Calvin
Well-known member
- Liittynyt
- 5.12.2002
- Viestit
- 3560
FIA ei hallitse läheskään kaikkea autourheilua, ja muutakin moottoriurheilua on kuin vain autot, joten missään tapauksessa Flavio ei ole edelleenkään estynyt harjoittamasta ammattiaan, hänen vain täytyy valita laji tai kilpasarja uudelleen. Siinä mielessä FIA/F1 on yksityinen porukka että ketään ei pakoteta jäseneksi, vaan liittyminen on vapaaehtoista. Samoin jäsenyyden (eli mahdollisuus toimia liiton alaisena tavalla tai toisella) tulisi olla liiton itsensä päätettävissä kuten muussakin toiminnassa jossa jäsenyys tai osallistuminen on vapaaehtoista. Briatore lähti F1-bisnekseen tietoisena siitä mitkä säännöt ovat, mutta nyt kun hän on törkeästi sääntöjä rikkonut, häntä ei saisi siitä asianmukaisesti rangaista? Lisäksi, oletko tietoinen että mm. Suomessa voidaan pistää määräajaksi liiketoimintakieltoon, ehkä myös pysyvästi jos on riittävän kovat rikkomukset, en tiedä. Mikä ero tässä muka on?Lajin kansainvälinen kattojärjestö (oli se sitten hiihdon, autourheilun tai muun) ei ole mikään "yksityinen porukka". Useissa tapauksessa tällainen liitto hallitsee kaikkea lajiin liittyvää kansainvälistä ja osin kansallistakin kilpailutoimintaa. Jos sillä on valta kieltää henkilöltä kaikki yhteistyö liiton alaisten toimijoiden kanssa, niin käytännössä se tarkoittaa henkilön toimeentulon estoa ammatissaan.
Edelleen, muissakin lajeissa voidaan asettaa elinikäiseen kilpailukieltoon riittävän törkeistä rikkomuksista, esim. toistuvista doping-rikkeistä. Eiköhän ihmisten henkien vaarantaminen kuten Flavion tapauksessa ole riittävän törkeä temppu.
Mitenköhän on, lääkäri tai lakimies joka on rikkonut alansa sääntöjä (räikeästi) on tietääkseni loppuikänsä pannassa, eli teidän puolustelijoiden mukaan estetty harjoittamasta ammattiaan. Ja epäreilusti. Voi surku sentään. :yuck:
Mielestäni tässä ei muutenkaan ole eroa esim. siihen tapaukseen, että joku työntekijä rikkoo firmansa sääntöjä (mutta ei välttämättä maan lakeja) ja joutuu siksi pihalle ko. firmasta eikä häntä enää koskaan sinne uudelleen palkata. Voi kuitenkin tehdä töitä muille firmoille.
Se joka osallistuu FIA:n alaisiin sarjoihin tietää mihin ryhtyy, ja pitäisi myös tietää mitä tapahtuu jos tekee rikkeitä.