F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rossi-uutisissa hauska piirre on se, että niihin on tahmattu mukaan Valentinon testiaika Barcelonasta tammikuulta. Aikahan olisi tosiaan kova, mutta kun se on ajettu vuoden 2008 autoilla ja GP2-slickseillä, on Rossi saanut kaluston puolesta pari sekuntia tasoitusta.
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
Italialainen rengasvalmistaja Pirelli kertoo harkitsevansa ilmoittautumista mukaan kilpaan ensi kauden F1-sarjan rengassopimuksesta.

Tallit nykyisin rengastavan Bridgestonen sopimus päättyy tähän kauteen, eikä japanilaisvalmistaja halua Kansainvälisen autoliiton FIA:n toiveista huolimatta jatkaa enää sarjassa.

Ranskalainen Michelin on jo käynyt neuvotteluja FIA:n kanssa paluusta sarjaan. Myös brittiläinen Avon on ilmoittanut olevansa halukas toimimaan F1-sarjan rengastajana.

Viime vuonna Pirelli kiisti olevansa kiinnostunut formulasarjasta, mutta valmistajan toimitusjohtaja Marco Tronchetti Provera on italialaislähteiden mukaan muuttanut nyt kantaansa.

Tronchetti Provera on kuitenkin asettanut sopimukselle tiettyjä ehtoja. Pirelli haluaa Michelinin tavoin kasvattaa autojen rengaskoon nykyisesta 13 tuumasta 18 tuumaan. Sopimuksen on myös tuotettava yhtiölle taloudellista hyötyä.

- Jos nämä ehdot täyttyvät, niin Pirelli katsoisi tilannetta F1-sarjan suhteen paljon tarkemmin, kommentoi Tronchetti Provera italialaisen uutistoimisto ANSA:n mukaan.

(MTV3)
Nonii toivotaan et saadaan ens kaudeks 18tuumaset renkaat ja 2 rengasmerkkiä vähintään, Michelin ja Pirelli. Rengaskilpailua olisi taas mukava nähdä.
Mitenkäs muuten karsitaanko ens kaudella aerodynaamista pitoa muilla tavoin kuin kaksoisdiffuusorin kieltämisellä? Lisää mekaanista pitoa ja vähemmän aerodynaamista!:thumbup:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Nonii toivotaan et saadaan ens kaudeks 18tuumaset renkaat ja 2 rengasmerkkiä vähintään, Michelin ja Pirelli. Rengaskilpailua olisi taas mukava nähdä. thumbup:
:ahem::ahem:

Lupaavalta näyttää. Vähän aikaa sitten näytti vahvasti siltä, että Kumho tai Honkook tulee ja tuo Ö-luokan nakkeja, mutta nyt on tulossa Eurooppalaisia laatuvalmistajia (jos nyt italialaista työtä voi laaudukkaaksi kutsua :D). Tai jos jopa Avonkin tulee näiden rinnalle, niin sitten olisikin tilanne, jota ei ihan vähään aikaan ole nähty... :thumbup:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
:ahem::ahem:

Lupaavalta näyttää. Vähän aikaa sitten näytti vahvasti siltä, että Kumho tai Honkook tulee ja tuo Ö-luokan nakkeja, mutta nyt on tulossa Eurooppalaisia laatuvalmistajia (jos nyt italialaista työtä voi laaudukkaaksi kutsua :D). Tai jos jopa Avonkin tulee näiden rinnalle, niin sitten olisikin tilanne, jota ei ihan vähään aikaan ole nähty... :thumbup:
Mielummin Michelin ja Pirelli kuin jotkut Kumho, Hankook tai Avon kahdella ensimainitulla sentään kokemusta Formula ykkösistä vaikka onhan Avonkin joskus aikoinaan ollut kuninkuusluokassa.

Jos Pirelli ja Michelin kummatkin tulevat, ihme olisi jos Ferrari ei menisi kotimaalaisleiriin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Laitetaan tännekin:
F1-sarja kiinnostaa Volkswagenia

Saksalainen autonvalmistaja Volkswagen myöntää kiinnostuksensa F1-sarjaa kohtaan mahdollisen moottoritoimittajan roolissa.

Entinen F1-kuljettaja Hans-Joachim Stuck toimii Volkswagenin edustajana moottoriurheiluun liittyvissä asioissa. Stuck myöntää valmistajan olevan kiinnostunut loikkaamaan formulasarjaan.

Kansainvälinen autoliitto FIA on kaavaillut kaudelle 2013 uutta moottorisääntöä, jossa samaa voimanlähdettä voitaisiin mahdollisesti käyttää myös eri kilpasarjoissa.

Kattojärjestön visioissa tulevaisuuden F1-moottori olisi 1,5-litrainen turbomoottori, jossa olisi mukana myös tehokas KERS-järjestelmä.

Stuckin mukaan Volkswagen voisi uudistuksen toteutuessa toimia F1-sarjan moottoritoimittajana. Omaa tallia saksalaisvalmistaja ei kuitenkaan ole perustamassa.

- On selvää, että tarkastelemme tilannetta formula ykkösissä. Mikäli FIA:n ajama moottoriuudistus toteutuu, niin voimme keskustella moottorin rakentamisesta F1-sarjan tarpeisiin. Omaa tallia Mercedeksen tapaan emme kuitenkaan aio perustaa, kommentoi Stuck saksalaiselle Sport Bild -lehdelle.

(MTV3)
Moottorintoimittajana saattaisivat ehkäpä pysyä pitempään mukana. :thumbup:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Laitetaan tännekin:


Moottorintoimittajana saattaisivat ehkäpä pysyä pitempään mukana. :thumbup:
Menestyksestä riippuvaista sekin.
Kansainvälinen autoliitto FIA on kaavaillut kaudelle 2013 uutta moottorisääntöä, jossa samaa voimanlähdettä voitaisiin mahdollisesti käyttää myös eri kilpasarjoissa
Tuo on varmasti moottorivalmistajalle aika iso juttu. Jos samaa konetta käytetään pienin modifikaatioin useissa sarjoissa suunnittelu ja tuotantokustannukset laskevat aika paljon.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tuo on varmasti moottorivalmistajalle aika iso juttu. Jos samaa konetta käytetään pienin modifikaatioin useissa sarjoissa suunnittelu ja tuotantokustannukset laskevat aika paljon.
Muuten periaatteessa saisko Mersu, Rellu & kpp perustaa oman kilpasarjan, jossa ihan sattumalta vain käytettäisiin tiettyjä 2,4l veekaseja?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
F1-tallien autoja kuljettanut lentokone on päässyt laskeutumaan Espanjaan ja autot matkaavat rekoilla kohti tallien majapaikkoja. Espanjan GP ei siis missään tapauksessa ole vaarassa, ja todennäköisesti myös päivitykset ehditään nyt ruuvaamaan autoihin kiinni ennen kilpailua. Erityisesti Lotuksen kannalta päivät ovat tärkeitä, uusiksi kun on menossa miltei puoli autoa...
Saa nähdä mitä Mike on loihtinut. Toyota-aikoina radikaali uudistus sisälsi tosiaan aina jonkun pikkuhärpäkkeen. Mites nyt kun härpäkkeet on kielletty. :p
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
:doubtful: Ja Rellu ei sitten saanu... Tosin niillä oli teho-ongelmia, mutta tottakai Ferrari sai heti luvan ;)
Renaultin kannattaisi ruuvata enemmän tehoja irti luotettavuuden kustannuksella ja sitten kun moottorit paukkuu tekee niitä luotettavuusparannuksia.

Hieman ihmetyttää että miten ihmeessä Ferrarin kone on muuttunut epäluotettavaksi... Siis eikö kehitys ole ollut jäissä jo vuosia? Maksimikierroksiakin on laskettu joka vuosi, jonka pitäisi vain parantaa luotettavuutta. Sitä paitsi eihän se voi olla koneessa vika jos Toro Rossolla samat koneet kestää. Eikös niillä kumminkin pitäisi olla samat koneet? Saa nähdä kuinka paljon lisää tehoa Ferrari saa tästä luotettavuuspäivityksestä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Renkaita tuleviin kisoihin:

Jo aiemmin tiedossa
Barcelona: kova/pehmeä
Monaco: keskikova/superpehmeä
Istanbul: kova/pehmeä

Nyt julkistettu:
Montreal: keskikova/superpehmeä
Valencia: keskikova/superpehmeä
Silverstone: kova/pehmeä
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Hieman ihmetyttää että miten ihmeessä Ferrarin kone on muuttunut epäluotettavaksi... Siis eikö kehitys ole ollut jäissä jo vuosia? Maksimikierroksiakin on laskettu joka vuosi, jonka pitäisi vain parantaa luotettavuutta.
Ferrari keskittyi kulutuksen vähentämiseen viimekauden jälkeen. Ilmeisesti muutokset ja laihempi seos rasittaa konetta aiempa enemmän.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ferrari keskittyi kulutuksen vähentämiseen viimekauden jälkeen. Ilmeisesti muutokset ja laihempi seos rasittaa konetta aiempa enemmän.
Ei silti selitä miksi Toro Rosso on pärjännyt ilman ongelmia. Tai ainakaan niistä ei ole haluttu kertoa, jos niitä on ollut.

Toisaalta, jos muutoksia saa tehdä vain luotettavuuden eteen eli ei tehojen eteen, niin eikö bensankulutuksen pieneneminen olisi myös ei sallittujen muutosten listalla?
Kääntäen, tehdään muutoksia talvella, joilla saadaan tehoja ylös. Kauden alussa paukkuu ja poksuu, pyydetään lupa ja tehdään vain luotettavuus paremmaksi...?? Ok, on siinä riskinsä ja kaikkee, mutta ihan vaan sääntöjä ajatellen. :rolleyes:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Saa nähdä mitä Mike on loihtinut. Toyota-aikoina radikaali uudistus sisälsi tosiaan aina jonkun pikkuhärpäkkeen. Mites nyt kun härpäkkeet on kielletty. :p
Toisaalta Jordan ja Renu aikoina ei hirveesti vielä härpäkkeillä leikitty ja silloin Mike oli parhaimmillaan.

Mut joo, kyllähän Mike Toyota ja FI aikoinaan melkoisen Härpäke-Mike lempinimen ansaitsi.

Enkä silti usko, että Lotuksella päästään sen lähemmäs tai toisaalta jouduta kauemmas muista. Lähinnä siitä yksinkertaisesta syystä, että samaan malliin muutkin kehittävät kärryjään. Toki Virgin voi jäädä vähän kyydistä, jos heillä tuo kehityspuoli on muutenkin keskittynyt, jonkin tankin koon kehittämiseen.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Enkä silti usko, että Lotuksella päästään sen lähemmäs tai toisaalta jouduta kauemmas muista. Lähinnä siitä yksinkertaisesta syystä, että samaan malliin muutkin kehittävät kärryjään.
Suurin piirtein 2,5-3 sekunnin päähän on mahdollista päästä ilman tolkuttomia oivalluksia, sen jälkeen muuttuu pirun paljon vaikeammaksi ja kalliimmaksi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös