Renessanssinero
Perusfeidaaja
Mä lähetin kysymyksen, että "Kun Mika Häkkistä kutsuttiin lempinimellä Häkä, niin miksi ette kutsu Kimi Räikköstä hänen lempinimellään Räkä?"
Oskari ei vastannut tohon.
Oskari ei vastannut tohon.
Ei kai kaikkien tarvi Luuisista tykätä, pääasia että homot dikkaa.
Quick-Nick valaisee jälleen blogissaan sääntöuudistusten vaikutuksia toisen auton takana ajettaessa.
http://www.nickheidfeld.com/?1104A0A1A3694
No ei se ehtinyt vastata---Mä lähetin kysymyksen, että "Kun Mika Häkkistä kutsuttiin lempinimellä Häkä, niin miksi ette kutsu Kimi Räikköstä hänen lempinimellään Räkä?"
Oskari ei vastannut tohon.
No ei se noin sano, vaan että vasta tositilanteessa sitten selviää vaikutukset ohituksien helppouteen.Siis siipikulmaa voi kasvattaa toisen takana ajaessa, MUTTA kun yrittää ohi, vauhti tippuu dramaattisesti.. ? Ja ohittaminen on edelleen vaikeata.
Etusiiven kulman kasvattaminen ei vaikuta auton huippunopeuteen juuri millään muotoa.Siis siipikulmaa voi kasvattaa toisen takana ajaessa, MUTTA kun yrittää ohi, vauhti tippuu dramaattisesti.. ? Ja ohittaminen on edelleen vaikeata.
Saattaapa jopa nostaa huippunopeutta jossain tapauksessa.Etusiiven kulman kasvattaminen ei vaikuta auton huippunopeuteen juuri millään muotoa.
Etenkin uusilla säännöillä tuon voisi kuvitella olevan täysin mahdollista, kun ilmaa ohjataan näin renkaiden yli.Saattaapa jopa nostaa huippunopeutta jossain tapauksessa.
No ei se noin sano, vaan että vasta tositilanteessa sitten selviää vaikutukset ohituksien helppouteen.
Etenkin uusilla säännöillä tuon voisi kuvitella olevan täysin mahdollista, kun ilmaa ohjataan näin renkaiden yli.
Sen ei ole missään vaiheessa ole ollut tarkoitus vaikuttaa huippunopeuteen, vaan tasapainoon. Uusilla aerodynamiikkasäännöillä auto tulee Overtaking Working Groupin näkemyksen mukaan muuttumaan toisen perässä ajettaessa yliohjaavaksi, mitä kuski pystyy hallitsemaan vähentämällä etusiipeä. Sikäli kun ongelma on jollakin tallia tai jollain radalla käyetyllä aerobalanssilla sama kuin viime vuodet (pito katoaa toisen takana etupäästä), on siihen mahdollista reagoida siipeä lisäämällä.No neropatit, miten siiven säätäminen sitten vaikuttaa ohitettaesa?
Testeissä ei ajeta kilpaa. Semminkin kun nyt saa testata vain yhdellä autolla per talli, niin ei voi edes järjestää tallinsisäistä ohitustestiä. Ja muilla talleilla taas on omat ohjelmansa.Mitä eikö koko asiaa ole vielä lainkaan testattu? Pelkkää arvailua? :thumbfh:
Tuskin sitä tällä foorumilla tiedetään varmasti, kun sitä ei tiedetä vielä ammattipiireissäkään.No neropatit, miten siiven säätäminen sitten vaikuttaa ohitettaesa?
Sen ei ole missään vaiheessa ole ollut tarkoitus vaikuttaa huippunopeuteen, vaan tasapainoon. Uusilla aerodynamiikkasäännöillä auto tulee Overtaking Working Groupin näkemyksen mukaan muuttumaan toisen perässä ajettaessa yliohjaavaksi, mitä kuski pystyy hallitsemaan vähentämällä etusiipeä. Sikäli kun ongelma on jollakin tallia tai jollain radalla käyetyllä aerobalanssilla sama kuin viime vuodet (pito katoaa toisen takana etupäästä), on siihen mahdollista reagoida siipeä lisäämällä.
Testeissä kuitenkin ajaa enemmän kuin yksi auto kerrallaan? Testeissä ei kukaan yritä toisesta ohi?Testeissä ei ajeta kilpaa. Semminkin kun nyt saa testata vain yhdellä autolla per talli, niin ei voi edes järjestää tallinsisäistä ohitustestiä. Ja muilla talleilla taas on omat ohjelmansa.
Eihän tuo nyt pelkkää arvailua ole. On tuulitunnelidataa niin FIA:lla kuin talleilla ja noita mm. Nickin julkituomia ajokokemuksia. Mutta mikään ei vastaa tositilannetta.
Tuskin sitä tällä foorumilla tiedetään varmasti, kun sitä ei tiedetä vielä ammattipiireissäkään.
Nickin kertomasta voi päätellä, että seuraaminen helpottuu, joten ainakin ohitusmahdollisuudet lisääntyvät. Loppujen lopuksi itse ohitukset ovat pitkälti jarrutuskilpailuja, joten siipien vaikutus on aika vähäinen (toki jyrkempi siipi jarruttaa aerodynaamisesti enemmän kovemmissa nopeuksissa).
Ajolinjavalintoihin sillä myös voi olla merkitystä, vaikka yleensä siellä on vain se yksi puhdas linja. Sellaisissa paikoissa kuin Nürren Arena-osuus tai Hocken Stadion-osuus voi tulla enemmän rinnakkainajoa.
Kun asiaan vaikuttaa myös se, miten ohitettava säätää siipiään ja miten kuskit käyttävät KERS-boostiaan, niin muuttujia on sen verran (vanhojen muuttujien lisäksi), että pelkän siiven säätämisen vaikutus sinällään on vaikeasti mitattavissa.
Sen tarkoitus on helpottaa edelläajavan seuraamista nopeissa mutkissa, ja sen se Nickin mukaan tekee. Eli lisää ohitusmahdollisuuksia.Vaikuttaa siis siltä, että siiven säätämisellä ei ole mitään vaikutusta ohittamisen kannalta... Saako siipeä säätää vapaasti, vai onko siinä jokin rajoitus kerssin tapaan?
Testeissä edelläajava ei yritä (välttämättä) puolustaa paikkaansa, toisin kuin kisassa.Testeissä kuitenkin ajaa enemmän kuin yksi auto kerrallaan? Testeissä ei kukaan yritä toisesta ohi?
Päinvastoin, Nickin lausunnot ovat rohkaisevia sen suhteen, että säädettävä etusiipi toimii juuri niin kuin sen oli tarkoituskin.Pelleilyä koko siiven säätäminen...
Ongelma on se, että edellä ajavan auton jättövirtaus on turbulenttinen, jolloin siivet eivät toimi. Uusien aerodynamiikkasääntöjen on ollut tarkoitus ensinnäkin vähentää pyörteilyä (lisäsiipien kielto ja takasiiven uudet mittasuhteet) ja toisekseen pienentää etupään aerodynamiikan herkkyyttä pyörteille.Eikö ongelma toisen takana ajaess ole ollut ilman pakeneminen etusiiveltä eli jonkinlainen tyhjiö? Miten siis etusiipeä "pienentämällä" yliohjautuvuus pienenisi?
Vaikuttaa siis siltä, että siiven säätämisellä ei ole mitään vaikutusta ohittamisen kannalta... Saako siipeä säätää vapaasti, vai onko siinä jokin rajoitus kerssin tapaan?
Olen vakaumuksellinen vasuri.Onpas taas pessimististä valitusta. Jospa yrittäisit aamulla nousta sängystä oikealla jalalla?
Sen tarkoitus on helpottaa edelläajavan seuraamista nopeissa mutkissa, ja sen se Nickin mukaan tekee. Eli lisää ohitusmahdollisuuksia.
Siipeä saa säätää kaksi kertaa kierroksella, eli käytännössä kerran jyrkemmäksi, kerran loivemmaksi.
Testeissä edelläajava ei yritä (välttämättä) puolustaa paikkaansa, toisin kuin kisassa.
Päinvastoin, Nickin lausunnot ovat rohkaisevia sen suhteen, että säädettävä etusiipi toimii juuri niin kuin sen oli tarkoituskin.
Sinä et näköjään vieläkään tajua yhtään, mistä on kyse. Edellä ajava ei voi mitenkään vastata takana olevan siiven käyttöön, koska se vaikuttaa auton pitoon/käytökseen, ei nopeuteen.Ei se helpota edellä ajettavan seuraamista jos edellä menevä kuski käyttää samalla tavalla samassa paikassa omaa etusiipeään.
Tämä taas ei kerro yhtään mitään säädettävän etusiiven hyödyllisyydestä/hyödyttömyydestä. Nopeissa mutkissa ei ole ohituksia tapahtunut vuosiin... ?Ongelma on se, että edellä ajavan auton jättövirtaus on turbulenttinen, jolloin siivet eivät toimi. Uusien aerodynamiikkasääntöjen on ollut tarkoitus ensinnäkin vähentää pyörteilyä (lisäsiipien kielto ja takasiiven uudet mittasuhteet) ja toisekseen pienentää etupään aerodynamiikan herkkyyttä pyörteille.
Muutoksista huolimatta toisen takana tuleminen tulee aina vaikuttamaan auton tasapainoon ja etusiiven säätömahdollisuudella kuljettajat kykenevät reagoimaan muutoksiin siten, että auto säilyy ajettavana. Etusiiven säädöllä ei siis pyritä vaikuttamaan ohittamismahdollisuuksiin suoraan ajettaessa, vaan siihen, kuinka lähellä toista on mahdollista ajaa nopeissa mutkissa.
Säätää saa muistaakseni kahdesti kierroksessa, eli kerran eestaas.