F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Donkameni

Member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
18
JESSS!!! Ihan kuin lahja Jumalalta tämä. Mietin juuri viime kesänä mikä pelastais formuloiden tulevaisuuden, koska katsojia ei enää kiinnostanut vain katsoa kun porukka ajaa kiltissä järjestyksessä maaliin yrittämättä ees voittaa vaan pisteet olivat aina tärkeimmät.

Kesällä just mietin että sarjan pelastais toi että voitot ratkaisisi järjestyksen, seuraavaksi kakkostilat jne... Autojen pitäis olla tasavertaisia ja niin että useammalla kuin 4 henkilöllä olisi mahdollisuus voittaa gp ajamalla.

Tässä menee nyt kuskin ja tallin etu sekaisin.
Tämä on nyt ainoo huono puoli tässä uudistuksessa. Pisteet pitäisi oikeesti unohtaa jo kokonaa mieluiten tähän kauteen, koska vain ne kuskit yrittävät voittaa jotka uskovat mestaruuteensa. Loput tallit ja kakkoskuskit vain yrittävät jälleen kahmia pisteitä. Tyhmiä kaikki pisteet. Enemmin se mitalisysteemikin kuin nyt tämä. No viimeistää ens vuonna sitten.

Lopuksi sanon että kyllä nuo formulapomot tietää ehkä vähän paremmin kuin normaali suomalainen sohvaperuna. Joten mtv3:n kyselyillä ei ole mtn merkitystä koska 90% vastaajista eivät ymmärrä kuitenkaa asiaa kokonaisuutena. Veikkaan että ne jotka haukkuvat tätä uutta systeemiä jossa ajetaan kerranki kilpaa sitten vuoden 19xx tulevat vielä katumaan puheitaan, kun on kerrankin jotain jännittävää kisoissa kuin vain lähtö turva-auton takaa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
33 megaeuron katto! Yes! Tämähän tarkoittaa sitä, että kuljettajienkin palkat putoavat jonnekin 1-2 millin tienoille! Mahtaa Anthony Hamiltonia vituttaa!! :ahem: Kimi ja Lonso ovat jo ehtineet eläkerahat tienata, en usko että heitä niin harmittaa. Managereja enemmänkin.

No okei, voi olla että tätä sääntöä kierretään esim. siten, että kuskien palkat menee sponsorien tileiltä suoraan tmv. eikä niitä sisällytetä tallien budjetteihin. Budjetteihin tulee joku nimellinen palkka että voivat selittää FIA:lle, että näin meillä toimitaan. Sitten pöydän alta joku sponsori maksaa erikseen.

Sinänsä muutenkin tosi cool tommoinen varsin matala kulukatto. Jos sitä pystytään valvomaan, niin tulee oikeasti haastetta tallien insinööriosastoille rakentaa autoja yhtäkkiä niin paljon pienemmällä budjetilla.

Voi kyllä olla että tämä kulukatto päätös ei pidä...
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Tuskin nykyiset tallit mihinkään 30megan kulukattoon on liittymässä.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Mitä helvettiä tapahtuu... koodailee muutamat tunnit duunissa ja sen jälkeen kulukatot, pistelaskut ja bensatiedot menee ihan häränpyllyä...

...nyt pitää alkaa sulatella kyllä todella. Huhuhu.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
F1-kuljettajat pakotetaan fanien luokse 17.3.2009,16:28:54

Formula ykkösten kuljettajat joutuvat FIA:n tiistaina ilmoittamien uusien sääntöjen myötä olemaan jatkossa yhä enemmän median ja fanien ulottuvilla kisaviikonloppujen aikana. Kuljettajien tulee jatkossa jakaa nimikirjoituksia varikkosuoralla perjantain harjoitusten aikana. Lisäksi kuljettajien on oltava median edustajien tavoitettavissa, mikäli he eivät ole mukana lehdistötilaisuudessa.

F1 on saanut kritiikkiä osakseen "sulkeutuneisuutensa" takia. Kuljettajat eivät ole antaneet mielellään haastatteluita ja fanien on ollut melkein mahdotonta idoleiltaan nimikirjoituksia kisaviikonloppujen aikana. Uudella säännöllä FIA haluaa tehdä lajista avoimemman.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Max ja Bernie,menkää jo pois!!!:mad_old: Tää kausi on viimeinen kun minä tätä kuraa seuraan:frank: Missä muussa lajissa seniilit tekee päätöksiä? Ja vielä ilman fanien tukea.
 
Viimeksi muokattu:

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Aivan uskomatonta paskaa :alppu:

Pistelasku on fiasko. Budjettikatto on fiasko. Ainoastaan polttoainemäärien ilmoittaminen on hyvä juttu. Hamilton (n kg) Kovalainen (n+40kg)

Autojen suorituskykyerojen tasaaminen olikin sitten melko turhaa, koska esiin nousee luultavasti edelleen vain ne 2-3 tallia jotka pystyvät taistelemaan voitoista läpi kauden. Ja nyt enää voitoilla=mestaruudella on väliä. Ykköskuskit on valittava jokaisessa voitoista kilpailevassa tiimissä, ja ainakin McLarenilla se on Hämäläinen. Ferrarilla varmaan se kumpi voittaa ekan kisan.

Hei Bernie Ecclestone. HAISTA PASKA :jaska:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
No okei, voi olla että tätä sääntöä kierretään esim. siten, että kuskien palkat menee sponsorien tileiltä suoraan tmv. eikä niitä sisällytetä tallien budjetteihin. Budjetteihin tulee joku nimellinen palkka että voivat selittää FIA:lle, että näin meillä toimitaan. Sitten pöydän alta joku sponsori maksaa erikseen.
Niinhän siinä tulee käymään.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Vuoden 2010 F1-sarjassa kulukatto
Tallit saavat muun muassa aerodynaamisesti tehokkaamman alustan sekä liikutettavat siivet. Lisäksi heidän moottoreissaan ei tule olemaan kierroslukukattoa, eikä sen kehittämistä kielletä.
Tykkään:thumbup:
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Ykköskuskien asema heti alkukaudesta ainakin tulee korostumaan. Aika-ajo bensamäärän ilmoittaminen on hyvä juttu. Todella pieni Kulukatto taas on hanurista näin pikaisesti ajateltuna. Saa nähdä onko tämä kuninkuusluokka vielä tulevaisuudessa. ;)
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Äh menee vaikeeks, oisivat nyt pistäneet katoksi vaikka 100milj ja säännöiksi pelkästään, että autossa on 4 rengasta ja painaa X verran.
 

Nappula

Well-known member
Liittynyt
17.3.2007
Viestit
272
Sijainti
Helsinki
Vuoden 2010 F1-sarjassa kulukatto
17.03.2009 16:23

Kansainvälinen autoliitto FIA kertoi tiistaina, että F1-autoiluun tulee vuodeksi 2010 kaksilla eri säännöillä ajavia autoja.

Talleilla on vaihtoehtona ajaa joko nykyisillä säännöillä, jotka pysyvät vuoteen 2012 saakka tai vaihtoehtoisesti kilpailla uusilla säännöillä, jotka koskevat kulujaleikanneita talleja.

Tuleva kulukatto on 33 miljoonaa euroa, joka kattaa tallin kaikki kulut. Jotta kulukattoon sitoutuvilla talleilla olisi tasapuoliset mahdollisuudet muiden kanssa, on niille luvassa monenlaisia etuuksia.

Tallit saavat muun muassa aerodynaamisesti tehokkaamman alustan sekä liikutettavat siivet. Lisäksi heidän moottoreissaan ei tule olemaan kierroslukukattoa, eikä sen kehittämistä kielletä.

(MTV3)

Melkoiselta älyttömyydeltä vaikuttaa tämäkin.
Tota moottorin kehittämistä en ymmärrä tässä yhteydessä. Millä helvetin rahalla niitä myllyjä kehitetään jos katto on kolkytkolme miljuunaa. Mä ainakin ymmärsin, että moottoreiden kehittäminen kiellettiin just siitä syystä, että se on niin saatanan kallista...
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Tota moottorin kehittämistä en ymmärrä tässä yhteydessä. Millä helvetin rahalla niitä myllyjä kehitetään jos katto on kolkytkolme miljuunaa. Mä ainakin ymmärsin, että moottoreiden kehittäminen kiellettiin just siitä syystä, että se on niin saatanan kallista...
No sehänm siinä ettei tarvitse rajoittaa kun eivät voi kuitenkaan kehittää kunnolla.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Ömmhh... Mitä nyt tästä pistelasku-uudistuksesta ajattelisi... Se on toki hienoa, että voitoilla on nyt enemmän merkitystä, mutta se puolestaan tarkoittaa muutamia negatiivisia asioita.

Tallin kannattaa nyt panostaa vain yhteen kuskiinsa, jos haluaa parantaa mahdollisuuksia mestaruuteen. Niillä kärkitalleilla, joilla on ykköskuski jo valmiiksi on etu puolellaan niihin talleihin, joilla on tasavertaiset kuskit. Ykköskuski kerää tallin lähes kaikki voitot, kun taas puolestaan esimerikiksi Ferrarilla Räikkönen ja Massa saavat molemmat voittaa.

Tarkoittaa myös sitä, että autoista voidaan nyt ottaa enemmän irti tietyissä tilanteissa, koska maaliin pääseminen ei olekaan enään aivan välttämätöntä.

Kokonaisuutena pidän uudistusta aika heikkona. Toimivampia ratkaisujakin olisi ollut mahdollista tehdä, kuten FOTA:n ehdotus. Toinen hyvä mahdollisuus olisi ollut ennen vuotta 2003 ollut pistejärjestelmä (haittapuolena mahdollisesti pikkutallien vastustus)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös