Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Iceman88 sanoi:
Tässä Kiinan kisassa näkyi tosiaan hyvin toi mainittu vauhtiero kavereilla. Hämis pyöri kun karuselli ja silti tuli maaliin virheettömän Kovalaisen kontissa kiinni.

Niin ja sillä taktiikan muutoksella pelastettiin edes noi pisteet Heikille, kun juuttui ruuhkaan juuri ennen stoppia.
Vauhtieroa voi tarkastella esim. nopeimpien kierrosaikojen perusteella -- tällöin mm. Lewisin pyörähtelyt ja muut tilapäiset hidastelut siivilöityvät pois ja molempien kuljettajien todellinen huippuvauhti pääsee näkyviin. Eli tähän tapaan:

McLaren-kuljettajien nopeimmat kierrosajat Kiinan GP:ssa 2009:
Heikki -- 1.54,516
Lewis -- 1.54,665

5:n nopeimman kierroksen keskiarvo:
Heikki -- 1.54,839
Lewis -- 1.54,976

10:n nopeimman kierroksen keskiarvo:
Heikki -- 1.55,082
Lewis -- 1.55,215

15:n nopeimman kierroksen keskiarvo:
Heikki -- 1.55,406
Lewis -- 1.55,621

20:n nopeimman kierroksen keskiarvo:
Heikki -- 1.55,800
Lewis -- 1.56,033

25:n nopeimman kierroksen keskiarvo:
Heikki -- 1.56,149
Lewis -- 1.56,333

30:n nopeimman kierroksen keskiarvo:
Heikki -- 1.56,452
Lewis -- 1.56,610

Se kisataktiikan äkillinen muutos kyllä hämmästytti Heikkiäkin, koska polttoainetta oli runsaasti, renkaat tuntuivat toimivan hyvin ja Heikki oli juuri ennen varikolle kutsumista päässyt ohi hänen edellään vauhdinpitoa hidastaneesta kuskista. McLarenin taktikoinnin tuloksena Heikki menetti kokonaan raskaan bensakuormansa tarjoaman edun ja juuttui varikkokäynnin jälkeen Sutilin taakse, kadottaen näin tsäänssinsä taistella neljännestä sijasta Barrichellon kanssa. Maalissa Heikin ja Barrichellon välistä eroa oli noin 1,4 sekuntia.

Tässä Heikin kommentti Maikkarilla:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/arkisto.shtml/arkistot/f1/2009/04/861546?Kiina_2009_F1A
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tähän mennessä olen pannut merkille että sun Kovalainen -teorioitasi ymmärtää täällä iceman88 ja JVR Kovalainen-trauma-allekirjoituksineen
Niin ja sun teorioitasi ymmärtää joku muukin kuin sinä? :doubtful:

Haittaako sua mun allekirjoitus kun olet puuttumassa siihen koko ajan? Et kai häpeä Heikin sanomisia? :frank:
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Ehkä kuitenkin sinun tapauksessa pitäisi jossain vaiheessa vilkaista peiliin.
Katsotaan nyt vielä pari kisaa ja mietitään sitten kenellä on peiliin katsomisen paikka.

Ainakaan seuraavassa kisassa ei luulisi hiilikuidun lentävän mclareneista törmäyksien yhteydessä johtuen hehtaariturva-alueista. tai... ellei sitten startissa kolise tai suoralla tiellä lähde käsistä ......jälleen.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Haittaako sua mun allekirjoitus kun olet puuttumassa siihen koko ajan? Et kai häpeä Heikin sanomisia? :frank:
Nuohan on ihan sitä samaa liirumlaarumia mitä kaikki muutkin suoltaa kun jotain pitää toimittajille sanoa. Sitten kuka noita alkaa keräilemään siguunsa niin on toinen juttu ja kertoo ehkä jotain keräilijän sielunmaisemasta.
Traumasta voidaan puhua siinä vaiheessa kun kaikkien näiden numeeristen faktojen jälkeen jotka tähänkin ketjuun on kerätty todisteeksi siitä että Kovalainen on tällä kaudella ollut Hamiltonin kanssa suunnilleen yhtä nopea ja virhealtis niin jänkkäys sen kun jatkuu.
Mutta onhan me saatu lukea tosigurujen analyysit tyyliin Kovalainen on kuin Piquet jr, Kovalainen on kuin SaiPa, Kovalainen saa potkut jos ei ensi kisassa menesty, Kovalainen törmäilee suunnilleen joka kisassa.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Katsotaan nyt vielä pari kisaa ja mietitään sitten kenellä on peiliin katsomisen paikka.

Ainakaan seuraavassa kisassa ei luulisi hiilikuidun lentävän mclareneista törmäyksien yhteydessä johtuen hehtaariturva-alueista. tai... ellei sitten startissa kolise tai suoralla tiellä lähde käsistä ......jälleen.
Eipä ole tämän hetken tiedon perusteella McLarenilta syytä menestystä odottaa Turkissakaan. Toivotaan kuitenkin että sitä jostain kumman syystä tulee. Tarkkailemme kuitenkin Kovalaista suurennuslasilla. Startissa kolisee varmasti, ainakin jos Webber ajaa alle tai kylkeen radan poikkisuuntaisesti niin kuin viimeksi.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Traumasta voidaan puhua siinä vaiheessa kun kaikkien näiden numeeristen faktojen jälkeen jotka tähänkin ketjuun on kerätty todisteeksi siitä että Kovalainen on tällä kaudella ollut Hamiltonin kanssa suunnilleen yhtä nopea ja virhealtis niin jänkkäys sen kun jatkuu.
numeeriset todisteet löydät tämän ja varsinkin viime kauden pistetaulukosta sekä kuljettajien ajetuista kierroksista tällä kaudella + keskeytyksien syistä. Yhdistä nämä tiedot ja puhutaan sitten virhealttiudesta lewisin ja heikin kesken.
Kovalainen saa potkut jos ei ensi kisassa menesty, Kovalainen törmäilee suunnilleen joka kisassa.
ei juan pablo montoyankaan potkuista kaudella 2006 mitenkään etukäteen vihjailtu vaikka takana oli huono kausi - ne vaan tuli sen yhden lähtöstarttikolarin kimin kanssa jälkeen USAssa. Juan pablo sentään ajoi paremmin mclarenilla kun heikki koskaan. Ennakkotapauksia yllättävästä tallista lähdöstä siis on lähihistoriassa.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3794
Viimeisen parin sivun anti ollut aikas heikkoa.
Pelkkää riitelyä saako Heikki potkut/onko hän hyvä/huono...
huh huh...

Eiköhän aika sen näytä miten käy, joten onnea Heikille seuraavia kisoja varten
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Taas on vedelty pitkät päätelmät harjoitusten perusteella. Ei tumma mieskään kisassa yhtään sen kovempaa ajanut. Ei ole yhtään parempi suoritus ajaa kaiteeseen aika-ajossa ja kurvailla kisassa maaliin jämäsijalla. Kyllä tuolla autolla edes Toyotien ja Bemareiden edelle olis pitäny Monacossa päästä!
On vedetty juu. Harjoitukset kuitenkin monesti antaa jonkinverran osviittaa voimasuhteista.

Tuokin kertoo vähän huonoa kieltä Heikin suorituksista, kun jos mies epäonnistuu, niin perustellaan sillä, että tallikaveri tunaroi yhtä pahasti. Tallikaverilla vaan sattuu olemaan viime vuosilta melko lailla kovemmat näytöt kuin Heikiltä ja juuri silloin, kun Hämis tunaroi Heikin pitäisi saada itsestään parasta irti. Monaco olisi ollut loistava paikka tähän, jos kisassa olisi pystynyt varikkokäyntien aikana vielä poimimaan sijan tai kaksi niin mies olisi tuonut tallille tärkeitä pisteitä ja hilannut itsensä Hamiltonin rinnalle pistetaulukossa, mikä olisi hieno fakta lyödä pöytään, vaikka tulevissa sopimusneuvotteluissa tai kritiikkiin vastaamisessa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tallikaverilla vaan sattuu olemaan viime vuosilta melko lailla kovemmat näytöt kuin Heikiltä ja juuri silloin, kun Hämis tunaroi Heikin pitäisi saada itsestään parasta irti. Monaco olisi ollut loistava paikka tähän, jos kisassa olisi pystynyt varikkokäyntien aikana vielä poimimaan sijan tai kaksi niin mies olisi tuonut tallille tärkeitä pisteitä ja hilannut itsensä Hamiltonin rinnalle pistetaulukossa, mikä olisi hieno fakta lyödä pöytään, vaikka tulevissa sopimusneuvotteluissa tai kritiikkiin vastaamisessa.
Samaa mieltä. Tykkään Heikistä ja en vielä häntä tuomitse lopullisesti, koska kaikki muuttuu niin äkkiä F1:ssä. Toivon, että jatkossa onnistuu. Kun sanotaan, että Hamilton ja Kimikin ovat tehneet virheitä, niin heillä kuitenkin on myös niitä ERITTÄIN loistokkaita suorituksia vastapainona. Toki Heikin on vaikea loistaa, kun hän on Mäkillä saanut huonoja taktiikoita jne. , mutta tälläiset tilaisuudet, jolloin Hämis on poissa pelistä, olisi hyvä hyödyntää.

James Allen juoruaa tälläistä Heikin päänmenoksi:

Button staying at Brawn is considered more or less a given in the F1 paddock, but there was some discussion as to who his team mate might be next year. Rubens Barrichello has done well this year at getting the car set up and backing Button up by scoring lots of points. The balance seems pretty good between them but Rubens cannot go on for ever.

There are not too many obvious alternatives, although someone like Timo Glock might fit the bill quite well. However he is known to be on Mercedes hit list for the McLaren team as a possible replacement for Kovalainen.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Hamiltonilla on parilta viime vuodelta loistokkaammat näytöt kuin ehkä kellään tuossa sarjassa. Jos sen haluaa esittää Kovalaisen huonoutena niin äyhän se niinkin. Tänä vuonna ei näillä näkymin loista edes Hamilton saati sen auto mutta sitähän ei tietenkään voi pitää tekosyynä sille miksi Kovalaisen ei pitäisi loistaa samalla autolla. Sehän on totta että Kovalainen ei ole loistanut erikoisemmin F1:ssä vielä ollenkaan.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Hamiltonilla on parilta viime vuodelta loistokkaammat näytöt kuin ehkä kellään tuossa sarjassa. Jos sen haluaa esittää Kovalaisen huonoutena niin äyhän se niinkin. Tänä vuonna ei näillä näkymin loista edes Hamilton saati sen auto mutta sitähän ei tietenkään voi pitää tekosyynä sille miksi Kovalaisen ei pitäisi loistaa samalla autolla. Sehän on totta että Kovalainen ei ole loistanut erikoisemmin F1:ssä vielä ollenkaan.
Mitenköhän se Kovalaisen huonoutena esitetään? Kunhan totesin vain, että Hamiltonilta löytyy melko useita loistokkaita suorituksia esittää vastapainoksi epäonnistumisille. Eihän se Heikin huonoutta ole vaan Hamiltonin hyvyyttä, mutta kertoo sen ettei Heikki ole kärkikuskien tasolla (vielä?). Se on karu fakta, eikä mitään asioiden vääristelyä tai esittämistä.

Kääntelet asiaa niin, että Kovalaisella on paras tallikaveri sarjassa, joten Heikkiä ei saa verrata häneen, mutta jos Hamilton epäonnistuu silloin sanot, että Heikki ajoi yhtä hyvin/paremmin kuin Hamilton, vaikkei verrata saakaan. Silloin näköjään vertailu on sallittua, kun se on Heikille suotuisaa ja sopivaa.

Jos puhutaan pelkistä hienoista ajosuorituksista Hamiltonilla on esittää Australia ja Bahrain, Heikin Kiinaa vastaan. Ja Kiinassakin Hamilton tuli Heikin perässä maaliin, vaikka kisa meni yliyrittämiseksi ja pyörimiseksi. Lisäksi Hamilton ei ole tyrinyt kuin Monacossa, Heikin Monacoa, Malesiaa ja Australiaa vastaan.

Eikä minulla tosiaan ole mitään Heikkiä vastaan, toivon että mies menestyisi ja onnistuisi, mutta sama meno tuntuu jatkuvan mikä jo viime vuonna alkoi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Pitäisikö Heikin hyvät suoritukset sitten jättää kokonaan noteeraamatta vain siksi, että Hamiltonilla niitä hyviä suorituksia on enemmän? Kyllä Heikki silloin tällöin lyö Hamiltonin ihan aidostikin ajamalla. Hamilton on kyllä Heikkiä räväkämpi, mutta eipä tuo mm. sarjan johtajakaan ole erityisen räväkkä otteissaan. Tyylejä on erilaisia ja vain tulokset merkitsee. Kovalaiselta jäi viime vuonna turhan monta kovaa tulosta saamatta itsestä riippumattomista syistä. Uskon että kovia ajoja on tulossa myös jatkossa, jos niitä vaan Hamiltonin aseman varjosta tohtii arvostaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Jos puhutaan pelkistä hienoista ajosuorituksista Hamiltonilla on esittää Australia ja Bahrain, Heikin Kiinaa vastaan. Ja Kiinassakin Hamilton tuli Heikin perässä maaliin, vaikka kisa meni yliyrittämiseksi ja pyörimiseksi. Lisäksi Hamilton ei ole tyrinyt kuin Monacossa, Heikin Monacoa, Malesiaa ja Australiaa vastaan.
Australia: Heikki kolaroi lähdössä (en pistäisi Heikin piikkiin, vaan monien asioiden yhteensattumaksi), Hamiltonilla hieno kisa (valehteli lopuksi tuomareille, josta suurin syy McLarenille. Syytä vähän myös Lewiksessä)
Malesia: Heikillä surkea lähtö ja kolari, Hamiltonilta tyydyttävä kisa ja 1p
Kiina: Heikiltä hyvä kisa, Hamiltonilta tyydyttävä kisa
Bahrain: Heikiltä huono kisa, hamiltonilta hyvä
Espanja: Heikin kisaa ei voi arvioida kuin lähdön perusteella, joka oli loistava. Hamiltonin kisa välttävä
Monacossa: Heikin kisa hyvää siihen asti kunnes sitä kesti, Hamiltonilta taas varsin huono. Tosin ei voi hirveesti arvostella, kun ohi ei pääse.


En tiedä voidaanko puhua Hamiltonin ylivoimasta. Bahrainissa Hamilton pyöri, joten vertaisin Heikin Monacon tai Malesian keskeytykseen, koska oli Lewiksella niin hyvää tuuria mukana. Espanjassa Hamiltonin lähtö oli niin karsea ja ajokin huonoa, joten Heikin Bahrainin tasoa.

Loppuen lopuksi, Heikin ja Lewiksen välillä ei ole ollut hirveää eroa. Jossittelun puolelle menee, että ilman Heikin Monacon keskeytystä Heikin suorituksia pitäisin lähes tasavertaisina Hamiltonin suhteen, himpun verran huonompina.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Hamiltonilla on parilta viime vuodelta loistokkaammat näytöt kuin ehkä kellään tuossa sarjassa. Jos sen haluaa esittää Kovalaisen huonoutena niin äyhän se niinkin. Tänä vuonna ei näillä näkymin loista edes Hamilton saati sen auto mutta sitähän ei tietenkään voi pitää tekosyynä sille miksi Kovalaisen ei pitäisi loistaa samalla autolla. Sehän on totta että Kovalainen ei ole loistanut erikoisemmin F1:ssä vielä ollenkaan.
Ei asiaa noin mustavalkoisesti tarvitse esittää. En minäkään Heikkiä huonona pidä. Harmittaa vaan, kun talli keskittyy Lewikseen ja silloin kun Heikki pääsisi loistamaan, se ei onnistukaan. Kyllä minäkin olen Heikin hyviä suorituksia täällä kehunut.

Kyse oli mielikuvasta, joka kuskeista jää. Esim. Massaan ei vieläkään tunnuta uskovan juuri alkuvuosien keskinkertaisten tulosten takia. Kun hän tekee virheen, sanotaan että tyypillistä Massaa. Hamilton on taas ajanut ensimmäiset vuotensa niin hyvin, että virheen sattuessa sitä pidetään hyvän kuskin yliyrittämisenä.

Pointtina oli vain se, että Hamiltonille ehkä annetaan helpommin anteeksi virheet, koska hänen oletetaan olevan niin hyvä meriittiensä takia. Heikillä ei VIELÄ ole niin hyviä meriittejä, joten jotkut pitävät Heikin virheitäkin hänelle asiaan kuuluvina. Ja kyllä, olen myös sitä mieltä, että Heikki ei itse ole kaikkeen voinut vaikuttaa.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Juu, kyllä itselläkin on kärsivällisyys koetuksella, olisihan se kivaa nähdä Kovalaiselta sankaritekoja tuolla. Syinä tietysti se että me olemme suomalaisia ja olemme tottuneet näkemään niitä Häkkiseltä ja Räikköseltäkin. Aika monta vuotta nekin saivat kuitenkin tahkota ennen kuin suurmenestystä irtosi. Minusta Kovalainen on koko F1 uransa ollut "tasainen suorittaja" joka tekee verrattaen vähän itse virheitä. Koska myös sadekelin ajaminen on kohdallaan, mitä yleensä pidetään huippukuskin piirteenä, tässä jaksaa vielä odottaa että se viimeinen silaus eli huippuvauhdin löytyminen odottaa tulemistaan. Kiistatonta lienee että hän ei ole saanut tähän kaikkea mahdollista tukea tallilta ja uskon että muutkin tallipäälliköt näkevät sen ja siksi olisikin kiva jos se tilanne muuttuisi tai mies saisi siihen edes mahdollisuuden jossain muussa huipputallissa.
On kuitenkin aika amatöörimäistä todeta tällä hetkellä että "ei se vieläkään pärjää vaikka on mäkillä jo toista kautta" kun nyt kuitenkin selvästi näkee että McLaren ei ole kilpailukykyinen tällä kaudella muutenkaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tiivistetty yhteenveto Heikki Kovalaisen kaudesta 2008 McLarenilla:

Kolme ensimmäistä kisaa olivat Heikiltä vahvoja näyttöjä, ja näissä kilpailuissa Heikki onnistui haastamaan tallikaverinsakin ihan kivasti.

Espanjassa tuli raju onnettomuus, kun rengas petti autosta ja Heikki ajoi kovaa vauhtia ulos radalta. Sitten alkoivat tekniset ongelmat syödä Heikin tuloksia ja seitsemännessä kilpailussa (Kanada) ilmaantui lisäksi salaperäinen renkaiden ennenaikainen kulumisongelma, joka mahdollisesti johtui siitä ettei Heikin ajotyyli sopinut yhteen McLarenin vuoden 2008 auton kanssa. (Renkaiden kuoriutumisongelma saatiin ilmeisesti ratkaistua ennen Japanin GP:ta.)

Loppukaudella tuli lisää teknisiä ongelmia ja parista hyvästä sijoituksesta (Unkari ja Italia) huolimatta kausi päättyi mollivoittoisesti.

Tärkeimmät syyt huonoon menestymiseen: omat ajovirheet (Australia, Bahrain?, Turkki?, Belgia?, Singapore?, Kiina?), renkaiden ennenaikainen kuluminen (Kanada, Britannia, Saksa, Eurooppa, Italia), tekniset ongelmat McLaren-autossa (Espanja, Monaco, Belgia, Japani, Kiina) sekä McLarenin taktiikka lähettää Heikki aika-ajon viimeiseen osioon, ja siten myös kilpailuun, tallikaveria raskaammalla autolla (aika monessa kilpailussa).

1. Australia: 5. sija
2. Malesia: 3. sija
3. Bahrain: 5. sija
4. Espanja: keskeytys
5. Turkki: 12. sija
6. Monaco: 8. sija
7. Kanada: 9. sija
8. Ranska: 4. sija
9. Britannia: 5. sija
10. Saksa: 5. sija
11. Unkari: 1. sija
12. Eurooppa: 4. sija
13. Belgia: 10. sija
14. Italia: 2. sija
15. Singapore: 10. sija
16. Japani: keskeytys
17. Kiina: keskeytys
18. Brasilia: 7. sija

Kauden MM-pisteet: 53
Kaksi kilpailun nopeinta kierrosaikaa (Australia ja Bahrain).
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Yhteenvetoa Heikki Kovalaisen kaudesta 2008 kilpailu kilpailulta:

Australian GP 14.-16.3.2008
3. sija aika-ajoissa (tallikaverille 1. sija)
5. sija kilpailussa (tallikaverille 1. sija)

-- Kovis varikolle kierroksella 22, Hämis kierroksella 18.
-- Turva-auto tuli radalle juuri ennen Koviksen toista varikkokäyntiä, pudottaen hänet joukon viimeiseksi.
-- Viimeisellä kierroksella Kovis ohitti Alonson, mutta painoikin sitten vahingossa varikkonopeus-nappia, jolloin Alonso pääsi taas ohittamaan hänet helposti.
-- Kovikselle kilpailun nopein kierrosaika.

Malesian GP 21.-23.3.2008
3. sija aika-ajoissa (tallikaverille 4. sija) -- Molemmille rapsahti ragaistus, joka pudotti heitä viisi pykälää lähtöruudukossa.
3. sija kilpailussa (tallikaverille 5. sija)

-- Hämis harmitteli menettäneensä kolmossijan renkaanvaihdossa tuhraantuneeseen ylimääräiseen kymmeneen sekuntiin.

Bahrainin GP 4.-6.4.2008
5. sija aika-ajoissa (tallikaverille 3. sija)
5. sija kilpailussa (tallikaverille 13. sija)

-- Koviksella ensimmäisellä kierroksella lukkojarrutus taistellessa Kimiä vastaan, tuloksena litteä kohta renkaassa ja vauhdin hidastuminen ensimmäisellä ajojaksolla.
-- Myös Hämiksellä virheitä: huono startti (unohti painaa oikeaa nappia, josta johtuen moottorin sammumisen estävä järjestelmä meni päälle ennen lähtöä) ja törmäys toisella kierroksella Alonson perään.
-- Kovikselle kilpailun nopein kierrosaika.

Espanjan GP 25.-27.4.2008
6. sija aika-ajoissa (tallikaverille 5. sija)
Keskeytykseen johtanut onnettomuus kilpailussa (tallikaverille 3. sija)

-- Kovis liikkeelle raskaalla polttoainekuormalla ja sitten kierroksella 21 hän syöksyi täydessä vauhdissa ulos radalta auton vanteen hajottua. (Heikki vietiin kolarin jälkeen sairaalaan ja vaikka Heikki ei ollutkaan tajuton, ei hänellä ole välittömästi törmäystä seuranneista tapahtumista minkäänlaista muistikuvaa.)

Turkin GP 9.-11.5.2008
2. sija aika-ajoissa (tallikaverille 3. sija)
12. sija kilpailussa (tallikaverille 2. sija)

-- Koviksella ensimmäisessä mutkassa kosketus Kimin kanssa ja rengasrikko. (Maikkarin tietojen mukaan Kovis lähti liikkeelle tankissaan yli 20 kiloa enemmän polttoainetta kuin Hämiksellä, myös Whitmarsh kehui Koviksen hyvää aika-ajoa raskaalla kuormalla.)

Monacon GP 22.-25.5.2008
4. sija aika-ajoissa (tallikaverille 3. sija)
8. sija kilpailussa (tallikaverille 1. sija)

-- Koviksen autoon tuli elektroniikkavika lämmittelykierroksella, joten hän joutui vaihtamaan rattinsa ja lähtemään kilpailuun viimeisenä varikonportilta.
-- Hämikselle ajovirhe, kosketus kaiteeseen ja rengasrikko kierroksella 5. Mutta onni onnettomuudessa: ajovirhe tapahtui lähellä varikkoa ja turva-auton tulo radalle Lewisin varikkokäynnin aikana tarkoitti, että Hämis menetti vain pari sijaa ja pystyi myöhemmin nousemaan kilpailun voittoon.

Kanadan GP 6.-8.6.2008
7. sija aika-ajoissa (tallikaverille 1. sija)
9. sija kilpailussa (tallikaverille keskeytys)

-- Koviksen ongelmat kuoriutuvien renkaiden kanssa alkavat. Maikkari julkaisi Heikin kommentin: "Yksikään rengassarjani ei kestänyt kolmea, neljää kierrosta pidempään, vaan alkoi kuoriutua. Sain tallilta ohjeita ajaa niin hiljaa, että pysyn radalla".
-- Hämis ajoi varikkosuoralla päin punaista ja törmäsi Kimin perään -- molemmat joutuivat keskeyttämään.

Ranskan GP 20.-22.6.2008
6. sija aika-ajoissa (tallikaverille 3. sija) -- Molemmille rangaistus, Koviksen lähtöruutu 10. ja Hämiksen 13.
4. sija kilpailussa (tallikaverille 10. sija)

-- Whitmarsh kommentoi Maikkarilla: "Heikillä oli enemmän bensaa kuin kenelläkään hänen edelleen aika-ajossa sijoittuneella. Lisäksi hänen autonsa oli painavampi kuin kenelläkään hänen edelleen lähtöruuturangaistuksen takia päässeellä".
-- Hämikselle varikon läpiajorangaistus shikaanin oikaisusta.

Britannian GP 4.-6.7.2008
1. sija aika-ajoissa (tallikaverille 4. sija)
5. sija kilpailussa (tallikaverille 1. sija)

-- Whitmarshin mukaan (Maikkarilla) Kovis rasitti kisan aikana takarenkaitaan ja niiden suorituskyky putosi.
-- Hämis ajoi sadekisassa ylivoimaiseen tapaan voittoon.

Saksan GP 18.-20.7.2008
3. sija aika-ajoissa (tallikaverille 1. sija)
5. sija kilpailussa (tallikaverille 1. sija)

-- Koviksella eivät renkaat toimineet, oli jossain vaiheessa sekunnin kierroksella tallikaveriaan hitaampi.
-- McLarenin virhearvio turva-auton aikana pudotti Hämiksen Heikin taakse, ja sitten talli määräsi hitaamman Koviksen antamaan tietä nopeammalle tallikaverilleen.

Unkarin GP 1.-3-8.2008
2. sija aika-ajoissa (tallikaverille 1. sija)
1. sija kilpailussa (tallikaverille 5. sija)

-- Koviksen hyvän sijoituksen arvoa himmentää, että Massa keskeytti selvästä johtoasemasta kolme kierrosta ennen maalilinjaa.
-- Hämiksen rengasrikko pudotti hänet toiselta sijalta kahdeksanneksi kierroksella 41.

Euroopan GP 22.-24.8.2008
5. sija aika-ajoissa (tallikaverille 2. sija)
4. sija kilpailussa (tallikaverille 2. sija)

-- Kovis kommentoi kilpailua Maikkarille: "Eturenkaat vähän kuoriutuivat, mikä hidasti menoa".
-- Hämis ajoi kovassa flunssassa ja niska kipeänä, vahvasti lääkitettynä.

Belgian GP 5.-7.9.2008
3. sija aika-ajoissa (tallikaverille 1. sija)
10. sija kilpailussa (tallikaverille 3. sija)

-- Maikkarin mukaan Koviksella oli taas raskas polttoainekuorma aika-ajoissa.
-- Kovis putosi ensimmäisen mutkan ruuhkassa sijalle 11 ja nousi sitten sijalle 7 saakka, kunnes kolaroi Webberin kanssa ja sai varikon läpiajorangaistuksen, joka pudotti hänet sijalle 15. Kolme kierrosta ennen maalia Heikiltä hajosi vaihdelaatikko ja auto jäi radan varteen viimeisellä kierroksella (koska Kovis ajoi yli 90% kilpamatkasta, tätä ei katsottu keskeytykseksi).
-- Hämis sai 25:n sekunnin aikasakon shikaanin oikaisemisesta viimeisellä kierroksella. Rangaistus pudotti Lewisin ensimmäiseltä sijalta kolmanneksi.

Italian GP 12.-14.9.2008
2. sija aika-ajoissa (tallikaverille 15. sija)
2. sija kilpailussa (tallikaverille 7. sija)

-- Vettel otti huonommalla autolla (Toro Rosso) paalupaikan ja nappasi kilpailussa voiton. Kovis valitti Monzan märissä ja viileissä olosuhteissa hitaasti lämpeneviä jarruja ja kuoriutuvia renkaita.
-- Hämis nousi sateessa hienosti viidennestätoista lähtöruudusta toiselle sijalle asti, mutta sateen hiipuessa Lewisin yhden pysähdyksen taktiikka menikin pieleen ja hän joutui tekemään ylimääräisen pysähdyksen hakeakseen autoonsa välikelin renkaat.

Singaporen GP 26.-28.9.2008
5. sija aika-ajoissa (tallikaverille 2. sija)
10. sija kilpailussa (tallikaverille 3. sija)

-- Kovikselta hyvä lähtökiihdytys neljännelle sijalle, mutta osui kolmosmutkassa yhteen Kubican kanssa ja putosi seitsemänneksi. Lisää sijoja Kovis menetti turva-autoepisodin aikana kun kaikki kuljettajat ryntäsivät samanaikaisesti varikolle ja Heikki joutui odottamaan vuoroaan Hämiksen takana.
-- Ennen Japanin GP:ta Kovis kertoi Turun Sanomille, että hänen renkaiden kulumisongelmansa on nyt ratkaistu kun auton asetuksia ja Heikin ajotyyliä on molempia muutettu samanlaisiksi kuin tallikaverilla.

Japanin GP 10.-12.10.2008
3. sija aika-ajoissa (tallikaverille 1. sija)
Keskeytys kilpailussa (tallikaverille 12. sija)

-- Kovis keskeytti kolmannelta sijalta kuudennellatoista kierroksella moottoririkkoon.
-- Hämis kamppaili Kimin kanssa ykköspaikasta ensimmäisessä mutkassa kamikaze-tyyliin (Heikki tiukasti Lewisin kannassa kiinni, tönäisten Kimiä), tuloksena varikon läpiajorangaistus Lewisille. Toisella kierroksella Massa puski Hämiksen pois radalta ja joukon hännille. (Massa sai tästä varikon läpiajorangaistuksen.)

Kiinan GP 17.-19.10.2008
5. sija aika-ajoissa (tallikaverille 1. sija)
Keskeytys kilpailussa (tallikaverille 1. sija)

-- Kovis lähti kilpailuun väärinpäin asennetuilla renkailla ja rikkoi lisäksi ensimmäisellä kierroksella etusiipensä kosketuksessa Alonson kanssa. Varikkokäynnillä renkaat vaihdettiin oikeinpäin, mutta samalla etusiiven kulmaa muutettiin liian suureksi, koska silloin ei vielä tiedetty auton puskemisen johtuvan renkaiden väärästä pyörimissuunnasta. Heikille tuli rengasrikko kierroksella 35 ja hän putosi seitsemännelletoista sijalle. Lisäksi moottorin ilmanvaihtojärjestelmässä oli ongelmia alusta asti ja niinpä McLaren päätti kutsua Heikin pois kilpailusta seitsemän kierrosta ennen maalia, koska pelkäsi että lähes kierroksella kärjestä jäänyt Heikki hidastaisi Lewisin menoa.
-- Hämis hallitsi kisaa suvereenisti aika-ajoista kisan loppuun saakka.

Brasilian GP 31.10.-2.11.2008
5. sija aika-ajoissa (tallikaverille 4. sija)
7. sija kilpailussa (tallikaverille 5. sija)

-- Koviksen tehtävä tässä kisassa oli tukea Hämiksen maailmanmestaruustaistoa. Liian hyvän startin jälkeen Heikki laski Lewisin ohitseen ja samalla ohi livahti pari muutakin kuskia. Sitten Heikki keskittyi pysymään Lewisin takana.
-- Hämis voitti maailmanmestaruuden niukasti yhden pisteen turvin. Maailmanmestaruus ratkesi vasta viimeisellä kierroksella.

Lähteitä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Heikki_Kovalainen
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/arkisto.shtml
http://www.autosport.com/news/archive.php/month/03/year/2008
http://www.fia.com/mediacentre/Press_Information/F1/F1_Press_Information/2008/australia.html
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
James Allen juoruaa tälläistä Heikin päänmenoksi:

There are not too many obvious alternatives, although someone like Timo Glock might fit the bill quite well. However he is known to be on Mercedes hit list for the McLaren team as a possible replacement for Kovalainen.
Suomussalmen ilopilleri ei tällaisia huhuja kuuntele.

 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Täytyy sen verran ihmetellä, että mitä niistä simulaattoreista oikein hyödytään? Jos Heikki oli lyömässä hanskoja tiskiin jo ennen kisaviikonloppua, koska simulaattori kertoi, että ei pääse mihinkään, niin kuinka hyvin se sitten mahtaa oikeaa ajamista simuloida? Vähän kyseenalaista koko simulointi, jos oikealle radalle mentäessä homma onkin ihan eri niminen. Ihan sama, vaikka ajaisi jotain pc-simua, kun ei se kuitenkaan ole "the real deal".

Onhan se kiva nähdä, että Heikillä kulkee, mutta ei ne lukemattomat simulaattoritunnit ainakaan vielä ole tuloksissa näkynyt. Ehkä koko simulaattori on vain ohjannut Heikin ajoa väärään suuntaan. Who knows.. Itse en vain pidä koko simulaattorista. Juuri tuollaiset ihme kikkailut ovat nostaneet tallien budjetteja ihan uusiin sfääreihin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös