F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
50 vuotta sitten tavallisen auton moottorilla ei voinut ajaa kuin muutaman 10tkm ja moottori oli tämän jälkeen purettava alkutekijöihinsä ja irto-osat kuten venttiilit ym. tämän jälkeen vaihdettava ja lohko koneistettava (porattava ja hoonattava) uudelleen. Nyk. auton moottoreilla ajetaan satoja tuhansia ilman korjauksia, osittain parantuneiden öljyjen ansiosta, mutta myös moottorien materiaalit ovat parantuneet kilpa-autoilun myötä.
Vieläkö kehtaat selvinpäin väittää, ettei f1-moottorien kehittely hyödytä mitenkään tavallisia autoilijoita? :doubtful:
Teknistä kehitystä tapahtuu pääsääntöisesti muuten kuin kilpa-autoilun vaikutuksesta. Tuo F1-moottorin ottaminen esimerkiksi tavallisen auton kestävyyden kehittämiseen on suhteellisen kornia, koska ne aiemmin rakennettiin kestämään hieman yli kisamatkan (300 km). Nykyisin toki pitempään kun samalla moottorilla täytyy ajaa useita kisoja. Toki ääriolosuhteissa ajettaessa materiaalien tulee olla rasitusta kestäviä, muttei välttämättä pitkä-ikäisiä
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos nyt lähdetään siitä että Mustakarin siteeraaminen mitätöi kaikki argumentit.
:thumbup: :D

E-Rit-täin hyvin sanottu sielä! :alppu:

Mustakari sanoi:
Sitten piti auton aerodynamiikka muuttaa 2008 jälkeen radikaalisti, jotta ”ohittaminen tulisi helpommaksi”. No, ei juuri tullut, mutta rahaa paloi jälleen paljon ja autojen ulkonäkö muuttui huonompaan suuntaan..
Eikö? Eikö viime vuosina ole nähty hieman parempaa skapaa ja tapahtumiakin? Minusta on. Ei mitään massiivista muutosta, mutta kuitenkin.
Lisäksi autot ovat kyllä minusta hienompia kuin härpäkevuonna 2008. Tämä on toki makuasia.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Kaikki ne muutokset, jotka lajin teknisiin sääntöihin on tehty viimeisen 10 vuoden aikana, ovat suurelta osin olleet sekä turhia, että erittäin kalliita. Kun FIA viisaudessaan päätti muuttaa 3-litraiset V10-moottorit 2,4-litraisiksi V8-moottoreiksi, se maksoi kaikille valmistajille miljoonia euroja, kun samaan lopputulokseen olisi päästy pelkästään V10-moottoreiden sallittua kierroslukua pudottamalla. Eikä olisi maksanut juuri mitään, koska kaikilla valmistajilla oli niitä moottoreita hyllyt turvoksissa.
Hyvä pointti Mustakarilta, samalla olisi voitu toteuttaa helposti push-to-pass nappi(sallimalla hetkellinen kierroksen rajottimen nousu esim. 2000 rpm, rajallinen määrä käyttöä kisassa) eikä KERS:iä olisi tarvinnut kehittää laisinkaan. KERS:stä tulee mieleen se että nyt viherpipeltäjille voidaan sanoa että jotain on tehty jotain puhtaamman moottoriurheilun puolesta.

Faktahan on se että F1:sen "päästöt" on niin pieni pieru saharassa että pelkästään F1-tallien henkilökunnan lennot Australiaan kuin on enemmän ja Bernie kovalla tohinalla tekee kaikkensa edistääkseen kaukomaiden kisoja.

Business idea!:idea: Myydään Bernielle ja talleille päästöoikeuksia jotta ne voisivat testata kauden mittaan enemmän ja omatunto on puhdas!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielenkiintoista. Toro Rosson on huhuttu jo aika pitkään olevan myynnissä. Red Bull on noussut huipulle, TR ei voi enää tukeutua RB:n suunnitteluun eikä tästä junnutiimistä ole mielestäni kauheasti ollut hyötyä nuorten kuskien kouluttamisessa.
Mitä nyt yksi kaikkien aikojen nuorin maailmanmestari on emotallille sitä kautta tullut. :rolleyes:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mitä nyt yksi kaikkien aikojen nuorin maailmanmestari on emotallille sitä kautta tullut. :rolleyes:
Niin sitä on ihmisen muisti lyhyt... :rolleyes:

Meinasin samaa tarjota, että vastahan se Vettel toissa kaudelle nousi Red Bullille Toro Rossolta otettuaan STR:n avausvoiton Heikin nenän edestä Monzassa.

Eli jos 2008 - > 2009 Vettel tuli STR:ltä RB:lle ja kenties Ricciardo vois tulla 2011 - > 2012 samaa reittiä (mikäli pääsee ajaan STR:lle jo tänä vuonna), niin ei se nyt kai ihan turha reitti ole RB:lle kuskien kasvattamisessa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mitä nyt yksi kaikkien aikojen nuorin maailmanmestari on emotallille sitä kautta tullut. :rolleyes:
Arvasin että joku besserwisser sieltä tulee vinoilemaan :tongue:. Pointti oli kylläkin siinä, että kannattaako Red Bullin pyörittää kahta tallia saadakseen silloin tällöin jonkun lupaavan juniorin auton rattiin? Pitkässä juoksussa tuollainen rahankäyttö ei ole millään mittarilla kannattavaa, vaan murto-osalla siitä summasta saa tulokkaan istutettua jonkin muun tallin autoon. Tällä logiikalla Toro Rosson mahdollinen kauppaaminen ei todellakaan tulisi yllätyksenä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ei kai se nyt ole suuri salaisuus, että Red Bullin surullisenkuuluisa junioriohjelma on mitään tuottammaton fiasko. Webbari tietenkin mainitsee poikkeuksellisen wunderkidin heti alkuun, mutta siihen se sitten jääkin - monen kuljettajan uran on RB ehkä saanut pikkuformuloissa liikkeelle, mutta heittänyt sittemmin kylmästi kuralammikkoon.

Kukaan ei voi tosissaan nähdä STR:n kahta nykyistä kulkuria emotallin autojen ratissa, joten mikä on pointti heidän ajattamisessaan? RB:n jo aiemmin hylkäämä Ricciardo sinne varmaan jossain vaiheessa tuee, mutta miksei jo nyt? Kylmä talli, olemattomat tavoitteet, tylsät kuskit ja värittömät tulokset.
 

Mauno Ahonen

Well-known member
Liittynyt
8.10.2010
Viestit
80
Sijainti
Perähikiä
Otetaan esimerkiksi Mario Moraes. Ei hän mikään hylkiö ole. Rahaa pankissa enemmän kuin Roope Ankalla. .
Ilmeisesti tässäon 2 vaihtoehtoa.
Joko et ole ikinä lukenut aku ankkaa ja et tiedä kuinka paljon roopella on rahaa ,tai perustelusi on ettei roopen rahat olleet pankissa vaan omissa rahasäiliöissä.

Voitko kertoa kuinka paljon mariolla on rahaa pankissa,kun tunnut sen tietävän?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Arvasin että joku besserwisser sieltä tulee vinoilemaan :tongue:. Pointti oli kylläkin siinä, että kannattaako Red Bullin pyörittää kahta tallia saadakseen silloin tällöin jonkun lupaavan juniorin auton rattiin? Pitkässä juoksussa tuollainen rahankäyttö ei ole millään mittarilla kannattavaa, vaan murto-osalla siitä summasta saa tulokkaan istutettua jonkin muun tallin autoon. Tällä logiikalla Toro Rosson mahdollinen kauppaaminen ei todellakaan tulisi yllätyksenä.
Pitää nyt edelleen muistaa, että F1 on Red Bullille (myös) markkinointikanava, jonka tavoitteet eivät ole yksiselitteisesti kilpailulliset. Varmasti halvemmaksi tulisi ostaa kuskipaikka jostain tallista, mutta saisiko energiajuoma investointia vastaavaa näkyvyyttä? Kaksi tallia ja myös Red Bull Junior-ohjelma ovat osa juomayhtiön markkinointistrategiaa.

Kyllä minäkin mielummin näkisin Faenzan tallin jossain muissa väreissä, mutta jos homma Mateschitzin mielestä on kannattavaa, niin eipä siihen ole nokan koputtamista. Franz Tost sanoi tammikuussa, ettei tallia olla myymässä.

-Edit- Red Bull-junioreissa ajaneista nuorista tusinan verran on ajanut ykkösissä ja ainakin puolisen tusinaa ollut testi- tai varakuskeina. Tällä hetkellä kisakuskeina on viisi entistä RB-junnua ja varakuskeina 3 tai 4. Ei tuota nyt ihan epäonnistumisenakaan voi pitää.
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Pitää nyt edelleen muistaa, että F1 on Red Bullille (myös) markkinointikanava, jonka tavoitteet eivät ole yksiselitteisesti kilpailulliset. Varmasti halvemmaksi tulisi ostaa kuskipaikka jostain tallista, mutta saisiko energiajuoma investointia vastaavaa näkyvyyttä? Kaksi tallia ja myös Red Bull Junior-ohjelma ovat osa juomayhtiön markkinointistrategiaa.

Kyllä minäkin mielummin näkisin Faenzan tallin jossain muissa väreissä, mutta jos homma Mateschitzin mielestä on kannattavaa, niin eipä siihen ole nokan koputtamista. Franz Tost sanoi tammikuussa, ettei tallia olla myymässä.

-Edit- Red Bull-junioreissa ajaneista nuorista tusinan verran on ajanut ykkösissä ja ainakin puolisen tusinaa ollut testi- tai varakuskeina. Tällä hetkellä kisakuskeina on viisi entistä RB-junnua ja varakuskeina 3 tai 4. Ei tuota nyt ihan epäonnistumisenakaan voi pitää.
Monet ehkä eivät enää muista miten pikkuinen firma Red Bull oli kun se alkoi sponsoroida Sauberia 90-luvun puolivälissä. Näkyvyys ykkösissä on eräs heidän brändinsä peruspilareita, jolla se on luotu, joten siinä mielessä tosiaan rahankäyttö ei ole ollut/ei ole mitenkään suhteettoman suurta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miten niin erikoista? Käyttäen logiikkaasi voitaisiin sanoa esim. että NHL ei ole maailman kovin jääkiekkosarja koska siellä on liikaa kanadalaisia ja pelit pelataan väärissä paikoissa, siis pelkästään Amerikassa.
Sinulla on hyvin erikoinen käsitys logiikastani, kun juuri vastasin CARTerille, että Amerikkaan keskittyvällä sarjalla olisi hyvä olla amerikkalaiset juuret.

Sanoppas nyt missä muualla maailmassa junioriformulat elävät ja voivat hyvin? Ei ole eurooppalaisten vika että täältä tulevat maailman parhaat formula-autoilijat, ja pienemmät formulaluokat tuottavat hyviä kuskeja liukuhihnalta.
Eivät missään, mitään muutahan en ole väittänytkään. Mitä tulee siihen, kenen vika se on, niin FIA on se taho, jonka pitäisi kyetä tekemään asialle jotain. Tyhmät eurooppalaiset siis.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Sinulla on hyvin erikoinen käsitys logiikastani, kun juuri vastasin CARTerille, että Amerikkaan keskittyvällä sarjalla olisi hyvä olla amerikkalaiset juuret.


Eivät missään, mitään muutahan en ole väittänytkään. Mitä tulee siihen, kenen vika se on, niin FIA on se taho, jonka pitäisi kyetä tekemään asialle jotain. Tyhmät eurooppalaiset siis.
Elikkä FIA:n pitäisi väkisin luoda elinvoimaista pikkuformulatoimintaa markkinoille joilla niille ei ole luonnollista kysyntää? Ja parhaat kuljettajat eivät ole parhaita jos heitä tulee liikaa yhdestä maanosasta? Sehän se valituksesi aihe oli, eurooppakeskeisyys.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Elikkä FIA:n pitäisi väkisin luoda elinvoimaista pikkuformulatoimintaa markkinoille joilla niille ei ole luonnollista kysyntää? Ja parhaat kuljettajat eivät ole parhaita jos heitä tulee liikaa yhdestä maanosasta? Sehän se valituksesi aihe oli, eurooppakeskeisyys.
Pikkuhiljaa alkaa kyllästyttää itseni toistaminen, mutta Etelä- ja Pohjois-Amerikassa samoin kuin Oseaniassa tällaista luonnollista kysyntää joko on tai on ollut, eikä sitä ole osattu (liekö edes tahdottu) käyttää hyväksi. Valitukseni aihe oli se, että niiksi parhaiksi kuljettajiksi jalostettavia kykyjä olisi muuallakin kuin Euroopassa, mutta ainoa toimiva kehitysympäristö on vanhalla mantereella.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei kai se nyt ole suuri salaisuus, että Red Bullin surullisenkuuluisa junioriohjelma on mitään tuottammaton fiasko. Webbari tietenkin mainitsee poikkeuksellisen wunderkidin heti alkuun, mutta siihen se sitten jääkin - monen kuljettajan uran on RB ehkä saanut pikkuformuloissa liikkeelle, mutta heittänyt sittemmin kylmästi kuralammikkoon.

Kukaan ei voi tosissaan nähdä STR:n kahta nykyistä kulkuria emotallin autojen ratissa, joten mikä on pointti heidän ajattamisessaan? RB:n jo aiemmin hylkäämä Ricciardo sinne varmaan jossain vaiheessa tuee, mutta miksei jo nyt? Kylmä talli, olemattomat tavoitteet, tylsät kuskit ja värittömät tulokset.
RedBulli nyt toimii omalla tavallaan. Myyvät ylihintaista energiajuomaa, ja tuhlaavat tolkuttomasti rahaa ollakseen hyvin näkyvillä vauhdikkaassa urheilussa. Joskus tuntuu ettei enää tärkeintä ole voiton tekeminen, vaan energiajuomia myymällä osallistua urheiluun.

Muita sponsoreita ei isommin heidän F1 talleihinsa ilmaannu, että voivat tehdä päätökset oman mielensä mukaan, eikä muiden maksamia kuskeja tarvita. Mitään kiirettä löytää seuraavaa Vetteliä ei vielä ole, sillä se teki juuri jatkosopimuksen moneksi vuodeksi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös