F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Vaikka DRS olisi sallittu Eau Rougessa ja Raidillonissa, ei kukaan sitä pakota käyttämään. Samaan tapaan ennen puhuttiin siitä pystyykö mutkayhdistelmän ajamaan kaasu pohjassa – osa pystyi ja osa ei, kukaan ei pakottanut kokeilemaan, eikä ketään käsketty hidastelemaan. Nykyisin kun radan ulkopuolikin on tasaista asvalttia, voi mutkien läpi sitä paitsi laskea täysiä melko turvallisesti, vaikkei valkoisten viivojen välissä pysyisikään.
Muistanko oikein että 2009 Badoer ainoona kuskina ei uskaltanut vetää Eau Rougea läpi talla pohjassa? :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikka DRS olisi sallittu Eau Rougessa ja Raidillonissa, ei kukaan sitä pakota käyttämään. Samaan tapaan ennen puhuttiin siitä pystyykö mutkayhdistelmän ajamaan kaasu pohjassa – osa pystyi ja osa ei, kukaan ei pakottanut kokeilemaan, eikä ketään käsketty hidastelemaan. Nykyisin kun radan ulkopuolikin on tasaista asvalttia, voi mutkien läpi sitä paitsi laskea täysiä melko turvallisesti, vaikkei valkoisten viivojen välissä pysyisikään.
Eli kuskit ovat vain nössöjä, kun ilmaisivat huolensa?

Yksi ongelmahan on se, että kuskit ovat välillä olleet epävarmoja siitä onko siipi auki vai kiinni - tieto joka on Eau Rougessa aika olennainen. Jarrupoljin olisi ilmeisesti jonkinlainen varma keino sulkea siipi, mutta Eau Rougessa ei jarrua paineta (se vasta vaarallista takanatulevalle olisikin). Eli siipi pitäisi jättää kiinni jo La Sourcessa ja silloin aikatappio on melkoinen verrattuna sellaiseen, joka ottaa riskin.

DRS vähentää downforcea takapäästä. Eli riskinä ei ole pitkäksi (asfalttialueelle) meno, vaan perän irtoaminen. Käytännössä noissa vauhdeissa siis törmäys rengasvalliin.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eli kuskit ovat vain nössöjä, kun ilmaisivat huolensa?
Hyvin pitkälti joo. Sitä paitsi, eivät kuljettajat vaatineet DRS:n kieltämistä Raidillonissa mitenkään yhtenä rintamana. Liuzzi on sanonut, että hänestä kieltoa ei tarvita, vaikka Tonio istuu autossa, jota voisi arvailla sarjan vaikeimmin ajettavaksi.

Mielestäni Eau Rougen tyngän ja Raidillonin ajamiseen DRS-auki ei edelleenkään liity mitään erityistä turvallisuusriskiä. Ulosajo kyseisessä mutkassa ei ole mikään tavaton asia.

Pitäisikö FIA:n mahdollisesti kieltää DRS:n käyttö ylipäätään kaikissa kaarteissa, sillä onhan liian suurella nopeudella ajaessa mahdollista suistua muissakin kurvissa... toisaalta liian kovaa voi ajaa myös siipi kiinni, joten mitä muita keinoja pitää kuljettajat turvallisesti viivojen välissä ajotavasta riippumatta pitäisi kehitellä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pitäisikö FIA:n mahdollisesti kieltää DRS:n käyttö ylipäätään kaikissa kaarteissa, sillä onhan liian suurella nopeudella ajaessa mahdollista suistua muissakin kurvissa...
Tässä kai kuitenkin olennaista on se, että kyseessä on täysivauhtinen "mutka" johon ei jarruteta (ja jossa mennään downforcen suhteen lähellä limiittiä). Mutkiin, joihin tullessa DRS sulkeutuu automaattisesti jarrutuksen myötä tilanne on lähtökohtaisesti erilainen.
toisaalta liian kovaa voi ajaa myös siipi kiinni
Jos Eau Rouge menee DRS kiinni kaasua nostamatta, niin silloinhan sitä ei voi ajaa liian kovaa? Väärällä ajolinjalla toki voi, mutta se olisi ajettavissa täysillä läpi.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
On tämä yksi stnan lastentarha koko sarja. Jos ei ole munaa käyttää DRS:ää/kalusto ei anna myöden, niin sehän on joka kuskin henkilökohtainen ongelma. Turha FIA:n on siihen puuttua.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jos Eau Rouge menee DRS kiinni kaasua nostamatta, niin silloinhan sitä ei voi ajaa liian kovaa? Väärällä ajolinjalla toki voi, mutta se olisi ajettavissa täysillä läpi.
Otto ei varmaankaan tarkoittanut Eau Rougea, vaan noin niinkuin yleensä liian kovaa ajamista radasta tai mutkasta riippumatta. Pitäisikö sitäkin ruveta holhoamaan? Laitetaan autoihin sellaiset kaistavahdit, mitkä päästää ensin äänimerkin ja sen jälkeen kääntää itse auton takaisin valkoisten viivojen väliin. Tulee lajista taas vähän turvallisempi, eiks je?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näyttäisi epätietoisuus siiven toimivuudesta olevan perimmäinen syy.

Whiting: "We’re not going to allow DRS to be used through Eau Rouge during practice. We want to avoid drivers going through thinking that their wing is in the right position, when it might not be. We think this is the correct safety measure to have taken at such a fast, demanding corner.”
AdamCooperF1
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Otto ei varmaankaan tarkoittanut Eau Rougea, vaan noin niinkuin yleensä liian kovaa ajamista radasta tai mutkasta riippumatta.
Varmaankin, mutta en viitsi ottaa kantaa hypotettiseen kärjistykseen, vaan kommentoin asiaa vain käsillä olevan asian näkökulmasta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tässä kai kuitenkin olennaista on se, että kyseessä on täysivauhtinen "mutka" johon ei jarruteta (ja jossa mennään downforcen suhteen lähellä limiittiä).
Onhan sellaisia muillakin radoilla. Miksi Raidillonin pitäisi olla erikoistapaus? Kyseessä ei edelleenkään ole mikään erityisen vaarallinen mutka.
Jos Eau Rouge menee DRS kiinni kaasua nostamatta, niin silloinhan sitä ei voi ajaa liian kovaa?
Eau Rouge menee ihan varmasti kaasu pohjassa, mutta siinä vaiheessa kun pitäisi kääntää oikealle "uudelle" radan osalle (Raidillon), alkaa vaikeudet. No hassuttelu sikseen. Jos sitä ei voi ajaa nostamatta DRS auki, niin silloin täytyy vaan a) nostaa, b) ajaa siipi kiinni. Se kumpi on nopeampi tapa on kokeiltava. Kyllä kai kuljettajilta edes jonkinlaista ammattitaitoa pitää vaatia.

Normaalilla siivellähän ("DRS kiinni") se on ajettu nostamatta jo vuosia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onhan sellaisia muillakin radoilla. Miksi Raidillonin pitäisi olla erikoistapaus? Kyseessä ei edelleenkään ole mikään erityisen vaarallinen mutka.
Tämähän ei ole ensimmäinen kerta, kun FIA kieltää DRS:n käytön jollain rataosuudella. Samahan tehtiin jo Monacon tunnelissa. Näköjään jo silloin puhuttiin DRS-kiellosta myös Belgiassa. Vauhteihin nähden alimittaisten turva-alueiden vuoksi Eau Rouge/Raidillon on suhteellisen vaarallinen paikka.

Jos kuskit ja FIA ovat olleet huolissaan erityisesti näissä kahdessa tapauksessa, niin ilmeisesti heidän mielestään ne sitten ovat erikoistapauksia. Tai ehkä he ovat olleet huolissaan muuallakin, mutteivät yhtä paljon?
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Onhan sellaisia muillakin radoilla. Miksi Raidillonin pitäisi olla erikoistapaus? Kyseessä ei edelleenkään ole mikään erityisen vaarallinen mutka.

Eau Rouge menee ihan varmasti kaasu pohjassa, mutta siinä vaiheessa kun pitäisi kääntää oikealle "uudelle" radan osalle (Raidillon), alkaa vaikeudet. No hassuttelu sikseen. Jos sitä ei voi ajaa nostamatta DRS auki, niin silloin täytyy vaan a) nostaa, b) ajaa siipi kiinni. Se kumpi on nopeampi tapa on kokeiltava. Kyllä kai kuljettajilta edes jonkinlaista ammattitaitoa pitää vaatia.

Normaalilla siivellähän ("DRS kiinni") se on ajettu nostamatta jo vuosia.
Ei voinut ajaa.

T: Kova jätkä mullan alta
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Loppukaudesta FIA sitten varmaan kieltää DRS:n käytön seuraavissa paikoissa:
- Singapore: T6. Aivan liian vaarallinen suora.
- Suzuka: kaartuva suora ennen lusikkamutkaa ja 130R.
- Yas Marina: T2-3-4. Siinä kun lähtee käsistä, niin auto lentää radan yli takasuoralle asti.
- Interlagos: T3, pääsuoralle tulo. Voi lähteä käsistä kun käännetään samalla.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Hassua että Nyrren sen nopeen s-mutkan sai ajaa takasiipi auki tai se että kellään ei siinä lähteny käsistä.
 

Tpo-1

Shireh
Liittynyt
13.7.2010
Viestit
52
Tämä on aina yhtä hauskaa katsella kun ihmiset kovin raivoavat tällaisista asioista. Moni tuntuu tietävän paremmin tilanteen kuin F1-kuski joka oikeasti tietää minkälainen mutka on kyseessä sekä tietää riskit.

Jos moni kuski on ilmoittanut FIA:lle olevansa huolissaan DRS:n käytöstä Eau Rougeen niin luultavasti siellä on jokin muu syy taustalla kuin "en uskalla" (olen toki lukenut Webslaven laittaman linkin). Toki voi olla, että päätös on liioittelua mutta minä luotan siihen että kuskit tietävät tilanteen.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Onhan sellaisia muillakin radoilla. Miksi Raidillonin pitäisi olla erikoistapaus? Kyseessä ei edelleenkään ole mikään erityisen vaarallinen mutka.

Eau Rouge menee ihan varmasti kaasu pohjassa, mutta siinä vaiheessa kun pitäisi kääntää oikealle "uudelle" radan osalle (Raidillon), alkaa vaikeudet. No hassuttelu sikseen. Jos sitä ei voi ajaa nostamatta DRS auki, niin silloin täytyy vaan a) nostaa, b) ajaa siipi kiinni. Se kumpi on nopeampi tapa on kokeiltava. Kyllä kai kuljettajilta edes jonkinlaista ammattitaitoa pitää vaatia.

Normaalilla siivellähän ("DRS kiinni") se on ajettu nostamatta jo vuosia.
FIA:han ajattelee tässä pelkästään kuskien turvallisuutta ja kuskit ovat samaa mieltä, niin mikä tässä niin ihmeellistä on? Samallalailla FIA on pitänyt huolen säännöillä etteivät autojen nopeudet kasva vaarallisen nopeiksi. Eli kohtuus kaikella eikä vedetä tyyliin autoilla joitten kierrosajat olisivat yli 10sek nopeempia ja suoranopeudet 450km/h, ja katotaan ketkä ovat niitä nössöjä ja keiltä löytyy ammattitaitoa pitää se auto tiellä.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
F1-tallit ovat päättäneet ajaa tulevalle kaudelle suunnitellun testisession Italian Mugellossa, kertoo Autosport.

Tulevalla formulakaudella tallit ajavat yhden testirupeaman keskellä kautta. Silverstone, Barcelona ja Jerez olivat mukana yhtenä vaihtoehdoista testin pitopaikaksi, mutta päättävät tahot päätyivät lopulta valitsemaan Mugellon.

Mugellon testiä on alustavasti kaavailtu toukokuun ensimmäiselle viikolle. Kisakalenterissa testi sijoittuu ennen ensimmäistä Euroopassa ajettavaa osakilpailua.

Mugellon puolesta vaakakupissa painoivat hyvät varikkotilat ja radan aerodynamiikkaa suosivat ominaisuudet. Radan omistava Ferrari tarjosi myös apuaan testirupeaman järjestelyissä, mikä osaltaan laski talleille koituvia kustannuksia.

F1-sarjan talvitestit alkavat ensi vuonna 7. helmikuuta Espanjan Jerezissä. Kaksi seuraavaa testiä ajetaan Barcelonassa helmikuun lopulla ja maaliskuun alussa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Todt haluaa testikuljettajat perjantaiharkkoihin. Tarkoituksena olisi jakaa nykyinen 2x90min kolmeen tunnin mittaiseen sessioon. Varmasti hyvä juttu junnujen ja työttömien varakuskien kannalta. Mutta tulipa vaan mieleen josko sitä harjoitusaikaa voisi vähän kasvattaa. Nykyäänkin tallit tuntuu olevan aika tiukoilla, kun pitäisi testata renkaita, säätää autoa ja samalla vielä kokeilla uusia osia. Jos tiimien rahkeet vaan riittää, niin ehdottomasti kannattaisin 60min sessiota varakuskeille + 2x90min normiharjoituksia vielä päälle. Ja jos se on renkaista kiinni, niin soitto Pirellille ja homma hoituu.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös