Veikkaan että tuokin muuttuu kaikilla talleilla entistä paljon nopeammin. Alkukausi tulee näyttämään missä närhen muna seisoo, ja toisesta tulee auttamatta siipimies. Pisteillä ei ole merkitystä kuin talli-MM:ssä.Tallin kannattaa nyt panostaa vain yhteen kuskiinsa, jos haluaa parantaa mahdollisuuksia mestaruuteen. Niillä kärkitalleilla, joilla on ykköskuski jo valmiiksi on etu puolellaan niihin talleihin, joilla on tasavertaiset kuskit. Ykköskuski kerää tallin lähes kaikki voitot, kun taas puolestaan esimerikiksi Ferrarilla Räikkönen ja Massa saavat molemmat voittaa.
Ainut ongelma on että FIA rukkaa tuota sääntöä kovalla kädellä vielä moneen otteeseen.Herää pari mietettä tuosta kulukatosta..
1. Mitäs jos tänä vuonna aloittaa jo tuon tulevan (ei siis nykyisen fykkös) moottorin kehittelyn, tällöin budjetti on rajaton ja ensi kaudella on mylly tikkissä. Mikään sääntöhän ei käsittääkseni kiellä moottorien kehittelyä mitkä eivät ole fykkösiin.
2. 33mega euroa, no kuskien palkat menevät sitten suoraan sponssien tileiltä ja talli maksaa kuskille vielä sen pakollisen 100k € "palkkaa"
Uskon että tuohon kulukattoon ei lähde tallit mukaan, pienemmät ei pysty koska moottorit ja lootat pitää ostaa jostain ja isommat ei edes halua tuollaista kulukattoa koska tuolla rahalla ei vaan yksinkertaisesti ole vara kehittää mitään.
PS. testit siis vähenevät entisestään tuolla summalla.
Ja missä vaiheessa ennen kauden alkuaEi saatana Max ja Bernie ihan liekeissä! Uudistuksia tulee kuin sieniä sateella.
Sama täällä, kannatusta todellakin tuolle kenellä eniten voittoja on mestari :thumbup:.Kuulun siihen vähemmistöön jonka mielestä tuo Bernien malli on parempi. Räikkönen taistelee muutenkin lähes aina ainoastaan voitosta. Kenties tämän ansiosta muut kuskit altistuu tekemään enemmän virheitä yrittäessään voittaa kisaa.
Tota, Hamilton teki aivan törkeen ison varustesopimuksen just vähän aikaa sitten. Ei siihen vaikuta mitkään tallien kulukatot.Mahtaa Anthony Hamiltonia vituttaa!! :ahem: Kimi ja Lonso ovat jo ehtineet eläkerahat tienata, en usko että heitä niin harmittaa. Managereja enemmänkin.
oli ne bensamäärät melko tarkkaan kilpailijoiden tiedossa muutenki, ja sitä kautta mm. maikkarin tv-lähetyksissä parin kierroksen tarkkuudella ennustettiin pydähdysajankohdat.Huono juttu että bensat tulee julki.
Enää ei tartte kattoo kisaakaan ku tietää aika-ajojen jälkeen että miten käy. Ei tartte jännittää että oliko Kimillä enempi löpöö ku Massalla ku heti nähdään että ei ollu. Ei tuu siis voittoakaan..
Siinä meni se pieni jännitys joka oli kisan alusta varikkokäynteihin nyt niitäkään ei ole. Paitti jos selkeästi nähdään että kakkosena lähtevällä on paalulta lähtevää enempi löpöö..
jos luit koko uutisen, niin isot tallithan saavat halutessaan pitää vanhat budjettinsa. kulukatto olisi täysin vapaaehtoinen.Kulukatto voi olla kova pala isoille talleille. Jos miettii vaikka sitä McLarenin leikkaussalia Wokingissa. Mitenköhän paljon siellä palaa rahaa ihan pelkästään sen rakennuksen pitämiseen valaistuna, siistinä jne.? Sama juttu ainakin Ferrarilla jolta löytyy aikamoiset fasiliteetit Italiasta. :doubtful: Sitten vielä menetetyt työpaikat. Saattaa aika moni siirtyä muihin hommiin jos tallin budjettia leikataan 80%. Olisikohan tuo ollut kamalan vaikea homma tehdä vaikka niin, että ensi kaudella budjettikatto on 100 miljoonaa ja siitä tullaan sitten portaittain alas niin, että esimerkiksi kaudelle 2015 budjettikatto olisi tuo 33 miljoonaa. Noin suuren tiputuksen vaikutuksia on vaikea arvioida etukäteen.
Mosley selittää F1:n kulukattoa
17.03.2009 16:49
Max Mosley, kuva: Clive Mason/Getty Images
Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley vakuuttaa, että F1:ssä voidaan kilpailla 33 miljoonan euron kulukatolla kaudesta 2010 lähtien.
Budjettikaton tarkoituksena on auttaa uusia talleja tulemaan lajiin sekä mahdollistaa nykytallien toimiminen paljon alemmilla kustannuksilla, jos ne niin haluavat.
- Se on huolellisesti laskettu. Autojen kaikki yksityiskohdat eivät ole niin hiottuja, koska tallit eivät pysty käyttämään valtavia summia pienenpieniin parannuksiin. Katsomosta tai televisiosta autot eivät näytä tai kuulosta yhtään vähemmän "formula ykkösiltä" kuin nykyiset ultra-kalliit autot, Mosley sanoi.
Talleilla säilyy budjettikaton vaihtoehtona kilpailla rajoittamattomilla kustannuksilla ja nykysäännöillä. Mosleyn mukaan kulukattoa käyttävien tallien autot ovat kuitenkin kiinnostavampia.
- Ne ovat paljon kiinnostavampia teknisesti, koska niissä on erikoisominaisuuksia, jotka auttavat niitä kilpailemaan paljon suurempia budjetteja käyttävien tallien kanssa. Älkää unohtako, että 33 miljoonaa euroa on edelleen valtava määrä rahaa oikeassa maailmassa.
Kulukattoon sitoutuvien tallien pitää osata toimia älykkäästi.
- Nämä säännöt kannustavat nokkelaa insinöörityötä. Menestys kohdistuu niihin talleihin, joilla on parhaat ideat, ei niille, joilla on eniten rahaa, Mosley vakuuttaa.
Budjettikatto koskee myös kuljettajien ja tallipäälliköiden palkkaa. Näin ollen kovapalkkaisin F1-väki työskentelee suuribudjettisissa tehdastalleissa.
- Rajoittamattomilla kustannuksilla toimivat tallit pystyvät ehkä tekemään parempaa työtä kilpa-autoilun suhteen. Heillä on kalliimmat kisainsinöörit ja taktikot puhumattakaan kovapalkkaisista kuljettajista, Mosley myöntää.
(MTV3)
Luvassa varmasti useampikin kuolematon lausahdus kauden aikana.www.mtv3.fi/f1 sanoi:Kansainvälinen autoliitto FIA tiedotti tiistaina tehneensä myös mittavia uudistuksia median, yleisön ja tv-katsojien eteen.
Jotta yleisö ja tv-katsojat pääsisivät paremmin perille lajin salaisuuksista, FIA tulee julkistamaan autojen painot jokaisten aika-ajojen jälkeen.
Liitto myös nimesi autojen renkaat uudelleen. Märän kelin renkaat ovat "välikelin renkaat" ja äärimmäisen märän kelin renkaat ovat "märät".
Harjoitusten ensimmäisenä päivänä jokaisen ajajan on oltava antamassa nimikirjoituksiaan varikkoaluella oman tallinsa pilttuussa.
Aika-ajopäivinä on kuskien oltava median haastateltavissa heti oman ajonsa päätyttyä.
Lisäksi kolme parasta kuskia sekä kuskit, joilla matkanteko loppuu itse kisassa syytä tai toisesta ennen ruutulipun heilahdusta, sitoutetaan olemaan median käytettävissä oman suorituksensa jälkeen.
Jokaisen kisan aikana jokaisessa tiimissä pitää olla yksi tiedottaja, jota virallisesti akkreditoidut tv-ryhmät voivat haastatella.
Parin kierroksen tarkkuudella kyllä.oli ne bensamäärät melko tarkkaan kilpailijoiden tiedossa muutenki, ja sitä kautta mm. maikkarin tv-lähetyksissä parin kierroksen tarkkuudella ennustettiin pydähdysajankohdat.