Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Ajettiinko ralliautoilla vuonna -86 Estorilin radalla vai mihin lie perustuu tuo aloitusviestin ajatus? Ihan vaan jostain muualla ajetusta asfaltti- tai sorapätkästä arvioitu mahdollinen Estorilin kierrosaika?
Näytösajon Henkka ajeli tuolla, siitä lähti juttu. Joko ajoi sen lyhyemmän version tai aika on tuulesta temmattu.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Nää 2 viimeisintä kommenttia pistivät taas vaihteeksi aiheen pakettiin. Joko riittää, vai vieläkö joku jaksaa?:D
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
Eikös Mikkola sanonut joskus että olivat 4 sekunttia hitaampia kuin formulat? näin muistelisin, en kyllä mene vannomaan.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Jos Mikkolakin vielä vahvistaa (hän lienee ajanut useamman metrin B-ryhmän pedollal kuin tämän topikin keskustelijat yhteensä? Edes tästä lienee konsensus?) että he jäivät vain muutaman sekuntin tuon ajan b-ryhmäläisillä, niin viimeisten B-ryhmän kehitysversioiden voidaan todeta olleen lähes varmasti nopeampiakuin formulat.

Tätä tukee myös useista lähteistä (esim. tuolla ensimmäisillä sivuilla mainittu kirjallisuus, mm. suomalaisia moottoriurheilua käsitteleviä kirjoja) saatu tieto siitä, että Tovionen olisi yltänyt näytösmalliin yhtenä päivänä B-ryhmäläisellä Estorilia kiertäneenä sellaiseen kierrosaikaan, joka olisi oikeuttanut starttamaan 10 paremmalta puolelta kyseiseen kilpailuun f1-autojen aika-ajoaikoihin verrattuna.

Ei voi kuin hattua nostaa B-ryhmän autoille ja niitä ajaneille sankareille, silloin todella olivat miehet rautaa. Toista se on näillä perheauto-WRC-autoilla joissa on tehoa puolet vähemmän kuin nopeammissa vakioissa siviili-autoissa tänäpäivänä (esim Chevrolet Corvette ZR-1)..
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Vuosi sitten nämä sinun trollailut vielä nauratti, tiedoks. Samaa paskaa jauhat viestistä toiseen, välittämättä muiden viesteistä jotka aina kumoavat typerät väitteesi kerta toisensa jälkeen.

Ei missään nimessä ketjua lukkoon. Vuoden päästä taas hymyillään kun joku kaveri nostaa ketjun varsin asiantuntevalla tietopaketilla.
 

Grandi

Active member
Liittynyt
18.3.2008
Viestit
25
En kyllä nyt hyvällä tahdollakaan käsitä, minkä takia tästä Delta S4 -aiheesta jaksetaan vielä jauhaa. Kommenteille, jota täällä toistetaan, pitäisi olla edes jonkinnäköiset perusteet, jos niitä meinataan julkisesti postata.

Kaikista hienoin kommentti, mitä koskaan olen autoihin liittyen kuullut: "Nelivedoilla on tuplasti pitoa kaksivetoisiin nähden". Jokainen voi itsekseen miettiä tuon paikkaansapitävyyttä.

Toisesta aiheesta, joku mainitsikin Super GT -sarjan vetotapojen vertailussa. Tuorein asiaan liittyvä tapaus on Nissanin R35 GT-R:ään perustuva GT500-kilpuri. Veto etupyöriltä on tässä versiossa poistettu. Minimipainoero 2- ja 4-vedon välillä on ainakin 2000-luvun alussa ollut 100 kilon luokkaa (varsin realistinen arvio 4-vetoon tarvittavien lisävoimansiirto-osien painosta). Tällöin harvat 4-vetoiset GT-R:t (R34) korvattiin 2-vetoisilla malleilla, sillä ne eivät olleet kilpailukykyisiä. R35 GT500-auto on tuore GT500-luokan mestari.

Nyky-Super GT:ssä paras esimerkki nelivedosta on GT300-luokan Cusco-tiimin Impreza. Painoa autolla on kuitenkin vain 1100kg, joka on yllättäen 50kg vähemmän kuin esimerkiksi kilpailevalla tiimillä, joka ajaa takavetoisella Z:lla (vastaavia painotasoituksia ei siis tuossa luokassa tällä hetkellä ilmeisesti nähdä). Cusco-tiimi sijoittui kauden päättyessä kuudenneksi sarjassa.

Jokainen voi tehdä omia päätelmiään esim. em. perusteiden nojalla.

-K
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Ei voi kuin hattua nostaa B-ryhmän autoille ja niitä ajaneille sankareille, silloin todella olivat miehet rautaa. Toista se on näillä perheauto-WRC-autoilla joissa on tehoa puolet vähemmän kuin nopeammissa vakioissa siviili-autoissa tänäpäivänä (esim Chevrolet Corvette ZR-1)..
Mitä nyt WRC:t kulkevat lujempaa kuin B-ryhmän autot tuolloin.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Toista se on näillä perheauto-WRC-autoilla joissa on tehoa puolet vähemmän kuin nopeammissa vakioissa siviili-autoissa tänäpäivänä (esim Chevrolet Corvette ZR-1)..
Tuota sä jaksat tasaisin väliajoin tuoda esiin. Jos ei autourheilussa, niin sitten F1-veneissä.

En tiedä kuinka moni moottoriurheilufani jaksaa murehtia "tehottomia" moottoreita, kun nopeudet on kuitenkin pysyneet vähintään samoina, kuin männävuosina.
Tuskin kovin moni, sun lisäksi.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Challenge: Are today's showroom cars faster than race cars from "not that long ago"? Three pairs made up of one classic racer and one showroom car race against the clock in the Stig's hands:

* Ford Focus RS against a more powerful 1970's Ford Escort rally car; the RS takes the win with ease.
* Noble M400 against the 4-times Le Mans winning car, the less powerful Ford GT40; a photo finish sees the GT40 win by half a second.
* Mitsubishi Evo 8 FQ against the original more powerful Audi Quattro rally car; the Evo wins and makes it 2-1 for the showroom cars.
Siinä mitä Top Gear sanoo asiasta, eli ainakin jotkuu nyky siviiliautot voittaa B-ryhmäläiset Top Gearin radalla...Pitäs Top Geariin ehdottaa et pistävät B-ryhmäläisen ja 80-luvun turbo ykkösen radalle, niin loppus tääkin paskanjauhanta... en ymmärrä miten joku jaksaa tällästä väittää varsinki ko miljoona kertaa tässä toikissa jo kumottu:D
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
ostakaa oma b ryhmäläinen ja kokeilkaa rs200
Nyt kerätään foorumilla rahat kasaan Fordia varten! Laitetaan vielä Adressit.comiin vaatimus, jossa vaadimme Heikin tulemaan ajamaan kilpaa kanssamme Fordia vastaaan Ahvenistolla! Heikki Kovalainen, McLaren MP4-23 vs. pendellstock, Ford RS200 :ahem:
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Siinä mitä Top Gear sanoo asiasta, eli ainakin jotkuu nyky siviiliautot voittaa B-ryhmäläiset Top Gearin radalla...
Ne testas siinä alkuperäistä pitkää Quattroa joka taitaa olla huonoin mahdollinen B ryhmän auto asvaltille. Siihen on syynsä miksei se auto edes aikanaan pärjännyt asvalttiralleissa. Ja en nyt muista oliko se vielä sora-alustallakin siinä videossa...

Vaikka Lancia 037 olisi assuvireessä näyttänyt närhenvärkit sille Evo lancerille(340hv versio, ei siis ihan tavallinen). S4:stä ja 205:sta puhumattakaan.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24283
Sijainti
lappeen Ranta
Vois vaikka siinä vaiheessa ruveta kirjoittelemaan ohjelmaideaa/-toivomusta Top Geariin kun tulee 20 sivua täyteen tätä ajatusten vaihtoa. Tai 30 tai 40 tai... xx sivua.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Jahas, varsin "asiallista" (huomatkaa ironia) jarnaa tullut tällekin sivulle tiettyjen tahojen toimesta:thumbfh: Pysytääs asiassa kuitenkin..

Top Gearin lisäksi Mythbusters saattaisi kiinnostua asiasta, eli pysytäänkö 80luvun f1-autolla todella täysitehoisen b-ryhmäläisen mukana. Täytyisi toki saada ammattikuskit kumpaankin ajoneuvoon rattia vääntämään.

Jenkeistä muuten voisi löytyä lähelle B-ryhmän villeimpiä versioita vastaavia aikanaan IMSA-luokiteltuja Audeja (niissä ilmeisesti parhaimmillaan 900 hv?), joissa valmiiksi ratasäädöt. En tunne oikein noita paikallisia sääntöjä, todennäköisesti eivät sallineet täysin vapaata jarrujen ja siipien jne kehittelyä kuten B-ryhmä, mutta saisi jotain verrantoa sentään esim kiihtyvyyksien suhteen.

Appara on tietysti mikkihiiriratana aika hankala verrattava, mutta tuo Keken epävirallinen rataenkka 1:10:han on vain muutaman sekuntin parempi kuin radalla ajettu miniformula-luokan aika (oisko ollut F3 vai Formula Ford tms), että tuon perusteella ei näytä olevan mitään valtavaa eroa tuoreemman pikkuformulakaluston ja 80-luvun formulan välilä toki appara ratana ei salli suuria nopeuksia eikä siivistä ole niin suurta etua kuin kovempien nopeuksien radoilla.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös