Toi on kyllä erikoista miten yhtäkkiä voi kisan ajankohta heittää puoli vuotta. :nope: Jonkin verran tapahtumia järjestelleenä niin aika karsee olisi massatapahtumaa järjestää jos yhtäkkiä vietäisiin puoli vuotta aikataulusta pois vaikka olisikin kyse joka vuotisesta tapahtumasta.
Tuskin tuo paikallisia järjestäjiä paljoa haittaa. Luultavasti olivat itse pyytäneet ajankohdan muutosta. Nyt julkaistussa FIA:n kilpailukalenterissa kun tuo F1-kisan päivämäärä on vain kaksi viikkoa MotoGP:n kalenterissa tänä vuonna ollutta kisapäivää aikaisemmin.
Ensi vuonnahan MotoGP ei Kiinaan matkusta, joten siinä lienee syy paikan vaihdokselle. A1GP:kään ei vie resursseja kauden alusta, joten kisa oli melko loogista siirtää tuohon ajankohtaan. Varsinkin, jos kauden lopussa vaikka Aasian Le Mans - sarja oikeasti lähteekin liikkeelle ja Shanghaissa yksi kilpailu ajetaan.
Joka tapauksessa näin säästetään alkuvuodesta ja sitten loppukaudesta saadaan pari viikkoa lisää matkustamiseen. Ihan hyvä päätös.
FIA myös
lupaa jatkossa tehdä parjatun tuomariston työn enemmän näkyväksi katsojille julkistamalla ennen kisaviikonloppua tuomaristoon kuuluvien henkilöiden nimet ja "ansioluettelot". Päätökset tulee myös tästedes tulla kilpailun aikana ja käytettävissä oleva materiaali luvataan näyttää myös katsojille. Jatkossa myös luvataan kirjoittaa rangaistuksiin johtaneista tilanteista raportti, joka tulee luettavaksi FIA:n nettisivuille kisan jälkeen. Hyviä ja lupaavia päätöksiä.
Vielä kun FIA nöyrtyisi ja myöntäisi läpiajorangaistuksista valittamisoikeuden talleille, niin jonkinlainen oikeus ja loppu saataisiin tällekin jutulle. Tälläkään ei tosin taata minkäänlaista linjan samankaltaisuutta tai jatkuvuutta...
Nimimerkillä: Hamilton saa rangaistuksen "estettyään autoa nro 1 kääntymästä ensimmäisen mutkan apeksiin" Japanissa, mutta entäs Trulli ja Bourdais Brasiliassa?