F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ääh, kisapaikkojen sijaintia olleellisempaa on se, että kilpailijat ovat ainakin periaatteessa koko maailmasta. Siis maailmanmestaruus tarkoittaa oikeammin sitä, että koko maailman ko. lajin parhaat urheilijat kilpailevat, ei niinkään missä kilpaillaan. Eihän esim. yleisurheilun MM-kisojen tai Olympiakisojen sijainti vaikuta siihen, onko kyseessä maailmanmestaruus vai ei. Oleellista on, että kaikkialta maailmasta voidaan ko. kisoihin osallistua.
Ykkösissä on tänä vuonna kuljettajia viideltä eri mantereelta. Viime vuonna mukana oli neljältä, Sergio Perez tuo niinkin pienen ja perinteikkään moottoriurheilumantereen kuin Pohjois-Amerikan takaisin kuninkuusluokkaan. Ykkösissä on 17 kuljettajaa Euroopasta, 3 Etelä-Amerikasta. 2 Aasiasta, 1 Pohjois-Amerikasta ja 1 Australiasta.

F1:n MM-sarja ei ole näillä luvuilla kuitenkaan edes kansainvälisin formulasarja. IZOD IndyCar – sarjassa on näillä näkymin kuljettajia ainakin samoilta viideltä mantereelta ja viimeistään Indianapolis 500 – ajoon osallistuu jälleen kaikki kuusi FIA:n tunnistamaa mannerta. Tällä hetkellä koko sarjaan ilmoittautuneet 21 kuljettajaa jakaantuvat tasaisesti: 7 Pohjois-Amerikasta, 5 Euroopasta, 5 Etelä-Amerikasta, 3 Australiasta ja 1 Aasiasta.
Kansainvälisin formulakilpailu on edelleen Indianapolis 500. Viime vuonna siihen osallistui 10 kuljettajaa Pohjois-Amerikasta, 10 Etelä-Amerikasta, 7 Euroopasta, 3 Australiasta, 2 Aasiasta ja 1 Afrikasta.

F1 ei kuitenkaan ole yhtä säälittävässä jamassa kuin FIA:n kolmas rata-autoilun MM-sarja eli GT1, jossa yli 20 kuljettajaparin joukosta vain kolme on Euroopan ulkopuolelta. Ja ei rallissa paljon paremmin mene. Sarjaan ilmoittautuneista 15 on Euroopasta, 2 Etelä-Amerikasta, 1 Pohjois-Amerikasta ja 1 Aasiasta. Jos laskettaisiin vain kaikki osakilpailut ajavat kuljettajat, niin luvut olisivat paljon masentavampia: Kuljettajat ovat kaikki Euroopasta.

Voisihan tässä jonkinlaisen ongelman nähdä, mutta ainahan näitä on puolusteltu nimenomaan maailmanlaajuisella kilpailukalenterilla.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
No koska tuo moottori valittiin juuri kustannussäästösyistä. Kyllähän monipuolisuus olisi hyvästä, mutta se ei kuulu nykyformuloihin. On monta kertaa todettu että se syö turhan paljon rahaa.
Millä tavoin moottoreiden kehittelyyn käytetty raha on enemmän hukkaan heitettyä kuin esim. aerodynamiikan hiominen? :confused:
Moottoriin osaa sylintereitä suunnitella eri järjestykseen jo Pentti Perusinsinöörikin:

ja tämä kehitys tukee katuautomoottoritekniikkaakin.
Sen sijaan F1-autojen aerodynamiikan loputon hiomionen vaatii jo yliopistotason fyysikkoja, tekee autoista vuosi vuodelta rumempia eikä hyödytä tavallisia autoilijoita mitenkään. :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Millä tavoin moottoreiden kehittelyyn käytetty raha on enemmän hukkaan heitettyä kuin esim. aerodynamiikan hiominen? :confused:
Siis jos erilaiset moottorityypit sallittaisiin niin siinä tapauksessa moottorinvalmistajat joutuisivat käyttämään suuri määriä rahaa pelkästään erilaisten moottoriratkaisujen kokeiluun. Nyt kun moottorityyppi on lyöty FIA:n toimesta lukkoon voivat valmistajat keskittyä moottorin kehittämisen sen sijaan että pähkäilisivät että kuinka monta sylinteriä, mikä sylinterikulma, mikä iskunpituus, kuinka monta venttiiliä jne.

Sitten kun jollain valmistajala olisi ollut tehokkaampi R4 kun muilla V6 niin sitten muut valmistajat olisivat siirtyneet rivi neloseen ja lisää rahaa olisi kulunut.

ja tämä kehitys tukee katuautomoottoritekniikkaakin.
No eipä katuautojen moottoreisa ole näkynyt 19000rpm 3 litrasia V10 moottoreita, jotka joudutaan kesäkuumallakin lämmittämään että ne voidaan käynnistää tai hydraulisia venttiilejä.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Siis jos erilaiset moottorityypit sallittaisiin niin siinä tapauksessa moottorinvalmistajat joutuisivat käyttämään suuri määriä rahaa pelkästään erilaisten moottoriratkaisujen kokeiluun. Nyt kun moottorityyppi on lyöty FIA:n toimesta lukkoon voivat valmistajat keskittyä moottorin kehittämisen sen sijaan että pähkäilisivät että kuinka monta sylinteriä, mikä sylinterikulma, mikä iskunpituus, kuinka monta venttiiliä jne.

Sitten kun jollain valmistajala olisi ollut tehokkaampi R4 kun muilla V6 niin sitten muut valmistajat olisivat siirtyneet rivi neloseen ja lisää rahaa olisi kulunut.
Miksei tämä sitten ole aiheuttanut ylisuuria ongelmia GT/LMP-luokissa, joissa moottorikirjo on laajempi kuin tulevaisuuden kauhukuvasi R4 vs. V6- asetelma?
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Miksei tämä sitten ole aiheuttanut ylisuuria ongelmia GT/LMP-luokissa, joissa moottorikirjo on laajempi kui tulevaisuuden kauhukuvasi R4 vs. V6- asetelma?
Koska siellä kehitykseen ei syydetä yhtä suuria rahoja kuin kuninkuuluokassa, jossa pistetään palamaan kaikki mikä irtoaa.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Itseasiassa mun mielestäni FIA saisi jopa "lyödä lukkoon" aerot ja antaa moottoreiden rehottaa.

Mutta taidan olla aika yksin tämän mielipiteen kanssa.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Itseasiassa mun mielestäni FIA saisi jopa "lyödä lukkoon" aerot ja antaa moottoreiden rehottaa.

Mutta taidan olla aika yksin tämän mielipiteen kanssa.
Et todellakaan ole yksin, täältä ilmottautuu toinen Jellinekin lisäksi, joka näkisi mielellään moottoreilla pelailua aerohinkuttamisen sijaan!
Mutta FIAn päässä tätä ei näköjään tunnu kukaan tajuavan.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3833
Siinä on vain se ongelma, että ei ykköstiimit menettäisivät saman tien mahikset voittoon...

Ei Ferrarikaan niin hölmö ole esim. että tällöin antaisi kilpailevalle tallille saman speksin moottorin ;)
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Pah. Mielummin aerokikkailua kuin moottoripelleilyä, koska kaikki tallit kuitenkin voivat tehdä oman aeropakettinsa, muttan moottoreita tekevät vain harvat. Eikös se juuri ole ykstyyppiluokan ensimmäinen aste?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikka tiettyjen (pääasiassa näkymättömien) aerodynaamisten osien standardoimista kannatankin, niin muutoin minulle on tärkeämpää se, että autot ovat keskenään erinäköisiä kuin se, että ne kuulostavat erilaisilta.

Se mikä ei näy televisiossa ei ole niin tärkeää ja voidaan siten uhrata kustannussäästöjen ja tasapäistämisen (=kuskin merkityksen kasvattamisen) areenalle.
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Pah. Mielummin aerokikkailua kuin moottoripelleilyä, koska kaikki tallit kuitenkin voivat tehdä oman aeropakettinsa, muttan moottoreita tekevät vain harvat. Eikös se juuri ole ykstyyppiluokan ensimmäinen aste?
TÄMÄ. (tavallaan) . Itse odottelen ku**i huurussa josko tosiaan maaefekti tekisi paluun ykkösiin . Ei tarvisi enää fputkia , avattavia takasiipiä tai välttämättä kerssiäkään lisätäkseen ohituksia.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1023
Sijainti
Helsinki
Ääh, kisapaikkojen sijaintia olleellisempaa on se, että kilpailijat ovat ainakin periaatteessa koko maailmasta. Siis maailmanmestaruus tarkoittaa oikeammin sitä, että koko maailman ko. lajin parhaat urheilijat kilpailevat, ei niinkään missä kilpaillaan. Eihän esim. yleisurheilun MM-kisojen tai Olympiakisojen sijainti vaikuta siihen, onko kyseessä maailmanmestaruus vai ei. Oleellista on, että kaikkialta maailmasta voidaan ko. kisoihin osallistua.
Tärkeintä on kuitenkin että sarjassa ajavat ko. lajin parhaat kuljettajat, globaalissa maailmassa kansallisuuksien merkitys ei ole enää niin olennainen. Siinä mielessä ykkösissä on tilanne loistava, viisi maailmanmestaruuden voittanutta kuljettajaa ajaa sarjassa, eikä muista sarjoista löydy edes minkä tahansa väristen lasien läpi katsottaessa kuljettajia jotka pystyisivät taistelemaan lajin kärkipaikoista.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miksei tämä sitten ole aiheuttanut ylisuuria ongelmia GT/LMP-luokissa, joissa moottorikirjo on laajempi kui tulevaisuuden kauhukuvasi R4 vs. V6- asetelma?
Koska se ei ole yhtä kilpailtu luokka. Jos se olisi jotain muuta kuin parin autonvalmistajan oman erinomaisuutensa esittelyyn käyttämä temmellyskenttä, dieselkoneita suosivat säännöt olisivat olleet helvetinmoinen ongelma. Nyt, kun protoilla on taas jonkunlaista draivia, voisin miltei ennustaa eri moottoriratkaisuista nousevan äläkän tässä muutaman vuoden sisään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tärkeintä on kuitenkin että sarjassa ajavat ko. lajin parhaat kuljettajat, globaalissa maailmassa kansallisuuksien merkitys ei ole enää niin olennainen. Siinä mielessä ykkösissä on tilanne loistava, viisi maailmanmestaruuden voittanutta kuljettajaa ajaa sarjassa, eikä muista sarjoista löydy edes minkä tahansa väristen lasien läpi katsottaessa kuljettajia jotka pystyisivät taistelemaan lajin kärkipaikoista.
Tässäpä villi kehäpäätelmä. F1 on paras formulaluokka, koska siinä on eniten F1-maailmanmestareita? Formula 1 -fani olen henkeen ja vereen, mutta eihän siihen nyt kummoista älliä tarvita, että ymmärtää luokan olevan äärimmäisen eurosentrinen - käytännössä ainoa tapa päästä sarjaan on tulla ajamaan Euroopan juniorisarjoja, jotka ovat toisaalta ainoa paikka tulla huomatuksi, toisaalta ainut tapa saada oikeanlainen osaaminen F1:n konseptiltaan melkoisen rajattuun ympäristöön. Se, että moni aussi, brassi, meksikaani tai jopa jenkki on valmis tähän uhraukseen, kertoo toki jotain sarjan saavuttamasta asemasta, mutta olisi hölmöä väittää nykytilanteen olevan erityisen mainio jos kansainvälisyyden näkökulmasta katsotaan.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tässäpä villi kehäpäätelmä. F1 on paras formulaluokka, koska siinä on eniten F1-maailmanmestareita? Formula 1 -fani olen henkeen ja vereen, mutta eihän siihen nyt kummoista älliä tarvita, että ymmärtää luokan olevan äärimmäisen eurosentrinen - käytännössä ainoa tapa päästä sarjaan on tulla ajamaan Euroopan juniorisarjoja, jotka ovat toisaalta ainoa paikka tulla huomatuksi, toisaalta ainut tapa saada oikeanlainen osaaminen F1:n konseptiltaan melkoisen rajattuun ympäristöön. Se, että moni aussi, brassi, meksikaani tai jopa jenkki on valmis tähän uhraukseen, kertoo toki jotain sarjan saavuttamasta asemasta, mutta olisi hölmöä väittää nykytilanteen olevan erityisen mainio jos kansainvälisyyden näkökulmasta katsotaan.
Näinhän se menee, eikä kisojen vieminen Aasiaan tule muuttamaan sitä mihinkään.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vaikka tiettyjen (pääasiassa näkymättömien) aerodynaamisten osien standardoimista kannatankin, niin muutoin minulle on tärkeämpää se, että autot ovat keskenään erinäköisiä kuin se, että ne kuulostavat erilaisilta.

Se mikä ei näy televisiossa ei ole niin tärkeää ja voidaan siten uhrata kustannussäästöjen ja tasapäistämisen (=kuskin merkityksen kasvattamisen) areenalle.
Olen samaa mieltä. Mielestäni aerodynaamisista osista esim. takasiivet ja etusiivet voitaisiin jossain määrin standardoida. Tallit käyttävät suuria määriä rahoja etusiipien kehittämiseen ja tallit tekevät niistä useita eri versioita yhden kauden aikana. Nyt kun testaus on kielletty niin osia voidaan kokeilla vain viikonloppusin. Tästä syystä joudutaan rakentaa jopa 5-6 samanlaista etusiipeä ilman mitään takeita että siipi olisi parempi kuin edellinen. Jos uusi siipi ei olekaan parempi niin siivet joutavat romukoppaan. Jarrut ja vanteetkin voisivat hyvin olla stadardeja. Nämä eivät vaikuttaisi kilpailuun kuin tasoittavalla tavalla ja samalla saataisiin kustannussäästöjä.

Olisi hyvä jos saataisiin standardoitua vaihteiston ja moottorin kiinnitykset. Eli halutessaan talli voisi valita vaikka Mercedeksen moottorin ja Red Bullin vaihteiston. Tälläinen standardointi lisäisi tallien vaihtoehtoja voimansiirron suhteen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
F1:n MM-sarja ei ole näillä luvuilla kuitenkaan edes kansainvälisin formulasarja. IZOD IndyCar – sarjassa on näillä näkymin kuljettajia ainakin samoilta viideltä mantereelta ja viimeistään Indianapolis 500 – ajoon osallistuu jälleen kaikki kuusi FIA:n tunnistamaa mannerta. Tällä hetkellä koko sarjaan ilmoittautuneet 21 kuljettajaa jakaantuvat tasaisesti: 7 Pohjois-Amerikasta, 5 Euroopasta, 5 Etelä-Amerikasta, 3 Australiasta ja 1 Aasiasta.
Kansainvälisin formulakilpailu on edelleen Indianapolis 500. Viime vuonna siihen osallistui 10 kuljettajaa Pohjois-Amerikasta, 10 Etelä-Amerikasta, 7 Euroopasta, 3 Australiasta, 2 Aasiasta ja 1 Afrikasta.
Pakko tarjota tähän IndyCarin kvasi-kansainvälisyyteen hieman toisenlainen näkökulma. Ensinnäkin on kyseenalaista, onko etupäässä Pohjois-Amerikan markkinoille suuntaavan sarjan kannalta hyvä juttu, että sarjan synnyinmailta on niin vähän kuljettajia kuin on. Toinen juttu taas on se, että IndyCarin kuljettajakatraasta toistakymmentä on Euroopan pikkuformulasarjojen hylkiöitä, jotka ovat tien tyssätessä siirtyneet Yhdysvaltoihin. Tällä asialla olisi helpompi rehennellä, jos IndyCarin tärkein kuljettajahautomo ei olisi F1:n tähteet.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pakko tarjota tähän IndyCarin kvasi-kansainvälisyyteen hieman toisenlainen näkökulma. Ensinnäkin on kyseenalaista, onko etupäässä Pohjois-Amerikan markkinoille suuntaavan sarjan kannalta hyvä juttu, että sarjan synnyinmailta on niin vähän kuljettajia kuin on. Toinen juttu taas on se, että IndyCarin kuljettajakatraasta toistakymmentä on Euroopan pikkuformulasarjojen hylkiöitä, jotka ovat tien tyssätessä siirtyneet Yhdysvaltoihin. Tällä asialla olisi helpompi rehennellä, jos IndyCarin tärkein kuljettajahautomo ei olisi F1:n tähteet.
Tosin tällä hetkellä ykkösissä on sellainen tilanne että hyvätkään kuskit eivät sinne pääse kun melkein joka tallissa on maksukuski toisessa autossa. Kuudesosa tallipaikoista on Red Bullin hallinnassa ja ne täytetään Red Bullin junioriohjelmasta. Moni talli ei ole edes vuosiin ajattanut rookiekuskeja (Ferrari, McLaren (mainitsen nyt Hamiltonin, ettei joku ala mussuttaa), Mercedes, Red Bull). Testikuskeille ei oikeastaan hommia ole, joten kun tuosta laskee niin nykyään ykkösissä on työpaikat vähissä ja jostain töitä on löydettävä, vaikka sitten jenkeistä :) Tämä on suuri ongelma ykkösissä tällä hetkellä. Onneksi sentään perjantaisin saa ajattaa muitakin kuskeja.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Tosin tällä hetkellä ykkösissä on sellainen tilanne että hyvätkään kuskit eivät sinne pääse kun melkein joka tallissa on maksukuski toisessa autossa. Kuudesosa tallipaikoista on Red Bullin hallinnassa ja ne täytetään Red Bullin junioriohjelmasta. Moni talli ei ole edes vuosiin ajattanut rookiekuskeja (Ferrari, McLaren (mainitsen nyt Hamiltonin, ettei joku ala mussuttaa), Mercedes, Red Bull). Testikuskeille ei oikeastaan hommia ole, joten kun tuosta laskee niin nykyään ykkösissä on työpaikat vähissä ja jostain töitä on löydettävä, vaikka sitten jenkeistä :) Tämä on suuri ongelma ykkösissä tällä hetkellä. Onneksi sentään perjantaisin saa ajattaa muitakin kuskeja.
Tästä maksukuskiroolista on puhuttu paljon, mutta selkeästi maksukuskit ovat vain Renaultilla (Petrov), Virginillä (Jerome D'Ambrosio) ja HRT(Narain Karthikeyan). Itse en miellä Maldonadoa maksukuskiksi, koska kyllähän miehellä ajotaitojakin löytyy.... Sergio Perez on siinä ja siinä. Toki miehet kantavat kotimaan sponsoreiden avulla rahaa talliin, mutta niinhä tekee esim. Fernando Alonso ja McLaren-kuljettajat. Joten onko noita maksukuskeja tälläkaudella niin kohtuuttoman paljon? Ei minusta.

Mut sehän on selvä että jenkkeihin menee ajelemaan ainoastaan F1:stä potkitut eurooppalaiset ja aasialaiset. Yleensä kaikki japsitkin pyrkii F1:iin. Sitten kun ura tyssää, ruvetaan katsomaan ovaaliajeluja. Näin on ollut jo vuosikymmenet. Tästä johtuen itselle tulee ainakin mielle "kakkostason" sarjasta, jonne ei ensin pyritä. Ja F1:iin harvoin pääsee, jos ryssii uran indyssä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös