Sekalaisia F3-uutisia

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Saas nähdä millaiseksi huominen ohjelma muodostuu. Johonkin väliin pitäisi tunkea WTCC:n top-10:n ja Formula 3:n aika-ajot...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Huomisen aikataulu F3:n osalta (sikäläistä ja meidän aikaa):

08:15 – 08:45 Qualifying
02:15 – 02:45 Aika-ajo

13:25 – 14:15 Qualification Race – 10 laps
07:25 – 08:15 Lajittelukisa – 10 kierrosta
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jokseenkin epävirallinen lähtöjärjestys

Koodi:
 1.  Edoardo MORTARA         ITA  V  Signature    2.11,165
[B] 2.  Valtteri BOTTAS         FIN  M  Prema        2.11,383[/B]
 3.  Laurens VANTHOOR        BEL  V  Signature    2.11,594
 4.  Daniel ABT              GER  V  Signature    2.11,919
 5.  Marco WITTMANN          GER  V  Signature    2.11,937

FormulaPosti.fi
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Bottas nuosi podiumille Macaossa. Harmi että mersun koneesta ei saanut enempää irti, kolmas sija oli varmasti maksimi sillä kalustolla.
Vale pääsi kuitenkin osoittamaan että nopeutta ja taitoa on.:thumbup:
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Hieno ajo Bottakselta. Varsinkin ohitus Wittmanista oli hallitun uhkarohkea ja juuri oikea ratkaisu tilanteessa, jossa mersedeksen moottorilla ei lähemmäs päässyt. Oli varmasti turhauttavaa kilpailla autoja vastaan, jotka kulkivat kovempaa suorilla ja joilla oli käytössä enemmän siipeä(ainakin tv:kuvasta näytti näin olevan).

Tuli tuossa kisan aikana mieleen, että olisivat voineet jättää Bottaksen autosta takasiiven kokonaan pois. Olisi siten ollut nopeampi lähtö kiihdytyksessä ja turva-auton takaa lähdettäessä kiitänyt ohi suoralla. Muualla osin rataa ei ole ohitus paikkoja, joten hitaudella mutkissa ei olisi ollut niin väliä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
jossa mersedeksen moottorilla ei lähemmäs päässyt. Oli varmasti turhauttavaa kilpailla autoja vastaan, jotka kulkivat kovempaa suorilla ja joilla oli käytössä enemmän siipeä(ainakin tv:kuvasta näytti näin olevan).
Oiskohan ollut erilaiset vaihteiden välitykset?
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Oiskohan ollut erilaiset vaihteiden välitykset?
Tuskin premalla noin "alokas" maiseen virheeseen sorruttaisi ja tuskin Bottas Art: teamin autolla koko kautta olisi väärillä välityksillä ajanut.
Volkkarin vahvasta koneesta nähtiin vauhti jo viime vuonna Macaossa. Eikä mersun koneella suorilla pärjänny.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Oho, Jean Todt yrittää tehdä jotain F3:n tilanteelle! :thumbup:

In order to further increase the appeal of Formula 3 and to help develop the careers of young aspirant racing drivers and engineers, a new FIA Formula 3 International Trophy for drivers has been created from 2011 onwards. Drivers who are registered to take part in a full season of a Formula 3 national series are eligible and the three highest-placed drivers in the final overall classification will qualify for a Formula One Super Licence, on the same basis as the FIA Formula 2 Championship.

The FIA Formula 3 International Trophy will be contested over six existing international events:

TBA Hockenheim
22.05 Pau :ahem:
31.07 Spa
14.08 Zandvoort
20.11 Macao
27.11 Korea
Pisteet lasketaan F1-tyyliin 25-18-...-1.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oho, Jean Todt yrittää tehdä jotain F3:n tilanteelle! :thumbup:
Olisivat kyllä saaneet Paun sijaan vaikka henkiinherättää legendaarisen Monacon F3-kisan. Ei etteikö Paussakin historia havisisi, mutta rata on mitä on.

Hyvä että jotain tehdään, mutta toisaalta tämä lienee viimeinen niitti Eurosarjan sinkkiarkkuun.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Hyvä että jotain tehdään, mutta toisaalta tämä lienee viimeinen niitti Eurosarjan sinkkiarkkuun.
Päin vastoin. FIA:n sarjaan pääsee mukaan vain, jos ajaa koko kauden jotain "kansallista" F3-sarjaa. Tämä ei siis ole kilpailija olemassa oleville F3-sarjoille, vaan yritys lisätä niiden vetovoimaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Päin vastoin. FIA:n sarjaan pääsee mukaan vain, jos ajaa koko kauden jotain "kansallista" F3-sarjaa. Tämä ei siis ole kilpailija olemassa oleville F3-sarjoille, vaan yritys lisätä niiden vetovoimaa.
Niin, mutta ei kai Eurosarjaa kansalliseksi lasketa? Tarkoitin kommentillani sitä, että mikä funktio Eurosarjalle jää, kun merkittävin kansainvälinen sarja on tuo nyt julkistettu?
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Saksassa ja Ranskassa ei ole kansallista mestaruussarjaa. Saksassa ajetaan F3-Cuppia. Snadi ero.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Niin, mutta ei kai Eurosarjaa kansalliseksi lasketa? Tarkoitin kommentillani sitä, että mikä funktio Eurosarjalle jää, kun merkittävin kansainvälinen sarja on tuo nyt julkistettu?
Olettaisin kyllä Euro-sarjan nimen omaan olevan tässä tarkoitetun "kansallisen sarjan", enkä oikein mielläkään Saksa-keskeistä kahden kansallisen sarjan (Saksa ja Ranska) fuusiota kansainväliseksi sarjaksi (vaikka se sitä kirjaimellisesti toki on). Ja toisekseen: en näe tällä International Trophylla mitään mieltä, jos Euro-sarjan kuljettajia ei laskettaisi mukaan. Macaostakin saisi täydet sarjapisteet joku sijalle 10+ ajanut Britannian mestaruussarjalainen?

Eikä tämä uusi sarja sitä paitsi astu olemassa olevien sarjojen varpaille: Marlboro Masters, Macaon GP ja Korean superprix olivat jo tänä vuonna ohjelmassa kansainvälisinä kilpailuina, Pau oli jo muutenkin palaamassa sellaiseksi ensi vuodelle ja Spa-Francorchampsin kisa järjestetään Britannian sarjan osakilpailun (ja Span 24 tunnin ajon) yhteydessä. Lieneisikö tuo Hockenheimin kisakin Euro-sarjan viikonloppuna; ainakin Euro-sarjaa ajetaan Hockenheimringillä huhti-toukokuun vaihteessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olettaisin kyllä Euro-sarjan nimen omaan olevan tässä tarkoitetun "kansallisen sarjan", enkä oikein mielläkään Saksa-keskeistä kahden kansallisen sarjan (Saksa ja Ranska) fuusiota kansainväliseksi sarjaksi (vaikka se sitä kirjaimellisesti toki on). Ja toisekseen: en näe tällä International Trophylla mitään mieltä, jos Euro-sarjan kuljettajia ei laskettaisi mukaan. Macaostakin saisi täydet sarjapisteet joku sijalle 10+ ajanut Britannian mestaruussarjalainen?
Tiedän toki, että Eurosarja on Saksan ja Ranskan sarjoista fuusioitu. Sikäli tietysti voitaisiin tulkita "kansalliseksi" ja tosiaan eihän siinä mitään mieltä olisi, että Eurosarjan osallistujat eivät pääsisi tuohon Trophyyn.

Käytännössä sarja kuitenkin on monikansallisempi. Kisoja oli mennellä kaudella viidessä maassa (Saksassa toki eniten) ja tallejakin nuikasta osallistujamäärästä huolimatta oli neljästä maasta.

Toisaalta entisen Espanjan sarjan (nyk. European F3 Open Championship) tilanne on hyvin samantyyppinen. Kisat ja tallit ovat levittäytyneet viiteen maahan. Brittisarjakin kävi ajamassa kolme kisaviikonloppua mantereen puolella.

Tämä on puhtaasti mielipide, mutta minusta tällaiset semikansainväliset pyrkimykset sahaavat sarjojen omaa oksaa. Kustannukset nousevat ja tallien osallisumiskynnys kasvaa. Samalla sarjan funktio muuttuu epämääräisemmäksi "yksi sarja muiden joukossa"-statukseksi. Eikä varmaan kansalliset radatkaan siitä pidä, että mielummin mennään ulkomaille kuin tullaan ajamaan niillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös