Autojen väritykset ja sponsorit

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Monialakonserni Virgin oli aikoinaan sponsorina John Mangoletsin yrityksessä elvyttää BRM-nimi LM-protona:

Alahelmassa myös suomalaisen Kemiran itseensä liittäneen kemian alan firman Yaran logo.
Tarkasti katsottuna Toivosen "Hartsankin" nimi komeilee sivuikkunassa.
Kuva vuoden 1992 Le Mansista.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eri vuosikymmenien rahoitustapoja F1:ssä:

50-luku: autotehtaat itse
60-luku: rengas- & öljyfirmat (+ edellä mainitut)
70-luku: tupakkayhtiöt (+ edellä mainitut)
80-luku: muiden alojen firmat tulivat mukaan sekä sponsoreina että omina talleinaan menestyneimpänä Benetton, muita mm. Fila & Leyton House (+ edellä mainitut) -turbomoottorit vievät käytännössä pikkutallien mahdollisuudet menestyä
90-luku: autotehtaiden omat tallit (Ferraria lukuunottamatta) häviävät / ovat hävinneet sarjasta kuten Alfa Romeo, (Team) Lotus & Renault, tilalle alkaa tulla entisten F1-mestareiden omia talleja (Prost, Stewart) sekä enemmän joitakin kädettömiä maksukuskeja (kaikki muut edellä mainitut teollisuuden alat ovat vielä mukana rahoittamassa)
2000-luku: autotehtaat palaavat sarjaan, monet aivan omina talleinaan kuten Honda & Renault ja uusina (epäonnisina) yrittäjänä Jaguar sekä "yhden kauden yritys" - Spyker, F1-mestareiden omat tallit hiipuvat tai myydään muille
2010-luku: autotehtaat ovat jälleen vetäytyneet lajista muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (Ferrari, oman autotuotantonsa aloittanut McLaren, autotehtaiden F1-villityksen jälkihuumassa mukaan tullut Mercedes sekä Lotus-brändätty Benetton-Renault johdannainen), tupakkatehtaat on savustettu ulos :)D) lajista, tilalle ovat enemmän tulleet juomafirmat tärkeimpänä Red Bull, muita Johnnie Walker ja Monster, maksukuskien mahdollisuudet syrjäyttää "todellisia rattimiehiä" paranevat tällaisina taloudellisesti synkkinä aikoina
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Hyvä yksinkertaistettu listaus, jota voisi jopa täydennellä :thumbup:

Kosmetiikka oli pop 70-luvulla. Tupakkafirmat/sponsorit ylipäätään rantautuivat formuloihin 60-luvun lopussa. 90-luvun loppu-2000-luvun puoliväliin asti IT- ja teknologiafirmat olivat suuressa asemassa.

Lisäksi vanhojen mestarien/kuskien talleja nähtiin paljon 70-luvulla. Hill, Surtees, Amon, Merzario, Fittipaldi....
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
80-luku: muiden alojen firmat tulivat mukaan sekä sponsoreina että omina talleinaan menestyneimpänä Benetton, muita mm. Fila & Leyton House (+ edellä mainitut) -turbomoottorit vievät käytännössä pikkutallien mahdollisuudet menestyä
90-luku: autotehtaiden omat tallit (Ferraria lukuunottamatta) häviävät / ovat hävinneet sarjasta kuten Alfa Romeo, (Team) Lotus & Renault, tilalle alkaa tulla entisten F1-mestareiden omia talleja (Prost, Stewart) sekä enemmän joitakin kädettömiä maksukuskeja (kaikki muut edellä mainitut teollisuuden alat ovat vielä mukana rahoittamassa)
Näille vuosikymmenille voisi tietysti lisätä vannefirmojen omat tallit (ATS, Fondmetal & Rial).
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Joskus on ihmetyttänut, mikseivät autosähkölaitteiden valmistajat Magneti Marellia lukuunottamatta ole innostuneet F1-sponsoroinnista lisääntyvästä elektroniikasta huolimatta. Seuraavat brändit sopisivat ainakin kilpureiden kylkiin:
ACDelco
Bosch
Delphi
-Toyotalla oli toki iät ja ajat merkin mukana lajista toiseen kulkenut DENSO (ent. NipponDenso).
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jotenkin tutunnäköinen väritys tässä Cheever Racingin Dallara IR-02:ssa Infitiä myöden

-ja tuossa näkyisi komeilevan Boschin logo. :)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
2010-luku: autotehtaat ovat jälleen vetäytyneet lajista muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (Ferrari, oman autotuotantonsa aloittanut McLaren, autotehtaiden F1-villityksen jälkihuumassa mukaan tullut Mercedes sekä Lotus-brändätty Benetton-Renault johdannainen), tupakkatehtaat on savustettu ulos :)D) lajista, tilalle ovat enemmän tulleet juomafirmat tärkeimpänä Red Bull, muita Johnnie Walker ja Monster, maksukuskien mahdollisuudet syrjäyttää "todellisia rattimiehiä" paranevat tällaisina taloudellisesti synkkinä aikoina
Tuntui olleenkin vain ajan kysymys, koska "Cokis" löytää tiensä F1-sponsoriksi. Olisi ollut ehkä hienointa jos tuo kasvisuutejuoma olisi tehnyt ensiesiintymisensä Lotuksen kyljessä kotimaansa kilpailussa. Pepsillä olisi tosin ehkä paremmin Kimille sopiva maku:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Hienoa, että A A-Wihuri jaksaa sponssata edelleen suomalaisia F1-lupauksia kuten Bottasta. Välillä ihmetyttää, minne on loppunut GWS:n into moiseen. Kari O. Sohlberghan oli kyseisen firman omistajasukulaisena aikoinaan tärkeimpiä Häkkisen tukijoita. :dunno:
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Lotuksen autossa lisääntynyt Totalin punainen, McLaren jatkaa tutulla kromi-punainen-yhdistelmällä. Itseasiassa tuo punainen sopii paremmin Lotuksen uudessa paremmin kuin viime vuonna. Mäkiltä olisin odottanut jotain retrompaa juhlavuoden kunniaksi.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Lotuksen autossa lisääntynyt Totalin punainen, McLaren jatkaa tutulla kromi-punainen-yhdistelmällä. Itseasiassa tuo punainen sopii paremmin Lotuksen uudessa paremmin kuin viime vuonna. Mäkiltä olisin odottanut jotain retrompaa juhlavuoden kunniaksi.
Totalin vai Honeywellin?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Honeywellin. Toivon todella, että jos sponsorisopimus ei onnistukaan, niin ottavat noi ylimääräiset punaiset pois. Ja mikseivät ottaisi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Honeywellin. Toivon todella, että jos sponsorisopimus ei onnistukaan, niin ottavat noi ylimääräiset punaiset pois. Ja mikseivät ottaisi.
Muuten vaan, jos vaikka pitävät ookoonakin tuota punaista.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Tässä olisi vissiin jonkin sortin ennätys kategoriassa: Rumin koskaan F1 autossa nähty väritys:



Räikkönen spray-maalasi F1-autolleen uuden Iceman-värityksen yhdessä M-City-nimeä käyttävän graffititaiteilija kanssa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Aika jälleen päivittää lista F1-tallien kansallisuusvärien voitoista:
British Racing Green / Team Lotus - 1968 Etelä Afrikan GP (Jim Clark)
Deutsche Silberpfeil/ Mercedes ///AMG F1 Team - 2013 Monacon GP (Nico Rosberg)
- varsinainen Saksan kilpailuväri: "Deutsche Weiß" (valkoinen)/ BMW-Sauber - 2008 Kanadan GP (Robert Kubica)
Rosso Corsa/ Ferrari - 2013 Espanjan GP (Fernando Alonso)
Francais Bleu/ Renault F1 Team - Japanin GP 2006 (Fernando Alonso), jos Mild Seven -väritys hyväksytään Ranskan kansallisväriaiheiseksi, muutoin Olivier Panisin voitto 1996 Ligierillä Monacossa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Arrowssin A23 kiertopalkinnot jatkavat elämäänsä.. :D



Arrows -> Minardi -> Super Aguri -> Boltin näytösauto
 
Ylös