Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Jason Voorhees sanoi:
Jep. Ei ralliautot pärjää millään ykkösille. Kilometrin suoralla ollaan seisovassa startissa vielä joten kuten mukana, mutta mutkissa sitten tiputaan kyydistä.
Näin on. Täytyy muistaa että ainakin nykyformuloilla mutkanopeudet ovat hitaissa neulansilmissäkin 80-100km/h. Kun ei olla mutkassa nopeus on hyvin nopeasti yli 200km/h. Vaikka olisi minkälainen viritetty turbomylly ja neliveto, niin on siinä aika paljon tekemistä ilman todella leveitä renkaita ja todella tehokasta aerodynamiikkaa, että on toivoakaan samasta vauhdista.
 

F1 Ferrari

Well-known member
Liittynyt
10.6.2007
Viestit
284
Sijainti
Helsinki
Jason Voorhees sanoi:
Jep. Ei ralliautot pärjää millään ykkösille. Kilometrin suoralla ollaan seisovassa startissa vielä joten kuten mukana, mutta mutkissa sitten tiputaan kyydistä.
luulen samaa :rolleyes:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24283
Sijainti
lappeen Ranta
Äkkiseltään ajatellen vois kuvitella teho/painosuhteen kertovan aika paljon ja siihen sitten mausteeksi hiukan siipiä ja renkaita niin homma on selvä. Yleensä ottaen koko aiheesta keskustelu on hyvin lähellä seuravaa, ennenkin tälle foorumille (ettei jopa olis jossain kohdassa tätä ketjua) laitetun linkin sönkkäämistä: http://www.youtube.com/watch?v=VrjK-92Qa5E
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Oberfeldwebel sanoi:
Tuossa näkyy sadekelillä WRC pirssi jäävän kahessa viimesessä mutkassa 2,5 sekkaa ykköselle.

Toki tähän joku sanoo, että haloo kyse oli -86 vuojesta... Joopa joo..
Joo WRC:n 300 hv ei oikein kelpaa verrannoksi b-ryhmän autojen lähelle 800 hv tehoja parhaimmillaan. Ja WRC painaa vielä monta sataa kiloa enemmän,että kyllä nyt on väärät vertailukohteet.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
pendellstock sanoi:
Joo WRC:n 300 hv ei oikein kelpaa verrannoksi b-ryhmän autojen lähelle 800 hv tehoja parhaimmillaan. Ja WRC painaa vielä monta sataa kiloa enemmän,että kyllä nyt on väärät vertailukohteet.
Tais Tekniikan Maailma mitata rallivarustuksessa olevan audin varttimailiajaksi 11,5 s ja konetehoksi arvioitiin 450 hevosvoimaa. Melkoista utopiaa nuo luvut ja jutut muutenkin.

Voisit vähän valottaa mistä lähteestä nuo tiedot tulee.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
pendellstock sanoi:
Joo WRC:n 300 hv ei oikein kelpaa verrannoksi b-ryhmän autojen lähelle 800 hv tehoja parhaimmillaan. Ja WRC painaa vielä monta sataa kiloa enemmän,että kyllä nyt on väärät vertailukohteet.
Nuo sun 800 heppaa on ihan täyttä päiväunta. 600 heppaa taisi suurimmillaan olla käytössä Audilla. Peugeot ja Lancia kehittyneempinä menivät sitten lujempaakin jo pienemmillä tehoilla.

http://www.youtube.com/watch?v=fCc40VpWmEQ Katso tää video!
Osaatko tosissasi kuvitella kuinka ralliauto vetäisi tasatahtia tuossa vierellä? Niissä nyt on välityksetkin suht tiheet eli huiput Lancialle lienee maksimissaan 230km/h. Tuossa mennään monesti paljon kovempaa.

:jaska:

Ja tota top gearin pätkää ei muuten kannatta ehkä ottaa hirveän vakavasti, Colin vetää kauheessa räkäluisussa mutkat, ei "ehkä" nopein tapa. Tuo ohjelma on vain viihdettä, ei muuta.
Mutta lopputulostahan tämä ei todellakaan muuta. Mikään koppiauto ei koskaan ikinä mene radalla ykköstä kovempaa.
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Tuli muuten juuri mieleen että mitä jos tämä alussa ollut väittämä onkin ihan alunperin mennyt niin, että Toivonen olisi ollut kuudes kisasta karsiutuneiden joukossa? :alppu: :D

Juttu olisi sitten muokkautunut nykyiseen muotoonsa kiertäessään suusta suuhun.
Tälläisen version voisin uskoakin ;)
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
pendellstock sanoi:
Joo WRC:n 300 hv ei oikein kelpaa verrannoksi b-ryhmän autojen lähelle 800 hv tehoja parhaimmillaan. Ja WRC painaa vielä monta sataa kiloa enemmän,että kyllä nyt on väärät vertailukohteet.
Lancia Delta S4:
Paino: 950kg
Teho: 640hp
Vääntö: 500Nm @ 5000rpm
Huippunopeus: 260km/h

McLaren MP4/2C:
Paino: 550kg
Teho: yli 1000hp
Vääntö: 550Nm @ 8500rpm
Huippunopeus: n. 350km/h
Hiilikuitujarrut
1 kierroksen sliksit

Tekniset tiedot jo puhuvat karua kieltään, jokainen voi sitten vielä itse arvioida kuvista autojen aerodynamiikan ja painopisteen vaikutusta pitkillä suorilla ja mutkissa :D


 
Viimeksi muokattu:

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1085
F1

Silverstone
1m 23.405s/2001
1:29.288/1996
1:07.110/1986(ei varmasti sama rata)

Estoril
1:20.330/1996
1:16.673/1986

Catalonia
1m 25.151s/2001
1:20.650/1996
1:21.605/1986

Hungaroring
1m 16.723s/2001
1:17.129/1996
1:29.450/1986

En osaa sanoa ovatko radat muuttuneet vuosien varrella, mutta ei 1986 f1 kuitenkaan yli 15sekuntia jää kierroksella 2001 vuoden tuotokselle jollaisella http://www.youtube.com/watch?v=21_JCx3_vlc pätkässä ajetaan wrc focusta vastaan.

Vähän tietoa:

McLaren MP4/2C:

Kori: hiilikuitu
Paino: alle 550kg (ilman kuljettajaa)
Moottori: 80ast. V6
Iskutilavuus: 1,5l
Ahdin: 2 KKK Turboa
Teho: n.900hp @ 11500rpm , aika-ajoissa yli 1000hp
Vääntö: n. 550Nm @ 8500rpm
Downforce: n. 3000kg
Huippunopeus: n. 350km/h
0-100km/h: alle 2.5sek

Lancia Delta S4

Kori: Putkirunko, Lasikuitu
Paino: n.950kg
Moottori: suora 4
Iskutilavuus: 1,8l
Ahdin: Remmiahdin ja turboahdin
Teho: n. 640hp @ 8400rpm
Vääntö: n. 500Nm @ 5000rpm
Downforce: n. 150kg
Huippunopeus: n. 260km/h
0-100km/h: alle 2.5sek


Ford Focus WRC 03:n tekniset tiedot

Moottori
* 4 sylinteriä
* tilavuus: 1998 cc
* teho: 300 hv / 6500 rpm
* suurin vääntö: 550 Nm / 4000 rpm
* turbo: Garrett

Voimansiirto:
* 6 vaihdetta, sekventaali voimansiirto
* kytkin: Sachs

Jousitus
* edessä ja takana McPherson-jousitus

Mitat:
* akseliväli: 2615 mm
* pituus: 4442 mm
* leveys: 1770 mm
* korkeus: 1420 mm
* 1230 kg (WRC-auton minimi)

(tiedot kirjasta: Rally Yearbook World Rally Championship 2003)

Uskoisin S4 olevan todella paljon nopeampi kuin wrc focus ajettaessa esimerkiksi silverstonen rataa. S4 ajo-ominaisuudet tuskin kauheasti tuollaisella radalla häpeävät wrc:lle. Enemmän luulen olevan väliä puhtaalla teholla ja onhan tuollainen s4 suunniteltu melkoiseksi ohjukseksi, toisin kuin raskas normaalista liikenneautosta tehty wrc malli.

Painoa 300kg s4 eduksi(kiihdyttäessä ja jarruttaessa)
tehoa yli tuplaten s4 eduksi

Youtube 2001 F1 ja Wrc focuksen vertailussa ajat
1.33.82/F1
2.10.64/focus wrc
-37sekuntia

Eli f1 vuonna 86 verrattaessa B-ryhmäläisen pitäis pystyä lyömään wrc 30-34sekunnilla noin arviolta.

Itse tunnen tyhmäksi jos sanon uskovani että B-ryhmäläinen pystyisi -86 f1 kanssa samaan aikaan estorillissa, mutta en sano etteikö olisi mahdollista.


JATKAKAA
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Voiko tuollaiselle korkeahkolle koppiautolle olla edes teoriassa mahdollista vetää mutkia samalla, tai edes lähes samalla vauhdilla, kuin ykkösellä?
Downforce ei ole läheskään samalla tasolla, eli luulisi keskipakoisvoiman (?) heittävän b-ryhmäläisen kempuralle väistämättä, jos mutkaan pyrkii tasatahtia ykkösen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jatka Coni suomi24:lla tota paskaa. Eikö näistä saamari koskaan pääse eroon?

Laitetaan formulat sinne kurasoralle ja ralliautot radalle vaikka sitten jos on pakko jatkaa tätä jarnatusta. Ja tietysti formulat ajaa lujempaa kuralla ja rallyautot radalla. Hehheh miten hauskaa. :thumbdown
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
JNF sanoi:
Tais Tekniikan Maailma mitata rallivarustuksessa olevan audin varttimailiajaksi 11,5 s ja konetehoksi arvioitiin 450 hevosvoimaa. Melkoista utopiaa nuo luvut ja jutut muutenkin.

Voisit vähän valottaa mistä lähteestä nuo tiedot tulee.
Niin noistahan on useita eri versioita,yleisesti b-ryhmäläisten tehot kasvoi suuressa mittakaavassa mitä uudempi versio tuli. Alussa tehot oli tosiaan "vain" tuota 450 hv luokkaa.

http://jalopnik.com/cars/jalopnik-fantasy-garage/crowning-the-king-of-1986-audi-quattro-s1-vs-ford-rs200-vs-lancia-delta-s4-vs-peugeot-205-ti6-270058.php

Ford ajatti RS200:sta 650 hv:n kisatehoilla, ja kyse ei ollut vielä tehokkaimmista malleista. Kankkunenhan kommentoi että viimeiset kehitysversiot Pösö 205:sta sutivat 3 vaihdetta läpi asfaltilla(nelivedolla), tehoa oli uskomattomasti. Samalla tehojen kasvaessa satoja hevosvoimia autojen painoa karsittiin entisestään.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1085
formulastara sanoi:
Jatka Coni suomi24:lla tota paskaa. Eikö näistä saamari koskaan pääse eroon?

Laitetaan formulat sinne kurasoralle ja ralliautot radalle vaikka sitten jos on pakko jatkaa tätä jarnatusta. Ja tietysti formulat ajaa lujempaa kuralla ja rallyautot radalla. Hehheh miten hauskaa. :thumbdown
Jaahas..

a) en väitä mitään enkä itsekään usko B-ryhmäläisen voittavan, mutta olen valmis olemaan väärässä mikäli asiassa on jotain totuusperää.

b)asia kiinnosti itseäni sen verran että keräsin joitakin faktoja 1986/1996/2001 F1 kierrosajoista jotta voisi tehdä jtn vertailua F1 kierrosaikojen kehityksestä. Tossa eräässä clipissa kuitenkin ajetaan F1:llä Wrc autoa vastaan. B-ryhmäläinen oli huomattavasti kevyempi ja tuplaten tehokkaampi joten sen pitäisi pystyä lyömään Wrc aika murskaavasti jotta pärjäisi vuoden 86 F1:lle joka ei kierrosaikojen mukaan ole kuin ~5sekuntia vuoden 2001 F1:stä hitaampi. Faktaa? Siihen en ota kantaa onko B noin huomattavasti wrc:tä nopeampi.

c)Kerroppa miksi tämä pitäs suomi24 palstalle siirtää eikä asioista voi tuoda tässä esiin. Katsoppa peiliin ja esitä faktoja mitkä kumoavat sen ettei B-ryhmäläinen voisi päästä lähelle -86 F1:stä.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1085
pendellstock sanoi:
Niin noistahan on useita eri versioita,yleisesti b-ryhmäläisten tehot kasvoi suuressa mittakaavassa mitä uudempi versio tuli. Alussa tehot oli tosiaan "vain" tuota 450 hv luokkaa.

http://jalopnik.com/cars/jalopnik-fantasy-garage/crowning-the-king-of-1986-audi-quattro-s1-vs-ford-rs200-vs-lancia-delta-s4-vs-peugeot-205-ti6-270058.php

Ford ajatti RS200:sta 650 hv:n kisatehoilla, ja kyse ei ollut vielä tehokkaimmista malleista. Kankkunenhan kommentoi että viimeiset kehitysversiot Pösö 205:sta sutivat 3 vaihdetta läpi asfaltilla(nelivedolla), tehoa oli uskomattomasti. Samalla tehojen kasvaessa satoja hevosvoimia autojen painoa karsittiin entisestään.
Missähän tehoissa pyörittiin vuonna -86? Eikös tämä ollut viimeisin vuosi B:tä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Coni sanoi:
esitä faktoja mitkä kumoavat sen ettei B-ryhmäläinen voisi päästä lähelle -86 F1:stä.
Eiköhän nuo liene käyty läpi tässäkin ketjussa useampaan kertaan.
-pienempi teho
-raskaampi paino
-suurempi ilmanvastus
-huonompi pito (pienempi pitopinta-ala)
joten:
-huonompi kiihtyvyys
-huonompi huippunopeus
-huonompi kaarrenopeus
-huonompi pysähtyvyys

Jotta B-ryhmäläinen olisi edes jossain määrin kilpailukykyinen, sen täytyisi jollain osa-alueella olla F1:ä parempi. Mikä se osa-alue on?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
WebSlave sanoi:
Jotta B-ryhmäläinen olisi edes jossain määrin kilpailukykyinen, sen täytyisi jollain osa-alueella olla F1:ä parempi. Mikä se osa-alue on?
Seisomastarteissa B-ryhmäläiset (ja ralliautot yleensäkin) lähtevät paljon nopeammin eivätkä jää sutimaan ykkösten tapaan. Sillä ei vaan taideta paljoa kuroa kiinni formuloiden eroa...
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
pendellstock sanoi:
Niin noistahan on useita eri versioita,yleisesti b-ryhmäläisten tehot kasvoi suuressa mittakaavassa mitä uudempi versio tuli. Alussa tehot oli tosiaan "vain" tuota 450 hv luokkaa.

http://jalopnik.com/cars/jalopnik-fantasy-garage/crowning-the-king-of-1986-audi-quattro-s1-vs-ford-rs200-vs-lancia-delta-s4-vs-peugeot-205-ti6-270058.php

Ford ajatti RS200:sta 650 hv:n kisatehoilla, ja kyse ei ollut vielä tehokkaimmista malleista. Kankkunenhan kommentoi että viimeiset kehitysversiot Pösö 205:sta sutivat 3 vaihdetta läpi asfaltilla(nelivedolla), tehoa oli uskomattomasti. Samalla tehojen kasvaessa satoja hevosvoimia autojen painoa karsittiin entisestään.
Kuten tuolla linkissäsikin sanotaan, näistä on vaikea löytää kunnon tietoa. Esimerkkinä tuo RS200:n ilmoitetun tehon vaihtelu välillä 550-800 hevosvoimaa.

Mahdotonta tietää, millä ahtopaineilla tehot on otettu ja millaisilla säädöillä on autosta saatu ajettava. Joka tapauksessa eiköhän nuo ~600 hevosvoimaa ole iihan uskottavia lukuja viimeisimmissä asfalttiralleissa. Soralla tuskin noita tehoja on saatu kisan aikana ulos autojen vaan sutiessa.

Tässä jotain skannauksia joihin törmäsin joskus netissä. Ajoista voisi veikata, että kahdessa ensimmäisessä on ajettu sora- ja viimeisessä asfalttisäädöillä.



 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös