B-ryhmäläinen:
-parempi aerodynamiikka kiitos peitettyjen renkaiden
-puolet enemmän vetäviä pyöriä joka kiihdytyksessä (4x4)
-enemmän vääntöä
-enemmän tehoa
-parempi kiihtyvyys (niin paljon parempi että vaikka ralliauto olisi ollut soratiellä ja f1 asfaltilla, niin ralliauto olisi pätkinyt f1:n välillä 0-200 km/h selkeästi!)
Kun tähän lisätään se, että siipiäkin sai käyttää, on vaikea enää keksiä perusteita sille, miksei B-ryhmäläinen villeimpinä kehitysversioinaan olisi voinut iskeä tuon ajan f1:lle(huom. tuon ajan f1 on kaukana esim hidastuvuudeltaan nykypäivän f1:sestä) luuta kurkkuun lähes radalla kuin radalla.
Itse asetan vertailuajaksi suurinpiirtein vuoden 1986 kaluston. Itseasiassa b-ryhmäläisistä testeissähän oli sellaisia autoja, joita ei sitten sarjan kieltämisen jälkeen koskaan ehditty ajattaa sarjassa (esim juuri tuo Kankkusen kuvailema kehitysversio Pösöstä, joka "suti neljä ensimmäistä vaihdetta asfaltilla nelivedolla läpi kun kaasua yritti antaa").
Kyllä B-ryhmä oli aikansa uljain moottoriurheilumuoto, turha vähätellä. Tänä päivänä onkin sitten turha yrittää kepittää jollain 300 hv perheautotehoisella, säännöillä tiukasti rajatulla tonnikeiju WRC:llä tämän päivän f1:sten kanssa, mutta ei kannata antaa sen hämätä verratessa yli 20 vuoden takaisia tilanteita.
Aivan uskomatonta settiä kyllä... millaiset lasit on ihmisellä päässä. Tässä pari huomautusta noista "faktoista":
- peitetyt renkaat vähentävät ilmanvastusta, totta. Muuta aerodynaamista hyötyä kyseisillä korimalleilla ei niistä kylläkään saatu (korin muodot hyvin epäedulliset). Tosin Formula 1:n patopinta-ala on huomattavasti pienempi ralliauton vastaavaan nähden, joten ilmanvastuskysymyskään ei ole juurikaan merkityksellinen.
- tuon ajan nelivetojärjestelmät olivat suoraan sanoen aika kuraa verrattuna nykyralliautoihin (ooh, the understeer). Vahvasti aerodynaamisessa rata-autossa siitä ei taas ylipäänsäkään ole juuri hyötyä (esimerkkinä toimii japanin Super GT -sarja, jossa sitä on jopa näkynyt)
- vääntöä B-ryhmäläisessä on toki enemmän (joskin kohtuullisen vähän). Vääntö ei tosin ole se, jolla rata-ajossa pärjätään.
- Tehoa F1:stä irroitettiin huomattavasti B-ryhmäläisiä enemmän
- jos kiihtyvyyttä katsotaan P/m -suhteen mukaan, on se F1:llä noin kaksinkertainen ralliautoon verrattuna. Joten jossei ajeta soralla, jää (alkukiihdytyksen jälkeen) ralliauto reilusti jälkeen
Otapa tämän lisäksi vielä muutama asia huomioon:
- renkaat
- polaari-inertia
- painopisteen korkeus
Vähän reilu viikko sitten tuli itse asiassa nähtyä kaikennäköistä, Englannin Goodwoodissa. Siellä uudet WRC-autot pieksivät B-ryhmän vehkeet (Peugeotin Evo 2 taisi olla ainoa '86-malli mukana) 1.7 mailin mittaisella sorapätkällä n. 15 sekunnilla. Täytyy sanoa, etten tajua mistä näitä über-fanaatikkoja sikiää. (B-ryhmä on hienoa aikakautta, mutta on välillä nähtävä asiat puolueettomastikin)
Silk Cut Jaguar: Oma nimikkoautosi Jaguar XJR-8/9 oli kovassa vauhdissa hillclimbissä (asfaltti siis), ajaen 44.x, jääden Nick Heidfeldin '99-ennätyksestä 3s. Komiaa menoa oli.