rehellisesti sanottuna pelkään jo itsekin pahinta eli että kimi ei saa paikkaa ensi kaudeksi. En kuitenkaan millään jaksa edelleenkään uskoa että kimi itse valehtelee toimittajille ennen viimeisiä kilpailuja että löytää sarjasta kyllä ajopaikan jos vain itse haluaa.
Kaikesta voi päätellä että Heikki ei ole löytämässä penkkiä ensi kaudeksi ja onneksi asialla ei ole mitään merkitystä mulle.
Kieltämättä hieman huolestuttavalta näyttää Kimin jatkon suhteen, mutta täytyy kuitenkin toivoa parasta. Jenson Buttonin mahdollisuudet hallitsevana maailmanmestarina ja brittikuskina McLarenille ovat hyvät. Vodafonelle ja muille brittisponsoreille parivaljakko Button-Lewis Hamilton olisi kova yhdistelmä. Brittimestareista molemmat myös hallitsevat pr- ja media-puolen hyvin.
Jos raha ratkaisee jälleen niin siinä tapauksessa näkisin McLarenin kannalta ymmärrettävänä ratkaisuna brittimestarien muodostaman kisakuskiparin. Buttonin ajotaidot varmasti ovat hyvät, mutta niitä on vaikea arvioida tarkkaan maailmanmestaruudesta huolimatta. Buttonilla meni kuitenkin monta kautta heikosti ennen mestaruutta, mutta täytyy tietysti muistaa myös heikko kalusto niiden kausien osalta.
Räikkösen palkkaaminen olisi kuitenkin myös hyvä veto ja tässäkin tapauksessa McLarenilla ajaisi kaksi maailmanmestaria. Kimillä kuitenkin ole edelleen motivaatio kohdallaan ja taistelutahtoa löytyy, kun kalusto sopii omalle ajotyylille ja pystyy jälleen voittamaan. Räikkösen ajosuorituksissa ei varmasti ole juurikaan valittamista, kun kaikki toimii. Media ja pr-puoli nyt on eri juttu ja siihen Kimillä tunnetusti koskaan ei ole löytynyt ylimääräistä kiinnostusta. Räikkösen kohdalla kuitenkin huomioida laaja suosio eri puolilla maailmaa ja kuljettajan markkina-arvo, jonka uskon olevan edelleen hyvä hieman heikommasta viime kaudesta huolimatta.
Kimin kohdalla McLaren-sopimus on todennäköisesti ollut kiinni joistain sopimusyksityiskohdista ja Kimin itse asettamista vapauksista, joista molemmilla osapuolilla on eriävät näkemykset. Eiköhän palkan suhteen kompromissi ole jo jokin aika sitten saavutettu. Buttonin ollessa nyt vapailla markkinoilla niin hän on hallitsevana maailmanmestarina ja brittinä vahvassa asemassa.
Hieman kysymysmerkki Buttonin ja Räikkösen kohdalla tietysti on työskentely yhdessä Hamiltonin kanssa kaikesta yhteistyön toimivuuden vakuuttelusta huolimatta. Kuitenkin uskoisin maailmanmestarien tulevan kohtuullisen hyvin toimeen keskenään kokoonpanoista riippumatta. Räikkösen kohdalla ei ainakaan ole suurempia ongelmia tullut yhdenkään tallikaverin osalta tähän mennessä, kun Kimi ei suuremmin välitä tallikaverin toiminnasta vaan keskittyy omiin tekemisiin.
Nick Heidfeldin uskon olevan lähinnä varavaihtoehto McLarenilla, jos Buttonin tai Räikkösen kanssa ei syystä tai toisesta päästä sopimukseen. Heidfeldilla saattaisi olla mahdollisuuksia Nico Rosbergin tallikaveriksi, jos Button päätyisi McLarenille ja Räikkösen F1-ura olisi ohi. Tuoreiden Mercedeksen Brawn GP kauppojen myötä ainakin Heidfeldin mahdollisuudet ajaa kilpaa uudessa Mercedes Grand Prix-tallissa kasvavat entisestään.
Jos Kimi siirtyy McLarenille ja Button ei saa paikkaa Mercedekseltä niin tuoreen brittimestarin tilanne on ajautumassa melko erikoiseksi. Koko F1-historian aikana tuskin hallitseva maailmanmestari on jäänyt työttömäksi ja vaikea uskoa, että niin lopulta käy tälläkään kertaa.
Mielenkiintoista nähdä tulevat käänteet. Eiköhän kaikki ratkea tässä ihan lähipäivinä. Tallien ja moottorivalmistajien kansallisuudet tuntuu sanelevan entistä enemmän kuljettajaratkaisut tällä hetkellä ja tietysti myös sponsorirahat tuntuu olevan ratkaisevassa roolissa. Tietysti suurempien sponsoritulojen merkityksen ymmärtää näin taloudellisesti vaikeampina aikoina ja moottorivalmistajien tuen pienentyessä.