Nico Rosberg

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Brawnin suusta:


http://www.autosport.com/news/report.php/id/87063

KERSin poisjääminen varmistui vasta viime kauden lopulla, joten on mahdollista, että nuo muutokset on tosiaan vaadittu täksi kaudeksi ja tallien herrasmiessopimuksen johdosta on syntynyt tilanne, jossa rengas ja käyttötarkoitus ovat eri paria. Toinen vaihtoehto on, että muutokset on vaadittu jo vuodeksi 2009 ja ovat edelleen mukana, mikäli ainoa muutos renkaaseen on koskenut sen leveyttä.
Eikös periaatteessa KERS ole vieläkin sallittu, mutta tallit ovat yhteisymmärryksessä päättäneet olla käyttämättä sitä. Mikäli näin oli, selittäisi se tilanteen mielestäni täysin.

EDIT: Jaa katos, mainitsitkin tuosta herrasmiessopimuksesta. My bad.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Brawnin suusta:

"I have to say that this year's front tyre is very uncommon. That stems from the fact that the FIA wanted to promote KERS and had asked Bridgestone to develop tyres that would fit a certain weight distribution and thus create a specific tyre characteristic."

KERSin poisjääminen varmistui vasta viime kauden lopulla, joten on mahdollista, että nuo muutokset on tosiaan vaadittu täksi kaudeksi ja tallien herrasmiessopimuksen johdosta on syntynyt tilanne, jossa rengas ja käyttötarkoitus ovat eri paria. Toinen vaihtoehto on, että muutokset on vaadittu jo vuodeksi 2009 ja ovat edelleen mukana, mikäli ainoa muutos renkaaseen on koskenut sen leveyttä.
Juu nyt palautuukin mieleen tämä asia, että täksi kaudeksi pyydettiin uudenlaisia renkaita, jotka sopisivat painavemmille ja takapainoisemmille autoille. Autojen minimipaino kasvoi, ja lisäksi otetaan kyytiin enemmän bensaa. Varmaan KERSilläkin siinä joku osuus on ollut, ainakin 2009 oli valitusta että autot ovat liian takapainoisia suhteessa renkaisiin, eikä silloisilla säännöillä KERSin kanssa säätövara riittänyt. Mut ei ole mun silmään osunut juttua että nämä mitenkään sen ihmeellisemmät kumit olis, kunhan vaan kapeemmat edestä sopiakseen erilaiselle painojakaumalle, ja muuten vaan vahvemmat painojen vuoksi.
mauke sanoi:
Ja jossainhan Brawn sanoi että Mercedeksellä meni oikean painonjakauman arviointi täksi kaudeksi kapeita renkaita käytettäessä pieleen, eikä sitä vieläkään ole saatu korjattua optimiksi. Lienee aika oleellista renkaiden toimivuuden kannalta.
Hyvin näytti Red Bull olleen tasapainossa viime vuonna, ja hyvin näyttää olevan tänä vuonnakin. Ehkä tuo Brawni kulkisi jonkun muun kuskin ajamana tasapainoisemmin kuin Schumacherin.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6870
Sijainti
Täällähä mä
Jep, olet oikeassa. Aivopieruni johtuu siitä, että jarrutusenergiaa (siis jos tarkoituksena olisi kerätä sitä mahdollisimman paljon eikä vain säännöissä kerrottu määrä) kannattaisi kerätä etupyöristä.
Eikös formuloissa sikälimikäli olen ymmärtänyt käytetä hyvin paljon takapainoista jarrubalanssia :confused:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Aih jostakin bbc:een formulaselostuksesta näin käsitin , brundle siitä jotakin höpisi.
Kyllähän Brundle tietää asiansa, mutta kuulostaa todella erikoiselta. Jarrutasapaino on varmaan lähempänä 50/50 kuin luokissa, joissa downforce ei vaikuta painonsiirtoon etupyörille jarrutuksen alkaessa, mutta takapainoisuuteen en usko millään. Painonjakauma sitä vastoin on yleensä jonkun verran takapainoinen, ettei Brundle olisi puhunut siitä?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eikös formuloissa sikälimikäli olen ymmärtänyt käytetä hyvin paljon takapainoista jarrubalanssia :confused:
grandprix.com sanoi:
Brakes. One of the most important adjustments that a driver has to make to a car while running, is brake balance. Following the banning of the McLaren "fiddle brake" system, the regulations were tightened right up, faced with the prospect of all sorts of brake distribution systems. Brake balance, front to rear, is critical to the stability of a racing car during the braking and turn-in phase; too much rear brakes will tend to cause the car to spin; too much front and it will not turn in. Settings will change as the fuel load lightens, the track grip changes, and particularly if it rains. So critical is it that it is not feasible for the race engineer to determine the correct setting; the driver must set it up by feel.
Sellasta, sano KVG.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Osasin kyllä itekki metsästellä jopa tuota tekstiä pitemmällekkin guugelista . Eipä silti löytynyt oikein yksiselitteistä vastausta joten kaiketi sellaista ei olekkaan .
Tuossa on jotain atlaksen jarnaa asiaan liittyen.

Asia ei ole yksiselitteinen lain.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eikös formuloissa sikälimikäli olen ymmärtänyt käytetä hyvin paljon takapainoista jarrubalanssia :confused:
Muistaakseni GP3_2000 pelillä ajellessani (perustuu kauteen 2000) sopiva jarrubalanssi oli jotain 55% edessä ja 45% takana. Eli edessä enemmän jarruvoimaa, mutta suhteellisesti silti erittäin takapainoiset siviiliautoihin verrattuna. Mutulla heittäisin että etuvetoisessa siviilautossa jotain 75% edessä.
 
Viimeksi muokattu:

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Hyvin näytti Red Bull olleen tasapainossa viime vuonna, ja hyvin näyttää olevan tänä vuonnakin. Ehkä tuo Brawni kulkisi jonkun muun kuskin ajamana tasapainoisemmin kuin Schumacherin.
Ehkäpä niillä onkin erilainen toimivampi painonjakauma autossa. Ja olihan brawni/mersukin viime vuonna balanssissa. Mutta ensivuonna on ainakin painojakauma kaikilla sama, ettei ainakaan sillä kukaan pilaa autoa. Ja kulkeehan se mersu paremmin topicin otsikossa olevan kuskin ajamana, ei kuitenkaan kärkivauhtia.

BBC Sport sanoi:
Poor traction accounted for most of the lost time, but it was the car's balance in those slow-speed corners that also slowed Schumacher down.

Brawn hopes that by bringing weight forward and working the front tyres harder, the car will be more to Schumacher's liking.

But as a result the rear is light so traction is poor, which means the rear slides and wears out the tyres.

"Undoubtedly these tyres are a bit different to what he's used to," said Brawn.

"Maybe, with the car and the tyres, it's not towards the way he likes to have a car which is very responsive and very sharp.

"We haven't been able to provide him with that yet."

The modified car for Barcelona will feature a significantly longer wheelbase, allowing the front wheels to be sited further forward in relation to the cockpit.

This is intended to speed airflow along the car and increased the downwards thrust upon the front tyres.

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/8644613.stm
Ja niinhän se on edelleen että kaikki vaikuttaa kaikkeen, eikä tarvitse olla kuin yhden jutun pielessä niin äkkiä tiputaan 5 sijaa alaspäin. Oli se sitten kuljettajan ajotyyli tai joku muu.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Nico oli talliin tullessaan hieman huolestunut Michaelin kanssa aiemmin tekemäni yhteistyön vuoksi, mutta nyt hän on tyytyväinen asioiden kehittymiseen, vakuutti Brawn.
Hienosti kierretty Brawnilta. Mikäs Nicon on ollessa, kun legendaarinen tallikaveri ajaa sijoilla ynnä muut. Siinä on tallin johdon vaikea jatkaa "aiemmin tehtyä yhteistyötä", kun ei nauramatta pysty sanomaan lausetta "Nico, Michael is faster than you".

Jos kauden suorituksia arvioi, niin Nicohan on ollut lähinnä odotetulla tasolla. Schumi taas on ollut ehkä hieman odotettua huonompi.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Hienosti kierretty Brawnilta. Mikäs Nicon on ollessa, kun legendaarinen tallikaveri ajaa sijoilla ynnä muut. Siinä on tallin johdon vaikea jatkaa "aiemmin tehtyä yhteistyötä", kun ei nauramatta pysty sanomaan lausetta "Nico, Michael is faster than you".

Jos kauden suorituksia arvioi, niin Nicohan on ollut lähinnä odotetulla tasolla. Schumi taas on ollut ehkä hieman odotettua huonompi.

Ross Brawn odotti kyllä enemmän:

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/01/1036161
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Hienosti kierretty Brawnilta. Mikäs Nicon on ollessa, kun legendaarinen tallikaveri ajaa sijoilla ynnä muut. Siinä on tallin johdon vaikea jatkaa "aiemmin tehtyä yhteistyötä", kun ei nauramatta pysty sanomaan lausetta "Nico, Michael is faster than you".

Jos kauden suorituksia arvioi, niin Nicohan on ollut lähinnä odotetulla tasolla. Schumi taas on ollut ehkä hieman odotettua huonompi.
Tässä oli ehkä hienoin kiteytys hetkeen :thumbup:

Olis kyllä ollut turskauksen munaus jos Nico ei olisi pärjännyt itsensä kanssa eikä myöskään Schumi. Silloin Nicoon olisi voitu heittää kaikenlaista herjaa tyyliin eihän tuo kovin lahjakas Nicokaan Michaelille pärjää, taitaa olla ura ohi kun eläkevaari vie. Auto on kuin susi, mutta Schumacher saa sen silti näyttämään nopealta, toisin kuin tuo puolisaksalainen snobi.

Pointsit Nicolle. Tasaisuus alkaa pikkuhiljaa löytyä. Sinällään on musta ihastuttavaa havaita, että Nicon otteissa oli alkuaikoina hyvin samantyylisiä piirteitä kuin Kekessäkin. Silloin kun mentiin lujaa, mentiin lujaa - seinään. Mutta tositilanteen tullen, jolloin ei ollut muuta tekemistä kuin toivoa kitkuttamisen tuovan edes jotain kunniaa, Keke teki työtä käskettyä ja ajoi siivosti ja esimerkillisesti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15435
Mielestäni Webberiltä taisi mennä ripustukset tai ohjaus pois. Ohjaus saattoi temppuilla jo muutama mutka ennen törmäystä tai sitten kun seinään oli jo osuttu niin siinä vaiheessa ohjaus oli jo kyvytön ja ripustus huonossa hapessa joten huono onni joutua uhriksi.
 

diffukimi

Member
Liittynyt
14.3.2010
Viestit
24
Sijainti
finland
pakko arvostaa nico rosbergii. koko kauden semmoset 0.3 sec nopeepmi ku shumi ...

+ tänää hyväl tuuril ois jopa voinu voitaa kisan ... :)))
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös