Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
En voi luvata, että tämä on viimeinen kommenttini tänne, tää on niin hauskaa, yksi väittää (ilm. kakkosnikillään, koska puhelee ristiin) että auto joka on
- Tehottomampi
- Painavampi
- Aerodynaamisesti huonompi
- Painopiste korkeemmalla
- Ilman slicksejä

onnistuu ajamaan melko aerodynamiikkaa vaativalla radalla autoa jossa on seuraavat ominaisuudet
- Tehokaampi
- Kevyempi
- Aerodynaamisempi
- Painopiste matalampi
- Slciksit
nopeemman ajan. No mutta toihan on selvä juttu joo!
Ett silleen!!!!!!!1
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Ei kannata luvatakkaan, tää alkaa olemaan jo hauskaa.

Nyt pyytäisin arvon ninimerkki Jamesin koostamaan selkeän listan mahd perusteluineen B-ryhmäläisen nopeuden puolesta, ja kertomaan missä se ero tehdään yhdellä nopealla kierroksella.

Mutta pystytytkö? Epäilenpä.

<small>[ 23-09-2003, 19:59: Message edited by: JOC ]</small>
 

GC Rabella

Well-known member
Liittynyt
6.2.2000
Viestit
1463
Sijainti
Pasila
Wilpuri:
James muuten aiemmissa kommenteissaan luuli, että kyse oli sijasta 16 eikä sijasta kuusi.
Meniköhän multa nyt joku kakkosnikkivitsi ohi, mutta alkujaan tässä toikissa (aloitusviestissä, puhutaan yhdestä valopäästä töissä) tosiaan oli kyse sijasta 16, sija 6 tulee kuvaan vasta pari postausta myöhemmin. (Vai onko aloitusviestiss typo, jonka typous oli kaikille muille paitsi mulle ja Jamekselle selvää?)
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Eipä juuri sijoituksella ole väliä. Turpaan ois tullut kuitenkin vaikka kuinka paljon.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
GC Rabella:
Meniköhän multa nyt joku kakkosnikkivitsi ohi, mutta alkujaan tässä toikissa (aloitusviestissä, puhutaan yhdestä valopäästä töissä) tosiaan oli kyse sijasta 16, sija 6 tulee kuvaan vasta pari postausta myöhemmin. (Vai onko aloitusviestiss typo, jonka typous oli kaikille muille paitsi mulle ja Jamekselle selvää?)
Itse ajattelin vain, että se kaupunkilegenda oli elänyt eri tahoilla omaa elämäänsä ja hieman muokkautunut eri muotoihin. Sinänsä kumpikin sijoitus kuulostavat mun korviin suht yhtä mahdottomilta Delta S4:lle.

Lisäksi muistissa oli se edellinen kerta, kun tuo asia täällä oli aiheena. Silloin oli myös tuo kuudes sija esillä.
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Pieni korjaus muuten huvittavaan keskusteluun;
Mikä estää Lancian ajelevan slikseillä?
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Jos olisitte rallin ratamestareita, pistäisittekö lähdön ja maalin samalle linjalle? Ts. toiset odottavat lähtöä ja toiset suhahtelevat kolmattasataa ohi. Vaikka haluaisitte niin tehdä, turvatarkkaaja ei varmasti moista ratkaisua hyväksyisi.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
JariF1:
Pieni korjaus muuten huvittavaan keskusteluun;
Mikä estää Lancian ajelevan slikseillä?
Eipähän kait mikään, mutta tuskinpa paljon tilannetta muuttaa. Ja mahtavatko slicksit olleen luvalliset rallirenkaat?
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Niin "valopää väitti että sija olisi ollut 16 ja sitten niissä "paskafaktatiedoissa" se taisi olla 6.
Mutta kuten yllä jo todettiin ei sillä ole väliä, koska ero on todistettu.
 

McMike

Guest
Tätä keskustelua on ollut välillä jokseenkin huvittavaa seurata, kuin pikkupojat hiekkalaatikolla, "mun auto kulkee kovempaa kuin sun" -tyyliin.
Mutta laitetanpa tähän kuitenkin muutamia asioita F 1:stä ja B-ryhmäläisestä.
Aikoinaan 80-luvun puolivälissä Hannu Mikkolan super Audista (Audi Sport Quattro) pystyttiin ottamaan tehoja noin 1000 hv tosin kestävyyden kustannuksella, mutta hetkellisesti kuitenkin.
Kiihtyvyyttä ko. Audille mitattiin parhaimmillaan 1,9 sek 0-100 km/h asfaltilla ja sorallakin alle 2,0 sek.
Muistan joskus tuolloin Tekniikan maailmasta lukeneeni testin, jossa vertailtiin Formula 1:stä ja Audia. Kiihtyvyys 0-160 km/h Audi pystyi voittamaan Formula 1:sen. Formulan paras vääntöalue saavutetaan huomattavasti korkeammilla kierroksilla kuin ralliautossa ja tämän takia kiihtyvyys suuremmilla nopeuksilla on Formulassa huomattavati rallipeliä parempi. Nopeuksilla 160 km/h ja ylöspäin Formula 1 pesee kirkaasti minkä tahansa rallipelin, myös sen ajan B-ryhmaläisen. Siksi radalla ajettaessa paraskaan B-ryhmäläinen ei voita Formula 1:stä, koska radalla nopeudet ovat juuri tuolla 160 km/h paremmalla puolella. Yhden kierroksen aikana rallivehkeellä on hyvissä olosuhteissa ja oikeilla säädöillä ollut mahdollista saavuttaa esim. tuo 6. sija aika-ajovertailussa, joskin siinä tapauksessa Formulan aika-ajo ei ole ollut täysin onnistunut.
Mitä tulee CART-sarjan formuloihin niin Formula ykkönen on ehdoton ykkönen CART autoon verrattuna. F 1:ssä käytetään nykypäivän edistyneintä tekniikkaa niin auton, moottorin kuin tietotekniikankin alalla ja sanomattakin on selvää, että Formula 1 on se oikea kuniinkuusluokka rata-autoilussa.
Vielä niistä B-ryhmäläisistä sanottakoon, että silloin auton teho/paino suhde oli aivan eriluokkaa kuin nykyään. Autoissa käytettiin putkirunkoa ja auto oli suunniteltu varta vasten ralliin. Kori oli valmistettu lasikuidusta mahdollisimman kevyeksi.
Tuli vielä mieleen, että mikähän mahtaa olla Formula 1:sen ilmanvastuskerroin.
Jos joku tietää niin kertokoon. B-ryhmän kilpurissa se oli noin luokkaa 0,3, joskaan en ole varma asiasta.
Jään edelleen mielenkiinnolla seuraamaan tämän topikin kirjoittelua,,, :)
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Voi saavuttaa kuudennen sijan jos viittä lukuunottamatta kaikki muut ajavat ulos, ei muuten Mike.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
B-ryhmäläisen vastuskerroin voi olla 0,3 + jotain sadasosia päälle ilman siipiä. Siivillä reilusti päälle. Eiköhän merkittävin vastuksen aiheuttaja ole kuitenkin valtava otsapinta verrattuna F1-autoon?
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
F1-auton ilmanvastuskerroin on muistaakseni luokkaa 1.0. Kerrointa kasvattavat lähinnä siivekkeet ja paljaat renkaat.
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Norman:
Jos olisitte rallin ratamestareita, pistäisittekö lähdön ja maalin samalle linjalle? Ts. toiset odottavat lähtöä ja toiset suhahtelevat kolmattasataa ohi. Vaikka haluaisitte niin tehdä, turvatarkkaaja ei varmasti moista ratkaisua hyväksyisi.
Hyvä pointti.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mä muuten tiedän, miten B-ryhmäläisellä ajettiin noin lujaa...
Kuskilla oli FARKUT jalassa case closed!
Ett silleen!!!!!!1
 

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
Kyllähän silloin ajeltiin rallissa slikseillä ja sai muistaakseni huoltaakin joka pätkän jälkeen,vaihtaa välityksiä ym. alustaa muuttaa jne..
Eipä B-ryhmäläiset hirveesti painanut verrattuna Fomuloihin,putkirunko molemmissa ja vähän lasikuitua ympärillä,tehoahan taisi olla aikalailla saman verran,sen ajan Formulatkaan kovin ajettavia ollut esim.Häkkisen Lotus.
Mutta en minäkään usko että sama RATAVERSIO olisi ollut käytössä,formulathan ajaa lentävän kierroksen ja pikataival lähdetään paikaltaan.. juustjoo..
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Wilpuri:
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">code:<hr /><pre style="font-size:x-small; font-family: fixed;">Williams: Honda 1.5 V6T
Mclaren: TAG 1.5 V6T
Lotus: Renault 1.5 V6T
Ferrari: Ferrari 1.5 V6T (Type 032)
Ligier: Renault 1.5 V6T
Benetton: BMW 1.5 L4T
Tyrrell: Renault 1.5 V6T
Lola: Ford F1 1.5 V6T ja Hart 1.5 L4T
Brabham: BMW 1.5 L4T
Arrows: BMW 1.5 L4T
Zakspeed: Zakspeed 1.5 L4T
Minardi: Motori Moderni 1.5 V6T
Osella: Alfa Romeo 1.5 V8T
AGS: Motori Moderni 1.5 V6T </pre><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Arial">Tuossa on vuonna 1986 käyttyjä moottoreita F1-sarjassa. Sinänsä ei tuon James-nimimerkin jankkauksesta jaksa välittää, mutta että ei jäisi jollekin muulle virheellistä kuvaa, niin siksi tuon listan väsäsin.

James muuten aiemmissa kommenteissaan luuli, että kyse oli sijasta 16 eikä sijasta kuusi. Sitten kun ilmi, että oli käsittänyt väärin, niin oli ilmeisesti liian myöhäistä antaa periksi vaan jankkaus sai alkaa. Toinen vaihtoehto on (uskottavampi mielestäni), että kaverilla on vain tylsää, ja haluaa saada huomiota ja aiheuttaa turhaa hämmennystä. Tuossa tapauksessa hahmon voisi ainakin minun puolesta laittaa hyllylle joksikin aikaa wink .
6., 16., so what?

Pointtina se, että f1-autot ovat lähinnä turvallisuuden takia tuon nopeuksisia kuin ovat, ja b-ryhmä pieksee ne tarvittaessa mennen tullen.
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
JOC:
Ei kannata luvatakkaan, tää alkaa olemaan jo hauskaa.

Nyt pyytäisin arvon ninimerkki Jamesin koostamaan selkeän listan mahd perusteluineen B-ryhmäläisen nopeuden puolesta, ja kertomaan missä se ero tehdään yhdellä nopealla kierroksella.

Mutta pystytytkö? Epäilenpä.
Tietääkseni ero tehdään, kuten jo aiemminkin sanoin, ja kuten itsekin jankkaatte, sillon kun f1-auto on hitaampi, eli varsinkin kiihdytyksissä, Estorilin syheröradan monista monituisista mutkista lähdettäessä ja luisussa osa mutkista ajettaessa, kun f1 jää kiihdytyksessä 50-100km/h & 80-160km/h selvästi jälkeen. Tuohon aikaan f1:ssä oli luistonesto varsin surkeaa luokkaa, mikäli sellaista ollenkaan oli, jollon 4x4 ylivertainen pito mutkista kaasun avatessa suorille lähdettäessä on saattanut f1 jäädä kuin nalli kalliolle. Nuo rallivehkeethän on pikemminkin peräti suunniteltu sivuluisussa ajoon kun f1:lle luisu merkkaa ajanhukkaa, ja huimat siivet pitääkin sen takia autoon kiinnittää jotta ei luisuun auto lähtisi ja aikaa täten tuhraantuisi.

ps. hurjaa katseltavaa ne b-ryhmäläisten kilpailut... siihen menoon verrattuna muistuttavat wrc:t lähinnä läheisen liikennepuiston polkuautojen etenemistä pikku-kallen käsittelyssä.
 

Hannub

Well-known member
Liittynyt
21.8.2003
Viestit
78
Mutta F1:llä päästään mutkissa lujempaa.. Huomaappa toi, jos aivosi kykenevät..

Kyllä -86 F1:ssäkin oli jo sen luokan parempi aerodynaaminen pitävyys varmaankin, ettei B-ryhmäläinen edelleenkään ois pärjännyt.. Moottoritehot varsinkin nykyään on sivuseikka verrattuna aerodynamiikkaan (hiukan karrikoidusti, onhan moottorillakin osansa).. Puhumattakaan, jos mietitään, et jos silloin vielä olisi F1:ssä ollut maaefektiautot.. Ois siinä mennyt kovimmaltakin pentuilijalta pahaiset housuun.

Huvittaa vaa kun jokkut amisteinit (amishan ei tässä välttämättä tarkoita samaa ku ammattikoululainen) alkavat kiukuttelemaan myöskin irl jostakin siviiliautosta "kyl se pesee F1-auton, kun siinä on paljon hevosvoimii".. Ei lol.. On tarvinnut siinä selventää, et vaikka ois 3000 hevosvoimaa, ni ei pärjää (jälleen hiukan äärimmäisyyksiin). Eli johtopäätös: F1 varsinkin nykyään on aivan ylitse muiden (ja jollakin B-luokan raadoilla ei varsinkaan nykypäivän ykkösille ois moottoriradalla sanansijaa). Ja vielä sananen tehoista: Vaikka B-ryhmän Lancialla oltaisiin saatu 1000 hevosvoimaa, saatiinhan joskus silloin BMW:llä 1500(?)..
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös