Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
JOC:
JariF1:
Pieni korjaus muuten huvittavaan keskusteluun;
Mikä estää Lancian ajelevan slikseillä?
Eipähän kait mikään, mutta tuskinpa paljon tilannetta muuttaa. Ja mahtavatko slicksit olleen luvalliset rallirenkaat?
No miksi ei olisi?
Käytetäänhän niitä nykyäänkin.
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Hannub:
Mutta F1:llä päästään mutkissa lujempaa.. Huomaappa toi, jos aivosi kykenevät..

Kyllä -86 F1:ssäkin oli jo sen luokan parempi aerodynaaminen pitävyys varmaankin, ettei B-ryhmäläinen edelleenkään ois pärjännyt.. Moottoritehot varsinkin nykyään on sivuseikka verrattuna aerodynamiikkaan (hiukan karrikoidusti, onhan moottorillakin osansa).. Puhumattakaan, jos mietitään, et jos silloin vielä olisi F1:ssä ollut maaefektiautot.. Ois siinä mennyt kovimmaltakin pentuilijalta pahaiset housuun.

Huvittaa vaa kun jokkut amisteinit (amishan ei tässä välttämättä tarkoita samaa ku ammattikoululainen) alkavat kiukuttelemaan myöskin irl jostakin siviiliautosta "kyl se pesee F1-auton, kun siinä on paljon hevosvoimii".. Ei lol.. On tarvinnut siinä selventää, et vaikka ois 3000 hevosvoimaa, ni ei pärjää (jälleen hiukan äärimmäisyyksiin). Eli johtopäätös: F1 varsinkin nykyään on aivan ylitse muiden (ja jollakin B-luokan raadoilla ei varsinkaan nykypäivän ykkösille ois moottoriradalla sanansijaa). Ja vielä sananen tehoista: Vaikka B-ryhmän Lancialla oltaisiin saatu 1000 hevosvoimaa, saatiinhan joskus silloin BMW:llä 1500(?)..
Huomaappa se, että Lancia lähtee ulos mutkasta ja saavuttaa paremman kiihtyvyyden ansiosta suuremman loppunopeuden suoran päähän ehdittäessä, mikäli aivosi siihen kykenevät... eek!
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Ja pointtihan on sekin että itse mutkassa ei nopeuksissa ole huomattavaa eroa. Lancia vain kiihtyy nopeampaa, kun pitää kiihdyttää ulos mutkasta suoralle.
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Huomaappa se, että Lancia lähtee ulos mutkasta ja saavuttaa paremman kiihtyvyyden ansiosta suuremman loppunopeuden suoran päähän ehdittäessä.

Vai niin, onkos Jamesilta unohtunut se seikka huomioimatta että loppunopeudet suoran kuin suoran päässä olivat ykkösillä siellä 300km/t. Kaukana niistä nopeuksista joihin Lancian välityksillä päästään. Mitä tuohon kiintyvyyteen tulee niin mitä väliä on sillä jos Lancia kyyhtyy paikaltaan pari ensimmäistä sekuntia nopeammin...F1 menee 50-100km/t kovempaa seuraavat 10 sekuntia suoran päähän. Paljonkos on muuten Lancian kiihtyvyys 100-250km/t? Tämä on juuri se alue joka on Estorillin tapaisilla radoilla tärkeämpääkin tärkeämpi tekijä, taitaa tulla F1:ltä pahasti takkiin.

Ja pointtihan on sekin että itse mutkassa ei nopeuksissa ole huomattavaa eroa.

Siellähän sitä eroa juuri tulee, F1:n painopiste ja aerodynamiikka pitävät siitä huolen siitä, että F1 on kaukana horisontissa kun Lancia vasta kurvaa suoran alkuun.

<small>[ 24-09-2003, 03:19: Message edited by: Felix ]</small>
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
James:
ps. hurjaa katseltavaa ne b-ryhmäläisten kilpailut... siihen menoon verrattuna muistuttavat wrc:t lähinnä läheisen liikennepuiston polkuautojen etenemistä pikku-kallen käsittelyssä.
Tää kertoo ehkä kaiken kirjoittelijasta. Kyllähän B-ryhmäläisten meneminen on komeempaa ja "miehekäämpää", mutta kyllä WRC taitaa jo samoja aikoja mennä (ellei lujempaakin)... ku se miltä meno näyttää ei kerro nopeutta! :D
Ett silleen!!!!!!!1
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Pitää erottaa että '85 malli oli tehottomampi, 450 heppaa mutta '86 mallissa oli vähintään tuo n. 650 heppaa. Noilla tehoilla huippunopeukset on kiinni vain välityksistä.

Huvittavinta tässä on nyt tajunnan ahtaus. Eihän noilla tehoilla nyt ole mitään merkitystä. Vaikka siinä ralliohjuksessa olisi 3000 heppa, niin ei se pysy radalla siinä vauhdissa jota formulat ajavat.

Eihän leikkuupuimurillakaan rallin maailmanmestaruutta voiteta sillä, että asennetaan siihen suihkumoottori.

Suihkumoottorilla varustettu leikkuupuimuri kiihtyy takuulla nopeammin 0-100 km/h kuin B-ryhmäläinen.
:D :D :D

James: Huomaappa se, että Lancia lähtee ulos mutkasta ja saavuttaa paremman kiihtyvyyden ansiosta suuremman loppunopeuden suoran päähän ehdittäessä, mikäli aivosi siihen kykenevät...
James: Ja pointtihan on sekin että itse mutkassa ei nopeuksissa ole huomattavaa eroa. Lancia vain kiihtyy nopeampaa, kun pitää kiihdyttää ulos mutkasta suoralle.
Koita nyt sinä poloinen ymmärtää ettei se Lancia missään vaiheessa kulje mutkaa nopeammin, kiihdy mutkasta ulos tultaessa nopeammin kuin F1-auto!

Eikä se voi saavuttaa lähellekkään samaa huippunopeutta suoran päähän koska se ei yksinkertaisesti kulje yhtä nopeasti! Ja vaikka sen virittelisi kulkemaan jotenkin yhtä nopeasti, niin sen pitäis kuitenkin jarruttaa mutkaan tultaessa huomattavasti aikaisemmin!

Ja vaikka jostain kumman syystä se 86 vuoden Lancia startissa kiihtyisi siihen 100 km/h:n muutaman sadasosan ennen 86 vuoden F1-autoa(vaikka huonointa niistä), niin se F1-auto olisi ohittanut sen Lancian ennen ensimmäistä mutkaa! Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä tosiasiasta, että Lancia pitäisi ryhtyä jarruttamaan todella paljon aikaisemmin kuin F1 auton! Lisäksi myös siitä, että siitä 100 km/h:sta eteenpäin ne samat sadasosat F1 auto ottaisi kiinni!

Mutka ei ole nopein ajaa luisussa, jos on kyse rata-autoilusta!
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
Blahblahblah... viis sivuu aiheesta joka on ihan turha.

Estorilissä on toki voitu ajaa Lancialla kierros jolla oltaisiin oltu vaikka millä korkeudella fyykkösten lähtöruudukossa. Mutta toisaalta Estorili voidaan ajattaa eri pituisena ja muutoinkin hieman erilaisina, eli se siitä. Samalla ratamatkalla moinen Lancia vaan olis jäänyt kovin kauas.

Jos joku vakavissaan uskoo et rallikoppi pärjäis radalla formulalle, niin siinähän uskoo, kyseinen legenda on kuitenkin syntynyt siitä, että tapahtumat osuvat samalle moottoriradalle ja ajat sopii yksiin... ratapituus vaan ei ole sama. Kyseinen ralliautolla ajettu näytösajo ajettiin kiertämättä jompaa kumpaa radan "sisäsilmukoista", ei vaan kykene muistamaan kumpaa ja en jaksa ruveta etsimään vanhaa painettua artikkelia asiasta.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Hassua miten kakkosnick-Jamesin spedeilyt(rauha hänen sielulleen) ovat aiheuttaneet näin hirveän hulabaloon. :D

Jatkakaa!
 

James

Well-known member
Liittynyt
2.5.2003
Viestit
62
Sijainti
Janakkala
Felix:
Vai niin, onkos Jamesilta unohtunut se seikka huomioimatta että loppunopeudet suoran kuin suoran päässä olivat ykkösillä siellä 300km/t.
Öh... Tajuatko, että suoria, joissa ylletään 300km/h on korkeintaan 1 kappale per rata, joillain radoilla ei sitäkään?

Kaukana niistä nopeuksista joihin Lancian välityksillä päästään.
</strong>

Älyätkö, että 650hp tehoisen auton saa menemään vaikka 400km/h välityksiä säätämällä?

<strong>
Tämä on juuri se alue joka on Estorillin tapaisilla radoilla tärkeämpääkin tärkeämpi tekijä, taitaa tulla F1:ltä pahasti takkiin.

Siellähän sitä eroa juuri tulee, F1:n painopiste ja aerodynamiikka pitävät siitä huolen siitä, että F1 on kaukana horisontissa kun Lancia vasta kurvaa suoran alkuun.
Kuitenkin testiaikojen perusteella kauden '86 f1-autoista, ainoastaan 5 autoa olisi kyennyt peittoamaan Lancian. Tämäkö on siis "kaukana horisontissa"? Varsin erikoinen näkemys...

<small>[ 24-09-2003, 12:22: Message edited by: James ]</small>
 

Jarto

Senior Member, VIP
Liittynyt
10.9.1999
Viestit
858
Sijainti
Vaasa
Tämä James on joko täysin ulkona autojen tekniikasta ja suorituskyvystä, nukkunut fysiikantunneilla tai sitten trollaa.

Trollaaminen tässä tapauksessa ei ole järin tehokasta sillä kaikilla on hauskaa vaikka viestejä tuleekin paljon ja samaa jauhetaan uudelleen ja uudelleen. Kunnon trollaamiseen nimittäin kuuluu tärkeänä osa-alueena vastaajien verenpaineen kohottaminen. :)
 

Hannub

Well-known member
Liittynyt
21.8.2003
Viestit
78
Tajuaako James, ettei suoranopeuksilla ole mitään väliä verrattuna mutkan ja kaarteen nopeuteen? Ei F1:ssä muuten siipiä käytettäisi. Silleen..
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
James
Kaukana niistä nopeuksista joihin Lancian välityksillä päästään.
</strong>

Älyätkö, että 650hp tehoisen auton saa menemään vaikka 400km/h välityksiä säätämällä?
Täytyy sen verran puuttua aiheeseen että ei sellaisia välityksiä olekaan joilla B-ryhmän vempele kiihtyisi kahdessa sekunnissa sataseen ja kulkisi 400km/h. On valittava joko kiihtyvyys tai huippunopeus.

James näyttää olevan aika vannoutunut B-ryhmän mies...

<small>[ 24-09-2003, 12:47: Message edited by: Zanthic ]</small>
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Spekuloidaanpas hieman lisää:

Mitenköhän noilla S-ryhmän autoilla olisi F1:lle pärjätty? Esimerkkinä Lancian versio aiheesta: Lancia ECV Group S

Pikaisen haun perusteella S-ryhmän säännöt eivät tarkkaan kyllä mulle selvinneet, paitsi että autoja olisi tarvinnut rakentaa vain 20 kpl. Jossain oli tietoa, että tehot olisi rajoitettu 300 heppaan, mutta paino olisi ollut pienempi kuin B-ryhmässä. Tuon oheisen linkin mukaan taas paino olisi 930, mutta auto on rakennettu "melko" eksoottisista ja keveistä materiaaleista. Tehojakin olisi ihan riittävästi, ja rengaskokokin alkaisi olla hieman samaan suuntaan kuin formuloissa. Lisäpainot voisi ainakin sijoittaa painopisteen kannalta edullisesti tuossa Lanciassa, eli vauhtia varmaan riittäisi...
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
oldez:
Zanthic:
James näyttää olevan aika vannoutunut B-ryhmän mies...
tai sitten b-rapun :D
Kävi kyllä itselläkin mielessä mutten tohtinut sentään suoraan sanoa :D

Mutta missä on tämän laudan moderaattorit?? Mitä ihmeellisempää vääntöä ja kahinaa on koko ajan eikä minkäännäköistä valvontaa näytä täällä olevan..olisi kuitenkin hyvä säilyttää jutuissa joku taso tai muuten keskustelut todellakin kääntyvät b-tasolle...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Zanthic:
oldez:
Zanthic:
James näyttää olevan aika vannoutunut B-ryhmän mies...
tai sitten b-rapun :D
Kävi kyllä itselläkin mielessä mutten tohtinut sentään suoraan sanoa :D

Mutta missä on tämän laudan moderaattorit?? Mitä ihmeellisempää vääntöä ja kahinaa on koko ajan eikä minkäännäköistä valvontaa näytä täällä olevan..olisi kuitenkin hyvä säilyttää jutuissa joku taso tai muuten keskustelut todellakin kääntyvät b-tasolle...
eiköhän ne ole ollut b-tasoa siitä lähtien kun james alkoi väittämään että b-ryhmäläiset hakkaisi radalle formulat.
 

Zetor

Traktormiäs
Liittynyt
6.2.2001
Viestit
5792
Sijainti
Walko-Wenäjä
No joo Jamesin tekstit ovat varmasti kaikkien mielestä täyttä utopiaa, mutta törkeisiin herjoihin hän ei ole kai kuitenkaan sortunut.

Lopettakaa nyt ihmeessä se jarnaaminen, koska onhan se jo nähty ettei kaverin päätä käännetä. wink Noi kakkosreijän jutut on mielestäni enemmän moden hommia kuin usko omaan asiaansa. :(

Eli replyt seis niin päästään tästäkin rautalangan vääntämisestä eroon (eiköhän kaikki faktat ole jo kertaalleen sanottu) :) .
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
McMike:
...Aikoinaan 80-luvun puolivälissä Hannu Mikkolan super Audista (Audi Sport Quattro) pystyttiin ottamaan tehoja noin 1000 hv tosin kestävyyden kustannuksella, mutta hetkellisesti kuitenkin.
Kiihtyvyyttä ko. Audille mitattiin parhaimmillaan 1,9 sek 0-100 km/h asfaltilla ja sorallakin alle 2,0 sek. :)
Joo, ja toi Mikkolan Audin kiihtyvyys arvo oli muistaakseni 0,8 sek parempi kuin aikalaisen F1:n
Kun Alamäen Matti toi rallicrosiin 206:sen pösön siitäkin otettiin tarvittaessa kanssa yli 1000 hp. ja muistaakseni siinä kiihtyvyys 0-100 km/h oli peräti 1,7 sek.

Eli kyllä ralliautoissa tehoja ja vetäviä pyöriä oli paljon aikalaistaan F1:tä enemmän mutta silti toi Henkka Toivosen aika aestorilissa tuntui silloin ja tuntuu edelleenkin käsittämättömältä asialta.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
h@nz:
Eli kyllä ralliautoissa tehoja
Rautalanka alkaa loppua tilatkaa lisää!

Tuohon aikaan formuloissa oli turbot -> tehot reilusti yli 1000hv!
Ett silleen!!!!!!1
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös