Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
Joo, voi hyvinkin olla legendaa vain, mutta mitäs ne ei oisi Amerikoissa kokeilleet?

Tunnustan suoraan tietämättömyyteni, mutta vahvalta mutu-pohjalta voin sanoa, että kyllä rata-olosuhteissa f1 vielä koppivehkeet päihittää. Mutu perustuu seuraaviin tuntemuksiin:

1. Koppiautossa painopiste on kuitenkin ylempänä kuin f1-autossa, vähentäen näin suurinta mutkanopeutta ennen pidon loppumista ja sivuluistoa.

2. Pienenpi downforce niinikään vähentää suurinta mutkanopeutta ennen sivuluisua.

3. Luisu asfaltilla hidastaa eteenpäin suuntautuvaa nopeutta juuri suuremman pidon takia. Eli mutkassa voi ajaa lujempaa kuin soralla paremman pidon vuoksi, mutta samasta syystä vauhti hidastuu enemmän kun joudutaan luistoon.

4. Olettaen että f1 voisi ajaa kaarteen vaikka 20 km/h lujempaa kuin B-ryhmäläinen ja kaarre on kokonaisuutenaan vaikka 150m pitkä, niin jokainen voi päätellä kuinka paljon nopeammin f1 ajaa mutkan. Vertailkaa vaikka suoralla 150m matkalla eroa, kun toinen ajaa 100 km/h ja toinen 80 km/h. Siinä ei paljon vaikuta vaikka B-ryhmäläinen lähtisi mutkasta paremmin, kun alkunopeus lähdettäessä on pienempi ja kurottavaa matkaakin vielä löytyy.

5. Suurempi massa, pienempi downforce ja huonommat jarrut? (joku voisi tuossa asiassa valaista) aiheuttavat sen, että B-ryhmäläinen joutuu jarruttamaan aikaisemmin mutkaan jonka joutuu sitten vielä ajamaan hitaammin. F1 kisoissa olemme nähneet miten se vaikuttaa kierrosaikoihin kun joutuu jarruttamaan aikaisemmin kuin toinen, eikä kyse ole silloin kuin metreistä. Neliveto taas ei vaikuta jarruihin kun f1-autossakin on 4 jarruttavaa pyörää.

6. Tehot eivät juurikaan vaikuta mutkanopeuksiin niin paljon kuin massa ja downforce, joten vaikka B-ryhmäläisessä olisi se raketti katolla, niin voitto tulisi korkeintaan suorilla.

Joku nero voisi laskea ja piirtää kaaviot siitä, miten massa, kaarrenopeus, downforce ja kitkakerroin vaikuttaa molempiin autoihin ja niillä luvuilla voisimme ainakin todentaa, että f1 menee mutkassa kun koppiautoissa vain renkaat vikisee...
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Norman:
JOC:
Ralliauton jarrutusmatkaa lisää aika melkoisesti se lähes puolet isompi paino.
No tota, aika heikot perustiedot fysiikasta sulla on. Liike-energia ja kitkavoimat ovat massaan suoraan verrannollisia.
Just tollasten kommenttien takia tänne kirjoittelu on ollut hiipumaanpäin. Normankin voisi arvostaa JOCin kommenttia, vaikka JOC olisi kuinka hakoteillä tahansa.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Mutta kun en ole vielä väärässäkään.

Se on liike-energia mikä jarrutuksessa pitää jarruilla tappaa kaavan ½mv2 mukaan. Pistäkää nopeudeksi sama, ja katsokaa massojen vaikutus lopputulokseen, ja ynnätkää vielä mielessänne ne b-ryhmäläisen varmasti huonompiem jarrujen vaikutus. Ja lopuksi miettikää vielä että kumpi pysähtyy nopeammin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Enpä usko, että Normanin viittaus "JOC":n pihalla oloon liittyisi niinkään fysiikan taitoihin ja tietoihin. Ehkä kannattaisi lukea hieman tarkemmin tuo Normanin heittämä kommentti ja verrata niitä muihin ao. herran juttuihin.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Menkää joskus katsomaan vaikka Minardin testejä (jos ne yleensä testaa) jos ette ole nähneet livenä ykkösiä niin takaan että minkäänlaisia kaavoja ja laskelmia ralliauton puolesta tee. Viimeistään paikanpäällä selviää että ne autot ovat ihan eri planeetalta.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
pmv:
Enpä usko, että Normanin viittaus "JOC":n pihalla oloon liittyisi niinkään fysiikan taitoihin ja tietoihin. Ehkä kannattaisi lukea hieman tarkemmin tuo Normanin heittämä kommentti ja verrata niitä muihin ao. herran juttuihin.
Näinpä..

Muutenkin tuntuu siltä, että hyvin usein käy niin että ihminen lueskelee topikin kommentteja sieltä sun täältä ja sitten jää kokonaiskuva saamatta ja lisäksi postitellaan jo moneen kertaan samassa topikissa käsiteltyjä asioita kun ei jaksa vaivautua muiden kirjoituksia lukemaan. Onhan se ihan oikeassa elämässäkin aika törttöä jossain keskusteluporukassa olla kuuntelematta toisten juttuja ja kertoa hieman myöhemmin samat asiat keskustelijoille kuin mistä nämä ovat hetki sitten itse puhuneet.

Omasta mielestäni nuo kaikki tarkoituksella riman ali vedetyt jutut eivät ainakaan paranna keskustelun tasoa. Jos ei ole muuta sanottavaa kuin että otsikko on kuin pikkupoikien hiekkalaatikkoleikit, niin ihan hyvin voisi sitten (ilmeisesti korkeammalta jalustalta keskustelua seuraavana tahona) vaikkapa vaieta. Nimittäin kaikesta huolimatta tästä topikista on varmasti monelle tarttunut jotain uuttakin asiaa (mikäli on ihmisten lähettämät viestit lukenut).

<small>[ 26-09-2003, 17:15: Message edited by: Wilpuri ]</small>
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
JOC:
Mutta kun en ole vielä väärässäkään.

Se on liike-energia mikä jarrutuksessa pitää jarruilla tappaa kaavan ½mv2 mukaan. Pistäkää nopeudeksi sama, ja katsokaa massojen vaikutus lopputulokseen, ja ynnätkää vielä mielessänne ne b-ryhmäläisen varmasti huonompiem jarrujen vaikutus. Ja lopuksi miettikää vielä että kumpi pysähtyy nopeammin.
Aivan. Massan kaksinkertaistuessa, kaksinkertaistuu kappaleen liike-energiakin, mutta niin kaksinkertaistuu alustan tukivoimakin eli myös kitkavoima tuplaantuu (Kitkavoima = kitkakerroin*alustan tukivoima). Näin ollen yksinkertaisilla "lukiokaavoilla" (siis kun ei huomioida muita tekijöitä) massa ei vaikuta jarrutusmatkaan. Kokeilepa vaikka laskea.

Todellisuudessa massa kuitenkin vaikuttaa. Ykköset ovat keveitä ja pysähtyvät nopeasti, 'downforce' on yksi suurimmista tekijöistä jarrutusmatkaa lyhennettäessä. Paljon 'downforcea' => suuri alustan tukivoima => suuri kitkavoima.
 

McMike

Guest
noista liike-energioista ja kitkavoimista sekä massan vaikutuksista kitkaan kannattaisi varmaankin opetella joitakin fysiikan perussääntöjä.

Tämä topiikki osoittaa vaan sen, että kuinka haavoittuvaisia me olemme erilaisille meitä ulkoapäin johdatteleville voimille.

Ihmisen sisäiseen minään me tuskin voimme vaikuttaa mutta ainakin ulospäin suuntautuviin "voimiin" voidaan jollakin tavalla ottaa sen oman näkemyksemme
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
copersucar:
Tietääkseni Silverstonen ainoa todella pitkä suora on Hangar Straight. Mitä ovat ne muut "äärimmäisen pitkät" suorat joita Silverstonen rata on "täynnä"?
No piirretään sitten paperille.

 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
jaska:
Yhtälö mietitty - ei vaikuta rata-aikaan käytännössä ollenkaan, formulat kun ei kierroksella edes käy 100 km / h alapuolella!

Ett silleen!!!!!!1
Tiedoksi: Vai ei Estorilissä laske nopeudet alle 100km/h? :D :D :D :D :D



Älyättekö, että 1,8T voi tuottaa paljon enempi tehoa kuin 1,5T?

<small>[ 27-09-2003, 03:50: Message edited by: James ]</small>
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Matalaviritteisempiä, paino, painopiste....................... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Koska Lancia voittaa F1:n 0-100km/h kiihdytyksessä, niin luultavasti 100-200km/h kiihdytyksessä voittaa myös.

Super Saloon-autot ovat myös ahtamattomia ja etumoottorisia pääosin, esim. Kuismasen super Audi Quattro joka voitti muut SS-autot varmaan 5-10 sekkaa / kierros :D
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
James:
jaska:
Yhtälö mietitty - ei vaikuta rata-aikaan käytännössä ollenkaan, formulat kun ei kierroksella edes käy 100 km / h alapuolella!

Ett silleen!!!!!!1
Tiedoksi: Vai ei Estorilissä laske nopeudet alle 100km/h? :D :D :D :D :D
Rata oli erilainen vuonna 1986. Paljon nopeampi.

1986:


1995:


Lisäksi autotkin olivat nopeampia. Mutta tuo Curva VIP taitaa olla ainoa, joka ajettiin alle 100km/h.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Siis vastaten Jamekselle.... kyl tää on paras toikki piitkään aikaan..!! :D
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Turhan syheröisiä ne radat nykyään onkin...
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
oldez:
Rata oli erilainen vuonna 1986. Paljon nopeampi.
Ei tuon yhden mutkan muuttaminen kovin paljoa vaikuta radan olemukseen, kyllä tuo Tanque-mutkakin on ollut äärimmäisen hidas, kartasta huomaa että kyseessä on lähes 90-asteen mutka.

<small>[ 27-09-2003, 14:19: Message edited by: James ]</small>
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös