Ihan vain löyhästi asiaan liityen. Kyllähän auton saa kulkemaan, mutta kun ajo-ominaisuudet loppuvat, niin tuloksena on seuraavaa:
"Tosi tarina Mobilisti-lehdestä 5/2003
Arizonassa vaikuttanut "harrastaja" päätti terästää 1967-mallisen
Chevrolet Impala 2D Hardtopinsa kulkupuolta hieman avokätisemmin.
Tosin hän ei hiiskunut ideasta kenellekkään, vaan Arizonan
maantiepoliisin edutajat löysivät sittemmin kallionseinämästä sulaneen
ja palaneen metallikasan, jonka johdosta epäiltiin aluksi
pienkoneonnettomuutta. Tutkimukset osoittivat kyseessä olleen
yllättäen 67-mallisen Impalan! Vaadittiin pitkällisiä
patologista sekä salapoliisityötä tapahtumasarjan selvitämiseksi,
mutta lopulta kaikki kirkastui.
Impalan omistaja oli saanut jostain käsiinsä RATO (Rocket-Assisted
Take-Off )-apuraketin, jollaisia käytetään avustamaan raskaasti
kuormattuja sotilaskoneita nousukiidon ratkaisevaksi lyhentämiseksi
pienempien kenttien lyhyemmiltä kiitoradoilta. No, Hemmo oli
kiinnittänyt rakettimoottorin Impalan kattoon ja ajanut pitkän
aavikkoasvalttisuoran päähän, tarkoituksenaan kokeilla, miten
"Antilooppi" karauttaa. Ja karauttihan se!
Poliisin arvioiden perusteella mies käynnisti rakettimoottorin noin
viiden kilometrin päässä onnetomuuspaikalta. USA:n ilmavoimien mukaan
kyseinen moottori saavuttaa suurimman työntövoimansa arviolta viidessä
sekunnissa, jonka kuluessa Impala oli periaatteessa ehtinyt saavuttaa
noin 560 km/h nopeuden, siis selkeää Top Fuel Dragster-tason kyytiä.
Tämän jälkeen raketti on toiminut vielä noin 25 sekunnin ajan, joiden
aikana kuljettaja ( vai pitäisikö hantä kutsua Lentäjäksi?) on
vastaanottanut samanlaisia G-voimia kuin F-14 hävittäjälentäjä ja
varmasti menettänyt tajunsa.
Ennen tajunnan menetystä kuljettaja on kuitenkin onnistunut
hetkellisesti ( lue: parisen kilometriä ) pitämään Impalan tiellä,
jonka jälkeen hän on yrittänyt epätoivoisesti painaa jarrupoljinta...
Poliisi varmisti jarrutusyritykset sillä perusteella että
jarrukomponentteja, renkaanpalasia ja pyöränripustusten jääteitä
löytyi käsittämättömän pitkältä matkalta. Ajo-ominaisuuksiin
tilanteella tuskin oli enää vaikutusta, koskapa vaunu oli siinä
vaiheessa jo muuttunut lentokoneeksi. Impala lensi vielä parisen
kilometriä ennen iskeytymistä kallionseinämään noin 37 metrin
korkeudella! Kallioon jäi palanut, lähes metrin syvyinen louhos.
Poliisin arvioiden perusteella loppunopeutta kertyi noin 675 km/h..."
wink