F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Osellan paikka olikin lähellä sillä Ferraria Bergerin mahdollisesti loukkaantuessa olisi ajanut Dario Benuzzi
Onko/oliko Benuzzilla minkäänlaista kisakokemusta (mistään luokasta)? Superlisenssin saamisen kanssa olisi saattanut olla vaikeuksia.

Benuzzi oli tuolloin 36 tai 37 riippuen mihin aikaan vuodesta on syntynyt.

-Edit- Jaa niin, johan Alppu tuossa oli ihmetellyt samaa. Oli eri sivulla...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Dariolla ei paljoa ollut kisakokemusta uransa aikana. Harvoin edes ajoi missään erityisissä kilpasarjoissa. Benuzzi taisi ajaa vain joissain Italian paikallisissa pienemmissä urheiluautojen sarjoissa ja tietenkin Ferrarin kustantamissa pienissä kisoissa.

Benuzzi on varsin uniikki testimies. Toinen samankaltaisen uran ajanut oli eräs Lamborghinin testimies joka myöskin aloitti mekaanikkona uransa ja siirtyi hieman yllättäen ajamaan urheiluautoja.

Oli toki ehdolla Ferrarin urheiluautojen kisoissa ajamaan, mutta ei sielläkään saanut kisapaikkaa. Testausta kylläkin. Äärimmäinen testimies oli ja superlisenssi miehellä toki oli ollut jo kauan.

Kaudella 1982 Benuzzi jo aloitti testaukset Ferrarilla. Ferrarilla katuautojen ja muiden puolella Benuzzilta oli kokemusta jo aiemmin. Alunperin Benuzzista piti tulla mekaanikko ja hänestä tuli myöhemmin katuautojen ja sitä kautta myös kilpa-autojen testaaja. Tuolla kaudella 1982 mahdollisten loukkaantumisten takia Ferraria testannut Benuzzi sai superlisenssin.

Ennen kautta 1989 hänen uransa startit olisivat voineet olla kauden 1982 aikana kun Villeneuve kuoli ja Pironi loukkaantui. Kaudella 1985 Arnouxin uloslähdön yhteydessä Benuzzi tai kakkostestaaja Johnny Dumfries oli ehdolla Arnouxin paikalle.

Sen jälkeen Benuzzi vain oikeastaan oli testimiesten testaaja. Kauden 1989 Ghinzani olisi ollut mielenkiintoinen näky Ferrarilla. Ghinzani järjesti aikoinaan Adelaidessa samalla kaudella kolarin Piquetin kanssa ja siinä Piquet sai renkaasta kypärään.

Keke taisi siinä kisassa lakonisesti todeta Kyllösen kiihkoillessa vain sen että Nelsonilla on varmasti pää kipeänä tuon osuman jälkeen.:D Luultavasti kauden 1989 kuljettajaruletissa Benuzzia ei olisi enää käytetty huolimatta huomattavista testausmääristä joten ajajana olisi luultavasti ajanut ellei Ferrari olisi halunnut jotain PR-nolausta halunnut niin Gianni Morbidelli tai sitten Roberto Moreno. Lehtoa oltiin istuttamassa Osellalle. Ikääkin oli jo liikaa Benuzzille.

Lopulta puoliautomaattinen Ferrari oli Bergerin käsien kannalta parempi ja haaveet menivät siihen muilta kuskeilta. Viimeinen Benuzzin teoreettinen mahdollisuus olisi ollut kauden 1991 päätöskilpailu jossa ajoi kuitenkin Gianni Morbidelli jolla oli enemmän kisakokemusta. Benuzzin lisäksi toinen vaihtoehto olisi ollut vain Andrea Montermini joka oli kolmostestaaja.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Red Bull on kuulemma luotettavin auto ollut tänä vuonna...
Melkoinen tason nosto Newey'n luotettavuustasolle...

F1-tallien luotettavuustilasto kaudella 2011:

1. Red Bull (100 %)
2. Force India
3. Ferrari
4. McLaren
5. Toro Rosso
6. Lotus Renault
7. Sauber
8. Mercedes
9. Virgin
10. Williams
11. HRT
12. Team Lotus

Meinasin kysyä, että onkohan missään kierrosmääriä, mutta nepä löysinkin ihan ite. http://www.vivaf1.com/engine.php

Vivan mukaan tosin Lotuksella olis kierroksia 1052 ja luotettavuusprosentti 77.2, joka ei ole huonoin. Hispanialle on merkitty 974 71.5
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Oiskohan niin, että HRT:lla ei ole laskettu Australian kisakilometrejä mukaan?
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Pieni yllätys tuossa on listassa Red Bull, koska Newey on siellä.

Toisaalta autot on nykyään niin luotettavia että lista kertoo enemmän kuskeista kuin autoista.

Ainoa oikeasti epäluotettava auto tälläkaudella on kyllä Lotus tai HRT (mikä näkyy kyllä listassakin)
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Pieni yllätys tuossa on listassa Red Bull, koska Newey on siellä.

Toisaalta autot on nykyään niin luotettavia että lista kertoo enemmän kuskeista kuin autoista.

Ainoa oikeasti epäluotettava auto tälläkaudella on kyllä Lotus tai HRT (mikä näkyy kyllä listassakin)
HRT:llä tosin on ne vajaat 100 kierrosta vähemmän, kun eivät kerran Ausseihin päässeet.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
BTW. Tuo HRT:n nimi on aika nauretteva:

Nimi oli siis alunperin Hispania Racing Team eli HRT. Sitten joku neropatti keksi uusia nimen HRT F1 Teamiksi eli siis periaatteessa Hispania Racing Team F1 Teamiksi.

Hienosti ajateltu Hispanioolat.:alppu:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ihan tarkalleen ottaen talli ei ole koskaan ollut virallisesti Hispania. Nimi oli alun perin Campos Meta, ja se piti vaihtaa juuri ennen viime kauden alkua omistajan vaihtuessa. FIA ei kelpuuttanut nimeä Hispania syystä, joka minulle jäi vähän epäselväksi, joten virallisissa yhteyksissä sekä talli että sen auto on koko ajan tunnettu nimellä HRT.

Mitä taas tulee F1 Team -liitteeseen, niin FOM on hyvin tarkka F1-kirjainyhdistelmän käytöstä ja tallit saavat käyttää sitä vain sanan Team edessä.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
No eihän nimi tallia pahenna ellei talli nimeä. mutta silti tuo häiritsee
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
DRS kielletty Öö Ruutsissa. FIAlla taas melkoista turvapelleilyä. Ja kisassa Kemmelin suoralla siipi auki? Siinähän ei jo muuten nähdä ohituksia... tulee varmaan helpompia ohituksia kuin Turkissa. :wall:
Kuskien toiveesta, joten eipä nyt syytetä pelkästään FIAa. Eau Rougessa downforcen määrä on jokseenkin olennainen, joten DRS:stä johtuva downforcen merkittävä väheneminen saattaa olla riskitekijä. Jos onnettomuuksia haluaa, niin mikä ettei, mutta kukapa nyt niitä haluaisi?

Kemmelin suora oli etukäteen ajateltunakin se luonnollisin DRS:n paikka.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eau Rougessa downforcen määrä on jokseenkin olennainen, joten DRS:stä johtuva downforcen merkittävä väheneminen saattaa olla riskitekijä. Jos onnettomuuksia haluaa, niin mikä ettei, mutta kukapa nyt niitä haluaisi?
Oli siinä minusta jotain mielettömän siistiä, kun molemmat BAR-kuskit ajoivat vuoron perään lujaa pihalle Eau Rougessa 1999 lyötyään vetoa, että ajavat paikan kaasu pohjassa.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Eikös tuo nopein kohta radalla muutenkin ole tuolla Kemmelin suoran päässä.
Jos vielä DRS auki koko suoran niin eiköhän rajoittimella pompita jo suoran keskivaiheilla?
Siis jos on vielä slipstream päälle.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Uhkaa kyllä mennä naurettavan helpoksi ohittaminen jos DRS on käytössä Kemmelin suoralla. Vähän niinkuin Turkissa oli liian helppoa ohittaminen, mutta nyt mennään ehkä vielä pidemmälle. Spa on kyllä rata jolla DRS:ää ei tarvittaisi lainkaan. Jos tuolla radalla ei pääse ohi muutoin niin sitten ei kyllä ansaitsekaan päästä ohi.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eau Rougessa downforcen määrä on jokseenkin olennainen, joten DRS:stä johtuva downforcen merkittävä väheneminen saattaa olla riskitekijä.
Vaikka DRS olisi sallittu Eau Rougessa ja Raidillonissa, ei kukaan sitä pakota käyttämään. Samaan tapaan ennen puhuttiin siitä pystyykö mutkayhdistelmän ajamaan kaasu pohjassa – osa pystyi ja osa ei, kukaan ei pakottanut kokeilemaan, eikä ketään käsketty hidastelemaan. Nykyisin kun radan ulkopuolikin on tasaista asvalttia, voi mutkien läpi sitä paitsi laskea täysiä melko turvallisesti, vaikkei valkoisten viivojen välissä pysyisikään.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös