F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Maksukuski on kuski, jonka tallipaikka on riippuvainen tallille tuodusta rahasta (useimmiten sponsorirahasta). Maksukuskit voivat olla hyviäkin, mutta paikka on riipuvainen rahan tuomisesta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Maksukuski on kuski, jonka tallipaikka on riippuvainen tallille tuodusta rahasta (useimmiten sponsorirahasta). Maksukuskit voivat olla hyviäkin, mutta paikka on riipuvainen rahan tuomisesta.
Juuri tätä hainkin. Noista kahdesta ei voi sanoa täysin varmaksi, etteivätkö ajaisi F1:ssä ilman sponsorirahaa. Minä väittäisin, että ajaisivat.
 

nevermind

Well-known member
Liittynyt
13.12.2006
Viestit
87
Kannattaako ottomoottoritekniikkaan enää paljoa panostaa, F1:n vois tulla hybridit pakolliseks ja lopulta sähkömoottorit:ahem:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tosin tällä hetkellä ykkösissä on sellainen tilanne että hyvätkään kuskit eivät sinne pääse kun melkein joka tallissa on maksukuski toisessa autossa.
Vähän F1-fani82:ta sivuten en osaa nimetä kuin yhden kuskin, joka todella ansaitsisi paikan F1:ssä tällä hetkellä, muttei siellä ole (tai kaksi, jos Hülkenbergin laskee). Minusta maksukuskiongelmaa on liioteltu äärimmäisyyksiin, sillä näistä sarjan neljästä maksavasta tulokkaasta kolme olivat ne nimet, jotka sinne muutenkin olivat minusta ensimmäisenä tyrkyllä. Eikä D'Ambrosiokaan täysin väärässä sarjassa ole.
Moni talli ei ole edes vuosiin ajattanut rookiekuskeja (Ferrari, McLaren (mainitsen nyt Hamiltonin, ettei joku ala mussuttaa), Mercedes, Red Bull).
Mihin maailman aikaan huipputallit ovat tulokkaita suoraan leipiinsä palkanneet? Kyse on hyvinkin harvinaisesta jutusta ihan koko lajin historiaa ajatellen. Kääntäen tämän vuoden tulokkaista yksi sai paikkansa nimenomaan Mercedeksen tuella, ja hyvinkin todennäköisesti kaksi seuraavaa tulokasta ovat Red Bullin ja Ferrarin juniorikuskit.
Testikuskeille ei oikeastaan hommia ole, joten kun tuosta laskee niin nykyään ykkösissä on työpaikat vähissä ja jostain töitä on löydettävä, vaikka sitten jenkeistä:)
Testikuskien suhteen toki näin, mutta IndyCar ei enää talouden kyykkäyksen aikaan ollut millään muotoa vetovoimainen paikka tai miesmuistiin sarja, jossa saisi korvausta ajamisesta. Viimeisimmät Euroopan sarjojen hylkiöt ovat saaneet paikkansa nimenomaan lompsalla.
 
Viimeksi muokattu:

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
Kannattaako ottomoottoritekniikkaan enää paljoa panostaa, F1:n vois tulla hybridit pakolliseks ja lopulta sähkömoottorit:ahem:
Voin kuvitella sen aavemaisen hiljaisuuden startissa valojen yksi kerrallaan syttyessä ja lopulta kaikkien sammuessa. :thumbdown
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Vetymoottorit voisvat olla aika jänskät. Tietenkin vedyn tekemisessä kuten myös sähkön tekemisen taustalla on usein fossiilisia polttoaineita.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Voin kuvitella sen aavemaisen hiljaisuuden startissa valojen yksi kerrallaan syttyessä ja lopulta kaikkien sammuessa. :thumbdown
Ja Kyllönen hehkuttaa miten tuhannet hevosvoimat mylvivät ja suuttimista tulee savua.

Loetkoe sanoi:
Vetymoottorit voisvat olla aika jänskät. Tietenkin vedyn tekemisessä kuten myös sähkön tekemisen taustalla on usein fossiilisia polttoaineita.
Samantien joku pikku tsernobyl sinne kuskin selän taakse. Ja ei saastuta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vähän F1-fani82:ta sivuten en osaa nimetä kuin yhden kuskin, joka todella ansaitsisi paikan F1:ssä tällä hetkellä, muttei siellä ole (tai kaksi, jos Hülkenbergin laskee). Minusta maksukuskiongelmaa on liioteltu äärimmäisyyksiin, sillä näistä sarjan neljästä maksavasta tulokkaasta kolme olivat ne nimet, jotka sinne muutenkin olivat minusta ensimmäisenä tyrkyllä. Eikä D'Ambrosiokaan täysin väärässä sarjassa ole.
Joo siis kyllä tällä kaudella on yllättävän tasokkaat maksukuskit. Toisaalta sen voi ajatella niinkin että ei näille kuskeille olisi löytynyt ajopaikkaa ellei rahaa olisi löytynyt. Ajoin sitä takaa että rookiekuskeille ei ole tällä hetkellä kovin paljon näytönpaikkoja tai ajomahdollisuuksia ykkösissä. Testirajoitusten vuoksi varakuljettajatkin valitaan kokeneiden kuskien joukosta. Aikasemmin kuljettajilla oli paljon enemmän mahdollisuuksia ajaa ykkösiä ennen kisakuljettajaksi siirtymistä.

Totuushan kuitenkin on että maksukuljettajien määrä ykkösissä on kasvanut ja minun mielestäni se ei ole hyvä kehityssuunta. Joko vievät paikkoja lahjakkailta kuskeita tai sitten lahjakkaiden maksukuskien kanssa voi käydä niin että se ainoa näytönpaikka jää lyhyeen kun sponsorilta ei tule enää shekkejä.

Mihin maailman aikaan huipputallit ovat tulokkaita suoraan leipiinsä palkanneet?
Meinasin sitä että koska huipputallit eivät suoraan palkkaa tulokkaita niin niitä paikkoja on rookiekuljettajille vähemmän tarjolla.

Testikuskien suhteen toki näin, mutta IndyCar ei enää talouden kyykkäyksen aikaan ollut millään muotoa vetovoimainen paikka tai miesmuistiin sarja, jossa saisi korvausta ajamisesta. Viimeisimmät Euroopan sarjojen hylkiöt ovat saaneet paikkansa nimenomaan lompsalla.
En millään tavalla meinannut että IndyCaria vaihtoehtona ykkösille vaan sitä että kun ykkösistä ei irtoa ajoaikaa niin kyllä ne kuskit jotain muita hommia aina löytää.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Pakko tarjota tähän IndyCarin kvasi-kansainvälisyyteen hieman toisenlainen näkökulma. Ensinnäkin on kyseenalaista, onko etupäässä Pohjois-Amerikan markkinoille suuntaavan sarjan kannalta hyvä juttu, että sarjan synnyinmailta on niin vähän kuljettajia kuin on.
Eli F1:n eurooppakeskeisyys (17 kuljettajaa) on ongelma, mutta niin on myös IndyCar-sarjan tasaisesti jakautuva kansainvälisyyskin?
Pohjois-amerikkalaisia IndyCar-sarjassa on kaikkein eniten (kymmenkunta), joten ei tuo nyt mikään suuri ongelma ole, vaikka sen sellaisena esitit. CARTin kulta-aikana 90-luvun taitteessa mukana oli vain kaksi amerikkalaiskuljettajaa. Se oli ongelma. Tämä ei.
Toinen juttu taas on se, että IndyCarin kuljettajakatraasta toistakymmentä on Euroopan pikkuformulasarjojen hylkiöitä, jotka ovat tien tyssätessä siirtyneet Yhdysvaltoihin. Tällä asialla olisi helpompi rehennellä, jos IndyCarin tärkein kuljettajahautomo ei olisi F1:n tähteet.
Sanot sen kuin F1-tähteet olisivat huonoja kuljettajia. Heistä monet eivät ehkä ole saaneet samanlaista mahdollisuutta kuin Paul di Resta (Jamie Green, köh, Gary Paffett, köh, Dario Franchitti!?) ja ovat automaattisesti alempiarvoista roskasakkia? Jos rahat ja suhteet eivät riitä pikkuluokkia tai erittäin arvokasta testikuljettajan pestiä pidemmälle, on aivan loogista lähteä katsomaan maailmaa ison veden takaa.

Scott Dixon. Ei koskaan havitellut ykkösiin. Meni suoraan IndyLightsien kautta CART-sarjaan.

Tony Kanaan siirty hyvin nopeasti Amerikkaan, voitti IndyLights-mestaruuden ja nousi CART-sarjaan Hornen Tasman-tallissa.

Jo F3:sta siirtyminen Amerikkaan tekee Helio Castronevesista F1-hylkiön, niin hienossa maailmassa elämme.

Sama koskee myös aiemmin mainittua Dario Franchittia, kaksinkertaista Indy 50-voittajaa, joka eurooppalaisen formulauransa jälkeen siirtyi koppiautoihin ja loi siellä suhteita Mercedeksen kanssa, jotka lopulta lähettivät nuoren skotin Amerikkaan Carl Hoganin tiimiin.

Tätä voisi tietty vielä jatkaa puhumalla F1-hylkiöistä kuten Tracy ja Servia, jotka halutessaan olisivat kilpakuskin paikat ykkösistä saaneet, mutta halusivat pysyä Amerikassa.
Viimeisimmät Euroopan sarjojen hylkiöt ovat saaneet paikkansa nimenomaan lompsalla.
Hylkiö on niin ikävä ja sopimaton sana tässä. Otetaan esimerkiksi Mario Moraes. Ei hän mikään hylkiö ole. Rahaa pankissa enemmän kuin Roope Ankalla. Kyllä hänelle Euroopassa olisi ollut formulaluokka jos toinenkin, jossa tallit eivät häntä olisi hyljeksineet. Sen sijaan hän lähti tekemään uraa Yhdysvaltoihin.

Ernesto "EJ" Viso, Venezuelan seuraava F1-kuljettaja olisi eri tilanteessa varmasti saanut Maldonadon kaltaisen ajopaikan, mutta päämäärätön kurvailu ikuisesti GP2:ssa ei kiinnostanut. Raadollinen F1-maailma toki häntä hylki ja kaltoin kohteli, testien jälkeen ulos sylki, joten hänkin suuntasi Amerikkaan, jossa hänen omanlaatuisuuttaan arvostetaan. Esimerkkejä varmasti löytyy.

F1:n tiimit ja maksukuskit ovat jo vuosia ylihinnoitelleet tuotteensa ja nyt ollaan hyvin lähellä, että sille käy kuten kävi NASCARille. Kun vaihtoehto on paitsi halvempi ja muutenkin tulevaisuudessa parempi, niin tämä vene alkaa vuotamaan entistä enemmän. Johan sen Bernie-setäkin sanoi.
Vähän F1-fani82:ta sivuten en osaa nimetä kuin yhden kuskin, joka todella ansaitsisi paikan F1:ssä tällä hetkellä, muttei siellä ole (tai kaksi, jos Hülkenbergin laskee). Minusta maksukuskiongelmaa on liioteltu äärimmäisyyksiin, sillä näistä sarjan neljästä maksavasta tulokkaasta kolme olivat ne nimet, jotka sinne muutenkin olivat minusta ensimmäisenä tyrkyllä. Eikä D'Ambrosiokaan täysin väärässä sarjassa ole.
Ihana kehäpäätelmä. Ensin on vain yksi kuljettaja, joka ansaitsisi paikan nykyisten kustannuksella, mutta sitten rima kuitenkin asetetaan niin matalalle, että sen ali menisivät Senna, Piquet ja jopa Villeneuvekin vielä. Puhumattakaan noista aiemmin ylle kirjoittamistani nimistä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Maksukuski on kuski, jonka tallipaikka on riippuvainen tallille tuodusta rahasta (useimmiten sponsorirahasta). Maksukuskit voivat olla hyviäkin, mutta paikka on riipuvainen rahan tuomisesta.
Esim Alonso. Ferraripaikka on kiinni sponssidiilistä, Asema F1-kuljettajana tietenkään ei.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13788
Ainakin Ferraripaikan teki itsestäänselvemmäksi sponsoridiili. Yksi taidoiltaan arvostetuimmista kuskeista voi silti päätyä sinne muutenkin.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Tässäpä villi kehäpäätelmä. F1 on paras formulaluokka, koska siinä on eniten F1-maailmanmestareita? Formula 1 -fani olen henkeen ja vereen, mutta eihän siihen nyt kummoista älliä tarvita, että ymmärtää luokan olevan äärimmäisen eurosentrinen - käytännössä ainoa tapa päästä sarjaan on tulla ajamaan Euroopan juniorisarjoja, jotka ovat toisaalta ainoa paikka tulla huomatuksi, toisaalta ainut tapa saada oikeanlainen osaaminen F1:n konseptiltaan melkoisen rajattuun ympäristöön. Se, että moni aussi, brassi, meksikaani tai jopa jenkki on valmis tähän uhraukseen, kertoo toki jotain sarjan saavuttamasta asemasta, mutta olisi hölmöä väittää nykytilanteen olevan erityisen mainio jos kansainvälisyyden näkökulmasta katsotaan.
F1 on eurosentrinen koska F1- "teollisuus" on Euroopassa, lähinnä Englannissa ja Eurooppalaiset pikkuformulasarjat ovat tasoltaan kovempia kuin muualla ja niitä on paljon. Mitäs pahaa siinä on? Väkisin pitäisi ottaa muualta porukkaa? Jokaisella lajilla on pakko olla se ydinalue, ykkösillä se on Eurooppa, esim. jääkiekossa Pohjois-Amerikka.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Samantien joku pikku tsernobyl sinne kuskin selän taakse. Ja ei saastuta.
Ja vetytekniikaalla oli rmbk reaktorin kansssa mitä tekemistä ? Onhan nuita vetykennoja jo onnistuneesti asennettu katu-autoihinkin (Honda FCX Clarity) joten minusta se olisi todella hyvä idea.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eli F1:n eurooppakeskeisyys (17 kuljettajaa) on ongelma, mutta niin on myös IndyCar-sarjan tasaisesti jakautuva kansainvälisyyskin?
Kysehän on siitä, mitä kukin sarja on (tai yrittää olla). F1 esittää mielellään globaalia, mitä se ei tässä suhteessa ole. IndyCarin menestyksen kannalta taas olisi tärkeää kerätä riittävä suosio sarjan ydinalueella, mihin se ei ole aikoihin pystynyt.
DexDexter sanoi:
F1 on eurosentrinen koska F1- "teollisuus" on Euroopassa, lähinnä Englannissa ja Eurooppalaiset pikkuformulasarjat ovat tasoltaan kovempia kuin muualla ja niitä on paljon. Mitäs pahaa siinä on? Väkisin pitäisi ottaa muualta porukkaa? Jokaisella lajilla on pakko olla se ydinalue, ykkösillä se on Eurooppa, esim. jääkiekossa Pohjois-Amerikka.
Samaan hengenvetoon on melkoisen erikoista väittää, että F1 oikeasti keräisi maailman parhaat kuskit. Surullisinta on se, että asia ei ole aina ollut näin, vaan esimerkiksi Gilles löydettiin Atlanticeista, moni aussi ja kiwi taas tallien talvella kiertämistä Tasman-kisoista. On toki vaikeaa nähdä, miten F1:n pohja ei olisi Euroopassa, mutta näköala saisi ihan ehdottomasti olla laajempi.
CARTer sanoi:
Sanot sen kuin F1-tähteet olisivat huonoja kuljettajia. Heistä monet eivät ehkä ole saaneet samanlaista mahdollisuutta kuin Paul di Resta (Jamie Green, köh, Gary Paffett, köh, Dario Franchitti!?) ja ovat automaattisesti alempiarvoista roskasakkia? Jos rahat ja suhteet eivät riitä pikkuluokkia tai erittäin arvokasta testikuljettajan pestiä pidemmälle, on aivan loogista lähteä katsomaan maailmaa ison veden takaa.
Totta kai se on heille loogista (ja osa erityisesti 1990-luvun puolella lähteneistä olisi lahjakkuutensa puolesta ehdottomasti kuulunut F1:iin), mutta se ei ole jutun pointti vaan se, että USA:n junioriluokkien kasvattamat monopostokuskit ovat melko lailla aliedustettuna etenkin, jos tähystetään viimeistä kymmentä vuotta, kun tulokkaat on haalittu Euroopasta (erityisesti ChampCarin synti). Mä nyt kuitenkin näkisin sarjan tulevaisuuden kannalta melkoisen olennaisena, että myös Pohjois-Amerikassa olisi joku reitti, mitä pitkin nousta IndyCar-kuskiksi, ja joka olisi niin toimiva, että siihen jopa joku eurooppalainen saattaisi tarttua. De Silvestro on toki tässä suhteessa piristävä poikkeus joukossa.
Ihana kehäpäätelmä. Ensin on vain yksi kuljettaja, joka ansaitsisi paikan nykyisten kustannuksella, mutta sitten rima kuitenkin asetetaan niin matalalle, että sen ali menisivät Senna, Piquet ja jopa Villeneuvekin vielä. Puhumattakaan noista aiemmin ylle kirjoittamistani nimistä.
Näkisin kyllä, että ongelma on nyt luetun ymmärtämisessä. Ainakin itse näen kaksi toisiinsa liittymätöntä tapaa hahmottaa maksukuskien vaikutusta sarjan tasoon: puuttuuko sarjasta joku todellinen lahjakkuus (tällä hetkellä mielestäni vain Grosjean), ja toisaalta, minkä tasoisia ovat heikoimmat rahalla paikkansa lunastaneet (D'Ambrosion ja Petrovin ajamista voi perustella lahjakkuudellakin täysin kasvojaan menettämättä, Karthikeyanin... kenties ei).
 
Viimeksi muokattu:

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
@MTV3.fi -> Veikkaaja

Entinen F1-kuski ja nykyinen MTV3:n asiantuntijakommentaattori Mika Salo kertoo Veikkaajassa, että hän saattaa lähteä mukaan F1-talliprojektiin.
Salo myöntää lehdessä, että häntä on kysytty mukaan F1-talliprojektiin.

- Kyllä se pitää. On tosiaan mahdollista, että lähden sellaiseen mukaan, Salo sanoo.

Salo ei kuitenkaan halua paljastaa vielä enempää asiasta.
- En pysty vielä. Pari tallia on tällä hetkellä myynnissä, ja se vaikuttaa siihen, miten tästä edetään.
Hispania?
Toro Rosso?
Marussia?

Mika toisi tietenkin asiantuntemusta mukanaan, mutta rahoituspuolen taitaa hoitaa joku ihan muu?

MadCroc-tiimi onkin tulossa? :D
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Samaan hengenvetoon on melkoisen erikoista väittää, että F1 oikeasti keräisi maailman parhaat kuskit. Surullisinta on se, että asia ei ole aina ollut näin, vaan esimerkiksi Gilles löydettiin Atlanticeista, moni aussi ja kiwi taas tallien talvella kiertämistä Tasman-kisoista. On toki vaikeaa nähdä, miten F1:n pohja ei olisi Euroopassa, mutta näköala saisi ihan ehdottomasti olla laajempi.
Miten niin erikoista? Käyttäen logiikkaasi voitaisiin sanoa esim. että NHL ei ole maailman kovin jääkiekkosarja koska siellä on liikaa kanadalaisia ja pelit pelataan väärissä paikoissa, siis pelkästään Amerikassa. Sanoppas nyt missä muualla maailmassa junioriformulat elävät ja voivat hyvin? Ei ole eurooppalaisten vika että täältä tulevat maailman parhaat formula-autoilijat, ja pienemmät formulaluokat tuottavat hyviä kuskeja liukuhihnalta.

@MTV3.fi -> Veikkaaja



Hispania?
Toro Rosso?
Marussia?

Mika toisi tietenkin asiantuntemusta mukanaan, mutta rahoituspuolen taitaa hoitaa joku ihan muu?

MadCroc-tiimi onkin tulossa? :D
Mitäs asiantuntemusta se Salo siihen hommaan muka toisi? Voisitko hieman valaista asiaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Siis jos erilaiset moottorityypit sallittaisiin niin siinä tapauksessa moottorinvalmistajat joutuisivat käyttämään suuri määriä rahaa pelkästään erilaisten moottoriratkaisujen kokeiluun. Nyt kun moottorityyppi on lyöty FIA:n toimesta lukkoon voivat valmistajat keskittyä moottorin kehittämisen sen sijaan että pähkäilisivät että kuinka monta sylinteriä, mikä sylinterikulma, mikä iskunpituus, kuinka monta venttiiliä jne.

Sitten kun jollain valmistajala olisi ollut tehokkaampi R4 kun muilla V6 niin sitten muut valmistajat olisivat siirtyneet rivi neloseen ja lisää rahaa olisi kulunut.



No eipä katuautojen moottoreisa ole näkynyt 19000rpm 3 litrasia V10 moottoreita, jotka joudutaan kesäkuumallakin lämmittämään että ne voidaan käynnistää tai hydraulisia venttiilejä.
50 vuotta sitten tavallisen auton moottorilla ei voinut ajaa kuin muutaman 10tkm ja moottori oli tämän jälkeen purettava alkutekijöihinsä ja irto-osat kuten venttiilit ym. tämän jälkeen vaihdettava ja lohko koneistettava (porattava ja hoonattava) uudelleen. Nyk. auton moottoreilla ajetaan satoja tuhansia ilman korjauksia, osittain parantuneiden öljyjen ansiosta, mutta myös moottorien materiaalit ovat parantuneet kilpa-autoilun myötä.
Vieläkö kehtaat selvinpäin väittää, ettei f1-moottorien kehittely hyödytä mitenkään tavallisia autoilijoita? :doubtful:
Mustakarikin näkee sylinterien vähentämisen turhana:
Kaikki ne muutokset, jotka lajin teknisiin sääntöihin on tehty viimeisen 10 vuoden aikana, ovat suurelta osin olleet sekä turhia, että erittäin kalliita. Kun FIA viisaudessaan päätti muuttaa 3-litraiset V10-moottorit 2,4-litraisiksi V8-moottoreiksi, se maksoi kaikille valmistajille miljoonia euroja, kun samaan lopputulokseen olisi päästy pelkästään V10-moottoreiden sallittua kierroslukua pudottamalla. Eikä olisi maksanut juuri mitään, koska kaikilla valmistajilla oli niitä moottoreita hyllyt turvoksissa.
http://blogit.mtv3.fi/mustalippu/2011/03/02/rauhoitu-bernie/ :dunno:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Hispania?
Toro Rosso?
Marussia?
Mielenkiintoista. Toro Rosson on huhuttu jo aika pitkään olevan myynnissä. Red Bull on noussut huipulle, TR ei voi enää tukeutua RB:n suunnitteluun eikä tästä junnutiimistä ole mielestäni kauheasti ollut hyötyä nuorten kuskien kouluttamisessa. Pienemmällä rahalla Red Bullin tukemat tulokkaat saataisiin jonnekin peräpään tiimiiin harjoittelemaan vuodeksi tai kahdeksi.

Hispania vaihtaa takuuvarmasti omistajaa, jos joku siitä viitsii Carabantelle jonkinmoisen summan tarjota. Ongelmana on se, ettei tallilla ole omia puitteita auton suunnitteluun tai valmistamiseen, joten jäljelle jää melkeimpä pelkkä entry ja pari autoa. Kovasti toivon että talli saa kunnon tukijat taakseen.

Vähän samaa toivon myös Virginin suhteen. Joku voisi ostaa Bransonin ulos tallista, kun häntä ei kerran näytä yhtään kiinnostavan sen urheilullinen menestys. Marussia Virginin omistussuhteet taitaa tosin olla aika sekavat.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
50 vuotta sitten tavallisen auton moottorilla ei voinut ajaa kuin muutaman 10tkm ja moottori oli tämän jälkeen purettava alkutekijöihinsä ja irto-osat kuten venttiilit ym. tämän jälkeen vaihdettava ja lohko koneistettava (porattava ja hoonattava) uudelleen. Nyk. auton moottoreilla ajetaan satoja tuhansia ilman korjauksia, osittain parantuneiden öljyjen ansiosta, mutta myös moottorien materiaalit ovat parantuneet kilpa-autoilun myötä.
Vieläkö kehtaat selvinpäin väittää, ettei f1-moottorien kehittely hyödytä mitenkään tavallisia autoilijoita? :doubtful:
Mustakarikin näkee sylinterien vähentämisen turhana:
Kaikki ne muutokset, jotka lajin teknisiin sääntöihin on tehty viimeisen 10 vuoden aikana, ovat suurelta osin olleet sekä turhia, että erittäin kalliita. Kun FIA viisaudessaan päätti muuttaa 3-litraiset V10-moottorit 2,4-litraisiksi V8-moottoreiksi, se maksoi kaikille valmistajille miljoonia euroja, kun samaan lopputulokseen olisi päästy pelkästään V10-moottoreiden sallittua kierroslukua pudottamalla. Eikä olisi maksanut juuri mitään, koska kaikilla valmistajilla oli niitä moottoreita hyllyt turvoksissa.
http://blogit.mtv3.fi/mustalippu/2011/03/02/rauhoitu-bernie/ :dunno:
Jos nyt lähdetään siitä että Mustakarin siteeraaminen mitätöi kaikki argumentit.

Minun mielestäni ei voi selvinpäin väittää etteivätkö henkilöautojen moottorit olisivat kehittyneet ilman kilpa-autoilua. Diesel-moottoreilla kilpailuhistoriaa on paljon vähemmän, mutta silti nekin ovat kehityneet. F1-moottorien kehitys on ollut jo vuosia jäissä, joten ei voi olettaa että siltä puolelta tulisi mitään jotain uutta ja mullistavaa autopuolelle. Henkilöautojen moottorit ja ykkösten koneet ovat todella kaukana toisistaan. Vähän kuin vertailisi avaruusraketteja ja ilotulitusraketteja. Periaate on sama, mutta toteutus täysin erilainen. Henkilöautoissa ollaan siirtymässä yhä enemmän turbokoneisiin, joten turbojen kehittäminen ykkösissä tukee tätä toimintaa toisin kuin vapari V10-koneet.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös