Juuri tätä hainkin. Noista kahdesta ei voi sanoa täysin varmaksi, etteivätkö ajaisi F1:ssä ilman sponsorirahaa. Minä väittäisin, että ajaisivat.Maksukuski on kuski, jonka tallipaikka on riippuvainen tallille tuodusta rahasta (useimmiten sponsorirahasta). Maksukuskit voivat olla hyviäkin, mutta paikka on riipuvainen rahan tuomisesta.
Vähän F1-fani82:ta sivuten en osaa nimetä kuin yhden kuskin, joka todella ansaitsisi paikan F1:ssä tällä hetkellä, muttei siellä ole (tai kaksi, jos Hülkenbergin laskee). Minusta maksukuskiongelmaa on liioteltu äärimmäisyyksiin, sillä näistä sarjan neljästä maksavasta tulokkaasta kolme olivat ne nimet, jotka sinne muutenkin olivat minusta ensimmäisenä tyrkyllä. Eikä D'Ambrosiokaan täysin väärässä sarjassa ole.Tosin tällä hetkellä ykkösissä on sellainen tilanne että hyvätkään kuskit eivät sinne pääse kun melkein joka tallissa on maksukuski toisessa autossa.
Mihin maailman aikaan huipputallit ovat tulokkaita suoraan leipiinsä palkanneet? Kyse on hyvinkin harvinaisesta jutusta ihan koko lajin historiaa ajatellen. Kääntäen tämän vuoden tulokkaista yksi sai paikkansa nimenomaan Mercedeksen tuella, ja hyvinkin todennäköisesti kaksi seuraavaa tulokasta ovat Red Bullin ja Ferrarin juniorikuskit.Moni talli ei ole edes vuosiin ajattanut rookiekuskeja (Ferrari, McLaren (mainitsen nyt Hamiltonin, ettei joku ala mussuttaa), Mercedes, Red Bull).
Testikuskien suhteen toki näin, mutta IndyCar ei enää talouden kyykkäyksen aikaan ollut millään muotoa vetovoimainen paikka tai miesmuistiin sarja, jossa saisi korvausta ajamisesta. Viimeisimmät Euroopan sarjojen hylkiöt ovat saaneet paikkansa nimenomaan lompsalla.Testikuskeille ei oikeastaan hommia ole, joten kun tuosta laskee niin nykyään ykkösissä on työpaikat vähissä ja jostain töitä on löydettävä, vaikka sitten jenkeistä
Voin kuvitella sen aavemaisen hiljaisuuden startissa valojen yksi kerrallaan syttyessä ja lopulta kaikkien sammuessa. :thumbdownKannattaako ottomoottoritekniikkaan enää paljoa panostaa, F1:n vois tulla hybridit pakolliseks ja lopulta sähkömoottorit:ahem:
Ja Kyllönen hehkuttaa miten tuhannet hevosvoimat mylvivät ja suuttimista tulee savua.Voin kuvitella sen aavemaisen hiljaisuuden startissa valojen yksi kerrallaan syttyessä ja lopulta kaikkien sammuessa. :thumbdown
Samantien joku pikku tsernobyl sinne kuskin selän taakse. Ja ei saastuta.Loetkoe sanoi:Vetymoottorit voisvat olla aika jänskät. Tietenkin vedyn tekemisessä kuten myös sähkön tekemisen taustalla on usein fossiilisia polttoaineita.
Joo siis kyllä tällä kaudella on yllättävän tasokkaat maksukuskit. Toisaalta sen voi ajatella niinkin että ei näille kuskeille olisi löytynyt ajopaikkaa ellei rahaa olisi löytynyt. Ajoin sitä takaa että rookiekuskeille ei ole tällä hetkellä kovin paljon näytönpaikkoja tai ajomahdollisuuksia ykkösissä. Testirajoitusten vuoksi varakuljettajatkin valitaan kokeneiden kuskien joukosta. Aikasemmin kuljettajilla oli paljon enemmän mahdollisuuksia ajaa ykkösiä ennen kisakuljettajaksi siirtymistä.Vähän F1-fani82:ta sivuten en osaa nimetä kuin yhden kuskin, joka todella ansaitsisi paikan F1:ssä tällä hetkellä, muttei siellä ole (tai kaksi, jos Hülkenbergin laskee). Minusta maksukuskiongelmaa on liioteltu äärimmäisyyksiin, sillä näistä sarjan neljästä maksavasta tulokkaasta kolme olivat ne nimet, jotka sinne muutenkin olivat minusta ensimmäisenä tyrkyllä. Eikä D'Ambrosiokaan täysin väärässä sarjassa ole.
Meinasin sitä että koska huipputallit eivät suoraan palkkaa tulokkaita niin niitä paikkoja on rookiekuljettajille vähemmän tarjolla.Mihin maailman aikaan huipputallit ovat tulokkaita suoraan leipiinsä palkanneet?
En millään tavalla meinannut että IndyCaria vaihtoehtona ykkösille vaan sitä että kun ykkösistä ei irtoa ajoaikaa niin kyllä ne kuskit jotain muita hommia aina löytää.Testikuskien suhteen toki näin, mutta IndyCar ei enää talouden kyykkäyksen aikaan ollut millään muotoa vetovoimainen paikka tai miesmuistiin sarja, jossa saisi korvausta ajamisesta. Viimeisimmät Euroopan sarjojen hylkiöt ovat saaneet paikkansa nimenomaan lompsalla.
Eli F1:n eurooppakeskeisyys (17 kuljettajaa) on ongelma, mutta niin on myös IndyCar-sarjan tasaisesti jakautuva kansainvälisyyskin?Pakko tarjota tähän IndyCarin kvasi-kansainvälisyyteen hieman toisenlainen näkökulma. Ensinnäkin on kyseenalaista, onko etupäässä Pohjois-Amerikan markkinoille suuntaavan sarjan kannalta hyvä juttu, että sarjan synnyinmailta on niin vähän kuljettajia kuin on.
Sanot sen kuin F1-tähteet olisivat huonoja kuljettajia. Heistä monet eivät ehkä ole saaneet samanlaista mahdollisuutta kuin Paul di Resta (Jamie Green, köh, Gary Paffett, köh, Dario Franchitti!?) ja ovat automaattisesti alempiarvoista roskasakkia? Jos rahat ja suhteet eivät riitä pikkuluokkia tai erittäin arvokasta testikuljettajan pestiä pidemmälle, on aivan loogista lähteä katsomaan maailmaa ison veden takaa.Toinen juttu taas on se, että IndyCarin kuljettajakatraasta toistakymmentä on Euroopan pikkuformulasarjojen hylkiöitä, jotka ovat tien tyssätessä siirtyneet Yhdysvaltoihin. Tällä asialla olisi helpompi rehennellä, jos IndyCarin tärkein kuljettajahautomo ei olisi F1:n tähteet.
Hylkiö on niin ikävä ja sopimaton sana tässä. Otetaan esimerkiksi Mario Moraes. Ei hän mikään hylkiö ole. Rahaa pankissa enemmän kuin Roope Ankalla. Kyllä hänelle Euroopassa olisi ollut formulaluokka jos toinenkin, jossa tallit eivät häntä olisi hyljeksineet. Sen sijaan hän lähti tekemään uraa Yhdysvaltoihin.Viimeisimmät Euroopan sarjojen hylkiöt ovat saaneet paikkansa nimenomaan lompsalla.
Ihana kehäpäätelmä. Ensin on vain yksi kuljettaja, joka ansaitsisi paikan nykyisten kustannuksella, mutta sitten rima kuitenkin asetetaan niin matalalle, että sen ali menisivät Senna, Piquet ja jopa Villeneuvekin vielä. Puhumattakaan noista aiemmin ylle kirjoittamistani nimistä.Vähän F1-fani82:ta sivuten en osaa nimetä kuin yhden kuskin, joka todella ansaitsisi paikan F1:ssä tällä hetkellä, muttei siellä ole (tai kaksi, jos Hülkenbergin laskee). Minusta maksukuskiongelmaa on liioteltu äärimmäisyyksiin, sillä näistä sarjan neljästä maksavasta tulokkaasta kolme olivat ne nimet, jotka sinne muutenkin olivat minusta ensimmäisenä tyrkyllä. Eikä D'Ambrosiokaan täysin väärässä sarjassa ole.
Esim Alonso. Ferraripaikka on kiinni sponssidiilistä, Asema F1-kuljettajana tietenkään ei.Maksukuski on kuski, jonka tallipaikka on riippuvainen tallille tuodusta rahasta (useimmiten sponsorirahasta). Maksukuskit voivat olla hyviäkin, mutta paikka on riipuvainen rahan tuomisesta.
Alonson viimevuotinen Ferraripaikka ehkä oli Santanderista kiinni. Tämä vuonna hän ajaisi siellä ilman Santanderiakin.Esim Alonso. Ferraripaikka on kiinni sponssidiilistä, Asema F1-kuljettajana tietenkään ei.
F1 on eurosentrinen koska F1- "teollisuus" on Euroopassa, lähinnä Englannissa ja Eurooppalaiset pikkuformulasarjat ovat tasoltaan kovempia kuin muualla ja niitä on paljon. Mitäs pahaa siinä on? Väkisin pitäisi ottaa muualta porukkaa? Jokaisella lajilla on pakko olla se ydinalue, ykkösillä se on Eurooppa, esim. jääkiekossa Pohjois-Amerikka.Tässäpä villi kehäpäätelmä. F1 on paras formulaluokka, koska siinä on eniten F1-maailmanmestareita? Formula 1 -fani olen henkeen ja vereen, mutta eihän siihen nyt kummoista älliä tarvita, että ymmärtää luokan olevan äärimmäisen eurosentrinen - käytännössä ainoa tapa päästä sarjaan on tulla ajamaan Euroopan juniorisarjoja, jotka ovat toisaalta ainoa paikka tulla huomatuksi, toisaalta ainut tapa saada oikeanlainen osaaminen F1:n konseptiltaan melkoisen rajattuun ympäristöön. Se, että moni aussi, brassi, meksikaani tai jopa jenkki on valmis tähän uhraukseen, kertoo toki jotain sarjan saavuttamasta asemasta, mutta olisi hölmöä väittää nykytilanteen olevan erityisen mainio jos kansainvälisyyden näkökulmasta katsotaan.
Ja vetytekniikaalla oli rmbk reaktorin kansssa mitä tekemistä ? Onhan nuita vetykennoja jo onnistuneesti asennettu katu-autoihinkin (Honda FCX Clarity) joten minusta se olisi todella hyvä idea.Samantien joku pikku tsernobyl sinne kuskin selän taakse. Ja ei saastuta.
Kysehän on siitä, mitä kukin sarja on (tai yrittää olla). F1 esittää mielellään globaalia, mitä se ei tässä suhteessa ole. IndyCarin menestyksen kannalta taas olisi tärkeää kerätä riittävä suosio sarjan ydinalueella, mihin se ei ole aikoihin pystynyt.Eli F1:n eurooppakeskeisyys (17 kuljettajaa) on ongelma, mutta niin on myös IndyCar-sarjan tasaisesti jakautuva kansainvälisyyskin?
Samaan hengenvetoon on melkoisen erikoista väittää, että F1 oikeasti keräisi maailman parhaat kuskit. Surullisinta on se, että asia ei ole aina ollut näin, vaan esimerkiksi Gilles löydettiin Atlanticeista, moni aussi ja kiwi taas tallien talvella kiertämistä Tasman-kisoista. On toki vaikeaa nähdä, miten F1:n pohja ei olisi Euroopassa, mutta näköala saisi ihan ehdottomasti olla laajempi.DexDexter sanoi:F1 on eurosentrinen koska F1- "teollisuus" on Euroopassa, lähinnä Englannissa ja Eurooppalaiset pikkuformulasarjat ovat tasoltaan kovempia kuin muualla ja niitä on paljon. Mitäs pahaa siinä on? Väkisin pitäisi ottaa muualta porukkaa? Jokaisella lajilla on pakko olla se ydinalue, ykkösillä se on Eurooppa, esim. jääkiekossa Pohjois-Amerikka.
Totta kai se on heille loogista (ja osa erityisesti 1990-luvun puolella lähteneistä olisi lahjakkuutensa puolesta ehdottomasti kuulunut F1:iin), mutta se ei ole jutun pointti vaan se, että USA:n junioriluokkien kasvattamat monopostokuskit ovat melko lailla aliedustettuna etenkin, jos tähystetään viimeistä kymmentä vuotta, kun tulokkaat on haalittu Euroopasta (erityisesti ChampCarin synti). Mä nyt kuitenkin näkisin sarjan tulevaisuuden kannalta melkoisen olennaisena, että myös Pohjois-Amerikassa olisi joku reitti, mitä pitkin nousta IndyCar-kuskiksi, ja joka olisi niin toimiva, että siihen jopa joku eurooppalainen saattaisi tarttua. De Silvestro on toki tässä suhteessa piristävä poikkeus joukossa.CARTer sanoi:Sanot sen kuin F1-tähteet olisivat huonoja kuljettajia. Heistä monet eivät ehkä ole saaneet samanlaista mahdollisuutta kuin Paul di Resta (Jamie Green, köh, Gary Paffett, köh, Dario Franchitti!?) ja ovat automaattisesti alempiarvoista roskasakkia? Jos rahat ja suhteet eivät riitä pikkuluokkia tai erittäin arvokasta testikuljettajan pestiä pidemmälle, on aivan loogista lähteä katsomaan maailmaa ison veden takaa.
Näkisin kyllä, että ongelma on nyt luetun ymmärtämisessä. Ainakin itse näen kaksi toisiinsa liittymätöntä tapaa hahmottaa maksukuskien vaikutusta sarjan tasoon: puuttuuko sarjasta joku todellinen lahjakkuus (tällä hetkellä mielestäni vain Grosjean), ja toisaalta, minkä tasoisia ovat heikoimmat rahalla paikkansa lunastaneet (D'Ambrosion ja Petrovin ajamista voi perustella lahjakkuudellakin täysin kasvojaan menettämättä, Karthikeyanin... kenties ei).Ihana kehäpäätelmä. Ensin on vain yksi kuljettaja, joka ansaitsisi paikan nykyisten kustannuksella, mutta sitten rima kuitenkin asetetaan niin matalalle, että sen ali menisivät Senna, Piquet ja jopa Villeneuvekin vielä. Puhumattakaan noista aiemmin ylle kirjoittamistani nimistä.
Hispania?Entinen F1-kuski ja nykyinen MTV3:n asiantuntijakommentaattori Mika Salo kertoo Veikkaajassa, että hän saattaa lähteä mukaan F1-talliprojektiin.
Salo myöntää lehdessä, että häntä on kysytty mukaan F1-talliprojektiin.
- Kyllä se pitää. On tosiaan mahdollista, että lähden sellaiseen mukaan, Salo sanoo.
Salo ei kuitenkaan halua paljastaa vielä enempää asiasta.
- En pysty vielä. Pari tallia on tällä hetkellä myynnissä, ja se vaikuttaa siihen, miten tästä edetään.
Miten niin erikoista? Käyttäen logiikkaasi voitaisiin sanoa esim. että NHL ei ole maailman kovin jääkiekkosarja koska siellä on liikaa kanadalaisia ja pelit pelataan väärissä paikoissa, siis pelkästään Amerikassa. Sanoppas nyt missä muualla maailmassa junioriformulat elävät ja voivat hyvin? Ei ole eurooppalaisten vika että täältä tulevat maailman parhaat formula-autoilijat, ja pienemmät formulaluokat tuottavat hyviä kuskeja liukuhihnalta.Samaan hengenvetoon on melkoisen erikoista väittää, että F1 oikeasti keräisi maailman parhaat kuskit. Surullisinta on se, että asia ei ole aina ollut näin, vaan esimerkiksi Gilles löydettiin Atlanticeista, moni aussi ja kiwi taas tallien talvella kiertämistä Tasman-kisoista. On toki vaikeaa nähdä, miten F1:n pohja ei olisi Euroopassa, mutta näköala saisi ihan ehdottomasti olla laajempi.
Mitäs asiantuntemusta se Salo siihen hommaan muka toisi? Voisitko hieman valaista asiaa.@MTV3.fi -> Veikkaaja
Hispania?
Toro Rosso?
Marussia?
Mika toisi tietenkin asiantuntemusta mukanaan, mutta rahoituspuolen taitaa hoitaa joku ihan muu?
MadCroc-tiimi onkin tulossa?
50 vuotta sitten tavallisen auton moottorilla ei voinut ajaa kuin muutaman 10tkm ja moottori oli tämän jälkeen purettava alkutekijöihinsä ja irto-osat kuten venttiilit ym. tämän jälkeen vaihdettava ja lohko koneistettava (porattava ja hoonattava) uudelleen. Nyk. auton moottoreilla ajetaan satoja tuhansia ilman korjauksia, osittain parantuneiden öljyjen ansiosta, mutta myös moottorien materiaalit ovat parantuneet kilpa-autoilun myötä.Siis jos erilaiset moottorityypit sallittaisiin niin siinä tapauksessa moottorinvalmistajat joutuisivat käyttämään suuri määriä rahaa pelkästään erilaisten moottoriratkaisujen kokeiluun. Nyt kun moottorityyppi on lyöty FIA:n toimesta lukkoon voivat valmistajat keskittyä moottorin kehittämisen sen sijaan että pähkäilisivät että kuinka monta sylinteriä, mikä sylinterikulma, mikä iskunpituus, kuinka monta venttiiliä jne.
Sitten kun jollain valmistajala olisi ollut tehokkaampi R4 kun muilla V6 niin sitten muut valmistajat olisivat siirtyneet rivi neloseen ja lisää rahaa olisi kulunut.
No eipä katuautojen moottoreisa ole näkynyt 19000rpm 3 litrasia V10 moottoreita, jotka joudutaan kesäkuumallakin lämmittämään että ne voidaan käynnistää tai hydraulisia venttiilejä.
Mielenkiintoista. Toro Rosson on huhuttu jo aika pitkään olevan myynnissä. Red Bull on noussut huipulle, TR ei voi enää tukeutua RB:n suunnitteluun eikä tästä junnutiimistä ole mielestäni kauheasti ollut hyötyä nuorten kuskien kouluttamisessa. Pienemmällä rahalla Red Bullin tukemat tulokkaat saataisiin jonnekin peräpään tiimiiin harjoittelemaan vuodeksi tai kahdeksi.Hispania?
Toro Rosso?
Marussia?
Jos nyt lähdetään siitä että Mustakarin siteeraaminen mitätöi kaikki argumentit.50 vuotta sitten tavallisen auton moottorilla ei voinut ajaa kuin muutaman 10tkm ja moottori oli tämän jälkeen purettava alkutekijöihinsä ja irto-osat kuten venttiilit ym. tämän jälkeen vaihdettava ja lohko koneistettava (porattava ja hoonattava) uudelleen. Nyk. auton moottoreilla ajetaan satoja tuhansia ilman korjauksia, osittain parantuneiden öljyjen ansiosta, mutta myös moottorien materiaalit ovat parantuneet kilpa-autoilun myötä.
Vieläkö kehtaat selvinpäin väittää, ettei f1-moottorien kehittely hyödytä mitenkään tavallisia autoilijoita? :doubtful:
Mustakarikin näkee sylinterien vähentämisen turhana:
Kaikki ne muutokset, jotka lajin teknisiin sääntöihin on tehty viimeisen 10 vuoden aikana, ovat suurelta osin olleet sekä turhia, että erittäin kalliita. Kun FIA viisaudessaan päätti muuttaa 3-litraiset V10-moottorit 2,4-litraisiksi V8-moottoreiksi, se maksoi kaikille valmistajille miljoonia euroja, kun samaan lopputulokseen olisi päästy pelkästään V10-moottoreiden sallittua kierroslukua pudottamalla. Eikä olisi maksanut juuri mitään, koska kaikilla valmistajilla oli niitä moottoreita hyllyt turvoksissa.
http://blogit.mtv3.fi/mustalippu/2011/03/02/rauhoitu-bernie/ :dunno: