Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Ei niitä ajanottolaitteita siksi aikaa pureta. ;)

Aikoja ei vain kelpuuteta viralliseen ajanottoon.
Ei ajanottolaitteita ole pakko käyttää, jos kerran pätkä ajatettiin Heikillä vain sen takia ku haluttiin nähdä, miten hienosti F1-auto siellä kulkee. Tai mikä lie ollutkaan se oikea syy. Kun kerran aikoja ei "virallisesti" noteerata. :eek:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ei ajanottolaitteita ole pakko käyttää, jos kerran pätkä ajatettiin Heikillä vain sen takia ku haluttiin nähdä, miten hienosti F1-auto siellä kulkee. Tai mikä lie ollutkaan se oikea syy. Kun kerran aikoja ei "virallisesti" noteerata. :eek:
Hölmöläisten homommia... Mitä järkee mitata virallisia ja epävirallisia aikoja samoilla systeemeillä?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Harmi, että Kankkusen piti sitten mennä mainitsemaan vesisateesta ja Goodwoodin ajoista. Tästäkös rakas pendellstockimme saa vain lisävirtaa.
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
"Kankkunen kertoi olleensa kerran Goodwoodin mäkiajossa sateella koko joukon nopein, vaikka mukana oli formula-autojakin."

Eli noita autoja oikeasti mestaruuksien arvoisesti ajanut ralli-legenda totesi tuossa juuri, että on omakätisesti piessyt f1-autot kostealla säällä B-ryhmäläisellä!

Sadesäällä b-ryhmäläiset voittivat siis ilmeisen selvästi tuon ajan f1-autot. Kuivalla olisi tehnyt tiukempaa. Voimmekin todeta, että jos olisi ajettu esim. kauden 2008 tyyppisissä oloissa (viimekausi varmaan parhaiten muistissamme vielä, siksi valitsen sen esimerkiksi) vuoden 1986 B-ryhmäläisellä ja saman ajan f1-autolla, olisi kauden lopussa menty hyvin lähelle tasapisteitä F1-sarjassa koska kuivan kelin ja kostean kelit kilpailut jakautuivat kohtuullisen tasaisesti.

Toisaalta myös rataprofiili vaikuttaa paljon siihen kumpaa kilpailu suosisi: vastakkain B-ryhmäläisen villi voima, uskomaton kiihtyvyys sekä nelivetoisuus ja F1-auton down-force ja kovempi huippunopeus (tosin sekin ralliauton kohdalla välityksistä kiinni: 800 hv B-ryhmäläisen olisi saanut varmasti kulkemaan pitkälle yli 400 km/h, koska yli 2 kertaa painavampi!!! ja vain 200 hv tehokkaampi Bugatti Veyron pystyy koppiautona tuohon myös kiihtyen silti tuotantoautoista kovimmilla arvoilla ja kyse siviiliautosta,ei kilpa-autosta edes vielä).

Ammattilaisten lausuntojen jälkeen, voinemme suurin osa edelleen todeta, että Toivonen todella saattoi ajaa 10 parhaan joukkoon F1 aika-ajoihin tuolla yhdellä näytöskierroksellaan B-ryhmän Lancialla.

Olivat ne upeita laitteita.. Hieman sääliksi käy tätä nykyistä pullamössösukupolvea, joka ei koskaan ehtinyt nähdä ja kuulla noita autourheilun kruunaamattomia kuninkaita, jotka sittemmin liian voimakkaina kiellettiin.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Tässä yllä, vuoden viesti koko foorumilla. Voi helvetti että piristi taas tämän miehen iltaa. :D
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/formulafakta.shtml?765219

Ovat kysyneet Kankkuseltakin. Tämähän menee jännäksi.:D
"Toivosen Lancian kiihtyvyys saattoi todellakin olla F1-autoa kovempi , mutta Estorilin kaltaisella radalla on pitkiä suoria ja nopeita mutkia, joissa ralliauto olisi jäänyt armotta formula ykkösen vauhdista. Tätä mieltä oli myös nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen, jolta asiaa kysyimme. Kankkunen voitti vuonna 1986 B-ryhmän Peugeot'lla maailmanmestaruuden. Rallimestari kuitenkin uskoi, että märällä radalla Lancia olisi voinut haastaa F1-autot. Kankkunen kertoi olleensa kerran Goodwoodin mäkiajossa sateella koko joukon nopein, vaikka mukana oli formula-autojakin."

(MTV3)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ammattilaisten lausuntojen jälkeen, voinemme suurin osa edelleen todeta, että Toivonen todella saattoi ajaa 10 parhaan joukkoon F1 aika-ajoihin tuolla yhdellä näytöskierroksellaan B-ryhmän Lancialla.
:nope: Lue se alkuosakin siitä Maikkarin tekstistä.

Ei samalla radalla samoissa olosuhteissa. Vaikka verrattaisiin 1985 aika-aikoihin, jotka ajettiin hieman kostealla radalla, niin tasoitus ei silti olisi riittänyt. B-ryhmäläinen olisi jäänyt Estorilin tuolloin vielä nykyistä profiilia huomattavasti nopeammissa mutkissa auttamattomasti.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei voi olla totta. Taas ihan niin kuin paria kolmea edellistä sivua ei olisi olemassakaan.
 

Grandi

Active member
Liittynyt
18.3.2008
Viestit
25
Tämän

800 hv B-ryhmäläisen olisi saanut varmasti kulkemaan pitkälle yli 400 km/h, koska yli 2 kertaa painavampi!!!
kohdalla nauratti niin että meinasi keuhkot puhjeta.

Toivon todella, että näitä viestejä tulee lisää, pelastaapa tämänkin joulun! :D
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
800 hv B-ryhmäläisen olisi saanut varmasti kulkemaan pitkälle yli 400 km/h, koska yli 2 kertaa painavampi!!! ja vain 200 hv tehokkaampi Bugatti Veyron pystyy koppiautona tuohon myös kiihtyen silti tuotantoautoista kovimmilla arvoilla ja kyse siviiliautosta,ei kilpa-autosta edes vielä).
Bugatilla onkin 107 kertaa parempi ilmanvastus.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Painollahan ei huippunopeuteen ole suuren suurta merkitystä. Ainakaan kun tehopainosuhde on vielä kuitenkin tuota luokkaa. Mutta tämähän ei pendellstockia hidasta.

Käynkin äänestämässä häntä vuoden forumistiksi. :ahem:
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Voimmekin todeta, että jos olisi ajettu esim. kauden 2008 tyyppisissä oloissa (viimekausi varmaan parhaiten muistissamme vielä, siksi valitsen sen esimerkiksi) vuoden 1986 B-ryhmäläisellä ja saman ajan f1-autolla, olisi kauden lopussa menty hyvin lähelle tasapisteitä F1-sarjassa koska kuivan kelin ja kostean kelit kilpailut jakautuivat kohtuullisen tasaisesti.
Repesin. Tässähän on puhuttu yhdestä nopeasta kierroksesta, ja minun muistillani aika harvassa a-a:ssa satoi. Kisassa B-ryhmäläiset olisivat ottaneet turpaan niin '85 kuin nykypäivänkin formuloilta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös