Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Eihän sillä Toyotan fykkösellä edes saanut täysillä ajaa, kun kupunginisit pistivät jotkin desibelirajoitukset.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
PeeVee79 sanoi:
Eihän sillä Toyotan fykkösellä edes saanut täysillä ajaa, kun kupunginisit pistivät jotkin desibelirajoitukset.
Eikä sillä oikein muutenkaan voinut, kun 30min ennen näytösajoa normaaliliikenteeltä suljetut kadut ovat aika paljon moottoriratoja tai edes katuratoja liukkaampia.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
No eihän toi viä mitään. Mitäs siihen sanotte kun meitsi ajo viime kesänä kangasalan karting-radalla MIKROAUTOLLA ajan jolla oltaisiin oltu viime vuoden monzan kisassa PAALULLA, YLI PUOLEN MINUUTIN EROLLA!!!!!!:eek!: :eek!:

Vakavasti ottaen, älkää hemmetti menkö sulkemaan tätä, off season menee kuin siivillä tätä seuratessa.:alppu:
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
253
Linkissä
http://www.fastestlaps.com/track4.html

On Suzukan kierrosaikoja joillekin katuautoille, joiden teho/painosuhde on parhaimmillaan lähellä B-ryhmää, esim Ferrari F50 tai Porche Carrera.

Kierrosajat ovat noin 2:20-2:30 luokkaa parhaimmillaan.

Räikkösen kierrosaika 2005 McLarenilla 1:31.540, eli aivan eri planeetalta.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Hah, tämä klassikkotoikki taas pinnalla. :D Noh todistinpas itselleni tyhmyyteni, kun aloin todistamaan itselleni aivan päivänselvää asiaa, että Lancia on formulaa hitaampi moottoriradalla. Tein tämän todistuksen laskemalla exceliin A129-M129 tilaa vieneet laskut, joista sain alla olevan kuvan mukaisia tuloksia. Tulokset kerätty uudelle välilehdelle.

Kun tuohon taulukkooni sijoittaa noita sijoitettavissa olevia arvoja, muuttuu myös tulokset. Ratana toimii kaksimutkainen "ovaalirata", jonka suorien päissä olevat kaarteet ovat puolipallon muotoisia. Laskennat ottavat huomioon myös kiihdytykset ja jarrutukset suorilla tietyllä kiihtyvyysarvolla, jonka otin 0-100 kiihdytyksestä, joka ei tietenkään pidä paikkaansa muilla nopeuksilla. Mutta koska se on molemmilla sama, ei niillä niin väliä ole.

Alla olevissa laskuissa siis autojen erot ovat vain massassa, downforcessa ja huippunopeudessa. Arvot otin jossain aikaisemmalla sivulla olleesta autojen ominaisuus-listauksesta. Eroja pystyy lisäämään, mutta ei riittänyt mielenkiinto niin pitkälle. Muuttujia lisäämällä päästään todella lähelle realistista tilannetta, mutta koska meillä ei ole mittaustuloksia noh yhtään, niin ei niitä ole järkeä alkaa arvailemaan. Kaikki pystyy laskemaan kun on tarpeeksi mittaustuloksia.

Kuten taulukosta huomaatte, vaikka huomioon ei oteta kuin downforce, massa ja huippunopeus, niin Lancia on huomattavasti hitaampi, kuin Formula 1:nen. Mitä pidempi rata, sitä suuremmaksi erot kasvavat. N. 1600 m radalla, jossa on vain kaksi kaarretta, ero on jo 7 sekuntia, joten jokainen voi kuvitella, mitä se on, jos kaarteita on enemmän ja radan pituus suurempi. Formula jätättää Lanciaa eniten juuri kaarteissa, joten mitä enemmän mutkaa, sitä parempi Formulan kannalta. Ja syyhän tähän on ihan hillitön ero Downforcessa. Ja jos aletaan laittamaan lisää niitä muuttujia, ero vain kasvaa, koska eiköhän jokainen tajua, että ei siitä Lanciasta löydy rata-ajossa osa-aluetta, jossa se voittaisi Formulan.

Loppuun eipä täydy muuta sanoa, kuin että olisi sitä voinut tuon taulukon tekoajan paremminkin käyttää...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Estorilin radalla on pari muutakin (lyhyempää) versiota joten tuo Toivosen ajama aika on hyvinkin mahdollisesti syntynyt sellaisella.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Sinällään ihan mielenkiintoinen aihe, joka on onnistuttu pilaamaan täysin paskoilla viesteillä. Noh, silloin oli vuosi 2003. Annetaan anteeksi. Tässähän olisi Mythbustersille homma.

Asiasta toiseen. Tästä topicista tuli muuten mieleen joku GP 90-luvun lopulta. Uskoisin sen olleen Monza, koska siinä oli joku näytöskisa, jossa oli mukana punainen auto, Ferrarin F1-auto ja vielä joku. Milloin ja missäköhän tämä oli? Ja olisikohan mitään videokuvaa?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Porttilan Laki sanoi:
Sinällään ihan mielenkiintoinen aihe, joka on onnistuttu pilaamaan täysin paskoilla viesteillä. Noh, silloin oli vuosi 2003. Annetaan anteeksi. Tässähän olisi Mythbustersille homma.

