aika-ajo järjestelmä

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
No sillon tunnin lopussa ainakin, joo. Mutta perusajat oli ajettu siinä hissukseen. Nythän kävi nii ettei Webber saanu yhtää kunnon aikaan, ent vanahaan saatto se viimene veto jäädä ruuhkaan.
Niinpä. Tunnin sessiossa lopun ruuhka saattoi pilata lähinnä paalutaiston, mutta lyhyessä sessiossa se saattaa pilata koko aika-ajon, kuten kävi juuri Webberille.

Olisiko aivan älytön idea ajattaa autot kahdessa ryhmässä ekassa osiossa esim. mm-rankingin perusteella? Tai sitten ekana sessiona se väläytelty "esikarsinta" sarjan heikoimmille talleille, mutta ei kuitenkaan niin, että karsiutuisi kisasta, vaan ainoastaan varsinaisesta aika-ajosta. Nämä ehdotukset siis, jos tosiaan jossain vaiheessa olisi ainakin se 12 tallia.

Tämäkin olisi mielenkiintoisempi, jos se toteutettaisiin kuskikohtaisesti. Eli pisteiden perusteella toinen kuskeista saattaisi olla suoraan varsinaisessa aika-ajossa, kun taas toinen joutuisi ajamaan esikarsintaa. Eikä mitään etuoikeuksia isoille talleille. Näin Kimi ja Massakin olisivat ajelleet esikarsintoja koko alkukauden.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niinpä. Tunnin sessiossa lopun ruuhka saattoi pilata lähinnä paalutaiston, mutta lyhyessä sessiossa se saattaa pilata koko aika-ajon, kuten kävi juuri Webberille.

Olisiko aivan älytön idea ajattaa autot kahdessa ryhmässä ekassa osiossa esim. mm-rankingin perusteella? Tai sitten ekana sessiona se väläytelty "esikarsinta" sarjan heikoimmille talleille, mutta ei kuitenkaan niin, että karsiutuisi kisasta, vaan ainoastaan varsinaisesta aika-ajosta. Nämä ehdotukset siis, jos tosiaan jossain vaiheessa olisi ainakin se 12 tallia.
Emmä ymmärrä, miksi tällaiseen pitäisi mennä. 20 minuutissakin ehtii ajaa kolme vetoa, jos tahtoo. Se, ettei Webber saanut kunnollista aikaa menee enemmän taktiikan ja rengassääntöjen kuin ruuhkan piikkiin. Niihin aikoihin, kun sarjassa viimeksi oli 26 autoa verrattuna ollaan toisaalta suorituskyvyn kannalta huomattavasti lähempänä. Enää ei ole vaaraa saada seitsemän sekuntia kierroksella hitaampaa Paul Belmondoa eteen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Eikö noita voisi ajaa kahdessa osassa siten, että edellisen kisan tuloksien mukaan olisi jommassa kummassa ryhmässä? Aikojen mukaan sit vaan järjestykseen.

Jos olis vielä käännetty järjestys siten, että ensin ajaisi 10-14 edellisen kisan nopeinta ja toisessa ryhmässä sit edellisen kisan hitaimmat. Sais ne huonommat tallit hieman etua mahdollisesti parantuvasta radasta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eikö noita voisi ajaa kahdessa osassa siten, että edellisen kisan tuloksien mukaan olisi jommassa kummassa ryhmässä? Aikojen mukaan sit vaan järjestykseen.

Jos olis vielä käännetty järjestys siten, että ensin ajaisi 10-14 edellisen kisan nopeinta ja toisessa ryhmässä sit edellisen kisan hitaimmat. Sais ne huonommat tallit hieman etua mahdollisesti parantuvasta radasta.
Eiköhän sitten valiteltaisi alati muuttuvista sääoloista. Jossitteluksi menisi enempi varmaan ku nykyine systeemi jossa sillon tällön joku on ruuhkassa..
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
F3000-sarjassa oli aikanaan jaettu aika-ajo parittomien ja parillisten numeroiden kesken. Tämä silloin, kun tallien ja kuskien määrä oli suurimmillaan. Ryhmien ajojärjestys vaihtui aina kisa kisalta. Nopein kuski otti paalun, ja nopein kuski toisesta ryhmästä kakkossijan. Kolmanteen ruutuun meni nopeampi ryhmäkakkosista jne. Tällä luonnollisesti tasoitettiin sitä, että olosuhteet saattoivat olla erilaiset.

En näe 26 auton aika-ajoa mitenkään ongelmallisena, kun sellaisista on aiemminkin selvitty. Monaco on ainoa tosi lyhyt rata nykyään, aikaisemmin lyhyitä ratoja on ollut jonkun verran enemmän (esim. Adelaide, Aida, Phoenix, Paul Ricard) ja Hungaroringkin oli reilusti lyhyempi. Yllätyksiä nykysysteemillä voi kuitenkin tulla aiempaa enemmän ruuhkien takia ja se on ihan positiivinen asia.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En näe 26 auton aika-ajoa mitenkään ongelmallisena, kun sellaisista on aiemminkin selvitty. Monaco on ainoa tosi lyhyt rata nykyään, aikaisemmin lyhyitä ratoja on ollut jonkun verran enemmän (esim. Adelaide, Aida, Phoenix, Paul Ricard) ja Hungaroringkin oli reilusti lyhyempi. Yllätyksiä nykysysteemillä voi kuitenkin tulla aiempaa enemmän ruuhkien takia ja se on ihan positiivinen asia.
Jos ollaan ihan tarkkoja, niin 90-luvun alussa on ajettu 30 auton aika-ajoja myös Monacossa.
 
Ylös