Valitettavasti en ole tähän mielenkiintoiseen topikkiin aikaisemmin ennättänyt mukaan. Itse on tullut tuota kyseistä legendaa leviteltyä useammallekin foorumille ja ompa kerran kuulema saatu Harri Toivosen "todistus" legendalle. Siis mukamas...
En ole kovinkaan montaa sivua vielä lukenut, mutta monia mielipiteitä tuntuvat vaivaavan pari ongelmaa:
a) Ei muisteta, ettei formula suinkaan ole ideaalinen kilpa-auton rakenne. Lähinnä sitä lienevät 70-luvun ja 80-luvun urheiluautot, prototyypit (C-ryhmä ja sen edeltäjät). Miksei vielä myös nykypäivän protot, eli samat joilla mm. JJ Lehto ajelee. Urheiluautoja vaan on hidastettu muuten niin paljon, ettei F1:n enään vauhdissa pysytä samaan tahtiin kuin kultaisella 70-luvulla. Kun ilmeisesti täällä tuota fysiikan tuntemusta on niin runsaasti, niin joku vois laskee, paljonko esim. huippunopeutta tulisi lisää renkaat peittämällä.
b) WRC:n ja B-ryhmän vertaaminen ei koskaan ole ollut helppoa, eikä tässäkään voida tehdä johtopäätöksiä sora-aikojen perusteella. Asvalttiaikojen suoran vertaamisen estää jo se tosiseikka, ettei rallissa ole pitkään saanut käyttää kunnon slicksejä... Tuo Top Gearin testihän oli ns. pätkä-Quattro vastaan joku Mitsun varsin uusi evo. Audi toki oli luokitteluversio eli B-ryhmäläisen kantaisä, mutta täytyy muistaa, ettei Audi oikein saanut versiota koskaan kunnolla vauhtiin uusia tulokkaita vastaan ennen SIIPIEN saamista. Mitsu sentään oli tuohon aikaan ralliteiden valtias.
c) B-ryhmäläiset kuitenkin olivat tehty nimenomaan kilpailemista varten. Uskon, että säätöjäkin pystyi tuolloin muuttamaan nopeammin kuin nykypäivän WRC:ssä vieläkään. Myös huoltosäännöt oli hieman erilaiset... Eli Henkan S4 varmaan oli aika lailla asvalttitrimmissä. Itse olen tosin kuullut ensin legendasta sellaisen version, että tuo aika olisi kellotettu Lancian asvalttitesteissä, ilmeisesti ennen Portugalin rallia, joka oli tuolloin myös varsin asvalttipainotteinen, vaikkakin "soraralli". S4 oli varsin vikuri asvaltilla Henkan mielestä, enkä tiedä ennätettiinkö sitä saamaan herran mieleiseksi ennen traagista kuolemaa... S4 oli kaikkiaan brutaali vehje. Aika lailla kyhäelmä S1:een ja 205:een verrattuna, mitä tulee aerodynaamiseen näkymään. Jos Audi S1:ssä oli aerodynamiikkaa ja voimaa, mutta liian iso koko, Peugeot 205:ssa voimaa, oikea koko, moottori ideaalisesti ja kohtuullinen aerodynamiikka (joskin erittäin paha ongelma hypyissä), niin Lancia Delta S4:ssa oli UNIIKKI moottori takana, piste.
En vielä ennättänyt lukea, esittikö joku B-ryhmäläisen vertailukohdaksi Alfan siluettiluokan protoa vaiko DTM-autoa. En muista mikä moottori tuossa Alfan protossa oli, mutta mikäli kyseessä oli ahdettu moottori, on kyseessä lienee paras vertailukohde F1:n ja S4:n välillä. Tämä autohan oli prototyyppi uudelle (80-luvun lopulla) luokalle, jossa olisi ollut F1:sen moottori pultattuna vakioauton siluetille. Paluuta siis vitosryhmän peleihin...
BTW Kankkunen ei toki koskaan ole ajanut S4:lla muuten kuin testeissä... Jos niissäkään. 87 ajettiin jo mopoilla ja mies varmaan tyytyi ajelemaan MM-kisojen lomassa Peugeotin B++ 205:lla testejä ja muita kisoja.