Asiasta toiseen. Tästä topicista tuli muuten mieleen joku GP 90-luvun lopulta. Uskoisin sen olleen Monza, koska siinä oli joku näytöskisa, jossa oli mukana punainen auto, Ferrarin F1-auto ja vielä joku. Milloin ja missäköhän tämä oli? Ja olisikohan mitään videokuvaa?
Imolassa oli, jos tätä tarkoitat:

http://www.youtube.com/watch?v=zIwMXyRCBJ4
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Joskus Imolassa kisan yhteydessä näytettiin helikopterikuvaa kisasta. Oli se kait tuo sitten..
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Todennäköinen alkulähde koko jutulle, Rallyworld 1986/87 -kirjassa Portugalin rallista:

"Picking a winner was difficult, near impossible, but Henri Toivonen was one of the favorites. Still on a high and enjoying it all so much, he relaxed one evening by taking Grand Prix driver Jonathan Palmer on a few laps of the Estoril track in his Delta S4. In pouring rain, and at night, the Finn startled Palmer somewhat with the sheer performance of the racer, some unofficial estimates suggesting that the lap times would have had them somewhere on the front half of the grid for the 'wet' 1985 Portuguese Formula One race."

Uskottavin selitys lienee, että tuo show-ajo on tapahtunut ja niin päin pois jossa ei tietenkään mitään ihmeellistä ole, mutta itse myytti on lähtenyt elämään omaa elämäänsä tuon "some unofficial estimates" ansiosta, joka nyt on vähintäänkin kyseenalaisesti ilmaistu. Ehkäpä ilman tuota lausetta tätäkään ketjua ei olisi koskaan tehty. :D

.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
VJR sanoi:
Noku tää ei oo vielä arkistossa...

Englanninkielinen wikipedia sanoo:
Tuolla on discussion-sivulla käyty keskustelua aiheesta ja ehdotettu tuota poistettavaksi, mutta päätetty jättää se artikkeliin vaikka se onkin Wikipedian sääntöjen rajamailla, koska tämä tieto - mistä lie alunperin sitten onkaan lähtöisin - on silti mainittu niin monessa lähteessä jo 80-luvun lehdissä, vaikka kaikki lienee toistaneetkin sitä samaa myyttiä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Silk Cut Jaguar sanoi:
"In pouring rain, and at night, the Finn startled Palmer somewhat with the sheer performance of the racer, some unofficial estimates suggesting that the lap times would have had them somewhere on the front half of the grid for the 'wet' 1985 Portuguese Formula One race."
Kaatosateessa ja pimeällä... Ainakin puheet 1.18,1-ajasta voidaan heittää naurettavuuksien romukoppaan.

Mainittakoon, että vaikka vuoden 1985 Portugalin GP oli hyvin märkä, perjantai ja lauantai olivat pikemminkin kosteita. Lähtöruudukon kuudes sija olisi hellinnyt ajalla 1.23,0 (Warwickin kuudenteen lähtöruutuun oikeuttanut aika oli 1.23,084). Sijoittuakseen alle puolenvälin, olisi pitänyt voittaa 13. Patrese (1.24,230). Eron olosuhteissa kertoo se, että Sennan nopein kierros kisassa oli 1.44,121.

Ei kuulosta uskottavalta, että Lancialla olisi ajettu Patresea parempi aika huonommissa olosuhteissa.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Siis mä en tuonut tota esille siksi, että tuo todistaisi mitään - paitsi mahdollisen alkusysäyksen koko myytin syntymiselle. Mikäli jäi edellisestä viestistäni epäselväksi, niin itse en todellakaan usko tähän myyttiin.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Samasta aiheesta väännetään iltasanomien sivuilla. Samoja argumenttajakin kaivetaan esiin, mahtaako niitä täältä joku lukenut jo.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
joten:
-huonompi kiihtyvyys
-huonompi huippunopeus
-huonompi kaarrenopeus
-huonompi pysähtyvyys

Jotta B-ryhmäläinen olisi edes jossain määrin kilpailukykyinen, sen täytyisi jollain osa-alueella olla F1:ä parempi. Mikä se osa-alue on?
Kuski aivan saakelisti kovempi. No joo, F1llä pääsee maisemaan kyseiseltä Lancialta :)
 

Amppeeri

Active member
Liittynyt
30.9.2007
Viestit
29
Muistelenpa lukeneeni jostain vuoden -86-87 tm lehdessä olleesta vertailusta, missä mitattiin b-ryhmän ralliauton ja f1 auton kiihtyvyyttä ja b ryhmän rassi taisi jopa viedä 0-100km/h voiton, toki tämä johtuu 4vedosta jolla saadaan kaikki 500hv samantien tiehen kiinni, samalla kun f1 suttasi paikallaan, heti 100 jälkeen formula kyllä repi eron kiinni ja hävisi horisonttiin, kg/hv on kuitenkin niin paljon parempi..
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
On se kumma, miten näinkin typerästä topicista on onnistuttu vääntämään juttua näinkin monta sivua. Estorilin rataennätys on Sennan nimissä vuodelta 92, 1:13 ja risat. Vuoden 86 aika-ajoissa kuudenteen sijaan olisi vaadittu 1:18. Jos joku yrittää vakavalla naamalla väittää, että b-sarjalainen olisi ratakierroksella vain viisi sekuntia hitaampi, kuin vuoden 92 formula, niin kannattaa kysellä lääkityksestä - tai sen puutteesta. Tuossa legendassa on puolisen minuuttia ilmaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös