Tyhjät kuppituolit riivaavat Veikkausliigaa
Tiistai 2.6.2009 klo 08.54
Veikkausliigaa pelataan tällä hetkellä lähes tyhjille katsomoille.
Jan Waldenin mukaan vielä ei ole syytä paniikkiin.
Haka kiinnostaa, Hongan yleisömäärät romahtaneet
Tuttu fakta on vaivannut jo vuosien ajan, mutta kevään liigakierroksilla muoviset kuppituolit ovat kimmeltäneet tyhjyyttään entistäkin runsaammin, erityisesti suurissa kaupungeissa.
- Kokonaisuus on erittäin ikävä, huolestuneena olen seurannut näitä lukuja meillä kuin muuallakin, Tampere Unitedin markkinointipäällikkö Petri Olin toteaa.
Ratinassa on tultu rytinällä alas vuosikymmenen alun menestysvuosista niin taloudellisesti kuin urheilullisestikin. Yli 16 500 katsojaa vetävälle stadionille on viiteen otteluun löytänyt tiensä noin 2 150 katsojaa per peli, lähes 800 vähemmän kuin viime kaudella.
- Suurin osa seuroista on jäljessä omaa asettamaansa tavoitetta. Se ei ole ilahduttava asia, mutta minkäänlaista paniikkia ei ole. Heinäkuu on meillä hyvä yleisökuukausi, liigan toimitusjohtaja Jan Walden rauhoittelee.
Taantuma pakottanut keskittymään oleelliseen
Waldenin mukaan taloustaantuma on vaikuttanut katsojamääriin, mutta vain välillisesti.
- Seurat ovat panostaneet yritysyhteistyösopimusten hankkimiseen, sillä sopimukset vastaavat noin 70 prosenttia seurojen tulonlähteistä, pääsylippu- ja ottelutapahtumatuotot hiukan yli 20 prosenttia. Kun usein sama osasto vastaa molemmista, kumpaan he laittavat aikansa, Walden selventää.
Liigaseuroilla ei ole pohjatonta kassaa. Edes rahakkaan TPS:n ei sallita ylittävän budjettiaan moninkertaisesti, kuten useissa Euroopan suurseuroissa tapahtuu.
Lajikulttuuri ei yksinkertaisesti salli konkurssia esimerkiksi Real Madridille, mutta Lahdessa sentin venyttäminen on arkipäivää.
- No eipä tässä muita itseni lisäksi ole, FC Lahden markkinointipäällikkö Jari Kantoluoto vastaa kysymykseen, millaista markkinointiryhmää hän vetää.
Lahtelaisseuran markkinointi oli kauden alla monipuolista, mutta seura on silti menettänyt katsojistaan viidenneksen.
- Tehtiin laajalle levinnyt kausijulkaisu, ulkomainoskampanja, avajaistapahtuma, ja mediakin on huomioinut. Tuntuu, etteivät ihmiset ole heränneet, että jalkapalloa pelataan jo, Kantoluoto jatkaa.