F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tässäpä villi kehäpäätelmä. F1 on paras formulaluokka, koska siinä on eniten F1-maailmanmestareita? Formula 1 -fani olen henkeen ja vereen, mutta eihän siihen nyt kummoista älliä tarvita, että ymmärtää luokan olevan äärimmäisen eurosentrinen - käytännössä ainoa tapa päästä sarjaan on tulla ajamaan Euroopan juniorisarjoja, jotka ovat toisaalta ainoa paikka tulla huomatuksi, toisaalta ainut tapa saada oikeanlainen osaaminen F1:n konseptiltaan melkoisen rajattuun ympäristöön. Se, että moni aussi, brassi, meksikaani tai jopa jenkki on valmis tähän uhraukseen, kertoo toki jotain sarjan saavuttamasta asemasta, mutta olisi hölmöä väittää nykytilanteen olevan erityisen mainio jos kansainvälisyyden näkökulmasta katsotaan.
Tässä voi olla perää, mutta kisapaikoilla sinällään ei ole tähän suoraa merkitystä, mikä oli pointtini. Välillisesti sen voidaan toki ajatella vaikuttavan, esim. siten että Euroopassa kun ajetaan niin siitä kiinnostuu pääasiassa eurooppalaiset, joka vaikuttaa sponsoreihin, joka vaikuttaa mm. junioriluokkiin ja sponsoroituihin kuljettajiin jne. Mutta jonkin urheilulajin maailmanmestaruusarvoon ei kyllä suoraan vaikuta se seikka, missä niitä kisoja järjestetään. Olympialaiset olisivat olympialaiset vaikka niitä ei koskaan järjestettäisi missään muualla kuin Kreikassa, kuten alunperin olikin.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/03/1304545/berger-lyttaa-uuden-siipisaannon

Berger lyttää uuden siipisäännön

Ex-formulakuski Gerhard Berger katsoo F1-auton avattavan takasiiven olevan täysin tarpeeton uudistus.

Kattojärjestö FIA toivoo avattavan takasiiven tuovan kilpailuihin lisää ohituksia, mutta uutuudella oli tuskin mitään vaikutusta radan tapahtumiin kauden avauksessa Australiassa.

Bergerin mielestä uusittu takasiipi on väärä lääke luomaan ohitustilanteita. Itävaltalainen kaipaa sarjaan yksinkertaisempia sääntöjä.

- Lähestymistapa on väärä. Haluan nähdä sellaista kilvanajoa, jossa ohittaakseen täytyy jarruttaa myöhemmin. En edes ymmärrä, miksi meidän täytyy aina puhua ohittamisesta. Kaikki ovat valittaneet asiasta, mutta viimeisinä kausina mestaruustaistelut ovat olleet erittäin mielenkiintoisia, kommentoi Berger itävaltalaiselle Servus TV:lle.

- Usein mestaruus on ratkaistu vasta kauden viimeisessä kisassa. Viime vuonna mukana oli neljä kuljettajaa, ja ohituksiakin on nähty. Yleisö ei halua joutua täysin ymmälleen. He haluavat kilvanajoa ja erittäin yksinkertaiset säännöt, opasti Berger.

(MTV3)
Hmm, ehkä Berger on vaan liian 'hidas' ymmärtääkseen monimutkaisempia asioita. No vitsi vitsi.

Tuossa kyllä Berger antaa ymmärtää, että kilvanajo olisi ollut hienoa kun mestaruustaistelu menee viimeiseen kisaan ja/tai siinä on monta kuljettajaa mukana.

Huomauttaisin, että se, että mestaruustaistelussa on monta kuljettajaa ja että se ratkeaa vasta kauden lopussa on eri asia kuin että itse kilvanajo on näyttävää tai viihdyttävää.

Monet puhuvat viime kaudesta hyvänä, mutta itse kisat olivat kyllä aika tylsiä. Niiden jännitys perustui lähinnä pistesaldojen ynnäilyyn ja mestaruustaistelun etenemiseen, ei niinkän tapahtumiin radalla. Itse talletan jokaisen F1-kisan ja jokaisesta kaudesta säästän tyypillisesti 4-8 kisaa. Viime kaudesta en kuitenkaan ole säästänyt kuin kauden viimeisen kisan ja senkin vain siksi että en ole vielä halunnut deletoida sitä viimeistäkin näytekappaletta 2010 kaudesta.

Tosiasia kuitenkin on, että kisat ovat viime kausina olleet sikäli tylsiä että on ollut vaikeaa päättää mitkä kisat olisivat säästämisen arvoisia. Näin ei ole aikaisemmin ollut. Kisoissa nähdään yhä vähemmän hienoja ajosuorituksia kuljettajilta. Hommasta on tullut aika tasapaksua. Jos poistettaisiin pisteiden laskeminen ja mestaruustaistelu, mitä jäisi jäljelle? Aika vähän.

Tiedän toki että tälläkin foorumilla on monia joilla on täysin erilainen mielipide. Toivoisin kuitenkin että pyrittäisiin arvostelemaan kisoja ilman pisteiden laskemisen ja mestaruustaistelun tuomaa lisää. Niiden varjolla on mielestäni hehkutettu F1-sarjaa liian paljon viime vuosina. Tiukka pistetilanne EI ole sama asia kuin hieno F1-kausi. Ei tässä mitään Excel-taulukkoa tuijottamalla kicksejä saada.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tässäkin Bergerin kommentissa, jos uutisen kaikki teksti on Bergeriltä lähtöisin, kuten Briatorenkin viime kommenteissa ihmetyttää, että kehtaavat esittää mielipiteitään yhden, kauden ekan kisan perusteella/pohjalta.
Katsotaan nämä kolme ekaa kisaa ja puhutaan sitten takasiiven säädön tarpeellisuudesta.

Toki Bergerkin varmaan vaan halus tulla kuulluksi ja nyt kun asiasta jotain laukoo, niin ehtii ekana palstoille...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tässäkin Bergerin kommentissa, jos uutisen kaikki teksti on Bergeriltä lähtöisin, kuten Briatorenkin viime kommenteissa ihmetyttää, että kehtaavat esittää mielipiteitään yhden, kauden ekan kisan perusteella/pohjalta.
Katsotaan nämä kolme ekaa kisaa ja puhutaan sitten takasiiven säädön tarpeellisuudesta.

Toki Bergerkin varmaan vaan halus tulla kuulluksi ja nyt kun asiasta jotain laukoo, niin ehtii ekana palstoille...
Eiköhän noi lainaukset ole vain Bergeriltä. Kyllähän Berger on ihan oikeassa että jos halutaan ohituksia lisää niin säädettävä siipi ei ole oikea lähestymistapa. Ohitusten puute ei johdu säädettävän siiven puutteesta vaan jostain muusta.

On jotenkin naurettavaa yrittää selittää tuota siipeä. "Joo tossa on säädettävä takasiipi jota saa käyttää kisassa kolmen ensimmäisen kierroksen jälkeen (pää)suoralla 600m matkan silloin kun on alle sekuntin päässä edessä ajavasta mittauspisteessa joka sijaitsee aikasemmin radalla, paitsi sateella."

Samoin tuo KERS. "Joo jarrutuksissa ladataan generaattorilla akkua, jotka sitten saa käyttää 6,7 sekuntin ajan ker kierros 80kw voimalla" (en nyt ole varma noista luvuista.

Onneksi sentään aika-ajoa yksinkertaistettiin eikä ole mitään kisabensakikkailuja. Me kaikki täällä varmaan ymmärretään noi jutut, mutta suurin osa ykkösiä seuraavista ihmisitä ei seuraa lajia niin tiiviisti kuin porukat täällä ja ymmärrys voi olla aika heikkoa. Saaren ja Mustakarin (virheelliset) selityksetkään eivät valaise asiaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tässäkin Bergerin kommentissa, jos uutisen kaikki teksti on Bergeriltä lähtöisin, kuten Briatorenkin viime kommenteissa ihmetyttää, että kehtaavat esittää mielipiteitään yhden, kauden ekan kisan perusteella/pohjalta.
Katsotaan nämä kolme ekaa kisaa ja puhutaan sitten takasiiven säädön tarpeellisuudesta.

Toki Bergerkin varmaan vaan halus tulla kuulluksi ja nyt kun asiasta jotain laukoo, niin ehtii ekana palstoille...
Edelleenkin, nuo kommentit ovat vastauksia toimittajien kysymyksiin (sekä Briatoren että Bergerin tapauksessa myös kerrottiin mikä media heitä oli haastatellut). Ovat myös voineet sanoa, että on liian aikaista vielä kommentoida, mutta... ja tämä on sitten jätetty epäseksikkään asiallisena kommentina pois ja lehtiin poimittu vain se lööppiaines. Molemmat varmasti sanoivat niissä ohjelmissa paljon muutakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Me kaikki täällä varmaan ymmärretään noi jutut, mutta suurin osa ykkösiä seuraavista ihmisitä ei seuraa lajia niin tiiviisti kuin porukat täällä ja ymmärrys voi olla aika heikkoa. Saaren ja Mustakarin (virheelliset) selityksetkään eivät valaise asiaa.
Se suuri enemmistö joka seuraa lajia vähemmän tiiviisti myös antaa piupaut moisille yksityiskohdille. Eli ei heidän tarvitsekaan ymmärtää koska sellainen ei kiinnosta. Olennaista heille on kuka voittaa, ja miten oma poika pärjää.

Ne joita kiinnostaa niin paljon, että haluavat ymmärtää myös ymmärtävät koska aihe kiinnostaa niin paljon. ;) Tietoa on saatavilla niille jotka sitä etsivät eikä tämä nyt ylivoimaisen monimutkaista ole.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
On jotenkin naurettavaa yrittää selittää tuota siipeä. "Joo tossa on säädettävä takasiipi jota saa käyttää kisassa kolmen ensimmäisen kierroksen jälkeen (pää)suoralla 600m matkan silloin kun on alle sekuntin päässä edessä ajavasta mittauspisteessa joka sijaitsee aikasemmin radalla, paitsi sateella."

Samoin tuo KERS. "Joo jarrutuksissa ladataan generaattorilla akkua, jotka sitten saa käyttää 6,7 sekuntin ajan ker kierros 80kw voimalla" (en nyt ole varma noista luvuista.
Takasiipi on keinotekoinen lisä, sitä ei voi kieltää, mutta on se myös kokolailla hyvä yritys kiertää sitä tosiasiaa, että formuloilla toisen peesaaminen on vaikeaa. Se, että sitä ei saa käyttää missä vain tekee siitä hieman näkymättömämmän eli se ei ole pääroolissa.

KERSsissä ei mun mielestä ole mitään naurettavaa. Sen hyödyllisyydestä tai tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta se on asia erikseen. Toki se voisi olla ilman rajoituksia kuten moottoreiden kehitys muutenkin, mutta nyt vain on päätetty toisin. KERSsiä sentään saa käyttää sielä missä haluaa, kuten kaasupoljinta ja vaihteitakin... :p
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
KERSsissä ei mun mielestä ole mitään naurettavaa. Sen hyödyllisyydestä tai tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta se on asia erikseen. Toki se voisi olla ilman rajoituksia kuten moottoreiden kehitys muutenkin, mutta nyt vain on päätetty toisin. KERSsiä sentään saa käyttää sielä missä haluaa, kuten kaasupoljinta ja vaihteitakin... :p
No KERSin akut ovat kumminkin ongelmajätettä vaikka sitä nyt yritetään ajaa "vihreänä teknologiana". Sitten on nämä kaikki turvallisuuskysymykset. KERSistä ei kuitenkaan ole mitään erityistä hyötyä, eikä se tuo lajiin mitään uutta. Varsinkin kun nyt lähes kaikilla talleilla sellainen on.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14963
Pappa Brabhamilla siis syntymäpäivät? Ei muuta kuin onnea vaan Jackille.:thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14963
Jossain vaiheessa uraansa varmasti useimmmat kuljettajat haluavat Ferrarille.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös