, että kokemuksen perästä on nuo lisäliikennevalot tuohon ilmestyneet eli liikenne on joskus seissyt siinä oikein huolella ja jollain on sitten välähtänyt. Tässä on toinen vastaava paikka, jossa myös talvella lisäliikennevalot, jotka kesällä huputettuna.
Juu, näin on ja kyseessä on varma tieto. Muistan kun tuohon jälkimmäiseen liittymään tuli valot ja alkuun ei ollut radan edessä lisävaloja. Muutekin kyseinen liittymä on ehtinyt muuttua reilusti ajokortin saamiseni jälkeen.
 

Örfil

Guest
Liikennejeesukset. Ja pahasti.

1)
Mitä liikkuu ihmisen päässä joka vetää liinat kiinni suojatien edessä kun a) jalankulkija selvästi seisoo ja odottaa että tulee sopiva väli b) äkkipysäyttäjän takana on tasan yksi tai kaksi autoa ja sitten iso väli. Vilkaisu taustapeiliin selvittäisi asian.

Eikö järki pelaa että se jalankulkija voi odottaa sen 3 sekuntia kun kaikki kolme autoa ovat ohittaneet suojatien eikä tarvitse pysäyttää 3 x 1500 kg rautaromua ja kiihdyttää niitä takaisin 40 km/h nopeuteen fossiilisten polttoaineiden avulla.

Äly hoi!:jaska:

2)
Kaikkein pahin liikennejeesus oli pari viikkoa sitten kun yks tyyppi blokkasi koko liikenteen Nuolialantiellä kun se jäi odottamaan keskelle tietä että bussi lähtee pysäkiltä!!!. Jokainen näki että bussilla oli vilkku oikealle päällä ja bussiin lappasi porukkaa ihan jonossa. Siinä sitten seisottiin ja odottiin että bussi lastasi porukan tien sivussa ja tämä liikennejeesus uskalsi sitten lähteä sen perään. Olisin ohittanut koko letkan mutta oli pari liikenteen jakajaa ja tuli porukkaa vastaan.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Vedän yleensä "liinat kiinni" aina suojateiden edessä, oli ihmisiä näkyvissä tai ei. Voivat olla näkymättömiäkin. Myös jokaisen tien varteen parkkeeratun kulkuneuvon viereen jään odottelemaan jos se parkistaan poistuisi. Oli ihmisiä kulkuneuvossa tai ei. Voivat olla näkymättömiä.

Ei ole viime aikoina tällä taktiikalla juuri ärsytellyt.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Vedän yleensä "liinat kiinni" aina suojateiden edessä, oli ihmisiä näkyvissä tai ei. Voivat olla näkymättömiäkin. Myös jokaisen tien varteen parkkeeratun kulkuneuvon viereen jään odottelemaan jos se parkistaan poistuisi. Oli ihmisiä kulkuneuvossa tai ei. Voivat olla näkymättömiä.

Ei ole viime aikoina tällä taktiikalla juuri ärsytellyt.
Skodeillessa kannattaa pukea sumopainijan puku päälle niin ei satu, jos joku puusilmäinen autoilija ajaa vahingossa yli tuolla ajotavalla.

Rohkea olet :wink:
 

Örfil

Guest
Dominic = liikennejeesus :ahem:

Se kännitröpöily oli poikkeus ;)
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
jalankulkija selvästi seisoo ja odottaa että tulee sopiva väli
En aina oikein ymmärrä miksi ne jalankulkijat odottelee suojatien edessä. Ei muuta, kun murhaava katse kohti autoilijaa ja rauhallisesti ja määrätietoisesti yli tien. Paitsi jos sieltä on tulossa reilusti yli 1500kg rautaromua tai rautaromu on jään päällä.

Mulle opetettiin joskus autokoulussa, että kannattaa jäädä pysäkillä seisovan bussin taakse odottamaan, kun "se kuitenkin kohta lähtee". Nyt kun oon vuosia kulkenut työmatkani bussilla niin täytyy todeta, että ei kannata jäädä odottamaan. Etenkin maanantaisin bussi saattaa seisoa minuuttitolkulla pysäkillä, kun ihmiset lataa korttiaan.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24300
Sijainti
lappeen Ranta
Se kun ihmiset ei osaa kiihdyttää autolla samaan aikaan kun käännytään risteyksessä. Varsinkin valoristeyksissä vihreällä nuolella vasemmalle käännyttäessä (eli ei todennäköisesti tartte kävelijöitä ja pyöräilijöitä väistellä). Tai siis ei oikeastaan ärsytä, mutta hiukan sellainen "Menis jo!" -fiilis tulee kun edellä ajava ajaa noin 20 km/h ja aloittaa varsinaisen kiihdytyksen vasta kun etupyörät on suoristettu kääntymisen jälkeen. Pelkääkö ne, että se auto kaatuu jos kääntää ja kiihdyttää samaan aikaan?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24300
Sijainti
lappeen Ranta
Tähän vasemmalle kääntymiseen liittyy yleensä huonosti valittu ajolinja. Monet kääntävät liian aikaisin, ja sitten ulostulossa tekee tiukkaa pysyä omalla kaistalla/tiellä ja kiihdytyksen aloitus kestää ja kestää.
Joo! Toi meneekin sitten melkein "liikenteessä riemastuttaa" -osastolle kun joku leikkaa silleen hiukan liikaa ja sitten arvotaan, että: "Mikäs on kun meinaa mennä vastaantulevien puolelle :eek:?"
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Se kun ihmiset ei osaa kiihdyttää autolla samaan aikaan kun käännytään risteyksessä. Varsinkin valoristeyksissä vihreällä nuolella vasemmalle käännyttäessä (eli ei todennäköisesti tartte kävelijöitä ja pyöräilijöitä väistellä). Tai siis ei oikeastaan ärsytä, mutta hiukan sellainen "Menis jo!" -fiilis tulee kun edellä ajava ajaa noin 20 km/h ja aloittaa varsinaisen kiihdytyksen vasta kun etupyörät on suoristettu kääntymisen jälkeen. Pelkääkö ne, että se auto kaatuu jos kääntää ja kiihdyttää samaan aikaan?
Voe kamala, kyllä nyt alko vituttaa.. :mad_old: kaikenlaisia törppöjä! Kortti pois tuollasilta. :mad:
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Meillä opetettiin autokoulussa, että kannattaa lähestyä bussia sellaisella nopeudella, että kerkeää sitä tarvittaessa väistämään. Jos ei vilkku vilku niin kannattaa tarkkailla jarruvaloja. Jos ne palaa ni tuskinpa hirveesti kannattaa pysähtyä odottelemaan bussin lähtöä. Ei ne ihan niin äkäsesti lähde liikkeelle ku formulat :rolleyes:
Tarkemmin muistellen tuo mainitsemani opetus tulikin tilanteessa, jossa ei ollut levennystä bussipysäkillä vaan se bussi pysähtyi siihen keskelle kaistaa ja olisi pitänyt toisen kaistan kautta koukata.

Mutta tuo onkin tärkeä opetus, että pitää valmistautua pysähtymään, kun näkee pysäkillä olevan bussin. Aika monet painaa kaasua siinä vaiheessa, kun bussin vasen vilkku syttyy.

Tuossa keväällä näin bussissa istuessani tilanteen, jossa henkilöauto lähti ohittamaan jo kaistalle palannutta bussia, kunnes huomasi vastaantulevan auton. Ei voinut enää palata omallekaan kaistalle, kun bussi oli rinnalla, joten jarrun päällä seisomiseksi se meni. Vauhti oli niin hidas, että ehtivät pysähtyä ennen törmäystä. Siinä sitten olivat nokakkain samalla kaistalla ja ohittamaan lähtenyt kaveri odotti jonon ohimenoa, jotta pääsee peruuttamaan omalle kaistalleen.
 
Ylös