Autoleasing!

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Summasummarum :
Pikkuauton (Fiestan perusmalli) liisaus on puhtaan taloudellisesti perusteltua jos sen saa noin 175 eurolla / kk. (4 vuotta ja 45 000 km)
Pienen perheauton (Fiikus eco) liisaus on perusteltua jos sen saa 250 eurolla / kk. (36 kk / 60 000 km)

Tässä ei ole hinnoiteltu liisingauton huolettomuutta (kuten käytetystä luopumisen helppous liisingajan päätteeksi)
Suljetaan ja arkistoidaan. :ahem:
Ehei...ei suljeta. :eek: Tää pysyy auki ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Suurin ero tässä on nyt ajattelutavassa. (laskutavassa)

Eli tästä ao. jutusta.
Olen itse laskennut arvonaleneman kuukausikohtaiseksi menoksi. Samoin kuin lainan takaisin maksun mukaan lukien siis lyhennyksen. Auton arvo eli se mitä saa takaisin realisoituu vasta uuteen vaihdettaessa. Mättääkö tämä ajattelutapa?
Arvonalenema samoin kun auton maksaminen (kk erä sisältää koron ja lyhennyksen) on "budjetoitu" meikäläisen excelissä menoksi. Tarkastelen asiaa kk-tasolla. (joskin on ne vuosikohtaisetkin kulut mukana...mutta vertailun teen kk-tasolla)

Leasingin osalta olen ottanut mukaan muutamia sopimukseen kuulumattomia menoja. Nämä puuttui sulta eli tekisi leasingin kalliimmaksi.

Se on selvää, että sekä autolaina+käsiraha että leasingin kokonaismäärä on suurempi kuin auton ovh hinta.

Sen jälkeen kun auto on maksettu kk-kohtaiset maksut romahtavat omassa autossa (ellei tule ylimääräisiä yllättäviä huoltokuluja) eli käyttö halventuu kk-tasolla kolmannekseen. Joskin myös se ,että auto tulisi vaihtaa tulee ajankohtaisesti. Jonkinlainen oravanpyörä sekin. Harvempi kuitenkaan varmaan selviää uuden auton ostostakaan ilman uutta autolainaa. Joka on isomman käsirahan takia = riippuu jäännösarvosta ensimmäistä pienempi. Käytännössä siis omalla autolla ajavakaan ei välty melko suurista kuukausikohtaisista kuluista.
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Se on selvää, että sekä autolaina+käsiraha että leasingin kokonaismäärä on suurempi kuin auton ovh hinta.
Kyllä mä olin ihan aidosti yllättynyt siitä, että jo 4 vuodessa auton liisaamisen kulut tulevat kalliimmaiksi kuin uuden auton ovh hinta.
Oman voi myydä 4 vuoden päästä ja myyntihinta on lähes kokonaan voittoa liisingpeliin verrattuna! (no tulee siihen toki ne rengas- ja huoltokulut, sekä mahdolliset rahoituskulut päälle)

Liisaus on (ainakin näennäisesti) helppoa ja huoletonta, mutta kyllä se piru sitten maksaakin. Mielestäni aivan liikaa. No, Elämä on. Ja pitäähän sen liisingyhtiönkin elää, kasvaa ja tuottaa voittoa.
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Kyllä mä olin ihan aidosti yllättynyt siitä, että jo 4 vuodessa auton liisaamisen kulut tulevat kalliimmaiksi kuin uuden auton ovh hinta.
Oman voi myydä 4 vuoden päästä ja myyntihinta on lähes kokonaan voittoa liisingpeliin verrattuna! (no tulee siihen toki ne rengas- ja huoltokulut, sekä mahdolliset rahoituskulut päälle)

Liisaus on (ainakin näennäisesti) helppoa ja huoletonta, mutta kyllä se piru sitten maksaakin. Mielestäni aivan liikaa. No, Elämä on. Ja pitäähän sen liisingyhtiönkin elää, kasvaa ja tuottaa voittoa.
Lyötyiskö sulta tähän ao. juttuun kommenttia.
Sen jälkeen kun auto on maksettu kk-kohtaiset maksut romahtavat omassa autossa (ellei tule ylimääräisiä yllättäviä huoltokuluja) eli käyttö halventuu kk-tasolla kolmannekseen. (tai no vähän alle puoleen) Joskin myös se ,että auto tulisi vaihtaa tulee ajankohtaisesti. Jonkinlainen oravanpyörä sekin. Harvempi kuitenkaan varmaan selviää uuden auton ostostakaan ilman uutta autolainaa. Joka on isomman käsirahan takia = riippuu jäännösarvosta ensimmäistä pienempi. Käytännössä siis omalla autolla ajavakaan ei välty melko suurista kuukausikohtaisista kuluista.
Laskin siis näin kk kulut...huomioiden arvonaleneman ja lainan maksun.
PHP:
1 606,05 Uusi auto, mukaan lukien arvonalennus + laina lyhennyksineen kk - 4 vuoden laina
2 488,62
3 475,61
4 464,16
5 544,01   Uusi auto (saman hintainen), käsiraha vanhasta, 3 vuoden laina
6 426,58
7 413,57
8 185,61
Edit: Ööh...tavallaan tuo arvonaleneman ottaminen mukaan kk-kuluihin (kun lainanlyhennys otettu mukaan niihin) tulee tuplasti...onneksi tröpö kisan osallistujat on jo valittu. :eek:


Eli tämä on vertailukelpoisempi, kun ajatellaan kk -kuluja. (verrattuna etuautoon 353kk ensimmäiseltä 4 vuodelta) Arvonalennus (samoin kuin saatava hinta) realisoituu vasta kun auto vaihdetaan.
PHP:
1 380,22 samat kommentit kuin äskeisessä per kohta
2 380,22
3 380,22
4 380,22
5 318,18
6 318,18
7 318,18
8 101,67
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Sä voit laskea ne omistusauton kk-kulut esim seuraavalla tavalla yksinkertaisesti, niin et sekoile niiden lainojen lyhennysosuuksien ja tuplasti laskettujen arvonalenemien, jälleenmyyntiarvojen yms. kanssa :

4 vuotta (kuvitteellinen auto - kuvitteelliset kulut)
KULUT :
Ostohinta - myyntihinta = 6000 e
Rahoituskulut = 2000 euroa (huom! vain korot ja muut kulut, ei lyhennyksiä*)
Rengaskulut = 800 euroa
Huoltokulut = 800 euroa
-------------------------
KULUT YHT = 9600 euroa ; Jaetaan lopuksi omistusajalla : 9600 / 48 kk = 200 euroa/kk (sisältää kaikki samat asiat kuin saat liisingauton mukana + lisäksi oman auton rahoituskulut), eli ei kannata liisata jos liisauskulut ovat kalliimmat. Simppeliä.

Muita kuluja ei ole huomioitu, koska tähän on otettu vain ne hyödyt, jotka saat kun liisaat auton. Vertailukelpoisuus on tällöin 1:1.
(muut kulut, kuten vakuutukset yms. ovat samat joten niitä ei tarvitse erikseen vertailla hintaeron selville saamiseksi)

*) lyhennyksiä ei huomioida kuluiksi, koska ne ovat omaa omaisuuttasi jota vaihdat rahoituslaitoksen avustuksella vain toiseen muotoon (autoon).
Eli omaisuutesi säilyy (arvonalenemaa lukuunottamatta) edelleen sinulla , se muuttaa vain muotoa rahasta -> autoksi.
Jos lasket lyhennykset omistusauton kuluiksi on kuin maksaisit automyyjälle erikseen toisen auton hinnan siitä, että voit ostaa tältä auton!

Ne lyhennykset saat nimittäin takaisin kun myyt auton (lukuunottamatta arvon alenemaa, joka on huomioitu kaikissa laskelmissa)
Liisingautosta ei jää mitään näppiin kun vuokra-aika loppuu. Oman autosi voit sitävastoin vaihtaa taas esim. rahaan (tai vaikkapa lehmään jos ostajan kanssa niin haluatte)
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
*) lyhennyksiä ei huomioida, koska ne ovat omaa omaisuuttasi jota vaihdat rahoituslaitoksen avustuksella toiseen muotoon (autoon).
Eli omaisuutesi säilyy (arvonalenemaa lukuunottamatta) edelleen sinulla , se muuttaa vain muotoa rahasta -> autoksi. Jos lasket lyhennykset omistusauton kuluiksi on kuin maksaisit siitä, että voit antaa omaisuuttasi pois jollekin toiselle.
Ne lyhennykset saat takaisin kun myyt auton (lukuunottamatta arvon alenemaa, joka on huomioitu kaikissa laskelmissa)
Liisingautosta ei jää mitään näppiin kun vuokra-aika loppuu.
Pitää vähän sulatella näitä.

Sopiva yhdistelmä voisi olla ensin käytetty (jonka maksaa pois) sitten jossakin vaiheessa uusi auto. Kun ei ole vanhaa, niin ensimmäinen 4. vuotta (tai mikä sitten onkaan) on kalliimpi kuin esim. etuauto per kk.

Mörkönä taustalla kummittelee ns. yllättävät jutut eli yllätykselliset paljon rahaa vaativat huollot + arvonaleneminen enemmän mitä ennakolta laskee. Tämä lamakin voi vaikuttaa melkoisesti eli jos kauppa ei käy, niin ei välttämättä saa sitä takaisin mitä nyt olettaa.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Yksinkertaistaen laskelmissasi on käsittääkseni seuraavanlainen vika (jos olet laskenut lyhennykset kuluiksi):

Mulla on tikkari ja sulla on tikkari. Ne ovat keskenään saman arvoisia.
Haluamme vaihtaa niitä keskenämme mutta välissä on Racer X (rahoituslaitos), joka hoitaa vaihdon ja ottaa siitä 5 senttiä palkkiota.

- Sinä lasket, että olet vaihdon jälkeen tikkaria ja 5 senttiä köyhempi.
- Minä lasken että olen vaihdon jälkeen 5 senttiä köyhempi.
Sainhan sinulta tikkarin omani tilalle (vrt. auto rahan tilalle)
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Yksinkertaistaen laskelmissasi on käsittääkseni seuraavanlainen vika (jos olet laskenut lyhennykset kuluiksi):

Mulla on tikkari ja sulla on tikkari. Ne ovat keskenään saman arvoisia.
Haluamme vaihtaa niitä keskenämme mutta välissä on Racer X, joka hoitaa vaihdon ja ottaa siitä 5 senttiä palkkiota.

- Sinä lasket, että olet vaihdon jälkeen tikkaria ja 5 senttiä köyhempi.
- Minä lasken että olen vaihdon jälkeen 5 senttiä köyhempi.
Sainhan sinulta tikkarin omani tilalle (vrt. oma auto rahan tilalle)
No mut sitten kaupat tehtyäni huomaan, että sun tikkarihan oli puoliksi syöty. :D

Juu ei tämä niin yksinkertaista ole miltä näyttää. Onneksi on aikaa sulatella. :thumbup:

Kiitos vinkeistä/neuvoista. :thumbup:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Puolipöhkö on oikeassa, oma tulee halvemmaksi ellei täyttä miinaa satu ostamaan.

Sekä uusien ja käytettyjen hinnoissa on tässä tilanteessa suhteellisen paljon tinkimisvaraa. Se ettei sulla ole antaa vanhaa autoa vaihdossa voi olla isokin etu hinnasta neuvoteltaessa, autokaupoilla kun ei tässä tilanteessa ole pulaa myytävästä vaan varastot pullollaan.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Puolipöhkö on oikeassa, oma tulee halvemmaksi ellei täyttä miinaa satu ostamaan.

Sekä uusien ja käytettyjen hinnoissa on tässä tilanteessa suhteellisen paljon tinkimisvaraa. Se ettei sulla ole antaa vanhaa autoa vaihdossa voi olla isokin etu hinnasta neuvoteltaessa, autokaupoilla kun ei tässä tilanteessa ole pulaa myytävästä vaan varastot pullollaan.
Juu. Paljon mahdollista.

Teoriassa uskon kyllä Puolipöhköä. Mutta mietin tätä mitä kyseisen "tutkimuksen" yhdessä kommenteissa sanotaan.
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2008/09/20/yksityisleasing-on-yha-kallista-autoilua/200824510/139?offset=30#comments
Mitä merkitystä on auton jälleenmyyntiarvolla? Jos haluaa uudella ajaa, niin autosta maksetaan jollekin taholle kuukausittain tietty summa, lainaa tai liisaria. Entä sitten esim. kolmen vuoden kuluttua? Vaihdat auton uudempaan ja auton jäännösarvo on käsiraha ja sitten taas maksat muutaman vuoden kuukausierää, miten tämä eroaa liisaamisesta? Siinäkin auto vaihtuu kolmen vuoden välein (esimerkiksi) ja joka kuukausi maksetaan jotain jollekin, jos kerran haluaa autolla ajaa.

Ei oman lainalla rahoitetun auton jäännösarvoa saa realisoitua, ellei lopeta autoilua ja myy sitä pois! Tai vaihda liisariautoon ja sijoittaa autosta saadut rahat jonnekin muualle. Liisarisopimuksia saa myös ilman alkupääomaa ja älytöntä lopetusehtoa.

Itse maksan katumaasturista alle 500e/kk, ei tarvittu suurempaa ensimmäistä erää ja sopimuksen purkaminen onnistuu 800 eurolla, vaikka tänään.

Älyttömät leasing-sopimukset ovat kyllä kalliita, mutta fakta on, että (uudella) autolla ajaminen aiheuttaa kuukausimaksuja. Mitä sillä on väliä, kuka sen maksun saa ja miten sitä nimitetään?
Ja edelleen siis pidän vaihtoehdot avoimia. ;)
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jos haluaa uudella ajaa, niin autosta maksetaan jollekin taholle kuukausittain tietty summa, lainaa tai liisaria. Entä sitten esim. kolmen vuoden kuluttua? Vaihdat auton uudempaan ja auton jäännösarvo on käsiraha ja sitten taas maksat muutaman vuoden kuukausierää, miten tämä eroaa liisaamisesta?
Joskus laskin juuri noin. Leasing olisi tullut omassa vertailussa n. 50e kalliimmaksi / kk. Periaattessa ihan sama kumpaa maksaa jos täytyy maksaa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Nythän on muuten noi business-editionit vähän kaikilla. Niistä onkin aika hankala saada enää kovin hirveästi hintaa pois.
Toisaalta miten sen nyt ottaa jos vertaa normaalivarusteltuun niin Audillakin tonnin businesspaketissa tulee jotain 4000€:llä vermeitä (xenonit, vakkarinopeudensäädin yms) niin onhan siinä jo tavallaan "tingitty" hintaa alaspäin.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mitä merkitystä on auton jälleenmyyntiarvolla? Jos haluaa uudella ajaa, niin autosta maksetaan jollekin taholle kuukausittain tietty summa, lainaa tai liisaria.
Entä sitten esim. kolmen vuoden kuluttua? Vaihdat auton uudempaan ja auton jäännösarvo on käsiraha ja sitten taas maksat muutaman vuoden kuukausierää, miten tämä eroaa liisaamisesta? Siinäkin auto vaihtuu kolmen vuoden välein (esimerkiksi) ja joka kuukausi maksetaan jotain jollekin, jos kerran haluaa autolla ajaa.
Huoh, onpa ajattelematonta tekstiä. Kuinka montaa kautta saavutettava kokonaisetu/-menetys pitää esittää, että se ymmärretään.
Tässä yksi tapa esittää asia bensaklupityyliin :

Jos ostaa n. 15000 euron auton ja pitää sitä 4 vuotta, niin sen voi myydä ehkä noin 8000 eurolla pois.
Jos liisaa samanlaisen auton neljäksi vuodeksi niin menot ovat suuruusluokaltaan samat (reilu 15 000 euroa), mitään et tosin saa takaisin kun 4 vuoden jakso päättyy.

The Point:
Jos ostat auton, ajat sillä 4 vuotta ja myyt, niin voit liisata jälleenmyyntirahoilla itsellesi vielä auton 2 vuodeksi. Eli ajat summalla 6 vuotta.
Liisaamalla ko. auton sama raha riittää vain 4 vuoden ajoihin.

Bensaklubimme etu: Saat ajaa 2 ylimääräistä vuotta "ilmaiseksi" liisingautoon nähden.

Mutta liisatkaa toki, jos se kokonaisedullisemmalta vaikuttaa :thumbup: Ei se ole minulta pois :D
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Mutta liisatkaa toki, jos se kokonaisedullisemmalta vaikuttaa :thumbup: Ei se ole minulta pois :D
Sulta on tullut hyvää kommenttia.

En tosiaankaan tee mitään ratkaisuja vielä. Tykkään tarkastella näitä asioita pitemmän aikaan eli nuo sinun jutut menee kyllä perille vaikkei siltä näyttäisi. ;)

Epäilen, että ensi vuoden puolella autojen hinnat romahtavat eli tekevät ostamisen entistä houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi. Ja varmaan on jopa todennäköisin vaihtoehto, joskin käytetyn auton hankintaa en ole vielä kummemmin edes harkinut/miettinyt. Luulen, että saattaa käydä niin että leasing kallistuu laman aikana, koska autot eivät "kierrä" entiseen malliin.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Huoh, onpa ajattelematonta tekstiä. Kuinka montaa kautta saavutettava kokonaisetu/-menetys pitää esittää, että se ymmärretään.
Tässä yksi tapa esittää asia bensaklupityyliin :

Jos ostaa n. 15000 euron auton ja pitää sitä 4 vuotta, niin sen voi myydä ehkä noin 8000 eurolla pois.
Jos liisaa samanlaisen auton neljäksi vuodeksi niin menot ovat suuruusluokaltaan samat (reilu 15 000 euroa), mitään et tosin saa takaisin kun 4 vuoden jakso päättyy.

The Point:
Jos ostat auton, ajat sillä 4 vuotta ja myyt, niin voit liisata jälleenmyyntirahoilla itsellesi vielä auton 2 vuodeksi. Eli ajat summalla 6 vuotta.
Liisaamalla ko. auton sama raha riittää vain 4 vuoden ajoihin.

Bensaklubimme etu: Saat ajaa 2 ylimääräistä vuotta "ilmaiseksi" liisingautoon nähden.

Mutta liisatkaa toki, jos se kokonaisedullisemmalta vaikuttaa :thumbup: Ei se ole minulta pois :D
Jos tarkastellaan esim. EasyLeasea, niin erotus ei ole ihan noin suuri.
--> Vakuutukset + muut kulut päälle laskettuna tuosta tulee suunnilleen 300e/kk:ssa.

Suunnilleen saman arvoisesta omasta autostahan tuli 380e/kk:ssa. (mukaanlukien siis vakuutukset ja muut kulut).

Elikä näin vertaillen oman auton kuukausikulut tulisivat olemaan neljässä vuodessa 3840e enemmän, kuin leasingin. Seuraavan neljän vuoden aikana olettaen, että ostetaan uusi saman arvoinen auto ja leasing maksu pysyisi samana oman auton kuukausikulut yhteensä olisivat 1740e vähemmän. (3 vuoden lainalla) Ensimmäisen neljän vuoden jakson suuremmat kk-maksut tulisivat kuolletettua siis 8 seuraavan vuoden aikana. Sen jälkeen päästään selvästi plussan puolelle.

Samalla täytyy ilmeisesti olettaa, että mitään ikävää ei tapahdu. Ei siis autolle (ylimääräisiä huoltokuluja; peltikolareita yms.) ja markkinoille (arvonalennus pysyy muuttumattomana) ja autoja saa edelleen kaupaksi..

Omasta autosta saatava etu (vrt. leasinkiin) suurenee ajan myötä. Lisäksi auto on omaisuutta, jonka voi muuttaa esim. hätätilanteessa rahaksi.

Leasing-sopimuksissa riittää vielä tutkittavaa eli esim. sopimuksen keskeyttäminen on joissakin melko kallista. Lisäksi se mitä huoltoon kuuluu on hiukan epämääräistä.



Mutku:
Onkos sulla liising-auto?

En liisaa vielä mitään...;) Tällä hetkellä minua kiinnostaa enemmän kieltämättä oman uuden auton hankinta. Siitä huolimatta aion mennä siis pohjamutia myöten tässä. ;)
 
Ylös