F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Keltainen Kauha

New member
Liittynyt
17.3.2011
Viestit
2
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/03/1292375/ecclestone-hyokkaa-moottorimuutosta-vastaan

Pakko se on myöntää olevansa (kerrankin) täysin samaa mieltä Bernien kanssa. Toivottavasti Veekasit säilyisivät.
Näinpä. Kyllä V8-moottorit saisivat säilyä. Harmitti jo aikanaan, kun V10-koneista luovuttiin, ja jos nyt siirrytään johonkin turboon, niin näh.

Mitä tulee Todtin ehdotuksiin pysyvistä numeroista, niin se on kyllä hyvä. Liputan täysin sen puolesta.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mun mielestä vieläkin paras vaihtoehto olisi että ei vaadittaisi suoraa nelosta vaan että moottori saisi olla minkä muotoinen tahansa kunhan 1.6 litrainen turbokone.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mun mielestä vieläkin paras vaihtoehto olisi että ei vaadittaisi suoraa nelosta vaan että moottori saisi olla minkä muotoinen tahansa kunhan 1.6 litrainen turbokone.
Menisi ihan hitosti rahaa kun valmistajat yrittäisivät pähkäillä parasta konfiguraatiota.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14963
1,5-1,6 litran turbomoottori voisi olla ihan hyvä kone.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Oliko joskus semmonen sääntö että kone sai olla mitä vaan kunhan menovettä meni vain XXX l / kisa? Vai oliko silloinkin jotain muita rajoituksia moottorille?
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Oliko joskus semmonen sääntö että kone sai olla mitä vaan kunhan menovettä meni vain XXX l / kisa? Vai oliko silloinkin jotain muita rajoituksia moottorille?
Lähinnä oli bensatankin koon rajaaminen turboaikana. Ja tietty ykkösten ulkopuolella Group C.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oliko joskus semmonen sääntö että kone sai olla mitä vaan kunhan menovettä meni vain XXX l / kisa? Vai oliko silloinkin jotain muita rajoituksia moottorille?
Ei ollut. Koneille on aina ollut tilavuusrajoitukset.

Bensatankin kokorajoitus tuli 1984 (samalla tietenkin välitankkaus kiellettiin). Mutta jo 1982 kiellettiin wankelit, dieselit ja kaasuturbiinikoneet, vuodeksi 1986 myös vapaastihengittävät. Lisäksi turbokauden lopussa pienennettiin sekä tankin kokoa että ahtopaineita kahdesti.

1987 vapaastihengittävät sallittiin uudelleen puoli litraa suurempina ja ilman polttoainerajoitusta. Turbojen kieltäminen kauden 1989 alusta lopetti polttoainerajoitusaikakauden.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
909
Näinpä. Kyllä V8-moottorit saisivat säilyä. Harmitti jo aikanaan, kun V10-koneista luovuttiin, ja jos nyt siirrytään johonkin turboon, niin näh.
Olen tässä asiassa Bernien kanssa täysin samaa mieltä. Pikku-turbokoneilla saadaan varmasti tehoa ihan tarpeeks, mutta se raaka voima/ääni mitä kiertävä vapari V-mylly antaa, niin sitä ei todellakaan saisi F1 menettää. Nykyinenkin moottori on aivan huikea mylly.

1,6l turbo sopii hyvin ralliin ja esim. DTMään tai WTCCn, mutta kyllä F1sen pitäisi uskaltaa olla erilainen ja mennä omaa polkuaan.
Itse toivon, että Bernien ja Ferrarin painostuksella moottorimuutos ei tule onnistumaan. Täällä ehdotettu 2,5l V8-V12 olis täydellinen, johon sitten KERSin ominaisuutta jalostettais korostuneesti. Hybridit ovat autoilun tulevaisuutta sekä edistyksellistä teknologiaa, eivät pikkuiset turbokoneet.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En tajua sen kummemmin Ferrarin kuin Bernienkään purkausten ajankohtaa, ne kun ovat ehkä vuoden verran myöhässä. Uusia moottorisääntöjä on valmisteltu viimeiset pari vuotta, ja koska valmistajille halutaan taata kahden vuoden valmistautumisaika, on muutosten viimeinen päivämäärä mennyt kolmisen kuukautta sitten. Jos näitä nyt lähdetään hämmentämään, ajetaan nykyisillä veekaseilla vielä 2014.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tämä on kuitenkin maailmanmestaruustitteli, ei Euroopanmestaruus. Tosin ei se pelkän Aasian avulla MM-arvo vielä ihan täydellinen arvo ole, mutta entisaikojen 85% Euroopassa oli kyllä liikaa.
Ääh, kisapaikkojen sijaintia olleellisempaa on se, että kilpailijat ovat ainakin periaatteessa koko maailmasta. Siis maailmanmestaruus tarkoittaa oikeammin sitä, että koko maailman ko. lajin parhaat urheilijat kilpailevat, ei niinkään missä kilpaillaan. Eihän esim. yleisurheilun MM-kisojen tai Olympiakisojen sijainti vaikuta siihen, onko kyseessä maailmanmestaruus vai ei. Oleellista on, että kaikkialta maailmasta voidaan ko. kisoihin osallistua.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ääh, kisapaikkojen sijaintia olleellisempaa on se, että kilpailijat ovat ainakin periaatteessa koko maailmasta. Siis maailmanmestaruus tarkoittaa oikeammin sitä, että koko maailman ko. lajin parhaat urheilijat kilpailevat, ei niinkään missä kilpaillaan. Eihän esim. yleisurheilun MM-kisojen tai Olympiakisojen sijainti vaikuta siihen, onko kyseessä maailmanmestaruus vai ei. Oleellista on, että kaikkialta maailmasta voidaan ko. kisoihin osallistua.
Mahdollisuudet nousta F1-kuskiksi ovat olemattomat, jos ponnistat Nigeristä tai Vanuatulta. Vai miksi luulet, että jostain Suomesta tulee jatkuvasti F1-kuskeja ja kuskiprospekteja samalla, kun puolet isompi Ruotsi ei ole saanut vähintään yhtä lahjakkaita Björn Wirdheimia, Kenny Bräckiä ja Mattias Ekströmiä kisakusk(e)iksi? Formuloissa pelataan suhteilla ja hyväveli-rinkien kesken jaetaan mestaruudet ja kuskipaikat. Ennen vanhaan tuolla pyörivät aateliset ja muuten vaan rikkaat, Keke sai jalan oven väliin ja toi Suomen mukaan kuvioihin.

Aivan saletisti New Yorkissa taksia ajaa ihminen, kenties pakistanilaissyntyinen, jolla olisi kaikki valmiudet ajaa F1-mestaruuksista. Mutta missä moinen talentti voisi antaa näyttöjä? Rasistinen F1-maailma ajattelee kaiken talouslukuina. Intialaiset yms. otetaan toki ilomielin vastaan maksukuskeiksi koska markkinaosuudet. Oikeasti hyvät jäävät paitsioon.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mahdollisuudet nousta F1-kuskiksi ovat olemattomat, jos ponnistat Nigeristä tai Vanuatulta. Vai miksi luulet...
Mahdollisuudet nousta F1-kuskiksi ovat olemattomat, on kotoisin mistä tahansa.

Kaikki moottoriurheilu on tolkuttoman kallista ja rahoituksen saaminen tuli se sitten omasta takaa tai sponsoreilta on työlästä. Kun kuski pääsee F1'n porteille on ajamiseen laitettu kiinni jo useita miljoonia.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mahdollisuudet nousta F1-kuskiksi ovat olemattomat, jos ponnistat Nigeristä tai Vanuatulta. Vai miksi luulet, että jostain Suomesta tulee jatkuvasti F1-kuskeja ja kuskiprospekteja samalla, kun puolet isompi Ruotsi ei ole saanut vähintään yhtä lahjakkaita Björn Wirdheimia, Kenny Bräckiä ja Mattias Ekströmiä kisakusk(e)iksi? Formuloissa pelataan suhteilla ja hyväveli-rinkien kesken jaetaan mestaruudet ja kuskipaikat. Ennen vanhaan tuolla pyörivät aateliset ja muuten vaan rikkaat, Keke sai jalan oven väliin ja toi Suomen mukaan kuvioihin.

Aivan saletisti New Yorkissa taksia ajaa ihminen, kenties pakistanilaissyntyinen, jolla olisi kaikki valmiudet ajaa F1-mestaruuksista. Mutta missä moinen talentti voisi antaa näyttöjä? Rasistinen F1-maailma ajattelee kaiken talouslukuina. Intialaiset yms. otetaan toki ilomielin vastaan maksukuskeiksi koska markkinaosuudet. Oikeasti hyvät jäävät paitsioon.
Unohdat kyllä täysin myös genetiikan. Ihan samalla tavalla kun toisista maista tulee sprinttereitä ja toisista maratoonareita niin ihan samalla tavalla jostain maasta voi tulla geneettisesti lahjakkaampia kilpakuljettajia. Suomalaiset ja ruotsalaiset ovat tunnetusti geneettisesti kaukana toisistaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
-Miksei se ennen sitten ollut ylitsepääsemätön ongelma? :doubtful:
-Minusta ainakin olisi mielekästä, että autoissa olisi erilaisia ääniä eikä kaikilla sama naukuminen. :rolleyes:
No koska tuo moottori valittiin juuri kustannussäästösyistä. Kyllähän monipuolisuus olisi hyvästä, mutta se ei kuulu nykyformuloihin. On monta kertaa todettu että se syö turhan paljon rahaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös