aika-ajo järjestelmä

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kummasti se Hamilton vaan pystyi nousemaan vaikka kuinka monta sijaa ylivoima-Mäkkärillään mutta Kovalainen ei päässyt edes yhtä sijaa korkeammalle huimasti tehokkaammalla autolla. Painavanakin McLarenin uskoisi päihittävän STR:n.
Heikillä jäätyi Monzassa jarrut lasiksi:

Jarrujen hoito Monzan opetus Heikille

Hamiltonilla oli samanlaisia ongelmia aika-ajossa, tiedä sitten vaihtoiko Hämis eri jarrut kisaan vai saiko ne vain pidettyä paremmin lämpösinä. Muistelen ainakin Heikin sitten myöhemmin jossain harjoituksissa (Kiinassa?) kokeilleen eri jarruja.

Monzassa oli jo kisan aikaan puhetta siitä että Toro Rosson ylivoima syntyi nimenomaan siitä että saivat jarrut toimimaan muita paremmin siinä kelissä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hamiltonilla oli samanlaisia ongelmia aika-ajossa, tiedä sitten vaihtoiko Hämis eri jarrut kisaan vai saiko ne vain pidettyä paremmin lämpösinä. Muistelen ainakin Heikin sitten myöhemmin jossain harjoituksissa (Kiinassa?) kokeilleen eri jarruja.

Monzassa oli jo kisan aikaan puhetta siitä että Toro Rosson ylivoima syntyi nimenomaan siitä että saivat jarrut toimimaan muita paremmin siinä kelissä.
Lasittuminen ei johdu suoraan lämpöjen laskemisesta, vaan se tulee käytettäessä kylmiä jarruja väärin. Yleensä kyse on siitä, että hitaissa vauhdeissa (ei riittävästi jäähdytystä / ei tarpeeksi kovia jarrutuksia lämmön saamiseksi) roikutaan jarrulla, kun toivottava tapa olisi lyhyet ja terävät jarrutukset. Sadekeliin toki suht vaikea juttu toteutettavaksi ja kisan alussa saman virheen taisivat tehdä muutkin kuin Heikki. Kyse ei välttämättä ole pelkästään kuskista, vaan myös talli on saattanut mitoittaa jäähdytyksen väärin.

Toro Rosso tosiaan onnistui varsin hyvin ja ilman Bourdaisin ongelmaa tulos olisi voinut olla jopa kaksoisvoitto.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Taktikoinnin vuoksi väärä mies otti paalun ja väärä mies voitti kisan.
Säännöt ovat samat kaikille. Toro Rosso hoiti Vettelin osalta homman parhaiten. Jos McLaren/Heikki olisi hoitanut homman paremmin, olisi voitto voinut tullakin.

(Ensimmäinen viesti uudella miniläppärillä baarista. ;))
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Formuloissa on saatu nauttia viimeiset kolme kautta samasta aika-ajosysteemistä. Sitä ennen meni kolme kautta kun poukkoiltiin systeemistä toiseen. Sinä aikana taisi olla jotain viisi eri kokelasta eri aika-ajojärjestelmiksi (1. perjantaina merkityksetön, lähtöpaikat ratkaiseva ajo + lauantaina varsinainen ajo, 2. muuten sama mutta molemmat sessiot lauantaina, 3. lauantain ja sunnuntain väliset ajat laskettuna yhteen, jne...).

En näe mitään syytä, miksi tilannetta pitäisi muuttaa mihinkään suuntaan. Knockout-systeemillä bensaa säästyy, paalupaikka ratkeaa viimeisellä vedolla, kärkikuljettajat ovat tarpeeksi usein kärkipaikoilla sekä epäonnistuvat ja lopulta paalu menee sille nopeimmalle kuljettajalle. V*ttuako sillä on merkitystä vetäiseekö Q2:ssa täysiä nopeimman kun kerran paalu ratkaistaan viimeisessä osassa. Tietysti tallien bensakikkailua voisi säädellä siten, että kumpaankin autoon lastataan ennalta määrätty määrä menovettä ja jokainen ajaa niillä aika-ajot ja starttaa kisaan. Näin taktikoinnin mahdollisuus on olematon.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Niin milläs systeemillä tänä vuonna aika-ajot käydäänkään? Ei ole kuulunut pitkään aikaan uutisia tältä rintamalta. Vai tarkoittaako se, että pysytään edelleen kisabensapelleilyssä? :yuck:
 

TheStig

Tame Racing Driver
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
200
Sijainti
Pimennossa
Niin milläs systeemillä tänä vuonna aika-ajot käydäänkään? Ei ole kuulunut pitkään aikaan uutisia tältä rintamalta. Vai tarkoittaako se, että pysytään edelleen kisabensapelleilyssä? :yuck:
Tällä hetkellä säännöissä (julkaistu 12.1.) seisoopi jotta mennään samalla tavalla kuin viime kaudella. Vielähän se toki ehtii muuttua (ja toivottavasti muuttuukin) ennen kauden alkua.

FIA sanoi:
29.1
b) Fuel may not be added to nor removed from any car eligible to take part in Q3 between the start of
Q3 and the start of the race, unless any eligible car was unable to take part in which case c) below
will apply.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Samalla järjestelmällä todennäköisesti jatketaan. FIA ei tee mitään esitystä ennen kuin 2 viikon kuluttua, kun katsojakyselyn tulokset ovat valmiit. Osa talleista on sitä mieltä, että niin lähellä kauden alkua ei enää voi aika-ajojärjestelmää lähteä muuttamaan. Muutama talli uskoo muutoksen olevan mahdollista, mutta kun yksimielinen päätös vaaditaa, ei sitä kaikella todennäköisyydellä tapahdu.

Turun Sanomien tietojen mukaan ainoa muutos viime kauteen olisi lopulta se, että aika-ajofinaalin jälkeen kymmenen nopeimman käyttämät polttoainemäärät julkistettaisiin. Tällöin myös 11.ruudusta alaspäin jäävien pitäisi päättää bensamääränsä jo ennen sitä.
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:724:1:2009-02-04;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:591569,1:0:0:0:0:0:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Turun Sanomien tietojen mukaan ainoa muutos viime kauteen olisi lopulta se, että aika-ajofinaalin jälkeen kymmenen nopeimman käyttämät polttoainemäärät julkistettaisiin. Tällöin myös 11.ruudusta alaspäin jäävien pitäisi päättää bensamääränsä jo ennen sitä.
Eli Kisan tulokset olisivat selvillä ennen starttia. Aiemminhan ne oli selvillä ensimmäisillä varikkokäynneillä, nyt jos ennen starttia.. :nope:

Viimekaudella ainut jännitys oli se, ettei ollut varma millaisilla taktiikoilla ajelivat, nyt jos tuo toteutuu niin voidaan homma taputella samantien..

Onhan siinä se mahis, että jos taktiikoista näkee sen että kisasta tulee mielenkiintoinen, mutta voi myös nähdä sen ettei siitä sitä tule..

Kävi miten kävi niin itse kyllä aion jokatapauksessa katsoa joka kisan, sen verran fanaatikko olen lajin suhteen..
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Eli Kisan tulokset olisivat selvillä ennen starttia. Aiemminhan ne oli selvillä ensimmäisillä varikkokäynneillä, nyt jos ennen starttia.. :nope:
Tämä on just niin tylsää. Siis ihmettelen suuresti miksei niitä viimeistä 10 joukkoa voida ajaa tyhjällä tankilla ja sit laittaa kisabensoja tai vaikka puoli tankkia täyteen.

Ei taatusti olis kovin kummoinen muutos, eikä vaikuta millään muotoa siihen, onko mukana 18 vai 24 tallia.

Typeriä ovat kyllä nuo päättäjät, jos eivät tuollaista muutosta saa aikaiseks tai jos eivät näe miten tylsäks meinaavat homman järjestää :jaska:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Aika-ajo kokonaisuudessaan kevyellä bensakuormalla
04.05.2009 20:19
Kimi Räikkönen, kuva: Robert Cianflone/Getty Images

Formula ykkösten aika-ajon kaikki osiot ajetaan ensi kaudella kevyellä bensakuormalla. Asia käy ilmi Kansainvälisen autoliiton FIA:n julkaisemista ensi kauden säännöistä.

Tällä kaudella kärkiruudut ratkaiseva aika-ajon kolmososio ajetaan kisabensat tankissa.

FIA on poistanut ensi kauden säännöistä kiellon tankata autoa aika-ajon kolmannen osion alun ja kilpailun alun välillä. Autot voidaan näin ollen tankata täyteen bensaa ennen kilpailun starttia. Ensi kauden säännöissä on kielletty tankkaaminen kilpailun aikana, joten kisaan lähdetään täpötäyden bensatankin kera.

Aika-ajo ajetaan ensi kaudella nykytyyliin kolmivaiheisena. Mikäli tallien määrä lisääntyy suunnitelmien mukaisesti 13:een, putoaa sekä aika-ajon ensimmäisen että toisen osion jälkeen jatkosta 8 hitainta kuljettajaa. Näin kolmas osio ajetaan 10 auton voimin.

(MTV3)
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1998
Aika-ajo ajetaan ensi kaudella nykytyyliin kolmivaiheisena. Mikäli tallien määrä lisääntyy suunnitelmien mukaisesti 13:een, putoaa sekä aika-ajon ensimmäisen että toisen osion jälkeen jatkosta 8 hitainta kuljettajaa. Näin kolmas osio ajetaan 10 auton voimin.

(MTV3)
Saattaa tulla mielenkiintosia tilanteita kun jossain Monacossa 26 autoa vetää samaan aikaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Saattaa tulla mielenkiintosia tilanteita kun jossain Monacossa 26 autoa vetää samaan aikaan.
Totta, tai Brasiliassa jossa mennään kiekka vielä nopeammin. Mutta joo, tilaa väistääkin on enemmän. Ensin toivon että saataisiin tosiaan se 13 tallia mukaan. Monacossa ei sitten kovin hitaita kierroksia oikein sovi ajaa kun neljännessata autoa taistelee pääsystä Q2een...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
no joo mutta ei ensi kertaa kuitenkaan, ja onhan Monaco nykyään tilavampikin kuin esmes 80-luvulla :)
joo mutta sillon tais olla tunti aikaa, nyt parikytä minuuttia.

En tiiä mitä vauhtia Brasiliassa ajelevat, mutta jos se kierrosaika on jotain 1.12:000 niin 26 autoa on keskimäärin 2,77 sekunnin etäisyydellä toisistaan. Ei siinä montaa sekuntia kärsi hiastella, tai olla edellä ajavaa nopeempi..


Mutta hyviä uutisia kuitenkin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä ne kaikki tunki radalle yhtä aikaa myös ennen vanhaan, vaikka aikaa olisi kuinka tunti ollut.
No sillon tunnin lopussa ainakin, joo. Mutta perusajat oli ajettu siinä hissukseen. Nythän kävi nii ettei Webber saanu yhtää kunnon aikaan, ent vanahaan saatto se viimene veto jäädä ruuhkaan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Monacon kisa ajettiin pitkään pienemmällä kuskimäärällä kisassa kuin muut. Vasta vuodesta 1987 alkaen mukaan päästettiin 26 kuljettajaa (ja tuolloinkin määrä jäi 25:een, kun Danner suljettiin kisasta kolaroituaan Alboreton kanssa)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Loistava uutinen, aika-ajot ovat taas aika-ajot, eikä mitään bensakikkailua yms joutavaa :)

Eikä tuo aika nyt sinänsä mitään haittaa. Ennen oli tosiaan se tunti mut ensimmäisen puolen tunnin aikana ei kyllä tapahtunut yleensä mitään.
 
Ylös