F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Joko systeemi kielletään protestin kautta ja kyseisten tallien suoritukset hylätään
Tuo nyt olisi joka tapauksessa varsinainen farssi tapahtuessaan kisan jälkeen ja veisi varmaan monien fanienkin v*tutuksen äärimmilleen. Kivaa olisi ajaa voitosta epävarmana siitä, saako siitä voittoa :nope:
 

Gotcha

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
146
Sijainti
Saksa
En usko, että kieltävät noita ennen Melbournea, joten siitä väännetään kättä sitten kisan jälkeen.

-- On myös mahdollista, että FIA tarkentaa sääntöä ja tallit joutuvat muuttamaan diffusöörejään, mutta kukaan ei menetä sijoituksiaan.
Itse uskon, että juurikin näin tapahtuu. Jos kolme tallia saavat jonkin sääntöjen rajatapauksen ansiosta edun muihin talleihin, tullaan asiasta saletisti protestoimaan Melbournen jälkeen, jolloin meneteltäneen kuten viime vuonna Ferrarin suhteen eli edun saaneet tallit palaavat muiden tallien tapaiseen ratkaisuun ilman pistemenetyksiä.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Itse uskon, että juurikin näin tapahtuu. Jos kolme tallia saavat jonkin sääntöjen rajatapauksen ansiosta edun muihin talleihin, tullaan asiasta saletisti protestoimaan Melbournen jälkeen, jolloin meneteltäneen kuten viime vuonna Ferrarin suhteen eli edun saaneet tallit palaavat muiden tallien tapaiseen ratkaisuun ilman pistemenetyksiä.
Mutta eikö McLaren nostanut Ferrarin pohjan otsikoihin viime kaudella vasta kisaviikonloppuna? Nyt näistä diffuusoreista on puhuttu jo niin pitkään että kyseiset tallit osoittaisivat reilua urheiluhenkeä muuttamalla autojaan jo ennen kilpailua. Mutta toisaalta, jos FIA ei niin käske, niin ei kai mikään velvoita. :doubtful:
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Luin täältä jostain, että Briatorelle oli sanottu vastaavan ratkaisun olevan laiton, jos sellaisen laittavat.

Ei se nyt niinkään voi mennä, että vain ne, jotka käyttivät porsaanreiän ajoissa, saavat käyttää sitä. Täytyyhän sääntöjen olla kaikille samat.
Tämä ihmetyttää itseänikin tässä diffuusoripelleilyssä. Millaisia urpåja siellä FIA:n sääntöosastolla on töissä (maxin ja bernien lisäksi), kun tällaisia aivopieruja pääsee viralliseen sääntökirjaan.

Eikös tuon porsaanreiän voisi tukkia vaikka seuraavanlaisella esimerkki säännöllä:

Diffuusorin ja sen toimintaan rinnastettavien rakenteiden mitat saavat olla enintään... jne jne jne.

Ainakin meikäläisen järkeen tuollainen pykälä on harvinaisen yksiselitteinen.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Tämä ihmetyttää itseänikin tässä diffuusoripelleilyssä. Millaisia urpåja siellä FIA:n sääntöosastolla on töissä (maxin ja bernien lisäksi), kun tällaisia aivopieruja pääsee viralliseen sääntökirjaan.

Eikös tuon porsaanreiän voisi tukkia vaikka seuraavanlaisella esimerkki säännöllä:

Diffuusorin ja sen toimintaan rinnastettavien rakenteiden mitat saavat olla enintään... jne jne jne.

Ainakin meikäläisen järkeen tuollainen pykälä on harvinaisen yksiselitteinen.
Määrittele diffuusorin toimintaan rinnastettava rakenne? Ja diffuusorin toiminta? Jos diffuusorin toimintaan voidaan rinnastaa lähes mikä tahansa ilmavirtaukseen vaikuttava asia niin kyllä aika kasan mittoja saa sääntökirjaan lätkiä

Insinööri ei oo milloinkaan niin viisas ja kekseliäs kun etsiessään noita porsaanreikiä.
Ja joillain niistä mahtuu isompi sika ku toisilla.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Määrittele diffuusorin toimintaan rinnastettava rakenne? Ja diffuusorin toiminta? Jos diffuusorin toimintaan voidaan rinnastaa lähes mikä tahansa ilmavirtaukseen vaikuttava asia niin kyllä aika kasan mittoja saa sääntökirjaan lätkiä

Insinööri ei oo milloinkaan niin viisas ja kekseliäs kun etsiessään noita porsaanreikiä.
Ja joillain niistä mahtuu isompi sika ku toisilla.
Wikipedia sanoi:
A diffuser, in an automotive context, is a shaped section of the car underbody which improves the car's aerodynamic properties by enhancing the transition between the high-velocity airflow underneath the car and the much slower freestream airflow of the ambient atmosphere. It works by providing a space for the underbody airflow to decelerate and expand so that the boundary between the car's airflow and "external" airflow is less turbulent
Eipä tuota nyt voi ihan joka härpäkkeeseen sekoittaa.
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Määrittele diffuusorin toimintaan rinnastettava rakenne?
Mitä nyt olen foorumia ja uutisia seurannut(ja asian täysin ymmärtänyt), niin Tojolla, Brawnilla ja Williamsilla on auton rungon takaosa muotoiltu siten että se toimii tuon diffuusorin ns. toisena kerroksena. Ensimmäinen kerros on diffuusorissa täysin sääntöjen mukainen, mutta rungon takaosan rakeenteella on saatu tuota diffuusoria korkeammaksi ja näinollen tehokkaammaksi. Eli rungon takaosa, joka ei sääntöjen mukaan ole osa diffuusoria, tehostaa edellämainitun osan toimintaa. Korjatkaa joku, jos olen aivan hakoteillä, koska näin tämän jutun olen itse käsittänyt.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Eipä tuota nyt voi ihan joka härpäkkeeseen sekoittaa.

Niin mutta mites se diffuusorin toimintaan rinnastettava?

Jos tuota kohtaa luetaan kun piru raamattua niin tällöin kaikki osat jotka ohjaavat ilmavirtaa auton alla voidaan rinnastaa diffuusorin toimintaan, eikö?

Ottakaa huomioon että sääntökirja on todella monisäikeinen / -merkityksinen opus jossa täytyy ottaa kokonaisuus huomioon ja jonkun osan tarkat määritykset saattaa vaikuttaa tietyn, toisen osan suunnitteluun sekä toimintaan.

Vaikka näiden osien yksityiskohdat itsessään täyttäisivät säännön kirjaimen, voidaan niiden toimintaa yhdessä pitää säännön hengen vastaisena kuten tässä diffuusoriasiassa. Eli auton rungon rakenne vaikuttaa tällä tavoin diffuusorin toimintaan.

Selkeä ristiriita aikanaan Suomenmaasta oli n-ryhmän imuilma. Sääntö kieltää selkeästi imuilman ahtamisen (jossain vedoksessa jopa imuilman aNtamisen :p )
mutta imuilman ottamispaikka oli vapaa. Tällöin saadaan oikealla suunnittelulla ns. painovoimaisen ahtamisen vaikutus suurilla nopeuksilla. Ja olihan sitten veikeän näköisiä suodattimia ja suodatinkoteloita liikenteessä.

Em. ei varsinaisesti liity asiaan mutta esimerkkinä voidaan käyttää kuinka silloin liikutaan mustavalkoisesti säännön ja sen hengen rajamailla.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Mitä nyt olen foorumia ja uutisia seurannut(ja asian täysin ymmärtänyt), niin Tojolla, Brawnilla ja Williamsilla on auton rungon takaosa muotoiltu siten että se toimii tuon diffuusorin ns. toisena kerroksena. Ensimmäinen kerros on diffuusorissa täysin sääntöjen mukainen, mutta rungon takaosan rakeenteella on saatu tuota diffuusoria korkeammaksi ja näinollen tehokkaammaksi. Eli rungon takaosa, joka ei sääntöjen mukaan ole osa diffuusoria, tehostaa edellämainitun osan toimintaa. Korjatkaa joku, jos olen aivan hakoteillä, koska näin tämän jutun olen itse käsittänyt.

Käsittääkseni juurikin näin. Eli sekä runko että diffuusori on erikseen tarkasteltuna säännön mukainen.
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Ei siinä ole mitään ongelmaa, että nerokkaat insinöörit toimivat sääntöjen harmaalla alueella, vaan siinä, että osaa talleista on kielletty rakentamasta vastaavanlaisia osia juurikin sääntöjenvastaisuuteen vedoten.
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Max kommentoi suunniteltua kulukattoa:

Mosley uskoo pelastavansa F1:n
22.03.2009 11:08


Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley uskoo pelastavansa formula ykkösten tulevaisuuden määräämällä talleille budjettikaton.

- Meidän täytyi tehdä jotain. Tallit ovat tähän mennessä sanoneet vain: "olemme tehneet fantastista työtä, kun olemme alentaneet kustannuksia 50 prosentilla". Mitä sitten? Budjetit ovat pudonneet 300 - 400 miljoonasta dollarista 150 - 200 miljoonaan. Se on toki ihailtavaa, mutta olen epävarma siitä, onko heillä 150 - 200 miljoonaa käytössään vuosina 2010 ja 2011, Mosley sanoi The Daily Telegraph -lehdelle.

Mosleyn mielestä kulukattoidean varsinainen älynväläys on sen vapaaehtoisuus.

- Se on vain vaihtoehto. Jos olen väärässä, ei sillä ole väliä. Jos olen oikeassa, on tämä formula ykkösten pelastus.

Mosley myöntää, ettei F1-talleille vuonna 2010 tuleva kulukatto välttämättä asetu 30 miljoonaan puntaan (33 miljoonaan euroon), kuten tiistaina julkistettiin.

- Se on alustava. Minun mielestäni se pitäisi itse asiassa olla 25 miljoonaa puntaa, mutta se on vain minun mielipiteeni. Kaikki minun neuvonantajani sanovat, että sen pitäisi olla suurempi. Kunhan ihmiset vähän rauhoittuvat, näkevät he tämän olevan mahtavaa formula ykkösille. Se ei vahingoita lajin DNA:ta. 30 miljoonaa on edelleen valtavasti enemmän kuin missään muussa sarjassa, Mosley totesi.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/03/842354
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Kehtaakin puhua vielä fykkösten pelastamisesta. Fykkösten pelastus olisi jos Bernie ja Mosley heitettäisi hemmettiin sieltä johtotehtävistä.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Ei siinä ole mitään ongelmaa, että nerokkaat insinöörit toimivat sääntöjen harmaalla alueella, vaan siinä, että osaa talleista on kielletty rakentamasta vastaavanlaisia osia juurikin sääntöjenvastaisuuteen vedoten.
Onko tiedossa tarkemmin mitä on kielletty tekemästä? Ainakaan vielä ei ole mitään näistä poikkeavista ratkaisuista (Toyota, Williams, BGP) tuomittu laittomiksi.

Muilla talleilla tulee kiire jos meinaavat tehdä samanlaisen ratkaisun ja varsinkin jos meinaavat tehdä sen koria muokkaamalla - taitaa mennä myös kolaritestit uusiksi? Lisäksi näillä kolmella tallilla on luonnollisesti myös koko muun perän + takasiiven suunnittelu tehty liittyen po. asia huomioiden, joten muilla talleilla on vielä pähkäiltävänä että mitä kaikkea loppujen lopuksi meneekään uusiksi.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Kehtaakin puhua vielä fykkösten pelastamisesta. Fykkösten pelastus olisi jos Bernie ja Mosley heitettäisi hemmettiin sieltä johtotehtävistä.
Jep. Mosley on enemmän tai vähemmän tuhonnut tätä sarjaa ja herännyt vasta ihan viime aikoina siihen että metsään mentiin. Tää on enemmänkin hätäistä korjailua... :eek:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
"Jos olen väärässä, sillä ei ole merkitystä. Jos olen oikeassa, olen Jumalasta seuraava.":D :thumbdown
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
diudiu

Jotenkin tässä diffuusorin porsaanreikä-jutussa hieman haiskahtaa muiden tallien osalta sellainen "yhyy, noi keksi ton ensin, kieltäkää se"-tyyppinen asenne. Veikkaan, että punaisessa ja hopeisessa (muissakin) tallissa on viimeisen viikon suunnittelijat painanu pitkää päivää omaa vastaavaa ratkaisua suunnitellen, siltä varalta ettei tuo itkupotkuraivari-protesti menisikään läpi. Koko kautta kyseinen asia ei tule muuttamaan, meni niin tai näin, mutta alkukaudesta tulisi mielenkiintoinen. Siis jos sitä porsaanreiän hyväksikäyttöä (kuullostaapa pervolta) ei kielletä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jotenkin tässä diffuusorin porsaanreikä-jutussa hieman haiskahtaa muiden tallien osalta sellainen "yhyy, noi keksi ton ensin, kieltäkää se"-tyyppinen asenne.
Ei pelkästään, koska kyseessä on sääntöjen hengen vastainen ratkaisu. Osa ei varmasti lähtenyt moista yrittämään, koska piti ja pitää sitä laittomana.

Sitäpaitsi tallien tuleekin valittaa ratkaisuista, joita pitävät sääntöjenvastaisia tai epäilevät sitä. FIA ei muutoin puutu niihin tai välttämättä edes huomaa niitä. Se on sitten eri asia toteaako FIA ratkaisun laittomaksi, mutta valittamatta sitä ei välttämättä selvitetä.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ei pelkästään, koska kyseessä on sääntöjen hengen vastainen ratkaisu. Osa ei varmasti lähtenyt moista yrittämään, koska piti ja pitää sitä laittomana.
Ehkäpä noinkin, mutta ei sen pitäisi olla mikään yllätys että porsaanreikiä etsitään ja käytetään. Niinän on tehty viimeiset vajaa 60 vuotta.

Sitäpaitsi tallien tuleekin valittaa ratkaisuista, joita pitävät sääntöjenvastaisia tai epäilevät sitä. FIA ei muutoin puutu niihin tai välttämättä edes huomaa niitä. Se on sitten eri asia toteaako FIA ratkaisun laittomaksi, mutta valittamatta sitä ei välttämättä selvitetä.
Sepä tässä onkin tällä kertaa mielenkiintoista, FIA on tuon diffuusoriratkaisun havainnut eikä ole asiaan puuttunut. Toivottavasti ratkaisua ei kuitenkaan päätetä kieltää (siis jos kielletään) vain sen vuoksi, että kärkitallit eivät ole sitä keksineet. En osaa ottaa siihen kantaa onko se hengen vastainen vai ei, mutta jotenkin muistissa painaa ne muutamat viimeisen 10-15 vuoden aikana tehdyt ratkaisut, joissa on vaikuttanut tiettyjen tallien asema muihin nähden (aikanaan). Toivottavasti FIA ratkaisee asian puolueettomasti.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Ehkäpä noinkin, mutta ei sen pitäisi olla mikään yllätys että porsaanreikiä etsitään ja käytetään. Niinän on tehty viimeiset vajaa 60 vuotta.


Sepä tässä onkin tällä kertaa mielenkiintoista, FIA on tuon diffuusoriratkaisun havainnut eikä ole asiaan puuttunut. Toivottavasti ratkaisua ei kuitenkaan päätetä kieltää (siis jos kielletään) vain sen vuoksi, että kärkitallit eivät ole sitä keksineet. En osaa ottaa siihen kantaa onko se hengen vastainen vai ei, mutta jotenkin muistissa painaa ne muutamat viimeisen 10-15 vuoden aikana tehdyt ratkaisut, joissa on vaikuttanut tiettyjen tallien asema muihin nähden (aikanaan). Toivottavasti FIA ratkaisee asian puolueettomasti.

Johtunee siitä että FIA ei ole vielä itsekään varma ja miettii miten asiaan tulee suhtautua. Tämän takia ratkaisu venytetään ekan kisan yli jolloin nähdään saadaanko ratkaisusta kohtuutonta etua muihin nähden. Sääntökirjan tekijät varmasti ovat mielessään kuvitelleet diffuusorit tietynlaisiksi mutta paperille asia on kovin vaikea saada sillä tavalla että jokainen ihminen ajattelee sen samalta kantilta.

Nythän on niin että kolme tallia on löytänyt saman porsaanreiän jolloin kyse ei käytännössä ole yksittäisen insinöörin sooloilusta.

Myöskin muiden tallien vastalauseiden määrä vaikuttaa asian ratkaisuintoon.

Veikkaisin että asian lopputulema on suoraan verrannollinen kilpailun tuloksiin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös