Yksi juttu mikä minua ihmettytti siinä ennen95 numeroinnissa, että minkä takia McLarenin numerot heittelivät kuitenkin niin pahasti, esim välillä ajettiin Williamsin numeroilla, sitten taas välillä Ferrarin numeroilla. Miksi näin?
Numerot määrättiin 70-luvulla erään kauden jälkeen samalla tavoin kuin nykyään, mutta suunnilleen 20 vuodeksi. WDC-talli sai numerot 1 & 2 kuitenkin aina, joten kun WDC-talli vaihtui, entinen WDC-talli sai uuden WDC-tallin entiset numerot. Ferrarilla oli aluksi 11 & 12, mutta WDC:n vuoksi heidän numeroksi tuli 1 & 2. 1 & 2:n siirryttyä Williamsille, Ferrari peri 27 & 28:n Willyltä. Kun Prost WDC:nä tuli Ferkulle, mukana tuli numerot 1 & 2, ja entinen WDC-talli McLaren peri Ferrarin numerot. Mäkki puolestaan oli seuraavalla kaudella WDC-talli, joten se sai nro:t 1 & 2, ja Ferrari sai nro:t 27 & 28 takaisin. Koska tämä systeemi pakotti antamaan WDC-tallin numerot jollekin tallille, Hillin nro oli 0, koska WDC:tä ei ollut ja Williams oli WCC.
Miksi? Tämä pilaa koko ajatuksen pysyvistä numeroista. Ja mitä väliä niillä numeroilla muutenkaan on, paitsi että rangaistuksien yhteydessä ilmoitetaan autonumero eikä kuskin nimi, joka sekin kieltämättä on hieman ihme asia että miksi pitää numeroilla pelata eikä ruutugrafiikoissa muutenkin näkyvillä nimillä.
MotoGP:ssäkin mestarikuljettaja saa halutessaan numeron 1. Minusta nro 1 juhlistaa mestaruutta, joten kyllä sitä pitää käyttää.
Edit: Cmoneyn mainitsema Lotuksen 11 & 12 on muuten peräisin Ferrarilta.
Edit2: Lotuksen alkuperäinen numero vuodelta '74 on 1 & 2, mutta´'75 se peri Mäkiltä nro:t 5 & 6. Ferrarista vielä, että muistanpa lukeneeni, että Enzolle ne oikeat Ferrari-numerot olivat nimenomaan 11 & 12, eikä 27 & 28.