F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Taas kerran fiilis ettei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa :mad_old:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Tallin kannattaa nyt panostaa vain yhteen kuskiinsa, jos haluaa parantaa mahdollisuuksia mestaruuteen. Niillä kärkitalleilla, joilla on ykköskuski jo valmiiksi on etu puolellaan niihin talleihin, joilla on tasavertaiset kuskit. Ykköskuski kerää tallin lähes kaikki voitot, kun taas puolestaan esimerikiksi Ferrarilla Räikkönen ja Massa saavat molemmat voittaa.
Veikkaan että tuokin muuttuu kaikilla talleilla entistä paljon nopeammin. Alkukausi tulee näyttämään missä närhen muna seisoo, ja toisesta tulee auttamatta siipimies. Pisteillä ei ole merkitystä kuin talli-MM:ssä.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Jokainen näistä uudistuksista riittäisi yksinäänkin tipauttamaan leuan lattiaan tyrmistyksestä. Kulukatto on periaatteessa jees, mutta ainakin tässä vaiheessa uudistus kuulostaa täysin mahdottomalta toteuttaa. Hyvä kysymys on esimerkiksi se, mitä tapahtuu, kun ostetun moottorin kierroslukurajoitin poistetaan. Kukaan ei nimittäin 33 miljoonan budjettiin mahduta moottorin kehityskustannuksia.

Vaikuttaa vahvasti siltä, että FIA pitää F1:iä seuraavia ihmisiä pilkkanaan. :nope:
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Aijai, tässä taitaa kyllä käydä niin, että maailmanmestaruus todennäköisesti ratkaistaan jo aikaisemmassa vaiheessa. Myös ykköskuski tullaan valitsemaan talleissa tavallista aikaisemmin sekä tallimääräykset lisääntyy. Esimerkiksi kauden puolivälissä tallin ei ole mitään järkeä antaa voittoa tallikaverille, joka on voitoissa häviöllä vaikkapa 1-4.

Kyllä tuo FOTA:n ehdotus paljon parempi olisi ollut, mutta näillä mennään. Pakko vain toivoa, että Kimi alkaisi napsimaan niitä voittoja jo alkukaudesta (mikäli niitä ylipäätänsä on tulossa), niin helpottuisi tekeminen.

Bensakuormien ilmoittaminen on hyvä homma, ainakin nähdään nyt Heikin kuorma Hamiltoniin verrattuna.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Herää pari mietettä tuosta kulukatosta..

1. Mitäs jos tänä vuonna aloittaa jo tuon tulevan (ei siis nykyisen fykkös) moottorin kehittelyn, tällöin budjetti on rajaton ja ensi kaudella on mylly tikkissä. Mikään sääntöhän ei käsittääkseni kiellä moottorien kehittelyä mitkä eivät ole fykkösiin.

2. 33mega euroa, no kuskien palkat menevät sitten suoraan sponssien tileiltä ja talli maksaa kuskille vielä sen pakollisen 100k € "palkkaa"


Uskon että tuohon kulukattoon ei lähde tallit mukaan, pienemmät ei pysty koska moottorit ja lootat pitää ostaa jostain ja isommat ei edes halua tuollaista kulukattoa koska tuolla rahalla ei vaan yksinkertaisesti ole vara kehittää mitään.



PS. testit siis vähenevät entisestään tuolla summalla.
 

zeizei92

Well-known member
Liittynyt
12.1.2009
Viestit
86
Herää pari mietettä tuosta kulukatosta..

1. Mitäs jos tänä vuonna aloittaa jo tuon tulevan (ei siis nykyisen fykkös) moottorin kehittelyn, tällöin budjetti on rajaton ja ensi kaudella on mylly tikkissä. Mikään sääntöhän ei käsittääkseni kiellä moottorien kehittelyä mitkä eivät ole fykkösiin.

2. 33mega euroa, no kuskien palkat menevät sitten suoraan sponssien tileiltä ja talli maksaa kuskille vielä sen pakollisen 100k € "palkkaa"


Uskon että tuohon kulukattoon ei lähde tallit mukaan, pienemmät ei pysty koska moottorit ja lootat pitää ostaa jostain ja isommat ei edes halua tuollaista kulukattoa koska tuolla rahalla ei vaan yksinkertaisesti ole vara kehittää mitään.



PS. testit siis vähenevät entisestään tuolla summalla.
Ainut ongelma on että FIA rukkaa tuota sääntöä kovalla kädellä vielä moneen otteeseen.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Ei saatana Max ja Bernie ihan liekeissä! Uudistuksia tulee kuin sieniä sateella.
Ja missä vaiheessa ennen kauden alkua :D

Kerrassaan neronleimaus tiputtaa kustannuksia poistamalla nolla luvun lopusta (nollia vois samalla poistaa lajin johtajistosta). Mielestäni tuo 33 miljoonaa jo liikaa kerralla, oltaisiin tiputettu ensin 100 miljoonaa ja sieltä sitten porrastaen pudotettu sitä vuosittain. Nyt haukataan jo liian isoa palaa kerralla ja ei ihme jos tukehdutaan :thumbfh:
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Jaahas onhan ne tosiaan olleet vireessä tänään. Kulukatto 33 miljoonaa?! Pistelaskusta johtunut järkytys yhdistettynä tähän loistoideaan aiheutti jo naurua täällä päässä. Tosin itku ei ole kaukana myöskään.

Ei voi käsittää mikä ihmeen salaliitto tässä on taustalla. Koittavat ilmeisesti kuopata koko F1:set. Kuskitkin pakotetaan sinne kuin sirkuseläimet johonkin koppiin antamaan nimmareita.

Eiköhän nämä uudistukset jo varmistaneet ainakin sen, että Kimille riitti ajelu tässä sirkuksessa vuoden 2010 jälkeen. Ellei jo tämän kauden jälkeen. Se olisikin upea homma, että Kimi voittaisi yhdeksän ensimmäistä kisaa ja lähtisi sen jälkeen viettämään lomaa ja kävisi ehkä pokkaamassa pystin Monacossa jos kiinnostaisi. FIA. Fucking Idiots of Autoracing.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Kuulun siihen vähemmistöön jonka mielestä tuo Bernien malli on parempi. Räikkönen taistelee muutenkin lähes aina ainoastaan voitosta. Kenties tämän ansiosta muut kuskit altistuu tekemään enemmän virheitä yrittäessään voittaa kisaa.
Sama täällä, kannatusta todellakin tuolle kenellä eniten voittoja on mestari :thumbup:.

Mitä perkelettä niillä muilla sijoilla tekee? Joku jantteri voi voittaa mestaruuden vanhalla systeemillä vaikka ei olisi yhtään voittoa koko kautena. Nyt voittoa arvostetaan paljon, paljon enemmän. Silloin sitä voittoa myös halutaan enemmän ja sen eteen yhdessä kisassa ehkä tällä uudella systeemillä tehdään + riskeerataan enemmän joka tuo jännitystä ja kilpailua kisan maaliviivalle saakka. Ainakin toivon näin olevan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Aika-ajo bensat

Huono juttu että bensat tulee julki.

Enää ei tartte kattoo kisaakaan ku tietää aika-ajojen jälkeen että miten käy. Ei tartte jännittää että oliko Kimillä enempi löpöö ku Massalla ku heti nähdään että ei ollu. Ei tuu siis voittoakaan..

Siinä meni se pieni jännitys joka oli kisan alusta varikkokäynteihin nyt niitäkään ei ole. Paitti jos selkeästi nähdään että kakkosena lähtevällä on paalulta lähtevää enempi löpöö..
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mahtaa Anthony Hamiltonia vituttaa!! :ahem: Kimi ja Lonso ovat jo ehtineet eläkerahat tienata, en usko että heitä niin harmittaa. Managereja enemmänkin.
Tota, Hamilton teki aivan törkeen ison varustesopimuksen just vähän aikaa sitten. Ei siihen vaikuta mitkään tallien kulukatot.:rolleyes:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Tuo painojen ilmoittaminen aika-ajojen jälkeen saattaa olla ihan hieno uudistus. Vähentää spekulaatiota tuon asian ympärillä ja vastaavasti varmaan lisää spekulaatiota jonkun toisen asian ympärillä. :cool:

Mitenköhän tuo nimikirjoitusten antaminen varikolla aiotaan käytännössä hoitaa. Varmaan jollain VIP-varikkolipulla (@ 600e per laaki) pääsee perjantaisin Veri Spesial -varikkoalueelle josta saattaa saada jonkun ihan kivan nimikirjoituksen. Jee. :jaska:

Kulukatto voi olla kova pala isoille talleille. Jos miettii vaikka sitä McLarenin leikkaussalia Wokingissa. Mitenköhän paljon siellä palaa rahaa ihan pelkästään sen rakennuksen pitämiseen valaistuna, siistinä jne.? Sama juttu ainakin Ferrarilla jolta löytyy aikamoiset fasiliteetit Italiasta. :doubtful: Sitten vielä menetetyt työpaikat. Saattaa aika moni siirtyä muihin hommiin jos tallin budjettia leikataan 80%. Olisikohan tuo ollut kamalan vaikea homma tehdä vaikka niin, että ensi kaudella budjettikatto on 100 miljoonaa ja siitä tullaan sitten portaittain alas niin, että esimerkiksi kaudelle 2015 budjettikatto olisi tuo 33 miljoonaa. Noin suuren tiputuksen vaikutuksia on vaikea arvioida etukäteen.

Kuljettajien MM-sarja menee näemmä ihan pelleilyksi. Tai en tiedä, voihan se olla edelleen että sarjan kahdella parhaalla kuskilla on ennen viimeistä kisaa voitot tasan 6-6. Sitten jos kumpikaan ei voita viimeistä, ihmetellään pistetaulukkoa. Laji ei tule ainakaan helpommin lähestyttäväksi. :dunno:
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
kulukatto tulee johtamaan siihen että FIA:aa tullaan kusettamaan entistä enemmän valmistajan "sivuprojekteilla" joihin isommilla talleilla on varaa.. ajatetaan eri kauden autoilla testejä mugellossa ja testaillaa salaa jotain kautta pestyllä rahalla joka ei näy budjetissa. en tiiä onko tää yhtään sen parempi pikkutalleille joilla ei ole valmiuksia tehdä näin :dunno:

voi olla että olen väärässä mutta ainahan noita sääntöjä voi kiertää, se vaan vaatii enemmän rahaa :doubtful:

voiko kukaan esim kieltää jotain X testikuljettajaa ajamaan kymmenen tuhatta kilometriä vuoden 2008 autolla johon on muokattu muutamia osia privaattitestiä budjetin ulkopuolelta käytetyillä rahoilla?
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Huono juttu että bensat tulee julki.

Enää ei tartte kattoo kisaakaan ku tietää aika-ajojen jälkeen että miten käy. Ei tartte jännittää että oliko Kimillä enempi löpöö ku Massalla ku heti nähdään että ei ollu. Ei tuu siis voittoakaan..

Siinä meni se pieni jännitys joka oli kisan alusta varikkokäynteihin nyt niitäkään ei ole. Paitti jos selkeästi nähdään että kakkosena lähtevällä on paalulta lähtevää enempi löpöö..
oli ne bensamäärät melko tarkkaan kilpailijoiden tiedossa muutenki, ja sitä kautta mm. maikkarin tv-lähetyksissä parin kierroksen tarkkuudella ennustettiin pydähdysajankohdat.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Tuosta kulukatosta sen verran, että sitä summaa kyllä ehditään vielä nostaa moneen otteeseen. FIA voi ehdottaa kyllä summaa, mutta tiimit halutessaan kyllä voivat todennäköisesti neuvotella sen summan suuremmaksi.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Kulukatto voi olla kova pala isoille talleille. Jos miettii vaikka sitä McLarenin leikkaussalia Wokingissa. Mitenköhän paljon siellä palaa rahaa ihan pelkästään sen rakennuksen pitämiseen valaistuna, siistinä jne.? Sama juttu ainakin Ferrarilla jolta löytyy aikamoiset fasiliteetit Italiasta. :doubtful: Sitten vielä menetetyt työpaikat. Saattaa aika moni siirtyä muihin hommiin jos tallin budjettia leikataan 80%. Olisikohan tuo ollut kamalan vaikea homma tehdä vaikka niin, että ensi kaudella budjettikatto on 100 miljoonaa ja siitä tullaan sitten portaittain alas niin, että esimerkiksi kaudelle 2015 budjettikatto olisi tuo 33 miljoonaa. Noin suuren tiputuksen vaikutuksia on vaikea arvioida etukäteen.
jos luit koko uutisen, niin isot tallithan saavat halutessaan pitää vanhat budjettinsa. kulukatto olisi täysin vapaaehtoinen.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Mosley avannut sanaisen arkkunsa:

Mosley selittää F1:n kulukattoa
17.03.2009 16:49
Max Mosley, kuva: Clive Mason/Getty Images

Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley vakuuttaa, että F1:ssä voidaan kilpailla 33 miljoonan euron kulukatolla kaudesta 2010 lähtien.

Budjettikaton tarkoituksena on auttaa uusia talleja tulemaan lajiin sekä mahdollistaa nykytallien toimiminen paljon alemmilla kustannuksilla, jos ne niin haluavat.

- Se on huolellisesti laskettu. Autojen kaikki yksityiskohdat eivät ole niin hiottuja, koska tallit eivät pysty käyttämään valtavia summia pienenpieniin parannuksiin. Katsomosta tai televisiosta autot eivät näytä tai kuulosta yhtään vähemmän "formula ykkösiltä" kuin nykyiset ultra-kalliit autot, Mosley sanoi.

Talleilla säilyy budjettikaton vaihtoehtona kilpailla rajoittamattomilla kustannuksilla ja nykysäännöillä. Mosleyn mukaan kulukattoa käyttävien tallien autot ovat kuitenkin kiinnostavampia.

- Ne ovat paljon kiinnostavampia teknisesti, koska niissä on erikoisominaisuuksia, jotka auttavat niitä kilpailemaan paljon suurempia budjetteja käyttävien tallien kanssa. Älkää unohtako, että 33 miljoonaa euroa on edelleen valtava määrä rahaa oikeassa maailmassa.

Kulukattoon sitoutuvien tallien pitää osata toimia älykkäästi.

- Nämä säännöt kannustavat nokkelaa insinöörityötä. Menestys kohdistuu niihin talleihin, joilla on parhaat ideat, ei niille, joilla on eniten rahaa, Mosley vakuuttaa.

Budjettikatto koskee myös kuljettajien ja tallipäälliköiden palkkaa. Näin ollen kovapalkkaisin F1-väki työskentelee suuribudjettisissa tehdastalleissa.

- Rajoittamattomilla kustannuksilla toimivat tallit pystyvät ehkä tekemään parempaa työtä kilpa-autoilun suhteen. Heillä on kalliimmat kisainsinöörit ja taktikot puhumattakaan kovapalkkaisista kuljettajista, Mosley myöntää.

(MTV3)
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Hei tuli tässä mieleen. Onko kukaan vielä miettinyt seuraavanlaista tuosta uudesta voittosysteemistä: aika-ajoissa jokin menee pieleen ja vaikkapa Kimi aloittaa ruudusta 20. Normaalistihan siitä lähtee maailmanmestaruudesta taisteleva runnomaan väkisin sinne podiumille asti hyvien pisteiden toivossa, kuitenkin tietäen, että voitto vaatii jo melkoista ihmettä. Ja nyt on vielä masentavampi lähteä tuosta tilanteesta...
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
www.mtv3.fi/f1 sanoi:
Kansainvälinen autoliitto FIA tiedotti tiistaina tehneensä myös mittavia uudistuksia median, yleisön ja tv-katsojien eteen.

Jotta yleisö ja tv-katsojat pääsisivät paremmin perille lajin salaisuuksista, FIA tulee julkistamaan autojen painot jokaisten aika-ajojen jälkeen.

Liitto myös nimesi autojen renkaat uudelleen. Märän kelin renkaat ovat "välikelin renkaat" ja äärimmäisen märän kelin renkaat ovat "märät".

Harjoitusten ensimmäisenä päivänä jokaisen ajajan on oltava antamassa nimikirjoituksiaan varikkoaluella oman tallinsa pilttuussa.

Aika-ajopäivinä on kuskien oltava median haastateltavissa heti oman ajonsa päätyttyä.

Lisäksi kolme parasta kuskia sekä kuskit, joilla matkanteko loppuu itse kisassa syytä tai toisesta ennen ruutulipun heilahdusta, sitoutetaan olemaan median käytettävissä oman suorituksensa jälkeen.

Jokaisen kisan aikana jokaisessa tiimissä pitää olla yksi tiedottaja, jota virallisesti akkreditoidut tv-ryhmät voivat haastatella.
Luvassa varmasti useampikin kuolematon lausahdus kauden aikana. :D
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
oli ne bensamäärät melko tarkkaan kilpailijoiden tiedossa muutenki, ja sitä kautta mm. maikkarin tv-lähetyksissä parin kierroksen tarkkuudella ennustettiin pydähdysajankohdat.
Parin kierroksen tarkkuudella kyllä.

Sillä vaan on merkitystä että onko kakkosena ajavalla kierros enempi vai kierros vähempi bensaa ku ykkösenä ajavalla.

Ja maikkarihan toisti itseään ja ne poikkeudet sitten oli aika näkyviä, mutta ei tiedossa. Eli arviot on arvioita, ja sen takia oli joku jännityskin ku ei ollut varmaa.. Nyt se alkaa sitte oleen varmaa..
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös