Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Hannub

Well-known member
Liittynyt
21.8.2003
Viestit
78
Yrittääkö James hämätä meitä, vai onkos hän muuten vaa typerä?

Tulee kovasti mieleen YLEn Eki ja MTV3:n aito_kale...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
James:
oldez:
Rata oli erilainen vuonna 1986. Paljon nopeampi.
Ei tuon yhden mutkan muuttaminen kovin paljoa vaikuta radan olemukseen, kyllä tuo Tanque-mutkakin on ollut äärimmäisen hidas, kartasta huomaa että kyseessä on lähes 90-asteen mutka.
Onhan toi Tanque nyt selvästi nopeampi. Jos yksi 110ast. mutka korvataan kolmen mutkan yhdistelmällä, joista yksi on n.130ast., yksi yli 300ast. ja yksi hieman yli 100ast. niin kumpi on nopeampi? Vielä kun otetaan huomioon että toi kolmen mutkan yhdistelmä on 10metriä pidempi.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Hannub:
Yrittääkö James hämätä meitä, vai onkos hän muuten vaa typerä?

Tulee kovasti mieleen YLEn Eki ja MTV3:n aito_kale...
Onko tästä vielä jotain epäselvyyttä ? eek! :D :p
 

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
Originally posted by James:
[QB]Koska Lancia voittaa F1:n 0-100km/h kiihdytyksessä, niin luultavasti 100-200km/h kiihdytyksessä voittaa myös.

Ihminen voittaa hevosen ainakin ensimmäisellä kymmenellä metrillä kiihdytyksessä, miten lie sitten kun vauhtia on luokkaa 30 m/h ja pitäisi kiihdyttää tuonne 40 km/h:n luokkaan?

Eli olisikohan sittenkään nopeampi tuolla 100-200 välillä. Ja vaikka olisikin, niin F1 on jo keskellä mutkaa hankkinut hyvän etumatkan joka vain kasvaa joka mutkassa ja jarrutuksissa vaikka kuinka kiihtyisi muukin kuin kuski ja kirjoittelijat...
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Yrittääkö James hämätä meitä, vai onkos hän muuten vaa typerä?

Et ole ilmeisesti vaivautunut lukemaan topiikkia pitemmälle. No kyllä kai näitä uusia ihmettelijöitä riittää jatkossakin.

yuck
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Antti "f1-forum" Väänänen hieroo käsiään yhteen. Tämä toikki on tuonut monta uutta käyttäjää tähänkin foorumiin :D
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
jaska:
James:
Siinä se nähtiin! Tehoton wrc fokus jää tämän päivän f1-autolle jossa 950 heppaa, vain 33 sekuntia Silverstonessa, joka on nopea rata täynnä äärimmäisen pitkiä suoria!
Mitenköhän ois käynyt, jos vastassa ois ollut vuoden 86 1200+ hv F1:n!

Oisko eroa ollut jopa 40s eek!
Ett silleen!!!!!!1
Ei varmasti olisi ollut. Silverstonessa tuohon aikaan oli yksi shikaani ja muut mutkat erittäin nopeita. Vastaavasti Monzassa nykyisin on kolme shikaania ja muut mutkat nopeita. Silti Montoya rikkoi Keken nopeusennätyksen viime vuonna.

Hain vertailun vuoksi tuloksia Suzukasta, joka pysyi muuttumattomana vuodet 1987-2001.

1987 paaluaika oli 1.40,042
2001 paaluaika oli 1.32,484

Jopa Alex Yoongin vuoden 2001 aika oli 1,8 sekuntia nopeampi kuin 1987 paaluaika.

Estorilin muiden ratojen pituudesta ei valitettavasti löydy tietoa, mutta erittäin todennäköisesti kyseessä on kyllä eri versio radasta ralli- ja F1-autolla.

F1-radan pituus oli tuolloin 4,350 km.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
jaska:
James:
Siinä se nähtiin! Tehoton wrc fokus jää tämän päivän f1-autolle jossa 950 heppaa, vain 33 sekuntia Silverstonessa, joka on nopea rata täynnä äärimmäisen pitkiä suoria!
Mitenköhän ois käynyt, jos vastassa ois ollut vuoden 86 1200+ hv F1:n!

Oisko eroa ollut jopa 40s eek!
Ett silleen!!!!!!1
Ei varmasti olisi ollut. Silverstonessa tuohon aikaan oli yksi shikaani ja muut mutkat erittäin nopeita. Vastaavasti Monzassa nykyisin on kolme shikaania ja muut mutkat nopeita. Silti Montoya rikkoi Keken nopeusennätyksen viime vuonna.

Hain vertailun vuoksi tuloksia Suzukasta, joka pysyi muuttumattomana vuodet 1987-2001.

1987 paaluaika oli 1.40,042
2001 paaluaika oli 1.32,484

Jopa Alex Yoongin vuoden 2001 aika oli 1,8 sekuntia nopeampi kuin 1987 paaluaika.

Estorilin muiden ratojen pituudesta ei valitettavasti löydy tietoa, mutta erittäin todennäköisesti kyseessä on kyllä eri versio radasta ralli- ja F1-autolla.

F1-radan pituus oli tuolloin 4,350 km.

Vielä ottaen huomioon, että VM mittaa Jyväskylässä autojen nopeuksia erittäin nopeassa paikassa Laukaan EK:lla. Tänä vuonna huippunopeus oli 207 km/h. B-ryhmäläiset kulkivat varmasti suoralla kovempaa, mutta olivat sitten mutkissa hitaampia.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Bleu:
jaska:
James
[qb]Siinä se nähtiin! Tehoton wrc fokus jää tämän päivän f1-autolle jossa 950 heppaa, vain 33 sekuntia Silverstonessa, joka on nopea rata täynnä äärimmäisen pitkiä suoria!
Mitenköhän ois käynyt, jos vastassa ois ollut vuoden 86 1200+ hv F1:n!

Oisko eroa ollut jopa 40s eek!
Ett silleen!!!!!!1
Ei varmasti olisi ollut. Silverstonessa tuohon aikaan oli yksi shikaani ja muut mutkat erittäin nopeita. Vastaavasti Monzassa nykyisin on kolme shikaania ja muut mutkat nopeita. Silti Montoya rikkoi Keken nopeusennätyksen viime vuonna.

Hain vertailun vuoksi tuloksia Suzukasta, joka pysyi muuttumattomana vuodet 1987-2001.

1987 paaluaika oli 1.40,042
2001 paaluaika oli 1.32,484

QB]
Vuonna 1987 F1 -koneiden ahtopaineet oli rajattu (en muista mille tasolle).
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Originally posted by James
niin luultavasti 100-200km/h kiihdytyksessä voittaa myös.

Jaahas, nyt mennään jo uskon asioihin :D

kyllä tuo Tanque-mutkakin on ollut äärimmäisen hidas, kartasta huomaa että kyseessä on lähes 90-asteen mutka.

Katsoimpa nauhalta kisan vuodelta -86 ja Tanque-mutka ajetaan 4-5 vaihteella ja nopeutta sellaiset 180km/t.

Älyättekö, että 1,8T voi tuottaa paljon enempi tehoa kuin 1,5T?

Niin voi mutta ei tässä tapauksessa. F1 mottorit ottivat kuitenkin 15000 kierrosta minuutissa josta Lancia pääsi vain puoleen. Lisäksi Jamesille näyttää olevan vaikea tajuta se, että kun Estorillin keskinopeus on 200km/t niin Lancian pitäisi ajaa koko kierros täysillä kaasu pohjassa edes yltääkseen kyseiseen aikaan eli sen kiihtyvyydellä 0-200km/t ei ole mitään merkitystä :D

<small>[ 28-09-2003, 13:46: Message edited by: Felix ]</small>
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Felix:
Niin voi mutta ei tässä tapauksessa. F1 mottorit ottivat kuitenkin 15000 kierrosta minuutissa josta Lancia pääsi vain puoleen.
Heh.. väitätkö tosissasi että tolla Lancialle ei päästä kuin 7500rpm? :D

F1:t eivät ole yltäneet 15000rpm:ään kuin vasta joskus 90-luvun alkupuolella.

Lisäksi Jamesille näyttää olevan vaikea tajuta se, että kun Estorillin keskinopeus on 200km/t niin Lancian pitäisi ajaa koko kierros täysillä kaasu pohjassa edes yltääkseen kyseiseen aikaan eli sen kiihtyvyydellä 0-200km/t ei ole mitään merkitystä :D
Ai ei ole merkitystä? :D Kaasu pohjassa lähes 1000hp autolla? Se kyllä menee 300km/h siinä missä formulatkin, ja lisäksi ei ole siipiä jarruttamassa suoranopeuksia.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Sammypiru:
Norman:
JOC:
Ralliauton jarrutusmatkaa lisää aika melkoisesti se lähes puolet isompi paino.
No tota, aika heikot perustiedot fysiikasta sulla on. Liike-energia ja kitkavoimat ovat massaan suoraan verrannollisia.
Just tollasten kommenttien takia tänne kirjoittelu on ollut hiipumaanpäin. Normankin voisi arvostaa JOCin kommenttia, vaikka JOC olisi kuinka hakoteillä tahansa.
Minähän arvostin sitä niin paljon, että vaivaiduin jopa vastaamaan.

Mitä tämän topikin hiipumiseen, tulee niin kirjoittelu olisi saanut loppua, jo ajat sitten. Ainoastaan joku dokumentti radasta, joka tuolloin ajettiin olisi hauska nähdä. Yleensäkin tämänkaltainen topikki kannattaisi jättää kokonaan väliin, mutta se ei kuulu politiikkaani.

ps. pmv tajusi pointin
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Se kyllä menee 300km/h siinä missä formulatkin, ja lisäksi ei ole siipiä jarruttamassa suoranopeuksia.

Ja mutkissa Lancia pysyy tiellä yhtä hyvin kuin F1 vaikka siinä ei ole siipiä...miksi niitä siipiä sitten laitetaan jos niistä on vain haittaa? Voisit myös hankkia jotain faktaa että Lancia kulkee noilla välityksillä joilla sen parhaat kiihtyvyydet otetaan myös 300km/t.

Miksi James jaksat väittää kaikkia faktoja vastaan. Tehottomampi auto(-300hv), painavampi auto(+200kg), huonompi aerodynamiikka, korkeampi painopiste ja silti sinun Lancia ajaisi kovempaa Estorillissa kuin Piquet Williams-Hondalla. Ai niin, unohdin että tuo neliön näköinen koppiauto on niin tykki että...

Sinun logiikan mukaan kierros kannattaisi ajaa kiihdytysautolla, se jättää Lanciankin kuin seisomaan suoralle kiihdyttäessä ja kulkee 300km/t siinä missä F1. Kuitenkin se häviää ratakierroksen F1:lle siinä missä Lanciakin.

Ei voi mitään mutta kyllä sinulle pitäisi myöntää vuoden 2003 foorumilainen -palkinto! Ja autokauppiaaksi sinun kannattaisi ryhtyä, pystyt myymään sinisin silmin Ladaa Mersun hinnalla :D

<small>[ 29-09-2003, 17:17: Message edited by: Felix ]</small>
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Felix:
Ja mutkissa Lancia pysyy tiellä yhtä hyvin kuin F1 vaikka siinä ei ole siipiä...miksi niitä siipiä sitten laitetaan jos niistä on vain haittaa? Voisit myös hankkia jotain faktaa että Lancia kulkee noilla välityksillä joilla sen parhaat kiihtyvyydet otetaan myös 300km/t.

Miksi James jaksat väittää kaikkia faktoja vastaan. Tehottomampi auto(-300hv), painavampi auto(+200kg), huonompi aerodynamiikka, korkeampi painopiste ja silti sinun Lancia ajaisi kovempaa Estorillissa kuin Piquet Williams-Hondalla. Ai niin, unohdin että tuo neliön näköinen koppiauto on niin tykki että...

Sinun logiikan mukaan kierros kannattaisi ajaa kiihdytysautolla, se jättää Lanciankin kuin seisomaan suoralle kiihdyttäessä ja kulkee 300km/t siinä missä F1. Kuitenkin se häviää ratakierroksen F1:lle siinä missä Lanciakin.

Ei voi mitään mutta kyllä sinulle pitäisi myöntää vuoden 2003 foorumilainen -palkinto! Ja autokauppiaaksi sinun kannattaisi ryhtyä, pystyt myymään sinisin silmin Ladaa Mersun hinnalla :D
-Kiihtyy nopeampaa kuin F1 0-100km/h & 0-200km/h & 0-250km/h;

-Isompi kone, 1,8 vs. 1,5

-Mekaanisesti ahdettu, turbossa aina se tietty viive ennen kuin täydet tehot, varsinkin vuonna 87

-Mahdollisesti parempi vääntö, hevosvoimat eivät kerro kaikkea

-Nelivetoinen

Enpä sanoisi, että jos F1 jää jokaisessa kiihdytyksessä, että marginaalisesti parempi vauhti mutkissa paljoa etua tuottaa.

Kannattaisi todellakin hankkia jostakin todisteita siitä että Lancialla on ajettu lyhyempää rataa. Kaikista radoistahan voidaan joku oikoreitti ottaa käyttöön. Siitä, että Lancialla olisi ajettu lyhyempää rataa, ei ole mitään todisteita.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Oho! Nyt se vertaa jo vuoden 1987 autoihin. Eikös se ollut 1986 jolloin tämä ihmeteko tehtiin??? :eek: :D
 

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
[][/QUOTE]
-Kiihtyy nopeampaa kuin F1 0-100km/h & 0-200km/h & 0-250km/h;

-Isompi kone, 1,8 vs. 1,5

-Mekaanisesti ahdettu, turbossa aina se tietty viive ennen kuin täydet tehot, varsinkin vuonna 87

-Mahdollisesti parempi vääntö, hevosvoimat eivät kerro kaikkea

-Nelivetoinen

Enpä sanoisi, että jos F1 jää jokaisessa kiihdytyksessä, että marginaalisesti parempi vauhti mutkissa paljoa etua tuottaa.

Kannattaisi todellakin hankkia jostakin todisteita siitä että Lancialla on ajettu lyhyempää rataa. Kaikista radoistahan voidaan joku oikoreitti ottaa käyttöön. Siitä, että Lancialla olisi ajettu lyhyempää rataa, ei ole mitään todisteita.[/QB][/QUOTE]

Miten perustelet että f1:n mutka nopeus olisi vain marginaalisesti nopeampi kuin koppiautolla?
Siipiä tarvitaan nimen omaan kaarteissa, suorilla niistä ei ole niinkään hyötyä.
Seuraava on minullekin aika vaikeaa matematiikkaa, mutta mielestäni se menee jotenkin näin:

Siihen, että pysyykö auto mutkassa radalla vaikuttaa seuraava tekijä: Alaspäin painava voima on suurempi kuin autoa ulkomutkaan raastava voima.
Alaspäin painavaan voimaan vaikuttaa massa, siivillä saavutettava downforce (siihen vaikuttaa siipien kulma ja auton nopeus) ja kitkakerroin (renkaiden materiaali, leveys ja alustan pitävyys)
Sivulle vaikuttavaan voimaan taas liittyy massa, nopeus ja kaarteen säde.
F1 on kevyempi ja siinä on suuremmat siivet, eli suoraan alas painava voima on suurempi.
Kitkakertoimesta en voi suoraan sanoa mitään, kun en tiedä kyseisten autojen renkaiden leveyksiä enkä materiaaleja. Vetävien pyörien määrällä ei kylläkään ole väliä sivuttaispidon kannalta.
Koppiautoissa ei tietääkseni ole edessä siipiä, ainakaan hääppöisiä, jolloin sellainen auto helposti aliohjaa jos kaarteeseen tullaan liian lujaa ja kaarrenopeus kärsii. F1:ssä on edessäkin iso siipi, joten sillä voidaan tulla mutkaan lujempaa jolloin jo alkuvauhti on nopeampi. Aliohjaaminen keskellä mutkaa on myös todennäköisempää koppiautolla kuin f1:llä, joten mutkanopeus on myös hitaampi. Suoralle kiihdytettäessä taas yliohjaamisen vaara on suurempi, joten siinä vaikuttaa mekaaninen pito, moottorin vääntö ja myös downforce. Enemmän alaspäin painavaa voimaa -> aikaisemmin voi kiihdytyksen aloittaa.

Joku voisi kertoa päteekö mutkassa pysymiseen se kappaleen kaatumisen kaava? Eli jos painopisteestä vedetään alaspäin vaikuttavaa voimaa vastaava suora, ja sivulle sitä voimaa vastaava suora, niin niiden suunnikkaan (oliko oikea nimitys?)pitää pysyä auton tukipinnan alla. Eli jos se kulkee renkaan ulkosivun läpi, niin luisto alkaa. Ainakin äkkiä huuruiset aivot keksivät tuollaisen teorian...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös