F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/03/1291556/f1-kuskeille-pysyvat-numerot

Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt haluaisi jakaa formulakuskeille pysyvät kilpailunumerot, jotta lajia seuraava yleisö erottaisi heidät paremmin toisistaan kilpailun tiimellyksessä.

Tämä on mielestäni hyvä idea. Saataisiin samanlainen numerokulttuuri kuin Jenkeissä, jossa kuljettajat tunnistetaan numeron kautta, sekä sellaisia legendoja kuten Mansellin punainen #5 ja Villeneuven #27. Edellytyksenä toki että saataisiin numeroille kunnon näkyvyys, mikä mielestäni onnistuisi nykyään kun sponsoreita ei vaan enää ole niin paljon
Tämä olisi ehdottomasti hyvä juttu! Iso
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/03/1291556/f1-kuskeille-pysyvat-numerot

Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt haluaisi jakaa formulakuskeille pysyvät kilpailunumerot, jotta lajia seuraava yleisö erottaisi heidät paremmin toisistaan kilpailun tiimellyksessä.

Tämä on mielestäni hyvä idea. Saataisiin samanlainen numerokulttuuri kuin Jenkeissä, jossa kuljettajat tunnistetaan numeron kautta, sekä sellaisia legendoja kuten Mansellin punainen #5 ja Villeneuven #27. Edellytyksenä toki että saataisiin numeroille kunnon näkyvyys, mikä mielestäni onnistuisi nykyään kun sponsoreita ei vaan enää ole niin paljon
Itse haluaisin pysyvät numerot talleille, kuten '95 asti melkein oli. Ferrarin numerot olisivat varmaankin 27 & 28 ja esim Williamsin 5 & 6. Tietenkin WDC-tallilla olisi nro:t 1 & 2. Tallien olisi helpompi hyväksyä pysyvät numerot, jos ne pysyisivät talleilla samoina, jolloin kuljettajavaihdokset eivät muuttaisi tallien numerointia. Näin nämä numerot olisi helppo ottaa fanitavaroihinkin mukaan. Ja kuskit voisivat säilyttää tallissaan saman numeron vuodesta toiseen, esim nyt Heikki olisi voinut jatkaa viime kauden tavoin nro:lla 19.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Ja voihan siinä vielä käydä niin hassusti että Ricciardo kiilaa Buemin ja Alkkiksen ohi Vettelin tallikaveriksi Red Bullille. Alkaa olemaan jo viimeset hetket Toro Rosson kuskeille repästä jotain Monza-2008 tyylistä settiä ennen kuin ovet sulkeutuu.
Joo, ei mahdoton ajatus. Testeissä Ricciardo on vetäny tasasia kierrosaikoja.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Jokohan Bernietä rupeaa pikkuhiljaa kaduttamaan kun roudaa näitä f1 kisoja diktaattorien hiekkalaatikoille ? ;) Euroopassa kun kiltisti ajeltas ja sitten euroopan ulkopuolella noissa tutuissa ja turvallisissa paikoissa ni kaudessa ajettaisiin kaikki kisat mitä on suuniteltu !! Noh itse herra tietää mitä tekee. Mutta joku saattaisi vaikka sanoa että "mitä minä sanoin"
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Itse haluaisin pysyvät numerot talleille, kuten '95 asti melkein oli. Ferrarin numerot olisivat varmaankin 27 & 28 ja esim Williamsin 5 & 6. Tietenkin WDC-tallilla olisi nro:t 1 & 2.
Vielä vaikkapa Lotukselle 11&12 ja Renaultille 15&16 :)
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jokohan Bernietä rupeaa pikkuhiljaa kaduttamaan kun roudaa näitä f1 kisoja diktaattorien hiekkalaatikoille ? ;) Euroopassa kun kiltisti ajeltas ja sitten euroopan ulkopuolella noissa tutuissa ja turvallisissa paikoissa ni kaudessa ajettaisiin kaikki kisat mitä on suuniteltu !! Noh itse herra tietää mitä tekee. Mutta joku saattaisi vaikka sanoa että "mitä minä sanoin"
Tämä on kuitenkin maailmanmestaruustitteli, ei Euroopanmestaruus. Tosin ei se pelkän Aasian avulla MM-arvo vielä ihan täydellinen arvo ole, mutta entisaikojen 85% Euroopassa oli kyllä liikaa.

Itse haluaisin pysyvät numerot talleille, kuten '95 asti melkein oli. Ferrarin numerot olisivat varmaankin 27 & 28 ja esim Williamsin 5 & 6. Tietenkin WDC-tallilla olisi nro:t 1 & 2. Tallien olisi helpompi hyväksyä pysyvät numerot, jos ne pysyisivät talleilla samoina, jolloin kuljettajavaihdokset eivät muuttaisi tallien numerointia. Näin nämä numerot olisi helppo ottaa fanitavaroihinkin mukaan. Ja kuskit voisivat säilyttää tallissaan saman numeron vuodesta toiseen, esim nyt Heikki olisi voinut jatkaa viime kauden tavoin nro:lla 19.
Komppaan tätä, mielummin pysyvät numerot talleille kuin kuskeille. Minun mielestäni se 69 ja 99 numeroiden hakeminen on väähn tyhmää. Lisäksi tietenkin näin saataisiin ne tallit pysymään "yhtenäisempinä".

Yksi juttu mikä minua ihmettytti siinä ennen95 numeroinnissa, että minkä takia McLarenin numerot heittelivät kuitenkin niin pahasti, esim välillä ajettiin Williamsin numeroilla, sitten taas välillä Ferrarin numeroilla. Miksi näin?
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tietenkin WDC-tallilla olisi nro:t 1 & 2.
Miksi? Tämä pilaa koko ajatuksen pysyvistä numeroista. Ja mitä väliä niillä numeroilla muutenkaan on, paitsi että rangaistuksien yhteydessä ilmoitetaan autonumero eikä kuskin nimi, joka sekin kieltämättä on hieman ihme asia että miksi pitää numeroilla pelata eikä ruutugrafiikoissa muutenkin näkyvillä nimillä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Jep :) Itse Nicolas´n tilannetta aikanaan mielessäni ajattelin että taitaa juna mennä ohitte enkä tiennyt, oliko hällä hinkuakaan ykkösiin... Brunosta ehkei paljoa enää kuulu, mutta edelliset Prost&Senna -nimet menivät ihan huipulla.
Jonkinaikaa saataneen vielä odotella seuraavan sukupolven Häkkisiä ja Schumachereita... :rolleyes:
Itse väittäisin Brunon palaavan radoille jos halpakopio Lotus saa formuloissa jatkaa ja kenties jopa ostaa siivun tiimistä jota nykyisin sponsoroi. Oiken unelma tiimi tulossa kun toinen (Vitali) ajaa pelkästään rahan turvin ja toinen puolestaan nimensä. :rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miksi? Tämä pilaa koko ajatuksen pysyvistä numeroista. Ja mitä väliä niillä numeroilla muutenkaan on, paitsi että rangaistuksien yhteydessä ilmoitetaan autonumero eikä kuskin nimi, joka sekin kieltämättä on hieman ihme asia että miksi pitää numeroilla pelata eikä ruutugrafiikoissa muutenkin näkyvillä nimillä.
MotoGP:ssä numeroon 1 liittyvä problematiikka on ratkaistu siten, että mestarilla on sen käyttöoikeus, mutta ei pakkoa, mikä on minusta hyvä toimintatapa. F1-maailmaan, jossa tiimillä on merkittävä osa tuo tiiminumerointi voisi jotenkin sopiakin, mutta pidän kyllä kuskin ja numeron yhteenliittämistä paljon parempana ideana. Jos tähän päädytään, niin kuskin numerolle tulee toki säännöillä varata jokin näkyvä paikka, HRT:n käyttämä selkäevä olisi erityisen hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Yksi juttu mikä minua ihmettytti siinä ennen95 numeroinnissa, että minkä takia McLarenin numerot heittelivät kuitenkin niin pahasti, esim välillä ajettiin Williamsin numeroilla, sitten taas välillä Ferrarin numeroilla. Miksi näin?
Numerot määrättiin 70-luvulla erään kauden jälkeen samalla tavoin kuin nykyään, mutta suunnilleen 20 vuodeksi. WDC-talli sai numerot 1 & 2 kuitenkin aina, joten kun WDC-talli vaihtui, entinen WDC-talli sai uuden WDC-tallin entiset numerot. Ferrarilla oli aluksi 11 & 12, mutta WDC:n vuoksi heidän numeroksi tuli 1 & 2. 1 & 2:n siirryttyä Williamsille, Ferrari peri 27 & 28:n Willyltä. Kun Prost WDC:nä tuli Ferkulle, mukana tuli numerot 1 & 2, ja entinen WDC-talli McLaren peri Ferrarin numerot. Mäkki puolestaan oli seuraavalla kaudella WDC-talli, joten se sai nro:t 1 & 2, ja Ferrari sai nro:t 27 & 28 takaisin. Koska tämä systeemi pakotti antamaan WDC-tallin numerot jollekin tallille, Hillin nro oli 0, koska WDC:tä ei ollut ja Williams oli WCC.

Miksi? Tämä pilaa koko ajatuksen pysyvistä numeroista. Ja mitä väliä niillä numeroilla muutenkaan on, paitsi että rangaistuksien yhteydessä ilmoitetaan autonumero eikä kuskin nimi, joka sekin kieltämättä on hieman ihme asia että miksi pitää numeroilla pelata eikä ruutugrafiikoissa muutenkin näkyvillä nimillä.
MotoGP:ssäkin mestarikuljettaja saa halutessaan numeron 1. Minusta nro 1 juhlistaa mestaruutta, joten kyllä sitä pitää käyttää.

Edit: Cmoneyn mainitsema Lotuksen 11 & 12 on muuten peräisin Ferrarilta. :p
Edit2: Lotuksen alkuperäinen numero vuodelta '74 on 1 & 2, mutta´'75 se peri Mäkiltä nro:t 5 & 6. Ferrarista vielä, että muistanpa lukeneeni, että Enzolle ne oikeat Ferrari-numerot olivat nimenomaan 11 & 12, eikä 27 & 28.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Siis ehdottomasti numerot jotka pysyvät. Aivan perseestä että tallit joutuvat joka vuosi tekemään uudet varikkotaulut, mainostaulut, lippalakit ja muut mainoskrääsät sen vuoksi että numero vaihtuu.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mistään poliittisesta suoraselkäisyydestä en muista puhutun.
Oli miten oli, maan tilanne johti kuitenkin kummassakin tapauksessa GP:n menetykseen.

Nyt olisi syytä kenkiä Bahrain mäelle ja näyttää esimerkkiä. Autourheilumaailma ei Bahrainia kaipaa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/03/1291556/f1-kuskeille-pysyvat-numerot

Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt haluaisi jakaa formulakuskeille pysyvät kilpailunumerot, jotta lajia seuraava yleisö erottaisi heidät paremmin toisistaan kilpailun tiimellyksessä.

Tämä on mielestäni hyvä idea.
Mielestäni on surkea idea ja Todtin esimerkkikin on väärä. NASCARissa numerot eivät ole sidottuja kuljettajiin, vaan ne ovat tuotemerkkejä, jotka tiimit omistavat. Kertoo kuinka paljon ja tarkkaan Kansainvälisen autoliiton presidentti seuraa amerikkalaista moottoriurheilua taas... :rolleyes:
K.August sanoi:
MotoGP:ssäkin mestarikuljettaja saa halutessaan numeron 1. Minusta nro 1 juhlistaa mestaruutta, joten kyllä sitä pitää käyttää.
Minusta sitä pitäisi saada käyttää, jos mestari haluaa käyttää. Mikään pakko ei kuulu olla.

CARTissa oli tapana, että mestarikuljettaja ottaa seuraavana vuonna käyttöön numeron yksi. CARTissakin numero oli tiimin, ei kuljettajan. Villeneuven voitettua mestaruuden 1995, Raul Boesel ajoi samassa tiimissä numerolla yksi seuraavana vuonna. Sama kävi Cristano da Mattan siirryttyä ykkösiin vuodeksi 2003 Bruno Junqueira sai ykkösen itselleen Newman Haasilla. Ganassilla olisi vuonna 1999 ollut mahdollisuus käyttää Montoyan autossa ykköstä, mutta tiimi koki, että se olisi tuonut tulokaskuljettajalle liikaa paineita ensimmäisenä vuonna, joten he käyttivät tiimin perinteistä nelosta.

IndyCar-sarjassa ei numeroa yksi ole käytetty vuosiin, koska mestaruuden voittaneet tallit ovat kokeneet jatkuvuuden samalla kilpailunumerolla arvokkaammaksi. Mahdollisuus sen käyttöön kuitenkin on. NASCARissa numeroon yksi puolestaan ei liity suurta mystiikkaa, koska se on numero muiden joukossa ja Sprint Cupissa tällä hetkellä EGR:n omistuksessa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt olisi syytä kenkiä Bahrain mäelle ja näyttää esimerkkiä. Autourheilumaailma ei Bahrainia kaipaa.
Rataa ja kisaa kaipaisi. Bahrainin GP on ollut yksi parhaiten järjestetyistä kisoista vuosittain. Jos sinne ei jatkossa mennä, syy olisi poliittinen, ja tunnetusti Bernie ei päätöksiä poliittisin perustein tee. Eli joko mennään tai sitten syyt löytyvät muista kuin poliittisista tekijöistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
NASCARissa numeroon yksi puolestaan ei liity suurta mystiikkaa, koska se on numero muiden joukossa ja Sprint Cupissa tällä hetkellä EGR:n omistuksessa.
Muutama kausi sitten mukana oli kaksikin ykköstä, kun Earnhardt ajatti sekä numeroa 1 että numeroa 01.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Rataa ja kisaa kaipaisi. Bahrainin GP on ollut yksi parhaiten järjestetyistä kisoista vuosittain. Jos sinne ei jatkossa mennä, syy olisi poliittinen, ja tunnetusti Bernie ei päätöksiä poliittisin perustein tee. Eli joko mennään tai sitten syyt löytyvät muista kuin poliittisista tekijöistä.
Politiikka astuu viimeistään siinä vaiheessa peliin kun tehdään päätös, ajetaanko kisaa vai ei. Mikäli tulee puoltava päätös, se tulkitaan tueksi nykyiselle diktatuurille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Politiikka astuu viimeistään siinä vaiheessa peliin kun tehdään päätös, ajetaanko kisaa vai ei. Mikäli tulee puoltava päätös, se tulkitaan tueksi nykyiselle diktatuurille.
Ja jos ei ajeta, se tuetaan tueksi toiselle osapuolelle. Mutta päätöksiä ei tehdä sen perusteella, että jompaa kumpaa puolta tuettaisiin, moiset tulkinnat ovat ulkopuolisten väärintulkintoja. Jos valta sattuisi vaihtumaan, F1 voisi silti mennä Bahrainiin, joten se ei tue kumpaakaan osapuolta, vaan on katkomatta siltoja kumpaankaan suuntaan.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mielestäni on surkea idea ja Todtin esimerkkikin on väärä. NASCARissa numerot eivät ole sidottuja kuljettajiin, vaan ne ovat tuotemerkkejä, jotka tiimit omistavat. Kertoo kuinka paljon ja tarkkaan Kansainvälisen autoliiton presidentti seuraa amerikkalaista moottoriurheilua taas... :rolleyes:
Minä en sotkisi tähän jenkkejä mukaan, F1:llä on omat perinteensä, niin on myös jenkkisarjoilla ja MotoGP:llä. Henkilökohtaiset numerot on MotoGP:n perinteitä, F1:ssä numerot on aina tallien, ja minusta siitä pitää pitää kiinni. Kaiken lisäksi tallit edustavat jatkuvuutta kun taas kuljettajat vaihtuvat nopeammin, joten lajin kannalta on parempi, että legendaariset numerot assosioituvat talleihin, ei kuskeihin. Ja F1:n perinteitä on se, että puolustavalla mestarilla on numero 1, joten pidetään siitä kiinni. Eiköhän tämä kerro numeron 1 arvostuksesta tarpeeksi.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Minä en sotkisi tähän jenkkejä mukaan
Kerrankin pääsen sanomaan, etten minä sotkenut jenkkejä tähän. Todt sotki ja sotki vieläpä väärin:
MTV3.fi sanoi:
Todt ottaisi oppia Yhdysvalloissa kilpailtavasta NASCAR-sarjasta, jossa kuljettajille jaetaan myös pysyvät kilpailunumerot.

- Kuljettajan tunnistaminen on todella vaikeaa. Haluaisin itse tunnistaa kuljettajan ja auton numeron jo kaukaa. Kuljettajalle voitaisiin jakaa NASCAR-sarjan tapaan kilpailunumero, jota hän käyttäisi koko uransa ajan. Näin hänet tunnistaisi numeron perusteella, visioi Todt australialaiselle The Age -sanomalehdelle.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Jos valta sattuisi vaihtumaan, F1 voisi silti mennä Bahrainiin, joten se ei tue kumpaakaan osapuolta, vaan on katkomatta siltoja kumpaankaan suuntaan.
Moottoriurheilu ja varsinkin F1 on ollut Bahrainin kuningasperheen harrastus. Tavallinen kansa ei siitä varsinkaan viime aikoina ole ollut kiinnostunut. Mikäli valta sattuisi vaihtumaan, niin useat olettavat valtion kassan rahavirtojen menevän tämän projektin osalta kiinni. Ja silloin yleensä myös Bernardin kiinnostus on hiipunut.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös