Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Audilla 1,9 sekunnissa 0-100 km/h asvaltilla ja sorallakin alle 2 sekunnin!?!

Todella uskottavaa, saa olla suht pitävät fillarit alla, on ne ihme vehkeitä keksineet 80-luvulla!? :D doubtful
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
jaska:
James:
ps. hurjaa katseltavaa ne b-ryhmäläisten kilpailut... siihen menoon verrattuna muistuttavat wrc:t lähinnä läheisen liikennepuiston polkuautojen etenemistä pikku-kallen käsittelyssä.
Tää kertoo ehkä kaiken kirjoittelijasta. Kyllähän B-ryhmäläisten meneminen on komeempaa ja "miehekäämpää", mutta kyllä WRC taitaa jo samoja aikoja mennä (ellei lujempaakin)... ku se miltä meno näyttää ei kerro nopeutta! :D
Ett silleen!!!!!!!1
Jossain toikissa oli Ouninpohjalta vertailua. Tais Bosse pistellä minuutin alle B-ryhmäläisten ajan.
 

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Liittynyt
7.5.2002
Viestit
1025
Sijainti
Vantaa
Henkilökohtaisesti en usko mitenkään olevan mahdollista ajaa koppiautolla samoihin aikoihin formulan kanssa. Uskon kyllä että samalla radalla on ajettu suht sama aika, mutta radasta on ollut käytössä hieman eri versio.

Jokos se keken alastarolle tekemä aika on muuten rikottu?

Mites nää Le-mans sarjan autot sijoittuisi vertailussa formuloihin?
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Hannub:
Tajuaako James, ettei suoranopeuksilla ole mitään väliä verrattuna mutkan ja kaarteen nopeuteen? Ei F1:ssä muuten siipiä käytettäisi. Silleen..
Ei, suoran vauhdilla ei sinänsä ole vaikutusta vauhtiin, jolla auto mutkassa etenee.

Sen sijaan mitä parempi vauhti suoralle saadaan, sitä nopeampi kierrosaika tulee, koska sitä vähempi menee aikaa suoran ajamiseen.

Jarrut ovat b-ryhmässä taatusti samanlaiset kuin f1:ssä koska niitä ei ole rajoitettu.

Ihmeellistä, että täällä heti aletaan "ottamaan kierroksia", kun muutaman tosiasian esittää.

Formulauskovaiset varmaankin luulevat että F1 on suuri ja ainoa oikea rata-autosarja. Tiedoksi: Ennen vanhaan olivat myöskin ns. group c tms. urheiluautot paljon nopeampia kuin f1-autot.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
James:
Tiedoksi: Ennen vanhaan olivat myöskin ns. group c tms. urheiluautot paljon nopeampia kuin f1-autot.
LOL
Jos vaivautuisit lukemaan niin tuolla oli jo juttua (FAKTAA) kuinka paljon C-ryhmäläiset hävis ykkösille...

Hauska veikko olet.

Olikos hiilikuitujarrut käytössä ykkösissä jo 1986? Mites rallipuolella? Onko vieläkään?
 

Hannub

Well-known member
Liittynyt
21.8.2003
Viestit
78
Matxi:

Hauska veikko olet.
Toi on kyllä totta, täällähän pesii hiukan samanlaista juttuu, ku esimerkiksi YLEn foorumilla.. Sen mä jätin paagelssin takia mokomat nysvääjät.. Noh, on tällä foorumilla enimmäkseen asiaa, ja täällä on rakentavaa keskustelua ja mainioita mielipiteitä..
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Ralliauton jarrutusmatkaa lisää aika melkoisesti se lähes puolet isompi paino.

Mutta parempi kait antaa olla, eihän tuo paukapää mitään kuitenkaan usko. Mutta uskotko James sen että nykyiset WRC ovat paljon nopeampia? Ja jos uskot sen, niin vieläkö uskot b-ryhmäläisesi voittavan ykkösen?

Tai antaa olla, jätkä (tai pahimmassa tapauksessa muija)haluaa vittuilla ja saada aikamoiset kicksit toimistaan. Vittuun täältä muita kiusaamasta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vuonna -93 Alfa Romeo ajoi DTM:ssä nelivedolla, jossa oli 450hp, mutta sekin jäi nykyformuloille (98-?) 20sekuntia kierroksella. Luulisi sen olevan hiemn kovempi vehje kuin B-ryhmän ralliauto, koska se oli suunniteltu radalle. Siinä oli rata-alusta, slicksit, isot jarrut ja suhteellisen hyvä aerodynamiikka ainakin lanciaan verrattuna.

Tässä kuva estorilin f1-radasta vuodelta 1986. Aika paljon suhteellisen nopeita mutkia ja pitkiä suoria. Tällaisella radalla formula on kuin kotonaan.



<small>[ 24-09-2003, 18:14: Message edited by: oldez ]</small>
 

McMike

Guest
To give you an idea of the kind of performance GroupB cars were capable of I'll mention that in the 1986 season Henri Toivonen made two laps around the Estoril circuit, during a stage of the Portuguese rally, the fastest of which, in 1 minute and 18,1 seconds, would have qualified him in the sixth position of the F1 Grand Prix that same season. Ayrton Senna had the Pole Position in the 1986 Portuguese Grand Prix in 1 minute and 16,7 seconds...Toivonen was using the Lancia Delta S4 and was accompanied by his usual co-driver Sergio Cresto. Keep in mind, however, that current GroupA cars are faster yet than GroupB cars used to be. This is mainly due to technology advances in tire formulations and suspension technology leading to GroupA cars being faster around corners but losing on straights as compared to GroupB cars.

web page

Sattuipa löytymään eräältä sivulta tällainenkin juttu aiheesta. Toivottavasti linkki toimii, niin voi käydä katsomassa koko jutun sieltä.

Jamekselle vaan toteaisin, että Formula 1 on erityisesti radalle suunniteltu ja omassa elementissään voittamaton. Rallivehkeet on suunniteltu erilaisille alustoille mm. soralle ja joissain kisoissa myös asfaltille, mutta rallipeleissä käytetään erilaisia säätöjä niin alustan kuin moottorinkin suhteen eikä niillä voi koskaan haastaa Formula 1:stä rataolosuhteissa kisaan, sillä, kuten aikaisemminkin olen maininnut, ralliauton teho/vääntö- alue on huomattavasti alempana kuin mitä Formuloissa käytetään, eikä sen takia suuremmilla nopuksilla pärjää F 1:lle.
Taitaa muten Monaconkin katuradan ennätys olla Formula 1:llä, vaikka siellä ajetaan myös muita luokkia, mm Porsche Cupia.

Oletkos, James, muuten koskaan ajanut minkäänlaisella rallivehkeellä? :D
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
McMike:
To give you an idea of the kind of performance GroupB cars were capable of I'll mention that in the 1986 season Henri Toivonen made two laps around the Estoril circuit, during a stage of the Portuguese rally, the fastest of which, in 1 minute and 18,1 seconds, would have qualified him in the sixth position of the F1 Grand Prix that same season. Ayrton Senna had the Pole Position in the 1986 Portuguese Grand Prix in 1 minute and 16,7 seconds...Toivonen was using the Lancia Delta S4 and was accompanied by his usual co-driver Sergio Cresto. Keep in mind, however, that current GroupA cars are faster yet than GroupB cars used to be. This is mainly due to technology advances in tire formulations and suspension technology leading to GroupA cars being faster around corners but losing on straights as compared to GroupB cars.

web page

Sattuipa löytymään eräältä sivulta tällainenkin juttu aiheesta. Toivottavasti linkki toimii, niin voi käydä katsomassa koko jutun sieltä.
Hyvä hyvä. Eihän tuota tekstiä, tai linkkiä jossa tuo juttu on, ole tähän otsikkoon kovinkaan montaa kertaa laitettu. Kannattaa lukea kunnolla topikki, niin on paremmat mahdollisuudet oivaltaa, että missä mennään.

James paljasti viimeistään tuolla väittämällään c-ryhmäläisistä, että on trollausmielellä liikenteessä.
 

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
Mä kyllä uskon että Henkka on ajanut seellaasen ajan..
Rata on voinut olla kyllä eri versio..

Mutta on B-vehkeessä on ollut rata-alusta ja sliksit sekä pitkät välitykset,JA kyllähän se TURBO potkii välityksistä riippumatta aivan alakierroksiltakin,ja joskus on vaan sellaanen olo että aivan sama mikä vaihde on päällä kun ruutia riittää..

Alfa Roomeoo tohon on turha sekoittaa,
450hp-->> on pitkä matka ~1000 hp:n ja kuten myöskin -86 -93 -98 tuloksia
 

Hannub

Well-known member
Liittynyt
21.8.2003
Viestit
78
Mutta totuus on se, et ralliauto on tehty ralliek:lle ja ratakilpuri radoille. Ei oo sama asia, kummasta puhutaan..
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
JOC:
Ralliauton jarrutusmatkaa lisää aika melkoisesti se lähes puolet isompi paino.
No tota, aika heikot perustiedot fysiikasta sulla on. Liike-energia ja kitkavoimat ovat massaan suoraan verrannollisia.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Hei Norman, oletko se sinä joka lausuu näitä seuraavia?

Norman:
JOC:
Ralliauton jarrutusmatkaa lisää aika melkoisesti se lähes puolet isompi paino.
No tota, aika heikot perustiedot fysiikasta sulla on. Liike-energia ja kitkavoimat ovat massaan suoraan verrannollisia.

...että b-ryhmäläisessä ei ollut isoja siipiä, ei ole merkittävä seikka, koska neliveto tuplaa vetopidon. Sivuluisuilla mutkissa saadaan vetopito suunnattua sivuttaispidoksi ja voimakkaalla sudittamisella lisätään kitkakertoimen kyntötermin merkitys pääosaan kitkavoiman muodostumisessa.
Kenellä tässä vaikuttaa olevan ne helvetin huonot perustiedot fysiikasta? Jos molemmilla on vauhti 250km/h ja massat ovat 1200kg ja 600kg, niin kummalla on pienempi liike-enegia? Mars mars fysiikantunnille...
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Oliko se James kun puhui Estorilin syheröstä? Kai se joku kaksoisnicki on, ei kuikaan voi olla niin tyhmä jos katsoo rataprofiilia.
Vielä kun saisi todistettua sen 20 sekunnin eron vetäisin juhlajurrin.
Niinkauan kuin on näin , niin täytyy pysyä normaalijurrissa ja ihmetellä topicin suosiota.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
JOC, sä olet niin pihalla, että olet varmasti amiksessa putkiasentajalinjalla. :D
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Valitettavasti en ole. Abiturientti pitkällä fysiikalla ja matematiikalla.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Norman:
JOC:
Ralliauton jarrutusmatkaa lisää aika melkoisesti se lähes puolet isompi paino.
...että b-ryhmäläisessä ei ollut isoja siipiä, ei ole merkittävä seikka, koska neliveto tuplaa vetopidon. Sivuluisuilla mutkissa saadaan vetopito suunnattua sivuttaispidoksi ja voimakkaalla sudittamisella lisätään kitkakertoimen kyntötermin merkitys pääosaan kitkavoiman muodostumisessa.
Mutta kyllä ne neliveto rata-autotkin dtm:ssä aikoinaan ajeli ihan ajolinjoja pitkin ilman sivuluisua, joten se taitaa olla nopeampi tapa. Sivuluisu asfaltilla on aivan turhaa, koska siinä menettää vauhtia, asfaltin suuren kitkakertoimen vuoksi. Soralla se on täysin eri juttu, koska auto liukuu soran päällä menettämättä paljoakaan vauhtia. Ei ne rallikuskitkaan ajele sivuluisussa asfaltilla, paitsi nyt ehkä neulansilmissä ja niissäkin käsijarrun avustuksella.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Tässä on nyt mahtivedätys käynnissä. Nimimerkki James (aliaksenaan ainakin nimimerkki peksu) nauraa makeasti partaansa.

Yksi mies kirjoittelee paskaa ja nauraa kun kymmenen muuta yrittää perustella että täysin päätön väittämä ei VOI PITÄÄ PAIKKAANSA.

James on saanut kusetuksensa jatkumaan uskomattoman pitkään. Ja vieläkään ei ole loppua näkyvissä.....

:D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös