F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FOTA haluaa innovaatioita ja FIA spec-seriesin.
Näkemyksesi ei ole perusteltu. FIA halusi rajoittaa vain käytössä olevaa rahamäärää. FOTA sen sijaan tulee hakemaan kustannussäästöjä standardoimalla osia. Nimenomaan FIA:n säännöillä innovaatiolla olisi ollut suurempi merkitys.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Näkemyksesi ei ole perusteltu. FIA halusi rajoittaa vain käytössä olevaa rahamäärää. FOTA sen sijaan tulee hakemaan kustannussäästöjä standardoimalla osia. Nimenomaan FIA:n säännöillä innovaatiolla olisi ollut suurempi merkitys.
Linkkiä kiitos.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
sportti.com sanoi:
Campos-tallin F1-suunnitelmat ennallaan
Kansainvälinen autoliitto FIA ja F1-tallien yhdistys FOTA pääsivät viime viikolla siitä yhteisymmärrykseen, ettei F1:n budjettikattoa oteta käyttöön. Uusien tallien kilpailukyky muihin verrattuna heikkenee tämän takia olennaisesti, mutta ensi vuonna F1-sarjassa aloittava espanjalainen Campos-talli ei muuta suunnitelmiaan.

- Jatkamme niin, kuin mitään ei olisi tapahtunut. Automme rakennetaan niin, ettei sitä tarvitse kisan aikana ja siihen ei tule myöskään KERS:iä, kertoi Camposin autojen rakentamisesta vastaava Gianpaolo Dallara GP Weekille.

Dallara on rakentanut F1-sarjassa autoja aiemmin. 1990-luvulla Dallaran autoja käytti Scuderia Italia ja 2006 Dallara valmisti autoja Midland-tallille.

Camposin lisäksi uusina talleina F1:een osallistuvat 2010 USF1 ja Manor.
Hetkinen... :doubtful:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Jos kokoajan on puhuttu kulukatosta, niin eiköhän se ole aika selvää, että FIA on koittanut rajoittaa kustannuksia ja saada formuloihin ns. uutta verta. Näin siis oli aluksi. Lopulta kyse oli vain valtapelistä, molemmat osapuolet halusivat nöyryyttää toista, mutta päätyivät kompromissiin. Tai siis se oli ainakin miun mielesät kompromissi :D
linkkiä esimerkiksi tässä
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2009/04/869504
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2009/04/869492
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
edelleen sportti.com sanoi:
David Coulthard lopetti uransa Formula ykkösissä viime kauden jälkeen. Tuolloin hän vakuutteli, että aika oli kypsä lopettamispäätökselle, mutta nyt hän kertoo Daily Record-lehdelle lopettaneensa vuotta liian aikaisin.

- Urheilussa, jossa paineet ovat kovat, pitää pystyä palautumaan nopeasti. En ollut varma, että minulla olisi ollut siihen enää energiaa. Säännöt sitten muuttuivat ja lähes varmasti olisin selviytynyt hyvin tästä kaudesta, kertoo Coulthard antaen ymmärtää, että Red Bullin tämän kauden menestys harmittaa häntä.

Coulthard ottaa Red Bullin menestystä kunniaa itselleenkin.

- Monet keskikastin tallit säilyvät keskikastissa. Itse olin auttamassa Red Bullia pitkään ja he ovat edistyneet joka vuosi, Coulthard toteaa.

Coulthard ajoi Formula ykkösissä vuosina 1994-2008. Red Bullilla hän kilpaili viimeiset neljä kauttaan.
Tämä vuosi olisi ollut Coulthardin. :idea:
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Linkkiä kiitos.
En jaksa kaivaa linkkejä ja kohtia eri pdf-dokkareista joita FIA julkaisi "konfliktin" aikana, mutta niistä nämä Webslaven mainitsemat asiat kyllä löytyvät. FOTAn ehdotus kulujen karsimiseen on juuri eri osien standardointi ja väen vähentäminen tallien työväestä. Mukana oli vielä joku kolmaskin pointti joka erikseen mainittiin, mutta en nyt muista sitä.

Ja minä ainakin toivon että Mosley jatkaisi, ihan vaan jo tälläisen typerän paskanjauhannan takia mitä "asiantuntevilla" foorumeilla (täällä, atlaksessa ja monessa muussa) jaksetaan jatkuvasti jauhaa. Tietty jos Montezemolo samalla vaihtaisi asemaansa FIATin sisällä, niin silloin Mosleykin voisi siirtyä pois FIAn johdosta. Ilmeisesti Montezemolo ei tällä hetkellä muutenkaan ole kovinkaan suosittu kaveri FIAn sisällä:

Speaking to Spanish radio station Onda Cero, Gracia said: "I don't support Max Mosley to the death, but I do support respecting institutions, and what Luca di Montezemolo has done was show a lack of respect to the FIA and the World Council.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/76621

Vielä lopuksi Williamsista ja petturitalleista. Williamsilla ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin ilmoittautua ehdoitta ensi kaudelle. Ilman Bernien tukea meillä ei enää edes olisi Williams-tallia mukana sarjassa. Ja onhan eri talleilla tiettyjä sopimuksia, joita ihan yleisen järjestyksenkin kannalta on hyvä noudattaa, paitsi tietenkin se "legendaarinen" talli, jonka "legendaarisuus" alkaa olla kyllä jo painolastia FIA:lle ja lajille joka kovasti yrittää olla "moottoriurheilua".
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Joten ei ole mitään linkkejä.Niin vähän arvelinkin.Kuka halusi kierrosrajoittimet jotka estävät ohituksia? FIA. Kuka halusi homologoida moottorit jotta tehoeroja ei olisi ja näin ohituksia tapahtuisi? FIA. Kuka keksi maailman typerimmän aika-ajo systeemin? FIA. Tällä hetkellä mikään FOTAn ideoista ole säännöissä,joten FIA on innovaation tiellä.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Joten ei ole mitään linkkejä.Niin vähän arvelinkin.Kuka halusi kierrosrajoittimet jotka estävät ohituksia? FIA. Kuka halusi homologoida moottorit jotta tehoeroja ei olisi ja näin ohituksia tapahtuisi? FIA. Kuka keksi maailman typerimmän aika-ajo systeemin? FIA. Tällä hetkellä mikään FOTAn ideoista ole säännöissä,joten FIA on innovaation tiellä.
Laitoin kyllä kaksikin linkkiä, joissa FIA kertoo budjettikaton etuja.
Aika-Ajo systeemi on varmaan paras mitä on tähän asti ollut. Kuljettajat saavat ajaa nopeita kierroksia ja silti aika-ajoista puuttuu se 90-luvun eka puolituntinen, jolloin vain Minardit kävivät radalla. Mielipidekysymys se kuitenkin on. FIA on kyllä tehnyt myös työtä ohitusten parantamiseen.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3838
Tämän vuoden hyvät aero muutokset pilasi tupladiffuusorien salliminen
Lisäksi samantehoset moottorit niin ei se helppoa ole... :jaska:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Ensi kaudellehan olisi tulossa eroa noihin koneisiin, kun Cosworthia saisi ajattaa ilman kierrosrajoitinta, mutta eiväthän FOTA-tallit tätä halua...
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3838
Ensi kaudellehan olisi tulossa eroa noihin koneisiin, kun Cosworthia saisi ajattaa ilman kierrosrajoitinta, mutta eiväthän FOTA-tallit tätä halua...
Niin, yksi valmistaja saa etua?
Jos kehitys vapautettaisiin, niin olisi hyvä.
Lisäksi testauksen salliminen olisi kanssa hyvä :p
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joten ei ole mitään linkkejä.Niin vähän arvelinkin.
No löytyiskö sinulta vastaavasti linkkejä oman väitteesi vahvistukseksi?

Sellaiseen on toki vaikea linkittää, mitä ei ole julkaistu. FOTA:n uusia ehdotuksia kustannusten leikkaamiseksi ei ole nähnyt kuin FIA. Keväältä toki on se kuuluisa FOTA:n ehdotuslista, jossa ehdotettiin uutta pistesysteemiä, varikkostoppipisteitä ja standardoituja KERSiä ja telemetriaa.
http://www.teamsassociation.org/press-release/2009-03-05/fota-press-release

FIA:n ehdottamat säännöt on luettavissa FIA:n sivuilta. Niiden julkaisun jälkeen ehdittiin sopia, että kaksia sääntöjä ei tule ja että jos kaikki suostuvat kulukaton alle, sääntöjen etuuspykälät poistetaan. Mutta alunperin ne siis sallivat nykyistä vapaamman suunnittelun.
Kuka halusi kierrosrajoittimet jotka estävät ohituksia? FIA. Kuka halusi homologoida moottorit jotta tehoeroja ei olisi ja näin ohituksia tapahtuisi? FIA.
FIA vastasi fanien toiveeseen siitä, että kuskien merkitystä korostettaisiin autojen kustannuksella. Alkuperäisten kulukattosääntöjen mukaan kierrosrajoitus olisi kulukattotalleilta poistunut.
Kuka keksi maailman typerimmän aika-ajo systeemin? FIA. Tällä hetkellä mikään FOTAn ideoista ole säännöissä,joten FIA on innovaation tiellä.
Aika-ajosysteemistä olen jyrkästi eri mieltä, enkä ole yksin sen mielipiteen kanssa.

Kuten FOTA:n ehdotuksista kaudelle 2009 näet, osa FOTA:n ehdotuksista on säännöissä (osa ei).
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Iltalehti osoittaa jälleen hyvää medikritiikkiä imemällä Madridilaisen AS:n roskakirjoitukset.

Monettakohan kertaa ko lehti heittelee varmoja tietoja Alonson Ferrari-sopimuksesta. Kai sitä täytyy jatkuvasti arvuutella, jotta näytetään hyvältä, jos joku kerta sattuisikin osumaan oikeaan. :eek:

Edit:
Muutama pointti, miksi tuossa jutussa ei ole mitään järkeä. Ensi kaudelle ei taatusti kolmansia autoja ole tulossa, joten kuskin paikat on täytetty. Toiseksi, miksi ihmeessä Ferrari julkistaisi tässä vaiheessa sopimuksia kaudelle 2011? Ellei sitten haeta tifosojen rauhoittelua, mutta eipä sekään kovin järkeenkäyvältä kuulosta. Ja mitenköhän Alonso meinaa neuvotella itselleen sopimuksen ensi kaudesta, jos siirto Ferrarille 2011 on yleisessä tiedossa? Ei ainakaan paranna neuvottelumahdollisuuksia Alonson osalta.
 
Viimeksi muokattu:

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Olin siis täysin oikeassa tuossa alkukesästä kun epäilin veikkaajan alonso-uutisen yhteydessä tätä vähemmän menestyneen kuljettajan korvaamista ferkulla. Pitäis varmaan lähettää työhakemus joihinkin näihin kimin lynkkauslehtiin..

Nyt tsemppiä räikköselle loppukauden kilpailuihin, että saadaan nähdä menestyvä suomalaiskuski kuninkuusluokassa jatkossakin sen hienoimmassa tallissa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
MTV3 sanoi:
Coulthard manaa lopettamispäätöstään
38-vuotias skottikuski David Coulthard harmittelee F1-uransa päättyneen liian aikaisin.

Coulthard ajoi uransa viimeiset kaudet 2005-08 Red Bullilla, joka on tällä kaudella ottanut huiman hyppäyksen eteenpäin.

- Lajissa on niin kovat paineet, että rasituksista täytyy pystyä toipumaan nopeasti ja tulosta on tehtävä joka kerta. Minä kyseenalaistin sen, onko minulla edelleen energiaa siihen. Kun säännöt ovat muuttuneet tällä tavalla, niin minulta olisi lähes varmasti löytynyt energiaa kauden läpiviemiseen, Coulthard totesi Daily Record -lehdelle.

Coulthard saattaa palata rattiin Le Mansin 24 tunnin ajossa.

- Jos haluan ajaa kilpaa tulevaisuudessa, niin se olisi mahdollinen vaihtoehto.
Totuus on, että DC lopetti pari vuotta liian myöhään. Nyt kaikilla on tuoreessa muistissa pari viimeisintä kautta RB:llä, mistä ei paljoa jäänyt jälkipolville kerrottavaa. Toki voi harmittaa, että ei päässyt ajamaan tämän kauden huippuatolla, mutta olisiko se ollut sen turpasaunan arvoista, minkä Vettel olisi tajoillut. Ei.

Ja lähes varmasti ei riitä.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Olin siis täysin oikeassa tuossa alkukesästä kun epäilin veikkaajan alonso-uutisen yhteydessä tätä vähemmän menestyneen kuljettajan korvaamista ferkulla. Pitäis varmaan lähettää työhakemus joihinkin näihin kimin lynkkauslehtiin..
Onnittelut, olet samaa mieltä AS-lehden kanssa. Se tekee asiasta totuudenmukaisen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös