F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4977
Sijainti
Vantaa
Mä lähetin kysymyksen, että "Kun Mika Häkkistä kutsuttiin lempinimellä Häkä, niin miksi ette kutsu Kimi Räikköstä hänen lempinimellään Räkä?"

Oskari ei vastannut tohon.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikä ole ollut nopeuslaskija Kalevi "Räkä" Räkkistä, jolta nimi olisi voitu nyysiä. ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siis siipikulmaa voi kasvattaa toisen takana ajaessa, MUTTA kun yrittää ohi, vauhti tippuu dramaattisesti.. ? Ja ohittaminen on edelleen vaikeata.
No ei se noin sano, vaan että vasta tositilanteessa sitten selviää vaikutukset ohituksien helppouteen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No neropatit, miten siiven säätäminen sitten vaikuttaa ohitettaesa?
Sen ei ole missään vaiheessa ole ollut tarkoitus vaikuttaa huippunopeuteen, vaan tasapainoon. Uusilla aerodynamiikkasäännöillä auto tulee Overtaking Working Groupin näkemyksen mukaan muuttumaan toisen perässä ajettaessa yliohjaavaksi, mitä kuski pystyy hallitsemaan vähentämällä etusiipeä. Sikäli kun ongelma on jollakin tallia tai jollain radalla käyetyllä aerobalanssilla sama kuin viime vuodet (pito katoaa toisen takana etupäästä), on siihen mahdollista reagoida siipeä lisäämällä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä eikö koko asiaa ole vielä lainkaan testattu? Pelkkää arvailua? :confused::thumbfh:
Testeissä ei ajeta kilpaa. Semminkin kun nyt saa testata vain yhdellä autolla per talli, niin ei voi edes järjestää tallinsisäistä ohitustestiä. Ja muilla talleilla taas on omat ohjelmansa.

Eihän tuo nyt pelkkää arvailua ole. On tuulitunnelidataa niin FIA:lla kuin talleilla ja noita mm. Nickin julkituomia ajokokemuksia. Mutta mikään ei vastaa tositilannetta.
No neropatit, miten siiven säätäminen sitten vaikuttaa ohitettaesa?
Tuskin sitä tällä foorumilla tiedetään varmasti, kun sitä ei tiedetä vielä ammattipiireissäkään.

Nickin kertomasta voi päätellä, että seuraaminen helpottuu, joten ainakin ohitusmahdollisuudet lisääntyvät. Loppujen lopuksi itse ohitukset ovat pitkälti jarrutuskilpailuja, joten siipien vaikutus on aika vähäinen (toki jyrkempi siipi jarruttaa aerodynaamisesti enemmän kovemmissa nopeuksissa).

Ajolinjavalintoihin sillä myös voi olla merkitystä, vaikka yleensä siellä on vain se yksi puhdas linja. Sellaisissa paikoissa kuin Nürren Arena-osuus tai Hocken Stadion-osuus voi tulla enemmän rinnakkainajoa.

Kun asiaan vaikuttaa myös se, miten ohitettava säätää siipiään ja miten kuskit käyttävät KERS-boostiaan, niin muuttujia on sen verran (vanhojen muuttujien lisäksi), että pelkän siiven säätämisen vaikutus sinällään on vaikeasti mitattavissa.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Sen ei ole missään vaiheessa ole ollut tarkoitus vaikuttaa huippunopeuteen, vaan tasapainoon. Uusilla aerodynamiikkasäännöillä auto tulee Overtaking Working Groupin näkemyksen mukaan muuttumaan toisen perässä ajettaessa yliohjaavaksi, mitä kuski pystyy hallitsemaan vähentämällä etusiipeä. Sikäli kun ongelma on jollakin tallia tai jollain radalla käyetyllä aerobalanssilla sama kuin viime vuodet (pito katoaa toisen takana etupäästä), on siihen mahdollista reagoida siipeä lisäämällä.

Eikö ongelma toisen takana ajaess ole ollut ilman pakeneminen etusiiveltä eli jonkinlainen tyhjiö? Miten siis etusiipeä "pienentämällä" yliohjautuvuus pienenisi?


Vaikuttaa siis siltä, että siiven säätämisellä ei ole mitään vaikutusta ohittamisen kannalta... Saako siipeä säätää vapaasti, vai onko siinä jokin rajoitus kerssin tapaan?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Testeissä ei ajeta kilpaa. Semminkin kun nyt saa testata vain yhdellä autolla per talli, niin ei voi edes järjestää tallinsisäistä ohitustestiä. Ja muilla talleilla taas on omat ohjelmansa.

Eihän tuo nyt pelkkää arvailua ole. On tuulitunnelidataa niin FIA:lla kuin talleilla ja noita mm. Nickin julkituomia ajokokemuksia. Mutta mikään ei vastaa tositilannetta.

Tuskin sitä tällä foorumilla tiedetään varmasti, kun sitä ei tiedetä vielä ammattipiireissäkään.

Nickin kertomasta voi päätellä, että seuraaminen helpottuu, joten ainakin ohitusmahdollisuudet lisääntyvät. Loppujen lopuksi itse ohitukset ovat pitkälti jarrutuskilpailuja, joten siipien vaikutus on aika vähäinen (toki jyrkempi siipi jarruttaa aerodynaamisesti enemmän kovemmissa nopeuksissa).

Ajolinjavalintoihin sillä myös voi olla merkitystä, vaikka yleensä siellä on vain se yksi puhdas linja. Sellaisissa paikoissa kuin Nürren Arena-osuus tai Hocken Stadion-osuus voi tulla enemmän rinnakkainajoa.

Kun asiaan vaikuttaa myös se, miten ohitettava säätää siipiään ja miten kuskit käyttävät KERS-boostiaan, niin muuttujia on sen verran (vanhojen muuttujien lisäksi), että pelkän siiven säätämisen vaikutus sinällään on vaikeasti mitattavissa.
Testeissä kuitenkin ajaa enemmän kuin yksi auto kerrallaan? Testeissä ei kukaan yritä toisesta ohi?

Mikään ei vastaa tositilannetta, joten käytännössä ei mitään tietoakaan ole..?

Pitäisikö sitten olettaa että täällä jotain tiedettäisiin?

Mitä hyötyä jarruttaessa jos kaikki muutkin lisää siipeä heti kun jarrupolkimeen koskee?

En usko että tällä siivellä ohitettaisiin ajolinjan ulkopuolelta... jos toisella ei ole kerssissä käyttämätöntä boostia..
Pelleilyä koko siiven säätäminen...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onpas taas pessimististä valitusta. Jospa yrittäisit aamulla nousta sängystä oikealla jalalla? ;)
Vaikuttaa siis siltä, että siiven säätämisellä ei ole mitään vaikutusta ohittamisen kannalta... Saako siipeä säätää vapaasti, vai onko siinä jokin rajoitus kerssin tapaan?
Sen tarkoitus on helpottaa edelläajavan seuraamista nopeissa mutkissa, ja sen se Nickin mukaan tekee. Eli lisää ohitusmahdollisuuksia.

Siipeä saa säätää kaksi kertaa kierroksella, eli käytännössä kerran jyrkemmäksi, kerran loivemmaksi.
Testeissä kuitenkin ajaa enemmän kuin yksi auto kerrallaan? Testeissä ei kukaan yritä toisesta ohi?
Testeissä edelläajava ei yritä (välttämättä) puolustaa paikkaansa, toisin kuin kisassa.
Pelleilyä koko siiven säätäminen...
Päinvastoin, Nickin lausunnot ovat rohkaisevia sen suhteen, että säädettävä etusiipi toimii juuri niin kuin sen oli tarkoituskin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eikö ongelma toisen takana ajaess ole ollut ilman pakeneminen etusiiveltä eli jonkinlainen tyhjiö? Miten siis etusiipeä "pienentämällä" yliohjautuvuus pienenisi?


Vaikuttaa siis siltä, että siiven säätämisellä ei ole mitään vaikutusta ohittamisen kannalta... Saako siipeä säätää vapaasti, vai onko siinä jokin rajoitus kerssin tapaan?
Ongelma on se, että edellä ajavan auton jättövirtaus on turbulenttinen, jolloin siivet eivät toimi. Uusien aerodynamiikkasääntöjen on ollut tarkoitus ensinnäkin vähentää pyörteilyä (lisäsiipien kielto ja takasiiven uudet mittasuhteet) ja toisekseen pienentää etupään aerodynamiikan herkkyyttä pyörteille.

Muutoksista huolimatta toisen takana tuleminen tulee aina vaikuttamaan auton tasapainoon ja etusiiven säätömahdollisuudella kuljettajat kykenevät reagoimaan muutoksiin siten, että auto säilyy ajettavana. Etusiiven säädöllä ei siis pyritä vaikuttamaan ohittamismahdollisuuksiin suoraan ajettaessa, vaan siihen, kuinka lähellä toista on mahdollista ajaa nopeissa mutkissa.

Säätää saa muistaakseni kahdesti kierroksessa, eli kerran eestaas.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Onpas taas pessimististä valitusta. Jospa yrittäisit aamulla nousta sängystä oikealla jalalla? ;)

Sen tarkoitus on helpottaa edelläajavan seuraamista nopeissa mutkissa, ja sen se Nickin mukaan tekee. Eli lisää ohitusmahdollisuuksia.

Siipeä saa säätää kaksi kertaa kierroksella, eli käytännössä kerran jyrkemmäksi, kerran loivemmaksi.

Testeissä edelläajava ei yritä (välttämättä) puolustaa paikkaansa, toisin kuin kisassa.

Päinvastoin, Nickin lausunnot ovat rohkaisevia sen suhteen, että säädettävä etusiipi toimii juuri niin kuin sen oli tarkoituskin.
Olen vakaumuksellinen vasuri. ;)

Ei se helpota edellä ajettavan seuraamista jos edellä menevä kuski käyttää samalla tavalla samassa paikassa omaa etusiipeään. Tosin jos takana on jokin trullijono, niin joku saattaa hyötyä poikkeavalla siivenkäytöllään.

Säädettävä siipi siis toimii (yllätys), mutta sen hyödyllisyydestä ei vielä ole mitään näyttöä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei se helpota edellä ajettavan seuraamista jos edellä menevä kuski käyttää samalla tavalla samassa paikassa omaa etusiipeään.
Sinä et näköjään vieläkään tajua yhtään, mistä on kyse. Edellä ajava ei voi mitenkään vastata takana olevan siiven käyttöön, koska se vaikuttaa auton pitoon/käytökseen, ei nopeuteen.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ongelma on se, että edellä ajavan auton jättövirtaus on turbulenttinen, jolloin siivet eivät toimi. Uusien aerodynamiikkasääntöjen on ollut tarkoitus ensinnäkin vähentää pyörteilyä (lisäsiipien kielto ja takasiiven uudet mittasuhteet) ja toisekseen pienentää etupään aerodynamiikan herkkyyttä pyörteille.

Muutoksista huolimatta toisen takana tuleminen tulee aina vaikuttamaan auton tasapainoon ja etusiiven säätömahdollisuudella kuljettajat kykenevät reagoimaan muutoksiin siten, että auto säilyy ajettavana. Etusiiven säädöllä ei siis pyritä vaikuttamaan ohittamismahdollisuuksiin suoraan ajettaessa, vaan siihen, kuinka lähellä toista on mahdollista ajaa nopeissa mutkissa.

Säätää saa muistaakseni kahdesti kierroksessa, eli kerran eestaas.
Tämä taas ei kerro yhtään mitään säädettävän etusiiven hyödyllisyydestä/hyödyttömyydestä. Nopeissa mutkissa ei ole ohituksia tapahtunut vuosiin... ?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös