F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Juzb€

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
112
Itseasiassa toi rajoitettu tankki sääntö olis aika mielenkiintoinen. Tehtäisiin vähemmän kuluttavia, mutta silti mahdollisimman tehokkaita koneita. Jos tollainen sääntö joskus tulisi voisi alkaa miettimään myös diesel koneita jotka sitten kuluttaisivat vähemmän, olisivat siis kevyempiä kisassa.

Tällanen sääntöhän taitaa olla Motogp:ssä, eikä se siellä ainakaan ihan huono ole.
 

ShK

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
107
Jummi jammi, yhden stopin taktiikalla kisaan lähtevässä autossa on tankissa kolmen kilometrin radalla yli 45.000 litraa bensaa. Kauhia on kulutus.
Heikillä on lisäksi varatankki mukana, jotta saadaan Kinkku näyttämään nopeammalta... :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itseasiassa toi rajoitettu tankki sääntö olis aika mielenkiintoinen. Tehtäisiin vähemmän kuluttavia, mutta silti mahdollisimman tehokkaita koneita. Jos tollainen sääntö joskus tulisi voisi alkaa miettimään myös diesel koneita jotka sitten kuluttaisivat vähemmän, olisivat siis kevyempiä kisassa.

Tällanen sääntöhän taitaa olla Motogp:ssä, eikä se siellä ainakaan ihan huono ole.
On ollut myös ykkösissä turboaikana ja se kirottiin alimpaan helvettiin. Mm. Keke oli jyrkästi sitä mieltä, että taloudellisuusajo ei kuulu F1:een.

Itse olen kyllä (vuosittain pienenevän) rajoitetun tankin kannalla, koska välttämättömyys pienentää kulutusta toisi hyötyä myös siviililiikenteelle. Samaten päästöjä pitäisi rajoittaa. Tämä tarkoittaisi moottorijäädytyksen poistoa, mutta sehän ei ole ongelma jos ja kun kulukatto pitää huolen siitä, ettei kustannukset nouse älyttömiksi.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
On ollut myös ykkösissä turboaikana ja se kirottiin alimpaan helvettiin. Mm. Keke oli jyrkästi sitä mieltä, että taloudellisuusajo ei kuulu F1:een.

Itse olen kyllä (vuosittain pienenevän) rajoitetun tankin kannalla, koska välttämättömyys pienentää kulutusta toisi hyötyä myös siviililiikenteelle. Samaten päästöjä pitäisi rajoittaa. Tämä tarkoittaisi moottorijäädytyksen poistoa, mutta sehän ei ole ongelma jos ja kun kulukatto pitää huolen siitä, ettei kustannukset nouse älyttömiksi.
Niin niillä oli rajoitettu tankin koko joka johti siihen että porukalta meinasi loppua aika usein bensa lopussa, se oli suoraan sanoen ihan naurettavaa. Mutta ehkä nykytekniikalla homma pysyisi paremmin lapasessa.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Niin niillä oli rajoitettu tankin koko joka johti siihen että porukalta meinasi loppua aika usein bensa lopussa, se oli suoraan sanoen ihan naurettavaa. Mutta ehkä nykytekniikalla homma pysyisi paremmin lapasessa.
Ja tuolloinkin vika oli suomalaisessa kuskissa, kun ei osannut säännöstellä turboruuvin käyttöä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Niin niillä oli rajoitettu tankin koko joka johti siihen että porukalta meinasi loppua aika usein bensa lopussa, se oli suoraan sanoen ihan naurettavaa. Mutta ehkä nykytekniikalla homma pysyisi paremmin lapasessa.
Ensi kaudella välitankkaukset on kielletty. Olisin hämmästynyt jos ei nähdä keskeytyksiä bensan loppumisen takia.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
Ensi kaudella välitankkaukset on kielletty. Olisin hämmästynyt jos ei nähdä keskeytyksiä bensan loppumisen takia.
Muistelisin että vuosina 1989-1993 paria Sennan keskeytystä lukuunottamatta ei polttoaineen loppumisia nähty. Tuon ajanjakson otin siksi että turbot olivat kiellettyjä eikä siten polttoainerajoitusta ollut. En tiedä kuinka hyvin pystytään moottorinohjauksella huolehtimaan polttoaineenkulutuksesta. Jos esimerkiksi kisan puolivälissä auto on käyttänyt 52% polttoaineestaan, vähentääkö se automaattisesti polttoaineen syöttöä että se riittäisi maaliin asti. Noin käsittääkseni tehdään MotoGP:ssä.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Huhhuijjakkaa. Ilmeisesti myös renkaidenvaihto on kielletty, vai palataanko kauden 2005 malliin ja käännetään vain osat eli renkaat vaihdetaan mutta polttoaineletku jää vaille käyttöä? Uskomatonta kikkailua. Varikkokäynnit ovat olleet kisojen suola, mutta nyt palataan kivikauteen. MotoGP-kisathan ovat juuri siksi tylsiä, kun porukka ajaa jonossa ohitellen maaliin eikä mitään taktista aspektia ole mukana. Sateellakin nöösit hakevat sulassa sovussa sadekelin kilpapyörät sen sijaan, että pelkät renkaat vaihdettaisiin. :rolleyes:

Toki kaikilla on sitten hauskaa kun Bahrainissa kaikilta muilta loppuu löpö kaksi kierrosta ennen maalia ja polttoainetankin kanssa pelannut tulokastiimi korjaa kaksoisvoiton. Ei seuraa muuta kuin pahaa mieltä kun porukalta jää auto tielle tallin laskuvirheen / paskan tankin takia johtoasemasta.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Itse olen kyllä (vuosittain pienenevän) rajoitetun tankin kannalla, koska välttämättömyys pienentää kulutusta toisi hyötyä myös siviililiikenteelle. Samaten päästöjä pitäisi rajoittaa. Tämä tarkoittaisi moottorijäädytyksen poistoa, mutta sehän ei ole ongelma jos ja kun kulukatto pitää huolen siitä, ettei kustannukset nouse älyttömiksi.
Kyllähän näitä on kehitetty jo kauan sitten, mutta öljyntuottajat eivät hyväksy, ja itse asiassa ovat ostaneet itsellensä patentit moisista.
 

Juzb€

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
112
Niin niillä oli rajoitettu tankin koko joka johti siihen että porukalta meinasi loppua aika usein bensa lopussa, se oli suoraan sanoen ihan naurettavaa. Mutta ehkä nykytekniikalla homma pysyisi paremmin lapasessa.
Sen rajotetun tankin idea on just se, että ei kehitetä miljoonaa hevosvoimaa moottorista, vaan se että moottori on tehokas mutta bensa ei lopu. Jos bensa loppuu on se ihan oma moka jos säännöt on tiedossa. Ei siinä mitään naurettavaa ole.
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Formula ykkösten Red Bull -talli on tehnyt Suzukan osakilpailuun sponsorisopimuksen thaimaalaisen Singha-olutmerkin kanssa.

- Vaikka tallimme onkin energiajuomayrityksen omistuksessa, ymmärrämme myös hyvän oluen päälle, Red Bull -talli tiedotti.

Singhan logot näkyvät Japanin GP:ssä sekä Red Bullin autoissa että kuljettajien haalareissa.



http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/09/957402

Asia meininki :tongue:

Millonkoha saahaan Budweiser ja Kozel mukaan
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Millonkoha saahaan Budweiser ja Kozel mukaan
Budweiser oli Williamsin sponsorina ihan vastikään.

Kulutuksen suhteen en haluaisi tankeille enää enimmäiskokoa. Järjestelmä, jossa tankin koko vaikuttaisi johonkin suorituskykytekijään (vaikkapa minimipaino) niin merkittävästi, että pienempään kulutukseen pyrkiminen palkittaisiin, olisi minulle mielekkäämpi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kulutuksen suhteen en haluaisi tankeille enää enimmäiskokoa. Järjestelmä, jossa tankin koko vaikuttaisi johonkin suorituskykytekijään (vaikkapa minimipaino) niin merkittävästi, että pienempään kulutukseen pyrkiminen palkittaisiin, olisi minulle mielekkäämpi.
Kaiketi kuitenkin lähtöpaino? Minimipainohan saavutetaan tyhjillä tankeilla, eikä tankin koko siihen olennaisesti vaikuta, varsinkaan ensi kaudeksi nostettavan minimipainorajan takia.

Jos nyt oikein ymmärsin, niin tuohan on todellisuutta ensi vuonna. Mitä pienempi kulutus, sitä pienempi tankki/lähtöpaino.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös