F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Voi hyvä elämä. Tuota sääntöä on nyt muutettu edes takaisin, ikään kuin kyseessä olisi yhdentekevä pykälä. Todellisuudessa se määräisi radikaalisti koko kauden kehityksen; ketä kuljettajaa suositaan, millä taktiikoilla lähdetään kisaan jne.

Toivottavasti tämä pelleily on nyt ohitse ja nykysysteemillä(pisteet ratkaisee, pisteytystä toki voi muuttaa) jatketaan tulevaisuudessakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voi hyvä elämä. Tuota sääntöä on nyt muutettu edes takaisin,
Ei oikeastaan. Se, mikä oli viime kaudella, on tällä kaudella ja on ensi kaudella. Ainakin tässä vaiheessa.

OK, Bernien ehdotus "meni läpi", paitsi ettei mennyt, koska ei saanut tallien jakamatonta kannatusta. Minun on vaikea nähdä Ecclestonen voittosysteemin menevän läpi, jos sitä ei kannata kukaan muu.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
F1:n pistesekoiluun uusi käänne
08.05.2009 18:09



Kansainvälinen autoliitto FIA on poistanut ensi kauden F1-säännöistä pykälän, jonka mukaan kuljettajien mestaruus ratkaistaisiin osakilpailuvoittojen perusteella.

Tallien vastustama pykälä oli mukana vielä 30. huhtikuuta julkistetuissa ensi kauden säännöissä.

Uusimman, 6. toukokuuta päivätyn, sääntöversion mukaan ensi kauden kuljettajien maailmanmestari ratkaistaan samalla tavalla kuin tällä kaudella, eli laskemalla yhteen kilpailuista saavutetut pisteet, joita jaetaan kaavalla 10-8-6-5-4-3-2-1.

FIA yritti saada jo täksi kaudeksi voimaan käytäntöä, jonka mukaan osakilpailuvoitot ratkaisisivat mestaruuden, mutta sääntömuutos poistettiin, koska se tehtiin liian myöhäisessä vaiheessa.

(MTV3)
:thumbup:
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Hieno uutinen, että saatiin noihin ensi kauden sääntöihin vielä jotain hyvääkin.

Pisteillä on aina ratkottu ja sitä on turha mennä muuttamaan, perinteitä kunnioittaen ! :)
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Sitä en ymmärrä, miksi ei voida hakea jotain muuta ratkaisua, kun tallitkin ovat sitä mieltä, että voitoista tulisi palkita runsaammin? Miksi ainoat vaihtoehdot FIA:n silmissä ovat nykyinen pistelaskujärjestelmä tai sitten voitoista mestaruus? Itse näkisin esim. 12-8-6... hyvänä kompromissina. Onko FIA:n mahdotonta niellä ylpeytensä ja hyväksyä FOTA:n ehdottama muutos.:dunno:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Sitä en ymmärrä, miksi ei voida hakea jotain muuta ratkaisua, kun tallitkin ovat sitä mieltä, että voitoista tulisi palkita runsaammin? Miksi ainoat vaihtoehdot FIA:n silmissä ovat nykyinen pistelaskujärjestelmä tai sitten voitoista mestaruus? Itse näkisin esim. 12-8-6... hyvänä kompromissina. Onko FIA:n mahdotonta niellä ylpeytensä ja hyväksyä FOTA:n ehdottama muutos.:dunno:
Siinäpä se. Koska paras ehdotus on FOTA:n käsialaa, niin FIA on päättänyt tehdä asiasta arvovaltakysymyksen.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
9.1 Transmission types :
No transmission system may permit more than two wheels to be driven.
This Article will not apply to Cost-Regulated Teams.

Tarkoittaako että budjettikattolaiset saavat käyttää nelivetoa? :doubtful:
Joo tarkoittaa. Toisen topikin aihe olisi kuka sellaista haluaisi käyttää ja missä. Itse olen skeptinen sen soveltuvuudesta F1-autoon.
Melko hienostunut systeemi pitäisi sallia jotta siitä jotain etua nykyformuloissa saisi kierrosaikaan.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Joo tarkoittaa. Toisen topikin aihe olisi kuka sellaista haluaisi käyttää ja missä. Itse olen skeptinen sen soveltuvuudesta F1-autoon.
Melko hienostunut systeemi pitäisi sallia jotta siitä jotain etua nykyformuloissa saisi kierrosaikaan.
Onhan siitä apua jos sen saa toimimaan ja luotettavaksi, mikä ei tietenkään helppoa ole 40 miljoonan budjetilla. Pitoahan se lisää.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Onhan siitä apua jos sen saa toimimaan ja luotettavaksi, mikä ei tietenkään helppoa ole 40 miljoonan budjetilla. Pitoahan se lisää.
Mutta nopea se ei ole, minkä todistavat 60 -luvun kokeilut ja testit.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Mutta nopea se ei ole, minkä todistavat 60 -luvun kokeilut ja testit.
Voi olla, että käytettävä tekniikka olisi erilaista luulisin sähkömoottoreita etupyöriin tuskin mitään kardaani virityksiä tulisi.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Onhan siitä apua jos sen saa toimimaan ja luotettavaksi, mikä ei tietenkään helppoa ole 40 miljoonan budjetilla. Pitoahan se lisää.
-Voimansiirron tekeminen moottorilta etupyörien väliin auton ulkomittoja kasvattamatta ja jokseenkin turvallisesti
-Etuvetarien vaikutus aerodynamiikkaan?
-Lisäpaino
-Voimanjako niin ettei ohjaus kärsi tai saa aikaan vetelyä (tämä oli 60 luvun kokeiluissa yksi iso ongelma jos muistan oikein),
- kolmen (aktiivisen?) tasauspyörästön säätö niin että voima saadaan tiehen muttei tule kankeaksi kääntää.
Kaikki tämä sen vuoksi että hitaissa nopeuksissa saa vähän enemmän painettua kaasua.

Aihe on tosiaan mielenkiintoinen mutta omalta osaltani jatkot omaan topikkiinsa jos joku laittaa sen pystyyn.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Räikkönen saattaa lopettaa kulukaton takia
09.05.2009 13:59



Kimi Räikkönen on vahvistanut pohtivansa F1-uransa lopettamista, mikäli suunnitelmat F1-talleille asetettavasta vapaaehtoisesta budjettikatosta ja siihen sitoutuville talleille myönnettävistä auton teknisistä erivapauksista toteutuvat.

Vaikka kuljettajien palkat jäävät budjettikaton ulkopuolelle, arvioi Kimi lajin luonteen muuttuvan liikaa.

- Se ei olisi enää formula ykkösiä. Sen takia asiassa on kysymysmerkki. Katsotaan, mitä tapahtuu, Räikkönen totesi BBC:n haastattelussa.

Räikkönen ajaa Ferrarilla joka tapauksessa vielä ensi kauden.

- Olen tyytyväinen siihen, missä olen nyt. Minulla on sopimus ensi vuodesta. Sen jälkeen on enemmän tai vähemmän minun päätökseni, mitä haluan tehdä. Katsotaan, miten asiat sujuvat ja mihin F1 on menossa. Kysymysmerkkejä on paljon. Kukaan ei tunnu tietävän, minkälaiset säännöt saamme. Ajan ehdottomasti sopimukseni loppuun asti, Räikkönen kertoi.

Lähde: MTV-3 teksti TV
 

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Kimille fudua?

Noh, kuulostaa enemmän Serie B -jengin valmentajan työsuhdekuvioilta kuin ammattimaisen formulatiimin toiminnalta. Ja kumpikohan sitten tilalle, Genè vai Badoer? :rolleyes:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös