F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mauno Ahonen

Well-known member
Liittynyt
8.10.2010
Viestit
80
Sijainti
Perähikiä
Muistaakseni Sid on ollut pois tuosta lääkäri autosta jokusen vuoden, mutta muutoin jatkanut FIA:n leivissä.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jääkös Marussia ensi kaudella ainoaksi Cosworthin koneita käyttäväksi talliksi, kun Williams tunnetusti siirtyy Renaultin koneisiin ja huhujen mukaan myös HRT: http://www.yallaf1.com/2011/12/12/hrt-could-dump-cosworth-for-renault/ ? :doubtful:
Onko moottoriasiakkuuksien maksimimäärä jo poistettu? Jossain kohtaahan Renault asiaa ajoi, mutta en muista, että asialle olisi mitään tehty. Eli siis aiemmin ainakin oli joku katto, oliko se nyt sit neljä tallia. Renaultin asiakkaitahan on nyt jo neljä: RB, Lotus, Williams ja Caterham.

Uutisessa mielenkiintoisia kytköksiä:
It was reported at the end of last month that HRT, the struggling Spanish team, is set to begin working with a Cologne company co-owned by Tony Fernandes and Mike Gascoyne.

Fernandes and Gascoyne, best known for heading the Team Lotus/Caterham team, reportedly now also own “the design office of the former Toyota team”, according to the BBC in November.
Pientä sivubisnestä? Fernandes ja Gascoyne HRT konsultteina vai? häh?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko moottoriasiakkuuksien maksimimäärä jo poistettu? Jossain kohtaahan Renault asiaa ajoi, mutta en muista, että asialle olisi mitään tehty. Eli siis aiemmin ainakin oli joku katto, oliko se nyt sit neljä tallia. Renaultin asiakkaitahan on nyt jo neljä: RB, Lotus, Williams ja Caterham.
Joskus aikaisemmin puhuttiin kolmesta "asiakastallista" (johon siis ei välttämättä sisältynyt mahdollinen tehdastalli). Nyt kun Renault ei ole enää tehdastalli, niin selvästikään tuo ei enää ole katto. Mutten muista uudempaakaan mainintaa asiasta nähneeni. Toisaalta on ymmärrettävää, että moottorivalmistajien vähentyessä moisia rajoituksia poistetaan, toisaalta Cosworth ei pitkään pysy mukana yhdellä tai kahdella tallilla. Se tarvitsee useamman asiakkaan pysyäkseen plussan puolella.
Uutisessa mielenkiintoisia kytköksiä:

Pientä sivubisnestä? Fernandes ja Gascoyne HRT konsultteina vai? häh?
Caterhamin huhuttiin suunnittelevan HRT:lle rungot, mutta se huhu ehdittiin jo ampua alas HRT:n toimesta. (Miten moinen olisi sääntöjen puitteissa edes mahdollista on toinen juttu.)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tätä menoa ovat moottoriurheiluun erikoistuneet valmistajat jättämässä F1:t kokonaan, keskuudestamme ovat tunnetusti poistuneet jo esim. Coventry Climax, Repco ja Judd.
Ferrarin asiasmyllyillä tulee tuskin mikään talli menestymään, joten tulevaisuudessa Mersulla ja Rellulla tulee olemaan kartelli moottorimarkkinoilla, mihinkä voisi kuvitella tuovan jopa monopolimaisia vivahteita firmojen vähäinen ristiinomistus ja yhteistyö:
http://mercedesbenzblogphotodb.files.wordpress.com/2010/04/daimler-renault-alliance-4.jpg ;):D
(No vakavasti ottaen, en tiedä tekevätkö firmat mitään yhteistyötä F1-puolella. :dunno:)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Pientä sivubisnestä? Fernandes ja Gascoyne HRT konsultteina vai? häh?
Tuo pieni sivubisnes on kaiketi nimeltään Caterham Composites, jonka on tarkoitus väsäillä kaikennäköistä auto- ja ilmailuteollisuudelle.

Caterhamin huhuttiin suunnittelevan HRT:lle rungot, mutta se huhu ehdittiin jo ampua alas HRT:n toimesta.
HRT tosiaan tyrmäsi sen, että Caterham suunnittelisi heidän autonsa, mutta ei sen sijaan tyrmännyt ajatusta, että ne valmistettaisiin Kölnissä. Ymmärrykseni mukaan se, mitä Fernandes on ostanut Toyotalta ei suinkaan ole suunnittelutoimisto, vaan komposiittipaja.

Ja HRT:llähän ei tunnetusti ole kykyä valmistaa autojaan itse, vaan ne teetetään alihankintana, joten...
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
HRT tosiaan tyrmäsi sen, että Caterham suunnittelisi heidän autonsa, mutta ei sen sijaan tyrmännyt ajatusta, että ne valmistettaisiin Kölnissä. Ymmärrykseni mukaan se, mitä Fernandes on ostanut Toyotalta ei suinkaan ole suunnittelutoimisto, vaan komposiittipaja.
Itselle tuli mieleen, että Fernandes on ostanut Toyotan F1-tallin tilat ja laitteet. Ilmeisesti tarkoitat samaa. Käsittääkseni em. omaisuus oli hetken aikaa varattuna sille Serbi tms. taustaiselle Balkanilta F1-sarjaan pyrkineelle tallille. Sen jälkeen ei ole vastaan tullut uutisia, mitä siellä nykyään touhutaan. Eli olisiko tuo omaisuus nyt sitten osa Caterhamia? Toki se omaisuus ei yksinään tee mitään, vaan pitää vielä olla henkilökuntaakin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4220
Caterhamin huhuttiin suunnittelevan HRT:lle rungot, mutta se huhu ehdittiin jo ampua alas HRT:n toimesta. (Miten moinen olisi sääntöjen puitteissa edes mahdollista on toinen juttu.)
Homma onnistuu samallalailla kun Red Bullin tapauksessa, 3 osapuoli suunnittelee rungon (Caterham Composites?) ja myy rungot molemmille talleille (Caterhan ja HRT).

Fernades laajentaa empiiriään melkomoisella vauhdilla!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Taitaa F1 jäädä vielä haaveeksi heidän osaltaan vähäksi aikaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Stefanin ja serbien.

Sidin juttu oli jo laitettu. F1:n hyväksi mies on tehnyt enemmän kuin kukaan muu ainakin lääkinnällisellä puolella. Hänen ansiosta saatiin radoille myös lääkäriautot ja Monzan 1978 onnettomuuksien jälkeen myös eräänlainen turva-auton edeltäjä eli Course Car.

Tuo Course Carin ja Safety Car/Pace Carin ero oli lähinnä siinä, että Course Car vain tarkisti radan ja asettui sinne perään ja ajoi varikolle. Joskus se myös vaikeissa oloissa lähti radalle ensimmäisenä ja palasi sitten takaisin paikalleen joukon hännille.

Äärimmäisessä hädässä Course Car olisi lähetetty radalle nykyisen Safety Carin tavalla ja se olisi paimentanut joukkoa, mutta sen ajan säännöissä pykälää ei ollut. Ja vaikka olisi ollut niin koskaan sille ei tullut tarvetta.

Riittävän suuren vaaran edessä heilutettiin erittäin paljon keltaisia tai sitten kisa katkaistiin punaisilla lipuilla. Toisaalta FISA:n päättäjät vain pelkäsivät kilpailujen pilaantuvan jatkuvien vierailujen myötä.

Vasta aivan sen loppuvuosina ennen virallista turva-auton käyttöä kaudella 1992 Course Car vieraili radalla muun muassa Adelaiden 1991 kisan aivan lopulla radan BMW vieraili radalla.

Course Carin luotettavuutta ei parantanut myöskään sen aloitus Watkins Glenissä 1978. Startin jälkeen CC:n kuski ajoi täysillä seinään ulos radalta. Ja mallina oli Toyota Celican Supra.

Vain hetkeä aiemmin Watkinsin piti olla mukana tarkistamassa starttia niinkuin tarkisti startin aiemmin kaudella Anderstorpissa. Watkins kuitenkin kieltäytyi jostain syystä. Vasta paljon myöhemmin kurssikaarat alkoivat olla luotettavampia ja kun Reutemann ajeli niin ei Sidiä pelottanut.:D

Vastaisuudessa pitää perustaa varmaan CC/PC/SC-toikki tämän kaltaiselle aiheelle, mutta olkoon tämän kerran kun liittyi myös tämän lääkintämiehen uran varrelle tämänkin keksinnön ehdottaminen. Anteeksi jo etukäteen off-topicista ainakin osittain.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mielenkiintoista on nähdä, mikä on Lotus F1 Teamin auton rungon nimi. Tämä vuosi mentiin vielä Rellun mukaan, mutta tuskin enää ensi vuotta. Lotuksellahan perinne on ollut, että kaikki autot, F1- ja katuautot, saavat järjestysnumeron, ja yleensä katuautoille annetaan sitten oikea nimi. Tästä syystä Lotuksen F1-autojen numeroissa on joskus ollut hyppäyksiä, kun välissä on tehty uusi katuauto. Lotuksen ratapäiväauto oli T125, ja sen ja '10 Lotus Racing-auton välillä oli vissinkin tehty yksi uusi katuauto, kun LR oli T127. Mielenkiintoista kuitenkin, laskeeko GL viime kauden Team Lotus-autoa aidoksi Lotukseksi, jos tämä numerointiperiaate LF1T:ssä jatkuu. Muistan lukeneeni, että jo 70/80-luvulla TL:n ja GL:n autoilla oli joskus sama numero.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mielenkiintoista kuitenkin, laskeeko GL viime kauden Team Lotus-autoa aidoksi Lotukseksi, jos tämä numerointiperiaate LF1T:ssä jatkuu. Muistan lukeneeni, että jo 70/80-luvulla TL:n ja GL:n autoilla oli joskus sama numero.
Meinaatko, että Lotus F1 team nimeäisi ensikauden autonsa samaksi kuin Team Lotus eli nykyisin Caterham?
Olisiko se edes mahdollista, että toisen tallin auto olisi nimeltään sama kuin toisen tallin vanha auto?
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös