Tätä keskustelua on ollut välillä jokseenkin huvittavaa seurata, kuin pikkupojat hiekkalaatikolla, "mun auto kulkee kovempaa kuin sun" -tyyliin.
Mutta laitetanpa tähän kuitenkin muutamia asioita F 1:stä ja B-ryhmäläisestä.
Aikoinaan 80-luvun puolivälissä Hannu Mikkolan super Audista (Audi Sport Quattro) pystyttiin ottamaan tehoja noin 1000 hv tosin kestävyyden kustannuksella, mutta hetkellisesti kuitenkin.
Kiihtyvyyttä ko. Audille mitattiin parhaimmillaan 1,9 sek 0-100 km/h asfaltilla ja sorallakin alle 2,0 sek.
Muistan joskus tuolloin Tekniikan maailmasta lukeneeni testin, jossa vertailtiin Formula 1:stä ja Audia. Kiihtyvyys 0-160 km/h Audi pystyi voittamaan Formula 1:sen. Formulan paras vääntöalue saavutetaan huomattavasti korkeammilla kierroksilla kuin ralliautossa ja tämän takia kiihtyvyys suuremmilla nopeuksilla on Formulassa huomattavati rallipeliä parempi. Nopeuksilla 160 km/h ja ylöspäin Formula 1 pesee kirkaasti minkä tahansa rallipelin, myös sen ajan B-ryhmaläisen. Siksi radalla ajettaessa paraskaan B-ryhmäläinen ei voita Formula 1:stä, koska radalla nopeudet ovat juuri tuolla 160 km/h paremmalla puolella. Yhden kierroksen aikana rallivehkeellä on hyvissä olosuhteissa ja oikeilla säädöillä ollut mahdollista saavuttaa esim. tuo 6. sija aika-ajovertailussa, joskin siinä tapauksessa Formulan aika-ajo ei ole ollut täysin onnistunut.
Mitä tulee CART-sarjan formuloihin niin Formula ykkönen on ehdoton ykkönen CART autoon verrattuna. F 1:ssä käytetään nykypäivän edistyneintä tekniikkaa niin auton, moottorin kuin tietotekniikankin alalla ja sanomattakin on selvää, että Formula 1 on se oikea kuniinkuusluokka rata-autoilussa.
Vielä niistä B-ryhmäläisistä sanottakoon, että silloin auton teho/paino suhde oli aivan eriluokkaa kuin nykyään. Autoissa käytettiin putkirunkoa ja auto oli suunniteltu varta vasten ralliin. Kori oli valmistettu lasikuidusta mahdollisimman kevyeksi.
Tuli vielä mieleen, että mikähän mahtaa olla Formula 1:sen ilmanvastuskerroin.
Jos joku tietää niin kertokoon. B-ryhmän kilpurissa se oli noin luokkaa 0,3, joskaan en ole varma asiasta.
Jään edelleen mielenkiinnolla seuraamaan tämän topikin kirjoittelua,,,