Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
>>>the 1986 season Henri Toivonen made two laps around the Estoril circuit, during a stage of the Portuguese rally, the fastest of which, in 1 minute and 18,1 seconds, would have qualified him in the sixth position of the F1 Grand Prix that same season. Ayrton Senna had the Pole Position in the 1986 Portuguese Grand Prix in 1 minute and 16,7 seconds<<<

Tästähän oli keskustelua.. ihan hyvää keskustelua täällä on ollut,vaikkakaan ei siitä että Lancia olisi lyönyt Formulat vaan saavuttanut kuudenteen lähtöruutuun oikeuttavan ajan,Mutta eipä kyllä kerrota mikä rataversio olisi ollut käytössa..

Ps.Toi Matxi on veikeä veikko.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Charlie:
Spam:
Charlie:
Sen verran tuota fysiikkaa kehiin, että se on kitka kun kääntää autoa pyörien välityksellä. Eli kitka aiheuttaa sen keskihakuvoiman. Kun kitka ei riitä kääntämään autoa toivotulle radalle, auto puskee eli menee suoraan. Mikään voima ei työnnä autoa suoraan ellei sitten kaasua paineta lisää. Lukekaapas jostain myös Newtonin kolme peruslakia. wink
Joo no enpä nyt viittinyt kirjoittaa tähän 500-sivuista tekstiä. Olen opiskellut 'perusfysiikkaa' (siis yliopisto sellaista) useamman vuoden hyvällä menestyksellä. Ei se siitä kiinni ole...
Mä kiinnitin huomiota lähinnä tähän kohtaan:

Jos käännän autoa vasemmalle niin se tosiaan menee vasemmalle. Mutta miksei aina? Jos voima vaikuttaa sitä keskipistettä kohti niin miksi se vänkää joskus suoraan? Nopeudella on sen kanssa tekemistä ja pidolla kuin myös kääntämistarpeella.
Tai hetkinen, voimahan ei silloin osoita keskipistettä kohti, vaan juuri sinne minne ollaan menossa, eli joskus valitettavasti suoraan vaikka piti mennä vasemmalle.
Et näköjään kuitenkaan tiennyt miksi se auto ei aina käänny? No se johtuu juuri siitä ettei kitka riitä. Kappaleen (tarvittava) kiihtyvyys radan keskipisteen suuntaan on v^2/r. Eli nopeuden neliö jaettuna kaarteen säteellä. Nopeudella on siis huomattava merkitys siihen kääntyykö vai ei. Kitkalla on taas aina joka raja-arvo, mitä ei voida ylittää, tai sitten alkaa liukua alkuperäiseen kulkusuuntaan.

Yksi Newtonin kolmesta laista toteaa että "kappale pysyy paikallaan tai jatkaa tasaista liikettään, mikäli mikään voima ei vaikuta siihen", noin vapaasti suomennettuna. Eli jos ajat autolla suoraan vaikkapa 100 km/h, niin nopeus pysyisi ikuisesti jos ei olisi kitkaa, ilmanvastusta ja korkeuseroja jne.

Heh, tämähän on kivaa. :D
Itseasiassa osaan vastata, mutta enpähän ole koko viestiin vastannut. Jos resultanttivoima on vasemmalle, niin se kääntyy sinne päin, aina. Jos sulla on hirveesti nopeutta, tarvitset huomattavasti loivemman mutkan, jotta auto kerkeää kääntymään. Eli se kääntyy, mutta ei joskus kerkeä kääntymään kokonaan ennen kuin oja on jo vastassa. Jos voima (ja tietysti massa) on sama on kiihtyvyyskin sama. Mutta kuten tuo v^2/r (nyt siis sama) sanookin, niin auto vaatii loivemman säteen kääntyäkseen yhtä paljon, vaikka kiihtyvyys onkin sama. Joo oletinkin koko ajan vastustavien voimien olevan nolla. Tästähän tulis kauhee raamattu muuten.

Nyt en enää jaksa ollenkaan.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Spam: sorry, lainasin vahingossa sun viestiä kun piti vastata Tonille. Sun kirjoituksiin mulla ei ole huomauttamista... :) Eli Tonin kirjoituksia siis kommentoin tuossa äsken.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
James:
Tämän linkin mukaan Lancia kiihtyi soralla 0-100km/h 2,3 sekuntiin, kun F1 kiihtyy tänä päivänä 0-100km/h asfaltilla 2,5 sekuntiin.
Monta kertaa pitää selittää, että tuo kiihtyvyys ei asiaan liity.
Ett silleen!!!!!!!1
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
jaska:
James:
Tämän linkin mukaan Lancia kiihtyi soralla 0-100km/h 2,3 sekuntiin, kun F1 kiihtyy tänä päivänä 0-100km/h asfaltilla 2,5 sekuntiin.
Monta kertaa pitää selittää, että tuo kiihtyvyys ei asiaan liity.
Ett silleen!!!!!!!1
Kannattaa myös vilkaista tuota kyseisen linkin omaavan domainin etusivua:

http://www.stormloader.com

:D :D :D :D

En ymmärrä miten jaksatte väitellä näiden heppujen kanssa päivänselvästä asiasta. Tää on niille suurta huvia. Ne vedättää teitä vaikka maailman tappiin. Jättäkää nyt ihmeessä pojat leikkimään ralliautoillaan aivan keskenään.
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
jaska:
James:
Tämän linkin mukaan Lancia kiihtyi soralla 0-100km/h 2,3 sekuntiin, kun F1 kiihtyy tänä päivänä 0-100km/h asfaltilla 2,5 sekuntiin.
Monta kertaa pitää selittää, että tuo kiihtyvyys ei asiaan liity.
Ett silleen!!!!!!!1
Monta kertaa on pitänyt jo höpöttelijä-jaskalle selittää se että juuri kiihtyvyys on ratkaiseva tekijä autourheilussa aina!
 

McMike

Guest
Kiihtyvyys on havaittavissa myös tässä topicissa.

Autourheilussa ei yksin kiihtyvyydellä voiteta vaan tarvitaan myös nopeutta.

Hienoa miten B-ryhmäläisen ja Formula 1:sen keskinäinen kisa avaa myös keskustelua fysiikan voimien vaikutuksesta autourheiluun.

jatkuu,,,,,
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
James:
jaska:
James:
Tämän linkin mukaan Lancia kiihtyi soralla 0-100km/h 2,3 sekuntiin, kun F1 kiihtyy tänä päivänä 0-100km/h asfaltilla 2,5 sekuntiin.
Monta kertaa pitää selittää, että tuo kiihtyvyys ei asiaan liity.
Ett silleen!!!!!!!1
Monta kertaa on pitänyt jo höpöttelijä-jaskalle selittää se että juuri kiihtyvyys on ratkaiseva tekijä autourheilussa aina!
Okei!

Anteeksi, olin väärässä. maratoninkin voittaa se, kuka kiihdyttää nopeiten normaaliin juoksunopeuteen!
Ett silleen!!!!!!!!1
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
McMike:
Hienoa miten B-ryhmäläisen ja Formula 1:sen keskinäinen kisa avaa myös keskustelua fysiikan voimien vaikutuksesta autourheiluun.

jatkuu,,,,,
Tämä näissä pitkissä jarnauksissa on kivaa, usein löytyy edes jotain mielenkiintoista :)
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Charlie:
Sen verran tuota fysiikkaa kehiin, että se on kitka kun kääntää autoa pyörien välityksellä. Eli kitka aiheuttaa sen keskihakuvoiman. Kun kitka ei riitä kääntämään autoa toivotulle radalle, auto puskee eli menee suoraan. Mikään voima ei työnnä autoa suoraan ellei sitten kaasua paineta lisää. Lukekaapas jostain myös Newtonin kolme peruslakia. wink
Poika, niitä klassisia kitkalakeja on neljä. Niissäkin suurin osa on pelkkää oletusta.

<small>[ 30-09-2003, 09:18: Message edited by: Norman ]</small>
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Norman:
Charlie:
Sen verran tuota fysiikkaa kehiin, että se on kitka kun kääntää autoa pyörien välityksellä. Eli kitka aiheuttaa sen keskihakuvoiman. Kun kitka ei riitä kääntämään autoa toivotulle radalle, auto puskee eli menee suoraan. Mikään voima ei työnnä autoa suoraan ellei sitten kaasua paineta lisää. Lukekaapas jostain myös Newtonin kolme peruslakia. wink
Poika, niitä klassisia kitkalakeja on neljä. Niissäkin suurin osa on pelkkää oletusta.
En tiedä mistä puhut. wink Minä puhun ihan vain näistä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
James:
jaska:
James:
Tämän linkin mukaan Lancia kiihtyi soralla 0-100km/h 2,3 sekuntiin, kun F1 kiihtyy tänä päivänä 0-100km/h asfaltilla 2,5 sekuntiin.
Monta kertaa pitää selittää, että tuo kiihtyvyys ei asiaan liity.
Ett silleen!!!!!!!1
Monta kertaa on pitänyt jo höpöttelijä-jaskalle selittää se että juuri kiihtyvyys on ratkaiseva tekijä autourheilussa aina!
Eikö se ratkaisevin tekijä ole keskituntinopeus? Minkä mukaan ne kilpailijat laitetaan paremmuusjärjestykseen lajissa kuin lajissa? Ei kiihtyvyyden tai huippunopeuden perusteella ainakaan, vaan kokonaisajan.

Sitä paitsi mitä väliä on 0-100km/h kiihtyvyydellä, kun aika-ajokierroksella ei lähdetä nollasta liikkeelle kertaakaan. Sitä paitsi tuolla radalla formula ajaa vain yhden mutkan alle 100km/h nopeudella. Sadasta eteenpäin ton ajan formula ykkönen jättää lähes kaikki tähän mennessä tehdyt polttomoottoriautot kiihtyvyydessä.

James: vastaisitko myös edelliseen postiini?
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Se mihin suunnittelijat pyrkivät on mahdollisimman suuret kiihtyvyydet, ja vieläpä niin, että auto olisi koko kierroksen ajan kiihtyvässä liikkeessä. Suoralla vauhti kasvaisi koko suoran matkan eli auto kiihtyisi autosta katsottuna eteen päin suoran alusta loppuun. Jarrutettaessa haetaan hyvää kiihtyvyyttä taaksepäin, kaarteessa puolestaan kaarteen keskipistettä kohti. Tossa noin raakileesti kiihtyvyydet jaettuna kolmeen suuntaan, sivulle, taakse ja eteen.

Koko auton suunnittelu pyrkii parantamaan kiihtyvyyksiä. Runko, jousitus, iskunvaimennus, renkaat, moottori, downforce, ilmanvastus, painopiste jne. Kaikki nuo auttavat autoa parempiin kiihtyvyyksiin.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Miäkin tsekkasin heti ekaks ton stormloader.com:n etusivun ja hymyhän siitä vähän pilkahti. Ei kovin vakuuttavaa lähdeaineistoa.

<small>[ 30-09-2003, 10:20: Message edited by: JOC ]</small>
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Spam:
Se mihin suunnittelijat pyrkivät on mahdollisimman suuret kiihtyvyydet, ja vieläpä niin, että auto olisi koko kierroksen ajan kiihtyvässä liikkeessä. Suoralla vauhti kasvaisi koko suoran matkan eli auto kiihtyisi autosta katsottuna eteen päin suoran alusta loppuun. Jarrutettaessa haetaan hyvää kiihtyvyyttä taaksepäin, kaarteessa puolestaan kaarteen keskipistettä kohti. Tossa noin raakileesti kiihtyvyydet jaettuna kolmeen suuntaan, sivulle, taakse ja eteen.

Koko auton suunnittelu pyrkii parantamaan kiihtyvyyksiä. Runko, jousitus, iskunvaimennus, renkaat, moottori, downforce, ilmanvastus, painopiste jne. Kaikki nuo auttavat autoa parempiin kiihtyvyyksiin.
Joo näinhän se on. James vaan on koko ajan toitottanut, että 0-100km/h kiihtyvyys ratkaisee sen että kumpi on nopeampi radalla. Lisäksi hän on myös väittänyt, että jos auto kiihtyy nopeammin 0-100km/h niin auto kiihty automaattisesti nopeammin myös kaikilla muilla alueilla.

Mun puolesta tän vois lukita, koska on käynyt ilmeisen selväksi, että f1 on paljon suorituskykyisempi auto radalla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Täältä löytyy teknisiä tietoja 1986 vuosimallin Lancia Deltan suoritus kyvyistä!

Muutamia poimintoja:

- Kerb weight 1188 kg
- Max. output 167.3 PS (165.0 bhp) (123 kW)
@5500 rpm
- 0-100km/h 7.80s
- 0-Kilometre 28.50s
- Top speed 209 km/h

Noiden tietojen mukaan kyseisellä kärryllä ei ole mitään mahdollisuuksia ollut 86 vuoden F1 autoille!

Toki tuosta on varmasti saatu enemmänkin irti pienillä viilailuilla mutta ei niin paljon kuin James kuvittelee!
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Misa1:
Täältä löytyy teknisiä tietoja 1986 vuosimallin Lancia Deltan suoritus kyvyistä!

Muutamia poimintoja:

- Kerb weight 1188 kg
- Max. output 167.3 PS (165.0 bhp) (123 kW)
@5500 rpm
- 0-100km/h 7.80s
- 0-Kilometre 28.50s
- Top speed 209 km/h

Noiden tietojen mukaan kyseisellä kärryllä ei ole mitään mahdollisuuksia ollut 86 vuoden F1 autoille!

Toki tuosta on varmasti saatu enemmänkin irti pienillä viilailuilla mutta ei niin paljon kuin James kuvittelee!
Tuo tuskin lienee B-ryhmän auto...
Ett silleen!!!!!!1
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Aika surkeita ovat kyllä nuo nyky-WRC:tkin. Alla muutamia poimintoja 206 Midnight 1.1:stä.

-Ovet 3
-Iskutilavuus, cm³ 1124
-Teho, kW 44
-Vääntömomentti, Nm/r/min 91/3200
-Kiihtyvyys: 0-100 km/h s 15.2
-Huippunopeus, km/h 158
-Paino, kg 910

Toki tuosta on varmasti saatu enemmänkin irti pienillä viilailuilla, mutta ei niin paljon kuin kuvittelette! :cool:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös