F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Lajin kansainvälinen kattojärjestö (oli se sitten hiihdon, autourheilun tai muun) ei ole mikään "yksityinen porukka". Useissa tapauksessa tällainen liitto hallitsee kaikkea lajiin liittyvää kansainvälistä ja osin kansallistakin kilpailutoimintaa. Jos sillä on valta kieltää henkilöltä kaikki yhteistyö liiton alaisten toimijoiden kanssa, niin käytännössä se tarkoittaa henkilön toimeentulon estoa ammatissaan.
FIA ei hallitse läheskään kaikkea autourheilua, ja muutakin moottoriurheilua on kuin vain autot, joten missään tapauksessa Flavio ei ole edelleenkään estynyt harjoittamasta ammattiaan, hänen vain täytyy valita laji tai kilpasarja uudelleen. Siinä mielessä FIA/F1 on yksityinen porukka että ketään ei pakoteta jäseneksi, vaan liittyminen on vapaaehtoista. Samoin jäsenyyden (eli mahdollisuus toimia liiton alaisena tavalla tai toisella) tulisi olla liiton itsensä päätettävissä kuten muussakin toiminnassa jossa jäsenyys tai osallistuminen on vapaaehtoista. Briatore lähti F1-bisnekseen tietoisena siitä mitkä säännöt ovat, mutta nyt kun hän on törkeästi sääntöjä rikkonut, häntä ei saisi siitä asianmukaisesti rangaista? Lisäksi, oletko tietoinen että mm. Suomessa voidaan pistää määräajaksi liiketoimintakieltoon, ehkä myös pysyvästi jos on riittävän kovat rikkomukset, en tiedä. Mikä ero tässä muka on?

Edelleen, muissakin lajeissa voidaan asettaa elinikäiseen kilpailukieltoon riittävän törkeistä rikkomuksista, esim. toistuvista doping-rikkeistä. Eiköhän ihmisten henkien vaarantaminen kuten Flavion tapauksessa ole riittävän törkeä temppu.

Mitenköhän on, lääkäri tai lakimies joka on rikkonut alansa sääntöjä (räikeästi) on tietääkseni loppuikänsä pannassa, eli teidän puolustelijoiden mukaan estetty harjoittamasta ammattiaan. Ja epäreilusti. Voi surku sentään. :yuck:

Mielestäni tässä ei muutenkaan ole eroa esim. siihen tapaukseen, että joku työntekijä rikkoo firmansa sääntöjä (mutta ei välttämättä maan lakeja) ja joutuu siksi pihalle ko. firmasta eikä häntä enää koskaan sinne uudelleen palkata. Voi kuitenkin tehdä töitä muille firmoille.

Se joka osallistuu FIA:n alaisiin sarjoihin tietää mihin ryhtyy, ja pitäisi myös tietää mitä tapahtuu jos tekee rikkeitä.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Jep, eikä Microsoftilla ole määräävää markkina-asemaa. :alppu: Varsinaisten FIA:n sarjojen lisäksi mm. GP2 ja Superleague ovat kansainvälisen autoliiton sanktioimia sarjoja, ja suurin osa kansallisista sarjoista on FIA:n jäsenliittojen alaisia. Amerikan tilanteesta en ole täysin selvillä, mutta kerropa ihmeessä, mikä ammattimainen eurooppalainen autourheilusarja ei toimi FIA:n siipien suojassa. Siitä vaan tekemään hommia "muille firmoille".

Se joka osallistuu FIA:n alaisiin sarjoihin tietää mihin ryhtyy- -
Sepä juuri olikin yksi Tribunal de grande instance'in perusteista, että Flavio ei osallistunut FIA:n alaisiin sarjoihin. Tallipäälliköllä ei ole lisenssiä, vaan hän on tallin (lisenssin haltijan) työntekijä (tai miksei agenttikin).

Mielestäni jo WMSC:n tuomion "mekanismista" pystyy helposti päättelemään, että Max ja FIA liikkuivat heikoilla jäillä managerointikieltonsa kanssa. Kun ei ollut mahdollista viedä Flaviolta managerointioikeuksia (tietenkään, kun FIA ei niitä sanktioi), uhattiin jokaista Briatoren palveluksia käyttävää kuljettajaa lisenssin menettämisellä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
FIA ei hallitse läheskään kaikkea autourheilua, ja muutakin moottoriurheilua on kuin vain autot, joten missään tapauksessa Flavio ei ole edelleenkään estynyt harjoittamasta ammattiaan, hänen vain täytyy valita laji tai kilpasarja uudelleen.
Kysehän ei ole lainkaan osallistumisesta tai kilpailusta. Briatoren käämit paloi, koska FIA:n päätös olisi vaikuttanut hänen taloudellisiin investointinsa eli Espanjan F1:n televisio-oikeuksiin, manageriyhtiöön ja mahdollisesti myös QPR:n jalkapallojoukkueeseen. Briatoren vuosiansiot ovat olleet yli kuusi ja puoli miljoonaa puntaa vuodessa, josta Renault-tallin maksama palkka oli taskurahoja, joten hänella oli kaikki oikeus olla vihainen. Jos FIA olisi rankaissut Briatorea vain eväämällä häneltä mahdollisuuden toimia tallipäällikkönä F1-tallissa, niin silloin ongelmaa ei olisi ollut, koska se ei olisi vaikuttanut miehen kaupallisiin ja taloudellisiin sopimuksiin kuten tämä nyt kaatunut rangaistus vaikutti.

Tietenkin, jos FIA olisi menetellyt toisella tavalla, niin se olisi edelleenkin ollut laitonta, mutta ehkä Briatoren halu lähteä taistelemaan asiaa oikeudessa olisi ollut pienempi.

FIA:n lehdistötiedote asiasta on paljon kertova. Siellä on jälleen heitetty suojeluvaihde silmään. "Me emme ole tehneet mitään väärää nyt tai koskaan. Oikeus totesi FIA:n olleen oikeassa ja Briatoren ja Symondsin syyllistyneen siihen, mistä me heidät syyllisiksi totesimme. Se, ettei meillä ole mitään lainopillista oikeutta koskea syytettyihin ei tietenkään ole meidän vikamme, vaan ulkopuolisen eli todellisen maailman lainsäädännön heikkoutta."

Huomioitavaa on, että ranskalainen oikeus totesi yhdeksi merkittäväksi tekijäksi sen, että asian FIA:n maailmanneuvoston eteen toi Max Mosley, joka myös johti varsinaista maailmanneuvoston kokousta. Syyttäjä ja tuomari anyone? Lisäksi kyseessä oli sama mies, joka tunnetusti lehdistössä oli kutsunut Briatorea kaheliksi.

Se on niin mahtavaa lukea kuinka nyt ollaan niin raivoissaan siitä, ettei FIA voinut tehdä Briatorelle mitään ja FIA on jälleen pääsemässä pälkähästä. Briatore on syyllinen, ei FIA, vaikka Briatore todettiin syylliseksi leikkioikeudessa ja FIA ihan oikeassa oikeusistuimessa. Mosleyhän sanoi, ettei näin tule koskaan tapahtumaan. FIA kävelee vetten päällä. FIA:n piti olla maailman johtavin oikeuselin. Kun FIA:n toiminta on nyt tuomittu laittomaksi, niin onko se nyt niin suuri synti minulta muistuttaa 90-luvun alun FIA-CART-kamppailusta, FOM-EU-oikeustoimista, Stoddartin seikkailuista Viktorian oikeustalolla ja tietenkin McLarenin sarjakuvamaisesta sakosta?

Pitpass kirjoitti hyvän artikkelin aiheesta: Will the FIA survive the Briatore verdict? Tietenkään sen ei kuuluisi. Ei näin monen korruption ja skandaalien täyteysen vuoden jälkeen. Mutta valitettavasti pukuherrat ja isot Johtajat saavat huijattua sokeita ja kuuroja johtamalla heidät harhaan ja sama meno vain jatkuu. :nope:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
No se on kuitenkin hyvä asia että Mosleystä on päästy eroon, Jean Todt on takuuvarmasti parempi mies FIA:n johdossa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Johtajan oli kuitenkin kommentoitava: Mosley: Briatoren armahdus murentaa FIA:n arvovaltaa

Max Mosley sanoi:
But the suggestion that we can't penalise anyone who doesn't have a licence is very serious because, for example, we wouldn't be able to ban those people who blacked up their faces and upset Lewis Hamilton [in Barcelona in 2008] from coming to a race.
Onkohan näiden ihmisten sulkeminen rata-alueen ulkopuolelle nyt oikeasti vain FIA:n asia? Eikö kyseessä ole jo sen luokan asia, että siihen voisi joku oikea ja merkittävä taho ottaa kantaa? Esimerkiksi poliisi? Vai tarvitsisiko FIA:n muodostaa itselleen omat suojeluskunnat tapahtumiensa sisälle valvomaan omia lakejaan ja sääntöjään?

Alkuperäisestä kirjoituksesta voi lähes kuulla kuinka näppäimistöä rääkättiin kovalla kädellä, sen verran kovaa tekstiä väistynyt Fuhrer antoi.
But in any case the FIA can easily change its rules so that it takes account of what the court said. They said we weren't allowed to ban non-licence holders. Well obviously you can bring in a rule which does allow you to, if you wish.
Ja tämä mies oli vielä pari kuukautta sitten täysin toimivaltainen moottoriurheilussa? FIA:n säännöt ovat mitä ovat, mutta ei sitä ainakaan paranna se, että niitä vielä tulkitaan väärin tai jätetään kokonaan noudattamatta.

Mosleyn ratkaisu varmaan olisi kirjoittaa säännöt uudelleen ja rangaista Briatorea takautuvasti. Voi hyvät hyttyset sentään...
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Mosleyn ratkaisu varmaan olisi kirjoittaa säännöt uudelleen ja rangaista Briatorea takautuvasti. Voi hyvät hyttyset sentään...
Sääntöjä ei voi muuttaa takautuvasti edes FIAn diktaattorikaan.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Ei pystytty tekemään niitä kieltävää päätöstä niin äkkiä niiden sallimisen jälkeen. Kun se kiistelty protesti ja päätöskin venyi niin myöhäistä kieltää ensikaudeksi kun jotkut luovuttivat ja alkoivat jo ensikauden autoa väsätä hyvissä ajoin.
En tiiä onko noilla joku takaraja milloin pitää olla ensikauden säännöt tiedossa :confused:
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
http://www.autosport.com/news/report.php/id/80766

Tupladiffuusorit aiotaan kieltää kaudelle 2011.

Ei niitä sitten tälle kaudelle olisi mitenkään voinut kieltää.. :rolleyes:
Vaikka Gascoyne jutussa muuta väittääkin, niin uskon kuitenkin ylsikerroksiseen diffuusoriin paluun helpoottavan jossain määrin ohituksia. Ainakin 2009-kauden alussa ohittaminen vaikutti paljon helpommalta kuin loppukaudella. Toivottavasti tuo uudistus toteutuu, sillä se on mielestäni todellakin tervetullut!
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Genii Capital on yhdessä Bernien kanssa Saab-ostoksilla:
HS.fi sanoi:
Saabin kohtaloon ei ole toistaiseksi saatu selvyyttä. Hollantilainen luksusautojen valmistaja Spyker teki myöhään eilen General Motorsille uuden tarjouksen Saabista.

GM on kuitenkin pysynyt visusti hiljaa ruotsalaisen autonvalmistajan kohtalosta, eikä kommentoinut Spykerin tai muidenkaan ostajaehdokkaiden tarjouksia. Yhtiön tiedottajan mukaan asiasta ei anneta lisätietoja ennen kuin päätöksiä on tehty.

Ruotsalaisen Dagens Industri -lehden mukaan Saabia havittelee myös kaksi ruotsalaista ryhmää, joista toista tukee Luxemburgiin sijoittuva investointiyhtiö Genii Capital.

Britannian yleisradioyhtiön BBC:n mukaan Genii Capitalin tarjouksen taustahahmoihin kuuluu myös formulapomo Bernie Ecclestone.


Spyker kertoi eilen, että GM:n asettama takaraja uusitulle tarjoukselle olisi ollut puoliltaöin Suomen aikaa. GM:n tiedottajan mukaan mitään takarajaa ei kuitenkaan oltu asetettu
Joe Saward olikin jo tarttunut tähän (ainakin saabistin mielestä) herkulliseen skuuppiin:
Joe Saward sanoi:
The word in Sweden is that the new owners of the Renault F1 team GenII and Bernie Ecclestone are in the process of trying to buy the entire Saab Automobile firm from General Motors. This adds a whole new dimension to the purchase of the Renault F1 team and suggest that perhaps when the Renault deal is over, the team might end up being badged as Saab. The company has long been renowned for its innovation and most recently has been working hard on green technology.

The involvement of Ecclestone gives a clear picture of how closely the two parties have been working over Renault F1.

Originally a division of the Svenska Aeroplan AB, an aviation company, Saab Automobile has existed in various forms since 1937 but it was not until the 1950s that the company started building high-performance vehicles. The company was acquired by GM in 1989. The company went into administration in February and the remains of the firm was sold off to various different bidders with designed and production lines going to Beijing Automotive Industry Holding Corporation. The remains of the business was subject to a bid from the Dutch firm Spyker, but the GenII bid may proved to be more desirable for the Swedish government, which wants to keep factories in the country open.
Aijai, en vanhana saabistina pistäisi pahitteeksi lainkaan :)
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Vaikka Gascoyne jutussa muuta väittääkin, niin uskon kuitenkin ylsikerroksiseen diffuusoriin paluun helpoottavan jossain määrin ohituksia. Ainakin 2009-kauden alussa ohittaminen vaikutti paljon helpommalta kuin loppukaudella. Toivottavasti tuo uudistus toteutuu, sillä se on mielestäni todellakin tervetullut!
Tosin tässä nyt tuntuu siltä, että kaikki perustavat väitteen "kauden alussa ohitettiin enemmän" puhtaasti Australian kisaan, jossa kyllä ohitetaan joka vuosi paljon.

En kuitenkaan kiellä, etteikö se vaikeuttanut ohituksia...
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Ja eikös alkukaudella ohiteltu siksikin paljon, että talleilla oli vielä vähän sopeutumisongelmia uusien renkaiden kanssa? Ainakin mieleen jäi Australiasta, että Vettel oli loppukierroksilla sekuntikaupalla Kubicaa hitaampi juuri renkaiden takia, ja sitten lopulta hän kiilailemalla aiheutti kolarin joka tiputti molemmat kisasta.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Ja eikös alkukaudella ohiteltu siksikin paljon, että talleilla oli vielä vähän sopeutumisongelmia uusien renkaiden kanssa?
Kyllähän tuokin toki vaikutti, mutta yleisesti näytti siltä, että edellä ajavan perässä oli helpompaa ajaa mutkissa. Vielä Silverstonessakin nähtiin monia hyviä taisteluja, vaikka siellä yleensä on tosi vaikeaa ohittaa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kyllähän tuokin toki vaikutti, mutta yleisesti näytti siltä, että edellä ajavan perässä oli helpompaa ajaa mutkissa. Vielä Silverstonessakin nähtiin monia hyviä taisteluja, vaikka siellä yleensä on tosi vaikeaa ohittaa.
No jaa. Taisi olla eräs Räikkönen joka ajeli koko kisan jonkun perässä eikä edes kerssin avulla päässyt kertaakaan yrittämään ohitusta.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
McLarenilla tehdään muutoksia inssipuolella. Jo Mikan ja Davidin ajoista kisainsseinä toimineet Phil Prew ja Mark Slade siirtyvät muihin hommiin, Prew tiimin "pääkisainsinööriksi", hieman samoin kuin Chris Dyer Ferrarilla. Hamiltonin uusi kisainssi on Andy Latham, Buttonin Jakob Andreason.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/80804
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös