Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
James:
Huom! Se Alfa on AHTAMATON! Turha verrata b-ryhmään. Kuten jo aiemmin todettiin niin b-ryhmäläisissä 1000 heppaa oli melkeen joka autossa,
Faktat muuttuu matkan varrella, mutta ei se menoa haittaa. Aiemmin väitit, että 450 oli tehoa, tulossa oli 600hv auto, nyt on jo tuhat heppaa joka autossa eek!

James:
taittuu aikaan 1,7s kun F1 tarttee 2,5 sekuntia. Tuota yhtälöä on syytä miettiä.
Yhtälö mietitty - ei vaikuta rata-aikaan käytännössä ollenkaan, formulat kun ei kierroksella edes käy 100 km / h alapuolella!

James:

Ja Leo Kinnunen sanoi kerran ruutulipussa että urheiluautot peittosivat F1:t mennen tullen ennen vanhaan, ja luulisi Leon tietävän matxia enempi noista laitteista.
Leo Kinnusen tietoja on syytä epäillä, varsinkin jos puhutaan selkäytimellä jarruttamisesta! Jollainhan väitteellä se epäonnistuminen formuloissa pitää kuitata.
Ett silleen!!!!!!1
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Portugalin GP:n aika-ajojen kuuden ensimmäisen keskituntinopeus parhaalla kierroksella. Saa B-ryhmäläinen painaa aika haipakkaa, jotta pysyy perässä.

1. A.Senna Lotus 204.244km/h
2. N.Mansell Williams 202.093km/h
3. A.Prost McLaren 201.518km/h
4. G.Berger Benetton 201.436km/h
5. T.Fabi Benetton 200.587km/h
6. N.Piquet Williams 200.307km/h
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
Jaska puhuu asiaa!!!

Vaikken enää aikonut tähän topikkiin vastata niin ihmetyttää kuinka nuo b-luokan autojen hepat nousee ja paino laskee mitä pidemmälle topikki menee...jotain rajaa sentään, pitääkö se James forumin porukkaa ihan idiootteina?
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Wilpuri:
Hupaista tuo, kun B-ryhmäläisiin hurahtaneet vetävät nuo Lancian polleluvut jonnekin ihan älyttömyyksiin ja samalla hinaavat Lancian painon alaspäin suurin piirtein samoihin F1-autojen kanssa :D .
Tähän vielä lisäyksenä että tuossahan ylempänä kaupattiin aerodynamiikankin olleen samalla viivalla ellei jopa edelläkin f1-autoihin nähden.

Lujaa menee. Ainakin tällä topikilla.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
oldez:
Estorilin radan eri versiot tuohon aikaan:
Tämän topikin ensimmäiselle sivulle laitoin keskustelun news-ryhmistä, jossa kerrottiin että kyseessä olisi ollut versio, jossa kolmosmutkasta oikaistiin eli ilmeisesti tuo keskimmäinen versio.

<small>[ 25-09-2003, 16:42: Message edited by: Wilpuri ]</small>
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Zanthic:
Jaska puhuu asiaa!!!

Vaikken enää aikonut tähän topikkiin vastata niin ihmetyttää kuinka nuo b-luokan autojen hepat nousee ja paino laskee mitä pidemmälle topikki menee...jotain rajaa sentään, pitääkö se James forumin porukkaa ihan idiootteina?
Aivan.. Jos katsotaan topicin alkua niin huomaa että lancia kehityy kokoajan.

Paino on tippunut yli 200kg, nollasta sataan on tippunut yli puoli sekuntia ja teho on noussut yli 600hp..
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Wilpuri:
oldez:
Estorilin radan eri versiot tuohon aikaan:
Tämän topikin ensimmäiselle sivulle laitoin keskustelun news-ryhmistä, jossa kerrottiin että kyseessä olisi ollut versio, jossa kolmosmutkasta oikaistiin eli ilmeisesti tuo keskimmäinen versio.
No, riittäisikö Lancian vauhti kuudenteen lähtöruutuun tuolla lyhennetylläkään versiolla ?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Selailkaapa vähän sitä nettiä ennen kuin menette tyrmäämään täysin Leksa-raukan.

Kun katsoo 1970-luvun alun Urheiluautojen MM-sarjan kierrosaikoja ja f1:n ajamia aikoja samoilla radoilla niin, erot on todellakin joillain radoilla Urheiluautojen hyväksi. Esim. vanhalla Span radalla puhditon ykkönen jäi 10 sekuntia 917 Porschelle 3.16 vs. 3.27!

Monzassa ja Zeltwegissä ero oli melko tasan, mutta Nordschleifellä ykkönen oli nopeampi siitä huolimatta, että Porsche käytti ketterempää 908 mallia.

Jos sitten verrataan kunnon tykkiin, eli tuplaturboahdettuun CanAm Porsche 917/30 malliin, niin ykkönen jää syheröiseksi luokiteltavalla Watkins Glenin radalla pari sekuntia. 1973 ajettiin samalla radoilla molemmilla autoilla. James Huntin kellottama nopein kierros oli f1 kisassa 1.41.644 kun taas Sunocon sponsoroimalla Penske tallin pitkäakselivälisellä Porsche 917/30 autolla nopeimmaksi kierrokseksi 1.39.571!

On hyvä muistaa, että Leksa painoin menemään Interserie sarjassa pitkälle samantyyppisellä kalustolla kuin Donohue.
 

mäkinen

Member
Liittynyt
17.9.2003
Viestit
5
öö ruz:
Niin "valopää väitti että sija olisi ollut 16 ja sitten niissä "paskafaktatiedoissa" se taisi olla 6.
Mutta kuten yllä jo todettiin ei sillä ole väliä, koska ero on todistettu.
Herää pahvi!!! "valopää" ei puhunut sulle sijasta 16 vaan sijasta 6, kuuntele joskus mitä sulle puhutaan.
 

Total

Member
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
17
Tätä B-ryhmäläisen vs. F1:sen nopeutta moottoriradoilla on purettu jo monin tavoin. Heitän tähän nyt joitain omia ajatuksiani: viime vuosina SS-autot ovat olleet Suomessa formula kolmosia hitampia jotain 8 s per kierros. Teho/painosuhde samaa luokkaa kuin B-ryhmäläisissä. Nämä SS-autot on kuitenkin rakennettu rataa varten (moottori/laatikko/aerodynamiikka). Ero F3:een olisi suurempi jollain F1 radalla. Selvää on, ettei -86 B-ryhmäläinen asfalttialustalla ja rallislickseillä pärjäisi nykyajan SS-autoille.
Toisaalta ovathan F3 autot kehittyneet vuodesta -86. Paljonko sitten F3 jää F1:lle kierroksella?
Todellinen ero F1:n eduksi v. -86 on varmasti 15-25 s per kierros. Paljonkohan Kuismanen jää Viperillä samalla radalla F1:lle? Varmaan selvästi vähemmän kuin Toivonen olisi jäänyt v. -86 F1:lle.
F1 vaatii moottorilta aivan toisenlaisia ominaisuuksia kuin ralliauto. Ykkösissä (tai yleensä rata-autoissa) pyritään korkeaan kierroslukuun ja tehoon kun taas ralliautossa laajaan vääntöalueeseen ja myös korkeaan tehoon. Rallissa tarvitaan vääntöä jotta mutka voitaisiin ajaa yhdellä tai kahdella vaihteella (mutka kirraa tai aukee). Moottoriradoilla mutkat ei juuri kirraa, vaan kesken mutkaa pistetään isompaa pykälää salkkuun.
Kannattaa katsoa B-ryhmän videoita asfalttiralleista, (neliveto)autot sutii joka vaihteella eikä alustassa juuri hurraamista ole.
Ei silti, kyllä noi B-ryhmän autot on varmaan vaikeimpia ajettavia ja hurjimpia laitteita mitä autourheilun historiassa on (ainakin MM-tasolla)
 

copersucar

Well-known member
Liittynyt
30.9.2001
Viestit
123
James:
copersucar:
Jos Focus WRC on hävinnyt F1:selle Silverstonessa 33 sekuntia kierroksella, niin on hieman vaikea uskoa että 15 vuotta aikaisemmin B-ryhmäläinen olisikin ollut yhtä nopea kuin ykköset. Tehoa on toki ollut reilusti enemmän mutta toisaalta alustat ovat nykyralliautoissa aivan toiselta planeetalta tuonaikaisiin verrattuna.
Siinä se nähtiin! Tehoton wrc fokus jää tämän päivän f1-autolle jossa 950 heppaa, vain 33 sekuntia Silverstonessa, joka on nopea rata täynnä äärimmäisen pitkiä suoria!

Silverstone on lisäksi paljon pitempi rata!
Tietääkseni Silverstonen ainoa todella pitkä suora on Hangar Straight. Mitä ovat ne muut "äärimmäisen pitkät" suorat joita Silverstonen rata on "täynnä"?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ja Leo Kinnunen sanoi kerran ruutulipussa että urheiluautot peittosivat F1:t mennen tullen ennen vanhaan, ja luulisi Leon tietävän matxia enempi noista laitteista.
Tällä kommentilla James yrittää ilmeisesti sanoa, että Leksa puhui 80-luvun ajoista!

Vaikka Leksalla ei kyseiseltä ajalta ole juuri sen enempää tietoa sarjojen eroista mitä tämä forumin autourheilu tietäjällä, pmv:llä. Joka tuossa ylempänä kertookin sen mistä Leksa on puhunut!

Leksa tyypilliseen tapaan hiukan liioittele, kuten Salokin kommenteissaan mut sehän ei sinänsä muuta mitään!

Tämä topicci tuntuu jatkuvan edelleen lähes yhtä hauskana kuin aikaisemminkin!? :rolleyes:
 

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
Ihan vain löyhästi asiaan liityen. Kyllähän auton saa kulkemaan, mutta kun ajo-ominaisuudet loppuvat, niin tuloksena on seuraavaa:

"Tosi tarina Mobilisti-lehdestä 5/2003

Arizonassa vaikuttanut "harrastaja" päätti terästää 1967-mallisen
Chevrolet Impala 2D Hardtopinsa kulkupuolta hieman avokätisemmin.
Tosin hän ei hiiskunut ideasta kenellekkään, vaan Arizonan
maantiepoliisin edutajat löysivät sittemmin kallionseinämästä sulaneen
ja palaneen metallikasan, jonka johdosta epäiltiin aluksi
pienkoneonnettomuutta. Tutkimukset osoittivat kyseessä olleen
yllättäen 67-mallisen Impalan! Vaadittiin pitkällisiä
patologista sekä salapoliisityötä tapahtumasarjan selvitämiseksi,
mutta lopulta kaikki kirkastui.

Impalan omistaja oli saanut jostain käsiinsä RATO (Rocket-Assisted
Take-Off )-apuraketin, jollaisia käytetään avustamaan raskaasti
kuormattuja sotilaskoneita nousukiidon ratkaisevaksi lyhentämiseksi
pienempien kenttien lyhyemmiltä kiitoradoilta. No, Hemmo oli
kiinnittänyt rakettimoottorin Impalan kattoon ja ajanut pitkän
aavikkoasvalttisuoran päähän, tarkoituksenaan kokeilla, miten
"Antilooppi" karauttaa. Ja karauttihan se!

Poliisin arvioiden perusteella mies käynnisti rakettimoottorin noin
viiden kilometrin päässä onnetomuuspaikalta. USA:n ilmavoimien mukaan
kyseinen moottori saavuttaa suurimman työntövoimansa arviolta viidessä
sekunnissa, jonka kuluessa Impala oli periaatteessa ehtinyt saavuttaa
noin 560 km/h nopeuden, siis selkeää Top Fuel Dragster-tason kyytiä.
Tämän jälkeen raketti on toiminut vielä noin 25 sekunnin ajan, joiden
aikana kuljettaja ( vai pitäisikö hantä kutsua Lentäjäksi?) on
vastaanottanut samanlaisia G-voimia kuin F-14 hävittäjälentäjä ja
varmasti menettänyt tajunsa.
Ennen tajunnan menetystä kuljettaja on kuitenkin onnistunut
hetkellisesti ( lue: parisen kilometriä ) pitämään Impalan tiellä,
jonka jälkeen hän on yrittänyt epätoivoisesti painaa jarrupoljinta...
Poliisi varmisti jarrutusyritykset sillä perusteella että
jarrukomponentteja, renkaanpalasia ja pyöränripustusten jääteitä
löytyi käsittämättömän pitkältä matkalta. Ajo-ominaisuuksiin
tilanteella tuskin oli enää vaikutusta, koskapa vaunu oli siinä
vaiheessa jo muuttunut lentokoneeksi. Impala lensi vielä parisen
kilometriä ennen iskeytymistä kallionseinämään noin 37 metrin
korkeudella! Kallioon jäi palanut, lähes metrin syvyinen louhos.
Poliisin arvioiden perusteella loppunopeutta kertyi noin 675 km/h..."

wink
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Joo, olen ton lukenu ennenkin. Se on hyvä että on tietotaitoa mukana!
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Toi Impala juttu on muuten hyvä, mutta niinkuin monet muutki hyvät jutu, tuokaan ei ole totta eikä tapahtunut asia.

Sen sijaan toi B-ryhmän ralliauton nopeus ykköseen verrattuna on totta aivan väistämättä. Sikshän Ferrarillakin on tallipäällikkönä vanha rallikettu Jean Todt, että ne sais edes osan tosta uskomattamasta nopeudesta F1 käyttöön. Aivan vielä ei olla samalla tasolla, mutta puolittaisetkin suoritukset ovat muutamaan "rata-autoilun kuninkuusluokan" mestaruuteen riittäneet. Tää aihe on aivan uskomaton, ja kertoo foorumikunnan suunnattomasta realiteettien tajusta ja asiantuntemuksesta aivan rajattomasti.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllä tämä topikki voidaan laskea jo "vuoden topikiksi", sillä niin mahtavaa argumentaatiota ja vedätystä täällä on samanaikaisesta harrastettu.

Sitävastoin tuo Impala-tarina oli tosi hyvä. Aivan sama onko totta vai ei, mutta juttu oli hyvä. Tuolle voisi nauraa nousuhumalassa hyvinkin paljon! Jo nyt nauratti jonkun verran, vaikka juon vain kahvia.
 

Jarto

Senior Member, VIP
Liittynyt
10.9.1999
Viestit
858
Sijainti
Vaasa
Urbaani legenda tuo Impala on mutta hyvä tarina kuitenkin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös