F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Loistava uudistus. Olis taas enemmän kilpailun makua ja mahdollisesti Williams pääsis mukaan kärkeen :ahem:

Mieluummin hieman hitaammat kärryt, josta taas kehitellään parissa vuodessa jopa nykyisiä nopeampia, joilla pystyy ohittamaan ku näitä nykyisiä perässä ajo kärryjä.

Se joka selittää että tilanne on pelkästään radoista kiinni, ei tiedä mistä puhuu. Kummasti muissa sarjoissa nykyisillä radoilla kyetään muuhunkin kuin peräkkäin ajeluihin :rolleyes:

On toki niitäkin ratoja missä ei juuri ohituksia nähädä, näistä yksi nostalgia rata on Monaco, joka ansaitsee sinänsä olla mukana mut muuta vastaavat joutais kyllä hiiteen, vaikka niissä minkälaisia vilkkuvaloja sun muita hihhulipuistoja olisikin :yuck:
Niin, ehkä parissa vuodessä yhtä nopeaa kulkevat kuin nykyiset. Toisaalta jos nykyisiä kehitetään pari vuotta, ne kulkisi vielä vaan kovempaa. Enpä usko, että noin radikaaleilla muutoksilla voi yltää näiden nykyautojen tasolle pitkässä juoksussa, kun aerodynamiikka huononee niin paljon.

Ja mitkä nykyisistä ns. huonoista F1-radoista tarjoaa muissa vastaavantyyppisissä sarjoissa paljon ohituksia, kuten sanoit?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Niin, ehkä parissa vuodessä yhtä nopeaa kulkevat kuin nykyiset. Toisaalta jos nykyisiä kehitetään pari vuotta, ne kulkisi vielä vaan kovempaa. Enpä usko, että noin radikaaleilla muutoksilla voi yltää näiden nykyautojen tasolle pitkässä juoksussa, kun aerodynamiikka huononee niin paljon.
Pitäisikö yltää? Mitä hyötyä siitä olisi? Jossain vaiheessa hidastettaisiin taas autoja turvallisuuden nimissä, niin kuin on aina tehty.

Ja mitkä nykyisistä ns. huonoista F1-radoista tarjoaa muissa vastaavantyyppisissä sarjoissa paljon ohituksia, kuten sanoit?
No vaikkapa CARTerin on mainostamat potkupalloformulat tuntuvat saavan kisaa aikaiseksi radalla kuin radalla. Oikeastaan kaikki muut sarjat, missä aerodynamiikka ei sekoa täysin, jos taivaanrannassa näkyy toinen auto.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin, ehkä parissa vuodessä yhtä nopeaa kulkevat kuin nykyiset. Toisaalta jos nykyisiä kehitetään pari vuotta, ne kulkisi vielä vaan kovempaa. Enpä usko, että noin radikaaleilla muutoksilla voi yltää näiden nykyautojen tasolle pitkässä juoksussa, kun aerodynamiikka huononee niin paljon.
FIA näyttää päättäneen, että nopeuskatto on nyt saavutettu, eikä autojen anneta kehittyä enää tätä nopeammaksi. 2004 oli nopeimpien autojen vuosi, sen jälkeen on säännöillä pidetty nopeudet sellaisina, ettei sen yli mennä. Lähellä kyllä käydään.

Mielestäni aerodynamiikka ei niinkään huonone, sen painopiste vain muutetaan siivistä pohjaan. Ilmanvastus pienenee, joten huippunopeudet suorilla saattavat jopa kasvaa.
Ja mitkä nykyisistä ns. huonoista F1-radoista tarjoaa muissa vastaavantyyppisissä sarjoissa paljon ohituksia, kuten sanoit?
Kaikki. GP2:ssa nähdään järjestään ykkösiä enemmän ohituksia.
No vaikkapa CARTerin on mainostamat potkupalloformulat tuntuvat saavan kisaa aikaiseksi radalla kuin radalla. Oikeastaan kaikki muut sarjat, missä aerodynamiikka ei sekoa täysin, jos taivaanrannassa näkyy toinen auto.
Superleaguessa on tosin push-to-pass-nappula, joka helpottaa ohittamista hankalammallakin radalla. Toisin kuin F1:n KERS- tai säätösiipiviritelmiä, sitä ei voinut käyttää joka kierroksella, joten siitä oli jotain hyötyäkin. Mutta samasta syystä se siis ei kerro radan ohituspotentiaalista juuri mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Ei tommoinen viisi sekuntia ole paha lainkaan. Jos siis kilpailuihin saataisiin enemmän äksöniä sen uhalla. Ja vielä plussana vähemmän ympäristökuluja.
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Pitäisikö yltää? Mitä hyötyä siitä olisi? Jossain vaiheessa hidastettaisiin taas autoja turvallisuuden nimissä, niin kuin on aina tehty.
Mun mielestä pitäisi. Mutta siis monet tätä uudistusta puoltavat ovat juuri ottaneet pointiksi tämän, että "parissa vuodessa ne on yhtä nopeita kuin nykyiset". Ehkä olisi parempi kysyä heiltä.


No vaikkapa CARTerin on mainostamat potkupalloformulat tuntuvat saavan kisaa aikaiseksi radalla kuin radalla. Oikeastaan kaikki muut sarjat, missä aerodynamiikka ei sekoa täysin, jos taivaanrannassa näkyy toinen auto.
Niin no, tuleeko noista tulevista formuloista nyt täysin sellaiset, ettei autoon vaikuttaisi edessä oleva yhtään? Toivoinkin esimerkiksi vastaavanlaisia sarjoja... Itse en ole hirveästi muita seurannut, joten olisi ihan mielenkiintoista jos jotain löytyisi.
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Kaikki. GP2:ssa nähdään järjestään ykkösiä enemmän ohituksia.
Okei, no hyvä jos näin. Toisaalta tuotakin voi spekuloida monella tapaa. Tasoerot ovat noissa pienemmissä sarjoissa käsittääkseni suuremmat kuskien välillä, eikä kaikki osaa esimerkiksi puolustaa sijoitustaan läheskään niin hyvin kuin ykkösissä ajavat, joka taas lisää ohitusten määrää jne. Eli onko se niin paljon autosta kiinni kuin mitä F1:ssä..? Mutta itse en tosiaan ole noita pienempiä sarjoja seurannut lähes yhtään, niin en tiedä noista. Oliskin ihan mielenkiintoista tietää, kuinka paljon enemmän niitä ohituksia sitten tehdään GP2:ssa samoilla radoilla kuin mitä formuloissa ajetaan. Sattuukohan kellään olemaan mitään tilastoa? :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Okei, no hyvä jos näin. Toisaalta tuotakin voi spekuloida monella tapaa. Tasoerot ovat noissa pienemmissä sarjoissa käsittääkseni suuremmat kuskien välillä, eikä kaikki osaa esimerkiksi puolustaa sijoitustaan läheskään niin hyvin kuin ykkösissä ajavat, joka taas lisää ohitusten määrää jne. Eli onko se niin paljon autosta kiinni kuin mitä F1:ssä..?
On, koska GP2 juurikin luottaa maaefektiin, mikä mahdollistaa peesauksen mutkissa. Ykkösissähän huonompi kuski sekuntikaupalla huonommalla autolla pystyy pitämään nopeamman takanaan. Toki tasoerot ovat GP2:ssa suurempia kuin ykkösissä, mutta niitä ohituksia nähdään myös niiden kaikkein parhaiden kuskien kesken. Kärkikaarti on kuitenkin yleensä alemmissa sarjoissa menestynyttä ja rutinoitunutta porukkaa joka on GP2:ssa nimenomaan taidollisilla ansioillaan.

Mutta itse en tosiaan ole noita pienempiä sarjoja seurannut lähes yhtään, niin en tiedä noista. Oliskin ihan mielenkiintoista tietää, kuinka paljon enemmän niitä ohituksia sitten tehdään GP2:ssa samoilla radoilla kuin mitä formuloissa ajetaan. Sattuukohan kellään olemaan mitään tilastoa? :thumbup:
En ole tilastoinut tai nähnyt tilastoja, mutta arviolta heittäisin, että enemmän kuin tuplasti. Ehkä jopa reilusti enemmän vähän radasta ja olosuhteista riippuen.

-Edit- Ehkei tämän vuoden tilastoihin verrattuna, jotka olivat pitkälti uusien tallien vuoksi ylivoimaisesti vuosituhannen ohitusrikkaimmat. Mutta aiempiin vuosiin tai uudet tallit huomioimattomiin tilastoihin verrattuna kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Näiltä 5 sekunnin kauhistelijoilta näyttäisi muutenkin jääneen yksi sana lukematta tuosta Patrick Headin kommentista:

Ohje on siis nimenomaan ollut, että älkää tehkö niistä yhtään tuon hitaampia. Nopeampia saatte tehdä.
Alkuperäinen lainaus tekee tuon vielä selvämmäksi: "We were just told 'That's what it will be, you've got to come up with a car spec that is not going to be more than five seconds a lap slower than a current F1 car'.

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/9307861.stm
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä pitäisi. Mutta siis monet tätä uudistusta puoltavat ovat juuri ottaneet pointiksi tämän, että "parissa vuodessa ne on yhtä nopeita kuin nykyiset". Ehkä olisi parempi kysyä heiltä.
No siis eikös se ole hyvä, että niitä tässä kohtaa hidastetaan kilpailun vuoksi, ei turvallisuuden?
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Historian ohitusköyhin vuosi. :eek:
Jaa, muistaakseni Räikkönen kuitenkin teki yhden vuosikymmenen komeimmista varveista passaamalla Fisisellasta ohi Japanin GP:n viimeisellä kierroksella. Ei se määrä, vaan laatu. :thumbup:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Kansainvälinen autoliitto FIA on ehdottamassa F1-autoihin tuulilasia antamaan kuljettajille lisäsuojaa, kertoo italialainen Autosprint-lehti.

Kuljettajien päävammat nousivat puheenaiheeksi kaudella 2009, kun Ferrari-tallin Felipe Massa loukkaantui vakavasti Unkarin GP:ssä Rubens Barrichellon autosta irronneen jousen osuttua hänen kypäräänsä.

Kattojärjestö FIA:n turvallisuusasioista vastaavan instituutin puheenjohtaja Sid Watkins sai sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoivalta Bernie Ecclestonelta viime vuonna toimeksiannon etsiä ongelmaan toimiva ratkaisu.

FIA:n ehdottama tuulilasi ei vaikuttaisi negatiivisesti kuljettajan näkyvyyteen, jonka lisäksi pleksi kestäisi myös autosta irronneen pyörän osuman ja F1-auton täyden painon. Tuulilasin aikaansaamat muutokset auton aerodynamiikkaan on kuitenkin myös huomioitava, muistutti Autosprintin raportti.

[mtv3]

Ja viellä kuvalinkki: http://www.auto.it/images/Articolo/23auto/C_5_Articolo_7045_paragrafi_paragrafo_0_testoParagrafo_1.jpg
 

Tpo-1

Shireh
Liittynyt
13.7.2010
Viestit
52
Tuulilasi-uutinen
Kuulostaa mielenkiintoiselta uutiselta, positiivisessa mielessä. Pari seikkaa tulee mieleen jotka hiukan arvelluttavat. Jos se tuulilasi olisi noin massiivinen kuin tuossa photoshoppaus-kuvassa niin vaikeuttaisiko se kuskin pelastamista vaikkapa pahan onnettomuuden jälkeen?

Toinen seikka olisi se, että kuinka paljon likaa tuollainen tuulilasi voisi kerätä ennenko se haittaisi kuskin näkyvyyttä? Ainut hetkihän milloin se on fiksuinta puhdistaa niin olisi varikkopysähdyksillä ja niitähän ei F1:sissä montaa ole.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Erittäin hyvä uudistus olisi mielestäni. Vähentänee ilmanvastustakin jonkin verran.

Toinen seikka olisi se, että kuinka paljon likaa tuollainen tuulilasi voisi kerätä ennenko se haittaisi kuskin näkyvyyttä? Ainut hetkihän milloin se on fiksuinta puhdistaa niin olisi varikkopysähdyksillä ja niitähän ei F1:sissä montaa ole.
Pyyhkimet :p
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Kansainvälinen autoliitto FIA on ehdottamassa F1-autoihin tuulilasia antamaan kuljettajille lisäsuojaa, kertoo italialainen Autosprint-lehti.

Kuljettajien päävammat nousivat puheenaiheeksi kaudella 2009, kun Ferrari-tallin Felipe Massa loukkaantui vakavasti Unkarin GP:ssä Rubens Barrichellon autosta irronneen jousen osuttua hänen kypäräänsä.

Kattojärjestö FIA:n turvallisuusasioista vastaavan instituutin puheenjohtaja Sid Watkins sai sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoivalta Bernie Ecclestonelta viime vuonna toimeksiannon etsiä ongelmaan toimiva ratkaisu.

FIA:n ehdottama tuulilasi ei vaikuttaisi negatiivisesti kuljettajan näkyvyyteen, jonka lisäksi pleksi kestäisi myös autosta irronneen pyörän osuman ja F1-auton täyden painon. Tuulilasin aikaansaamat muutokset auton aerodynamiikkaan on kuitenkin myös huomioitava, muistutti Autosprintin raportti.

[mtv3]

Ja viellä kuvalinkki: http://www.auto.it/images/Articolo/23auto/C_5_Articolo_7045_paragrafi_paragrafo_0_testoParagrafo_1.jpg
Joo ei kiitos.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
80-luvun pikkutuulilasit voisivat tehdä paluun sarjaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös