Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Quklis

oiyp)ia
Liittynyt
13.4.2008
Viestit
4119
Sijainti
Behind 7 proxys
Tulikin tästä mieleen tarkistaa, että 86 Portugalin ralli ajettiin maaliskuussa ja 86 F1 kisa Esotrilissa syykuun lopulla, ei ole siis ollut olemassa vuoden 86 F1 aika-ajo tuloksia kun toivonen on siellä kuuleman mukaan ajanu.
Eli hyvin todennäköstä, että on verrattu vuoden 85 (kostea) aikoihin mutta on vuosien mittaan muuttunu vuodeks 86?
Eikös tämä olisi ihan mahdollinen vaihtoehto, mutta onpa tainnut jäädä postimassojen alle..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielenkiintoista, Goodwoodin rataennätys ajettu nykyformuloitakin tehokkaammalla modernilla F1-autolla (tuo Heidfeldin McLaren)
Vuoden 1998 McLaren (jolla Heidfeld ajoi) oli n. 80 heppaa kauden 2008 McLarenia tehokaampi, mutta hitaampi.

Formula ykkösiä ei enää kelpuuteta viralliseen ajanottoon turvallisuussyistä, mutta Kovalainen ajoi epävirallisesti alle 40 sekunnin ajan v. 2006. Nickin ennätys oli siis 41,6.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Kuinkahan kovaa tolla Pick-up Toyotalla pääsisi kuivalla kelillä ja kunnon kuljettajalla. Ei pysynyt edes radalla ja muutenkin aikamoista pumppaamista. Silti vaan pari sekkaa Heidfeldista. :rolleyes:
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Kuinkahan kovaa tolla Pick-up Toyotalla pääsisi kuivalla kelillä ja kunnon kuljettajalla. Ei pysynyt edes radalla ja muutenkin aikamoista pumppaamista. Silti vaan pari sekkaa Heidfeldista. :rolleyes:
Kiitos viikon nauruista. :D
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tuohan ei ole se Pikes Peak -auto mistä oli kyse Grandin viestissä, se oli Celica eikä tämä pickup-viritys.

Löysin videon tältä vuodelta:

http://www.youtube.com/watch?v=MWLYaV3NCpE&fmt=18

Tietty toinen juttu kuinka paljon näille voi antaa arvoa. Kyse kuitenkin näytöstilaisuudesta periaatteessa (vaikka useamman vedon voivatkin tehdä), lyhyt rata, pieni marginaali ja historiikkikalustoa käsitellään aina asianmukaisella hellyydellä.

Mutta käytetään nyt, paremman puutteessa... tukeehan tämä sentään väitettä pendellstockia vastaan.

ja lopulliset ajat:

 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Hienoa, että keskusteluun tuodaan lisää fakta-ainesta analysoitavaksi!

Mielenkiintoista, Goodwoodin rataennätys ajettu nykyformuloitakin tehokkaammalla modernilla F1-autolla (tuo Heidfeldin McLaren), joka kykeni vain muutaman sekuntin kovempaan aikaan kuin koppiautot kyseisellä matkalla!

B-ryhmän tykithän toimivat aikanaan perusrunkona, joita vain hieman säädettiin Pikes Peakia varten (mm.tuo Vatasen 205 ja Moutonin Audi), ja ne dominoivat kauan näitä mäkikisoja miten halusivat. Nämä ovat kaikki aspekteja, jotka asettavat jälleen kerran mielestäni selväksi sen, että villeimmät kehitysversiot B-ryhmän peleistä olisivat pystyneet haastamaan 80-luvun puolen välin formulat lähes radalla kuin radalla vauhtinsa puolesta.

Itseasiassa kun noita Goodwoodin aikoja katsoo, niin jopa nykyformuloidenkin voitaisiin olettaa joutuvan tiukille Lancia&Toivonen-akselin puristuksessa monella keskinopeudeltaan matalammalla radalla. Ja nyt on kyse siis yli 20 vuotiaista ralliautoista, vain taivas olisi rajana jos noita autoja olisi kehitetty näihin päiviin asti B-ryhmän hengen mukaisesti: ei olisi millään formulalla mitään jakoa millään radalla.
Ihan helvetin uskomatonta, että tämänkin pointin onnistuit kääntämään omassa pikku päässäsi omaa väitettäsi tukevaksi.

En jaksa edes paremmin vastata, kun ei sulta kumminkaan tule vastausta saamaan takaisin. Tai eipä ole ainakaan tähän asti saanut.

Ymmärrätkö muuten, että tämä sun tapa "väitellä" täyttää useammankin trollaamisen tuntomerkin? Tokihan hauska juttu on se, että oikeasti et kuitenkaan trollaa.

:yuck:

Tämän verran pakko vielä kiusata. Kavoin tuolta Goodwoodin sivuilta vanhoja tuloksia... ja tadaa! Löytyihän sieltä ensimmäinen neliveto Audi Quattro ja jopa itse Delta S4.

2002, rally-luokka:
1 Rod MILLEN Toyota Celica Pikes Peak 46.20 (139 mph)
2 Hannu MIKKOLA Audi Quattro 56.92 (100 mph)

Celican aika oli päivien nopein.

http://www.goodwood.co.uk/SITE/images/archive/FOS/2002/02-02-29-01.pdf
http://www.goodwood.co.uk/SITE/images/archive/FOS/2002/02-03-04-01.pdf
2005:
Manfredo ROSSI di MONTELARA Lancia Delta S4 55.43 (104 mph)

Saman vuoden paras aika: Justin LAW Jaguar XJR12 (vuodelta 1990) 47.96 (145 mph)

Harmiksi ko. vuonna ei ollut mukana formuloita ajanotossa.

http://www.goodwood.co.uk/SITE/images/archive/FOS/2005/SatCombinedReport2.pdf
http://www.goodwood.co.uk/SITE/images/archive/FOS/2005/SunRunsTimeorder.pdf
Aiotko sanoa tähänkään mitään?
 
Viimeksi muokattu:

Grandi

Active member
Liittynyt
18.3.2008
Viestit
25
Ihan helvetin uskomatonta, että tämänkin pointin onnistuit kääntämään omassa pikku päässäsi omaa väitettäsi tukevaksi.

En jaksa edes paremmin vastata, kun ei sulta kumminkaan tule vastausta saamaan takaisin. Tai eipä ole ainakaan tähän asti saanut.

Ymmärrätkö muuten, että tämä sun tapa "väitellä" täyttää useammankin trollaamisen tuntomerkin? Tokihan hauska juttu on se, että oikeasti et kuitenkaan trollaa.

:yuck:

Tämän verran pakko vielä kiusata. Kavoin tuolta Goodwoodin sivuilta vanhoja tuloksia... ja tadaa! Löytyihän sieltä ensimmäinen neliveto Audi Quattro ja jopa itse Delta S4.



Aiotko sanoa tähänkään mitään?
Vai että Justin Law on työntänyt jo ammosisita vuosista saakka vanhalla Jaguarilla :)

Paikan päällä tapahtumaa seuranneena voin todistaa, että sekä Justin että Rod työnsivät autojaan todella kovaa... kehitystä on näemmä tapahtunut vuosi vuodelta.

Edelliset viestit kuitenkin näemmä sulkevat tapauksen totaalisesti (vaikka kyseinen olisi pitänyt tapahtua jo kauan sitten).
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Oisko paikallaan joku "paketti" missä lueteltaisiin perinpohjaisesti väitteet ja vastattaisiin niihin kunnon perusteluilla. Provojen sekaan hukkuneet kaikki asialliset perustelut. Tämän jälkeen case closed.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24283
Sijainti
lappeen Ranta
Oisko paikallaan joku "paketti" missä lueteltaisiin perinpohjaisesti väitteet ja vastattaisiin niihin kunnon perusteluilla. Provojen sekaan hukkuneet kaikki asialliset perustelut. Tämän jälkeen case closed.
Varsin hyvältä idealta kuulostaa. Vielä kun yritettäisiin pysyä ensimmäisen viestin asettamissa rajoissa, eli ketjun aloitusviestihän meni näin:
Töissä yksi valopää väitti että jossain pleikkaripelissä lukee että vuonna -86 Estorilin aika-ajoissa sillä Lancian B-ryhmäläisellä oltaisiin oltu sijalla 16,jos aikoja vertaillaan.
En viitsi edes tarkkistaa mutta väittäisin että kyllä se 20 sekuntia per kierros olisi jäänyt.
Onko kellään faktaa asiasta?
Jätetään siis väliin kaikki spekulaatiot siitä, kuinka kovia vehkeitä b-ryhmän ralliautot nykyään olisivat, jos kehitys olisi saanut jatkua vapaasti näihin päiviin asti ja miten kyseisenlainen ralliohjus pärjäisi vuoden 1986 F1-autoa vastaan.

Ihan teknisistä tiedoista voisi lähteä liikkeelle eli moottoritehot (näitä tuossa taannoin jo käsiteltiinkin), soveltuvuus rata-ajoon ja mahdollisuudet parantaa kyseistä soveltuvuutta ja niin pois päin. Esimerkiksi tuo ralliauton säätäminen rata-ajoon voitaneen huoletta ajatella tapahtuneeksi suht samalla tavalla kuin on säädetty asfalttiralleihin. Tuskin ovat rakentaneet yhtä näytösajotyyppistä vetäisyä varten mitään erikoismallia joka soveltuu erityisesti rata-ajoon.

Toisaalta aika turhaa moinen voi kuitenkin olla. Jos jonkun mielestä F1-autot ja b-ryhmän ralliautot eivät ajaneet yhteisiä ratakilpailuja lähinnä sen vuoksi että b-ryhmäläiset olisivat olleet liian ylivoimaisia, niin tuskin mitkään laskelmat moista mielipidettä muuttavat.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Oisko paikallaan joku "paketti" missä lueteltaisiin perinpohjaisesti väitteet ja vastattaisiin niihin kunnon perusteluilla. Provojen sekaan hukkuneet kaikki asialliset perustelut. Tämän jälkeen case closed
Hyvä idea. Tosin ei se erään päätä kääntäisi, jos sitä ei ole kääntänut edelliset 10 sivua perusteluineen laidasta laitaan ja viime sivuilla vielä kelpo kierrosaikavertailujen kanssa. Itse asiassa kun eräällä henkilöllä näyttää olevan ilmiselvästi ongelmia tekstimuodossa tulevien faktojen sisäistämisessä, niin ehkäpä video toimisi paremmin? Löytyykö S4:sta Scalectrix-autona? Kai sitten paremman puutteessa kävisi vaikka neppisautotkin.

.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Vai että Justin Law on työntänyt jo ammosisita vuosista saakka vanhalla Jaguarilla :)

Paikan päällä tapahtumaa seuranneena voin todistaa, että sekä Justin että Rod työnsivät autojaan todella kovaa... kehitystä on näemmä tapahtunut vuosi vuodelta.
Myös Rod Millen joko tuon Celican tai "pick-upin" kanssa näkyi tuolla tuloksissa useampana vuotena, joten nuo ajat lienee sen puolesta verrattavissa hyvinkin. Harmi että on niin lyhyt pätkä että marginaalit jää pieniksi.

Onkohan tuo pätkä muuten muuttunut tai lyhentynyt millään tavoin 2000-luvulla?
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Formula ykkösiä ei enää kelpuuteta viralliseen ajanottoon turvallisuussyistä, mutta Kovalainen ajoi epävirallisesti alle 40 sekunnin ajan v. 2006. Nickin ennätys oli siis 41,6.

Millä tavalla Kovalaisen turvallisuus parani siitä, että hänen ajamansa aika ei ollut virallinen?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Millä tavalla Kovalaisen turvallisuus parani siitä, että hänen ajamansa aika ei ollut virallinen?
Ei mitenkään, mutta nyt kun ykkösistä on tehty varsin turvallisia, niin Goodwoodissa katsotaan, että sen pätkän ajaminen ykkösellä on turvatonta. ;)

Onhan se sikäli tottakin, ettei se reitti nyt kovin turvallinen ole, jos tulee ulosajo.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Aika yksinkertainen selitys mun mielestä: kun ei oteta aikaa ei ole tarvetta ajaa sata lasissa.

Kypärän kun laittaa päähän niin kilpailuvietti nousee aina, oli sitten näytösajo tai ei, niinhän kuskit aina sanoo.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Aika yksinkertainen selitys mun mielestä: kun ei oteta aikaa ei ole tarvetta ajaa sata lasissa.

Kypärän kun laittaa päähän niin kilpailuvietti nousee aina, oli sitten näytösajo tai ei, niinhän kuskit aina sanoo.
Mistä se aika sitten taiottiin, jos sitä ei otettu kellolla? Arvottiin epävirallisesti?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös