Joo, voi hyvinkin olla legendaa vain, mutta mitäs ne ei oisi Amerikoissa kokeilleet?
Tunnustan suoraan tietämättömyyteni, mutta vahvalta mutu-pohjalta voin sanoa, että kyllä rata-olosuhteissa f1 vielä koppivehkeet päihittää. Mutu perustuu seuraaviin tuntemuksiin:
1. Koppiautossa painopiste on kuitenkin ylempänä kuin f1-autossa, vähentäen näin suurinta mutkanopeutta ennen pidon loppumista ja sivuluistoa.
2. Pienenpi downforce niinikään vähentää suurinta mutkanopeutta ennen sivuluisua.
3. Luisu asfaltilla hidastaa eteenpäin suuntautuvaa nopeutta juuri suuremman pidon takia. Eli mutkassa voi ajaa lujempaa kuin soralla paremman pidon vuoksi, mutta samasta syystä vauhti hidastuu enemmän kun joudutaan luistoon.
4. Olettaen että f1 voisi ajaa kaarteen vaikka 20 km/h lujempaa kuin B-ryhmäläinen ja kaarre on kokonaisuutenaan vaikka 150m pitkä, niin jokainen voi päätellä kuinka paljon nopeammin f1 ajaa mutkan. Vertailkaa vaikka suoralla 150m matkalla eroa, kun toinen ajaa 100 km/h ja toinen 80 km/h. Siinä ei paljon vaikuta vaikka B-ryhmäläinen lähtisi mutkasta paremmin, kun alkunopeus lähdettäessä on pienempi ja kurottavaa matkaakin vielä löytyy.
5. Suurempi massa, pienempi downforce ja huonommat jarrut? (joku voisi tuossa asiassa valaista) aiheuttavat sen, että B-ryhmäläinen joutuu jarruttamaan aikaisemmin mutkaan jonka joutuu sitten vielä ajamaan hitaammin. F1 kisoissa olemme nähneet miten se vaikuttaa kierrosaikoihin kun joutuu jarruttamaan aikaisemmin kuin toinen, eikä kyse ole silloin kuin metreistä. Neliveto taas ei vaikuta jarruihin kun f1-autossakin on 4 jarruttavaa pyörää.
6. Tehot eivät juurikaan vaikuta mutkanopeuksiin niin paljon kuin massa ja downforce, joten vaikka B-ryhmäläisessä olisi se raketti katolla, niin voitto tulisi korkeintaan suorilla.
Joku nero voisi laskea ja piirtää kaaviot siitä, miten massa, kaarrenopeus, downforce ja kitkakerroin vaikuttaa molempiin autoihin ja niillä luvuilla voisimme ainakin todentaa, että f1 menee mutkassa kun koppiautoissa vain renkaat vikisee...
Tunnustan suoraan tietämättömyyteni, mutta vahvalta mutu-pohjalta voin sanoa, että kyllä rata-olosuhteissa f1 vielä koppivehkeet päihittää. Mutu perustuu seuraaviin tuntemuksiin:
1. Koppiautossa painopiste on kuitenkin ylempänä kuin f1-autossa, vähentäen näin suurinta mutkanopeutta ennen pidon loppumista ja sivuluistoa.
2. Pienenpi downforce niinikään vähentää suurinta mutkanopeutta ennen sivuluisua.
3. Luisu asfaltilla hidastaa eteenpäin suuntautuvaa nopeutta juuri suuremman pidon takia. Eli mutkassa voi ajaa lujempaa kuin soralla paremman pidon vuoksi, mutta samasta syystä vauhti hidastuu enemmän kun joudutaan luistoon.
4. Olettaen että f1 voisi ajaa kaarteen vaikka 20 km/h lujempaa kuin B-ryhmäläinen ja kaarre on kokonaisuutenaan vaikka 150m pitkä, niin jokainen voi päätellä kuinka paljon nopeammin f1 ajaa mutkan. Vertailkaa vaikka suoralla 150m matkalla eroa, kun toinen ajaa 100 km/h ja toinen 80 km/h. Siinä ei paljon vaikuta vaikka B-ryhmäläinen lähtisi mutkasta paremmin, kun alkunopeus lähdettäessä on pienempi ja kurottavaa matkaakin vielä löytyy.
5. Suurempi massa, pienempi downforce ja huonommat jarrut? (joku voisi tuossa asiassa valaista) aiheuttavat sen, että B-ryhmäläinen joutuu jarruttamaan aikaisemmin mutkaan jonka joutuu sitten vielä ajamaan hitaammin. F1 kisoissa olemme nähneet miten se vaikuttaa kierrosaikoihin kun joutuu jarruttamaan aikaisemmin kuin toinen, eikä kyse ole silloin kuin metreistä. Neliveto taas ei vaikuta jarruihin kun f1-autossakin on 4 jarruttavaa pyörää.
6. Tehot eivät juurikaan vaikuta mutkanopeuksiin niin paljon kuin massa ja downforce, joten vaikka B-ryhmäläisessä olisi se raketti katolla, niin voitto tulisi korkeintaan suorilla.
Joku nero voisi laskea ja piirtää kaaviot siitä, miten massa, kaarrenopeus, downforce ja kitkakerroin vaikuttaa molempiin autoihin ja niillä luvuilla voisimme ainakin todentaa, että f1 menee mutkassa kun koppiautoissa vain renkaat vikisee...