Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
WebSlave sanoi:
Eiköhän nuo liene käyty läpi tässäkin ketjussa useampaan kertaan.
-suurempi ilmanvastus
Jotta B-ryhmäläinen olisi edes jossain määrin kilpailukykyinen, sen täytyisi jollain osa-alueella olla F1:ä parempi. Mikä se osa-alue on?
Suurempi ilmanvastus? Vaikka ei silti varmastikaan kokonaisuudessaan pärjää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Cmoney sanoi:
Suurempi ilmanvastus? Vaikka ei silti varmastikaan kokonaisuudessaan pärjää.
Kai ykkösellä nyt sentään on pienempi otsapinta-ala kuin ralliautolla?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Kai ykkösellä nyt sentään on pienempi otsapinta-ala kuin ralliautolla?
Niin ja ehkä aivan käsittämättömän paljon voimakkaampi downforce, mutta sillähän ei näille rallihihhuleille paljon ole väliä. Kun tämä on taas saatu uuden aallon kanssa "käsiteltyä", niin joku yli-innokas newbie nostaa tämän taas viiden vuoden päästä ylös, ahaa-elämyksen saattelemana.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
formulastara sanoi:
Cmoneylle tiedoksi, että otsapinta-ala on eri asia kuin ilmanvastus.
formulastaralle tiedoksi että Cmoney tietää mutta puuttui ainoastaan tuohon ilmanvastuskysymykseen. Otsapinta-alaa en kieltänyt.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Cmoney sanoi:
formulastaralle tiedoksi että Cmoney tietää mutta puuttui ainoastaan tuohon ilmanvastuskysymykseen. Otsapinta-alaa en kieltänyt.

Cmoneylle tiedoksi, että formulastara ei ymmärrä miksi Cmoney sitten viittasi tuohon mystiseen otsapinta-alaan?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
formulastara sanoi:
Cmoneylle tiedoksi, että formulastara ei ymmärrä...

No niin kerrataanpas. Epäilin vain ettäkö muka Lanciassa olisi F1stä suurempi ilmanvastus.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Cmoney sanoi:

No niin kerrataanpas. Epäilin vain ettäkö muka Lanciassa olisi F1stä suurempi ilmanvastus.

Cmoneylle tiedoksi, että formulastara ei vieläkään ymmärrä miksi Cmoney sitten viittasi tuohon mystiseen otsapinta-alaan? :)
 

OJ

Active member
Liittynyt
18.12.2007
Viestit
40
Tää on näitä perustopikkeja joissa mututietoa lentää ympäri ämpäri! :wink:

Eipä ralliautolla ole paljon saumaa F1:lle radalla. Painojakauma, downforce, teho-paino suhde F1:n puolella. Kuinkahan monella täällä on oikeasti jotain koulutuspohjaa aiheisiin tai omakohtaista kokemusta?! :)

Tuosta ilmanvastuksesta sen verran että jos formulalla vedetään nollasiivillä niin aivan varmasti pienempi ilmanvastuskerroin kuin ralliautolla. Toisaalta kohdistamalla ilmanvastuskertoimen nostoja oikeisiin kohtiin ajoneuvoa saadaan sitä alaspainavaa voimaa --> downforce.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Cmoneylle tiedoksi, että formulastara ei vieläkään ymmärrä miksi Cmoney sitten viittasi tuohon mystiseen otsapinta-alaan? :)
Formulastaralle tiedoksi, että minä WebSlave siihen kyllä viittasin. Otsapinta-ala on eri kuin ilmanvastus, mutta suurempi otsapinta-ala kasvattaa ilmanvastusta - noin karkeasti ajateltuna. Toki muitakin vaikuttavia tekijöitä on.
http://www.autowiki.fi/index.php/Ilmanvastus
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1085
WebSlave sanoi:
Eiköhän nuo liene käyty läpi tässäkin ketjussa useampaan kertaan.
-pienempi teho
-raskaampi paino
-suurempi ilmanvastus
-huonompi pito (pienempi pitopinta-ala)
joten:
-huonompi kiihtyvyys
-huonompi huippunopeus
-huonompi kaarrenopeus
-huonompi pysähtyvyys

Jotta B-ryhmäläinen olisi edes jossain määrin kilpailukykyinen, sen täytyisi jollain osa-alueella olla F1:ä parempi. Mikä se osa-alue on?
Ei tule mieleen kuin yksi selitys millä B-ryhmäläinen pystyisi haastamaan 86 vuoden f1:n. Lienee totta että -86 mekaaninen pito oli aerodynamiikkaa suuremmassa roolissa, joten ero nykypäivän f1:n välillä kompensoitui lähinnä suuremmalla teholla. Kuitenkin kun f1 on takavetoinen, sillä ei pysty avaamaan hitaista mutkista lähellekkään yhtäkovaa kuin nelivetoisella B:llä. Mikä sitten on taas niin hidas mutka ettei pysty avaamaan täyttä tehoa niin sitä en tiedä. Ainut etu B:n puolesta on siis neliveto ja lisäksi tommonen muovikoppainen ralliauto on todella aerodynaaminen, mutta downforcea siinä tuskin on nimeksikään.

Sanotaanko että uskoisin tommoosen B:läisen pieksävät nyky wrc:n f1 radalla mennen tullen johtuen raa'asta voimasta, muttei sillä loppupeleissä kyllä pystyne F1 haastamaan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Coni sanoi:
Ei tule mieleen kuin yksi selitys millä B-ryhmäläinen pystyisi haastamaan 86 vuoden f1:n. Lienee totta että -86 mekaaninen pito oli aerodynamiikkaa suuremmassa roolissa, joten ero nykypäivän f1:n välillä kompensoitui lähinnä suuremmalla teholla. Kuitenkin kun f1 on takavetoinen, sillä ei pysty avaamaan hitaista mutkista lähellekkään yhtäkovaa kuin nelivetoisella B:llä. Mikä sitten on taas niin hidas mutka ettei pysty avaamaan täyttä tehoa niin sitä en tiedä. Ainut etu B:n puolesta on siis neliveto ja lisäksi tommonen muovikoppainen ralliauto on todella aerodynaaminen, mutta downforcea siinä tuskin on nimeksikään.

Sanotaanko että uskoisin tommoosen B:läisen pieksävät nyky wrc:n f1 radalla mennen tullen johtuen raa'asta voimasta, muttei sillä loppupeleissä kyllä pystyne F1 haastamaan.
Ei "pystyne" vai? :ahem:

Sitäpaitsi ralliauto levikkeineen sun muine ilmanottoaukkoineen ei todellakaan ole aerodynaaminen. Ainakaan siinä mielessä, että siinä olisi pieni ilmanvastus. Peruscorollat on sitten toinen juttu. Epäilenkin Corolla 1.3 GTS:n vuodelta -86 haastavan F1:n jollain Monzan tyylisellä radalla, missä pieni ilmanvastus on avainasemassa.

Toyota:


F1:
 
Viimeksi muokattu:

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1085
Ei tuolla corollalla kyllä haasteta, eihän toyota pärjää F1:ssä vaikka rakentaa oman formulan. :cool:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Coni sanoi:
Ei tuolla corollalla kyllä haasteta, eihän toyota pärjää F1:ssä vaikka rakentaa oman formulan. :cool:

Mene ja tiedä. Selvää on, ettei tuon Corollan ilmanvastus ole mitään verrattuna tuohon tai Toyotan F1:een.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1085
formulastara sanoi:
Mene ja tiedä. Selvää on, ettei tuon Corollan ilmanvastus ole mitään verrattuna tuohon tai Toyotan F1:een.
Älä nyt tällaisia itsestäänselvyyksiä tänne kirjottele. :confused:

Olenko lukevinani rivien välistä että vihjaat tuohon B:n hyvään aerodynamiikkaan? Koppiautossa on mm. renkaat piilossa jne se on aerodynaaminen juurikin noiden rallilevikkeiden ansiosta. Tämä ei kyllä liity mihinkään eli asiasta kukkaruukkuun ja palataan asiaan.:cool:

Edit: siis tässä yhteydessä aerodynaaminen=pienen ilmanvastuksen omaava.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Jos Lancia Delta olisi tasavertainen F1-auton kanssa vuonna kivi ja reki, siitä varmaan löytyisi internetin ihmeellisestä maailmasta jonkunlaista KUNNOLLISTA todistetta, eikä "eipäs juupas väittelyä" 10 sivun verran.

Odotetaan innolla että joku tuo faktaa pöytään.
 

Krut

Member
Liittynyt
4.1.2008
Viestit
5
Menin sitten ihan rekisteröitymään, jotta voisin kirjoittaa tämän viestin. :thumbfh:

Ketjun ensimmäisellä sivulla oli linkki google-hakuun. Katselin huvikseni muutaman sivun läpi. Tämä ei nimittäin ole suinkaan ainoa Internetin keskustelufoorumi, jossa on vaihdettu kommentteja kyseisestä legendasta.

Mielenkiintoisimman keskustelun löysin ten-tenths.com-foorumilta. http://www.ten-tenths.com/forum/archive/index.php/t-5816.html Tuolla nimimerkkiä snowman käyttävä henkilö kertoo seuraavaa:

Sorry, this took some time!
You can find the story in some sites,but we must remember it was year 1986, what we are talking about here. Not much rally sites at that time :)
I asked this from Henri`s brother Harri Toivonen (fine rally/race driver he too, well ok their father Pauli win the Monte Carlo!!).
So,here is: Henri drove some tarmac tests in Estoril (yes the GP track) with Lancia and results were as it is here mentioned! He had "passanger" next to him,who had some "health problems" after rounds! The driving lines were a little diffent than F1 cars had, because of slide!
F1: Henri tested Rotmans March F1 and was faster than the real driver, not much but anyway...

I hope this helps??..

Mikään ei tietenkään todista yllä olevan aitoutta mutta sainpahan tuotua tähän keskusteluun jotain uutta. Tähän saakka täällä on puhuttu pelkästään mutupohjalta ilmanvastuksista ja vetävistä pyöristä. :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös