Jossain toikissa oli Ouninpohjalta vertailua. Tais Bosse pistellä minuutin alle B-ryhmäläisten ajan.jaska:
Tää kertoo ehkä kaiken kirjoittelijasta. Kyllähän B-ryhmäläisten meneminen on komeempaa ja "miehekäämpää", mutta kyllä WRC taitaa jo samoja aikoja mennä (ellei lujempaakin)... ku se miltä meno näyttää ei kerro nopeutta!James:
ps. hurjaa katseltavaa ne b-ryhmäläisten kilpailut... siihen menoon verrattuna muistuttavat wrc:t lähinnä läheisen liikennepuiston polkuautojen etenemistä pikku-kallen käsittelyssä.
Ett silleen!!!!!!!1
Ei, suoran vauhdilla ei sinänsä ole vaikutusta vauhtiin, jolla auto mutkassa etenee.Hannub:
Tajuaako James, ettei suoranopeuksilla ole mitään väliä verrattuna mutkan ja kaarteen nopeuteen? Ei F1:ssä muuten siipiä käytettäisi. Silleen..
LOLJames:
Tiedoksi: Ennen vanhaan olivat myöskin ns. group c tms. urheiluautot paljon nopeampia kuin f1-autot.
Toi on kyllä totta, täällähän pesii hiukan samanlaista juttuu, ku esimerkiksi YLEn foorumilla.. Sen mä jätin paagelssin takia mokomat nysvääjät.. Noh, on tällä foorumilla enimmäkseen asiaa, ja täällä on rakentavaa keskustelua ja mainioita mielipiteitä..Matxi:
Hauska veikko olet.
Hyvä hyvä. Eihän tuota tekstiä, tai linkkiä jossa tuo juttu on, ole tähän otsikkoon kovinkaan montaa kertaa laitettu. Kannattaa lukea kunnolla topikki, niin on paremmat mahdollisuudet oivaltaa, että missä mennään.McMike:
To give you an idea of the kind of performance GroupB cars were capable of I'll mention that in the 1986 season Henri Toivonen made two laps around the Estoril circuit, during a stage of the Portuguese rally, the fastest of which, in 1 minute and 18,1 seconds, would have qualified him in the sixth position of the F1 Grand Prix that same season. Ayrton Senna had the Pole Position in the 1986 Portuguese Grand Prix in 1 minute and 16,7 seconds...Toivonen was using the Lancia Delta S4 and was accompanied by his usual co-driver Sergio Cresto. Keep in mind, however, that current GroupA cars are faster yet than GroupB cars used to be. This is mainly due to technology advances in tire formulations and suspension technology leading to GroupA cars being faster around corners but losing on straights as compared to GroupB cars.
web page
Sattuipa löytymään eräältä sivulta tällainenkin juttu aiheesta. Toivottavasti linkki toimii, niin voi käydä katsomassa koko jutun sieltä.
No tota, aika heikot perustiedot fysiikasta sulla on. Liike-energia ja kitkavoimat ovat massaan suoraan verrannollisia.JOC:
Ralliauton jarrutusmatkaa lisää aika melkoisesti se lähes puolet isompi paino.
Kenellä tässä vaikuttaa olevan ne helvetin huonot perustiedot fysiikasta? Jos molemmilla on vauhti 250km/h ja massat ovat 1200kg ja 600kg, niin kummalla on pienempi liike-enegia? Mars mars fysiikantunnille...Norman:
No tota, aika heikot perustiedot fysiikasta sulla on. Liike-energia ja kitkavoimat ovat massaan suoraan verrannollisia.JOC:
Ralliauton jarrutusmatkaa lisää aika melkoisesti se lähes puolet isompi paino.
...että b-ryhmäläisessä ei ollut isoja siipiä, ei ole merkittävä seikka, koska neliveto tuplaa vetopidon. Sivuluisuilla mutkissa saadaan vetopito suunnattua sivuttaispidoksi ja voimakkaalla sudittamisella lisätään kitkakertoimen kyntötermin merkitys pääosaan kitkavoiman muodostumisessa.
Mutta kyllä ne neliveto rata-autotkin dtm:ssä aikoinaan ajeli ihan ajolinjoja pitkin ilman sivuluisua, joten se taitaa olla nopeampi tapa. Sivuluisu asfaltilla on aivan turhaa, koska siinä menettää vauhtia, asfaltin suuren kitkakertoimen vuoksi. Soralla se on täysin eri juttu, koska auto liukuu soran päällä menettämättä paljoakaan vauhtia. Ei ne rallikuskitkaan ajele sivuluisussa asfaltilla, paitsi nyt ehkä neulansilmissä ja niissäkin käsijarrun avustuksella.Norman:
...että b-ryhmäläisessä ei ollut isoja siipiä, ei ole merkittävä seikka, koska neliveto tuplaa vetopidon. Sivuluisuilla mutkissa saadaan vetopito suunnattua sivuttaispidoksi ja voimakkaalla sudittamisella lisätään kitkakertoimen kyntötermin merkitys pääosaan kitkavoiman muodostumisessa.JOC:
Ralliauton jarrutusmatkaa lisää aika melkoisesti se lähes puolet isompi paino.