Yhteenvetoa Heikki Kovalaisen kaudesta 2008 kilpailu kilpailulta:
Australian GP 14.-16.3.2008
3. sija aika-ajoissa (tallikaverille 1. sija)
5. sija kilpailussa (tallikaverille 1. sija)
-- Kovis varikolle kierroksella 22, Hämis kierroksella 18.
-- Turva-auto tuli radalle juuri ennen Koviksen toista varikkokäyntiä, pudottaen hänet joukon viimeiseksi.
-- Viimeisellä kierroksella Kovis ohitti Alonson, mutta painoikin sitten vahingossa varikkonopeus-nappia, jolloin Alonso pääsi taas ohittamaan hänet helposti.
-- Kovikselle kilpailun nopein kierrosaika.
Malesian GP 21.-23.3.2008
3. sija aika-ajoissa (tallikaverille 4. sija) -- Molemmille rapsahti ragaistus, joka pudotti heitä viisi pykälää lähtöruudukossa.
3. sija kilpailussa (tallikaverille 5. sija)
-- Hämis harmitteli menettäneensä kolmossijan renkaanvaihdossa tuhraantuneeseen ylimääräiseen kymmeneen sekuntiin.
Bahrainin GP 4.-6.4.2008
5. sija aika-ajoissa (tallikaverille 3. sija)
5. sija kilpailussa (tallikaverille 13. sija)
-- Koviksella ensimmäisellä kierroksella lukkojarrutus taistellessa Kimiä vastaan, tuloksena litteä kohta renkaassa ja vauhdin hidastuminen ensimmäisellä ajojaksolla.
-- Myös Hämiksellä virheitä: huono startti (unohti painaa oikeaa nappia, josta johtuen moottorin sammumisen estävä järjestelmä meni päälle ennen lähtöä) ja törmäys toisella kierroksella Alonson perään.
-- Kovikselle kilpailun nopein kierrosaika.
Espanjan GP 25.-27.4.2008
6. sija aika-ajoissa (tallikaverille 5. sija)
Keskeytykseen johtanut onnettomuus kilpailussa (tallikaverille 3. sija)
-- Kovis liikkeelle raskaalla polttoainekuormalla ja sitten kierroksella 21 hän syöksyi täydessä vauhdissa ulos radalta auton vanteen hajottua. (Heikki vietiin kolarin jälkeen sairaalaan ja vaikka Heikki ei ollutkaan tajuton, ei hänellä ole välittömästi törmäystä seuranneista tapahtumista minkäänlaista muistikuvaa.)
Turkin GP 9.-11.5.2008
2. sija aika-ajoissa (tallikaverille 3. sija)
12. sija kilpailussa (tallikaverille 2. sija)
-- Koviksella ensimmäisessä mutkassa kosketus Kimin kanssa ja rengasrikko. (Maikkarin tietojen mukaan Kovis lähti liikkeelle tankissaan yli 20 kiloa enemmän polttoainetta kuin Hämiksellä, myös Whitmarsh kehui Koviksen hyvää aika-ajoa raskaalla kuormalla.)
Monacon GP 22.-25.5.2008
4. sija aika-ajoissa (tallikaverille 3. sija)
8. sija kilpailussa (tallikaverille 1. sija)
-- Koviksen autoon tuli elektroniikkavika lämmittelykierroksella, joten hän joutui vaihtamaan rattinsa ja lähtemään kilpailuun viimeisenä varikonportilta.
-- Hämikselle ajovirhe, kosketus kaiteeseen ja rengasrikko kierroksella 5. Mutta onni onnettomuudessa: ajovirhe tapahtui lähellä varikkoa ja turva-auton tulo radalle Lewisin varikkokäynnin aikana tarkoitti, että Hämis menetti vain pari sijaa ja pystyi myöhemmin nousemaan kilpailun voittoon.
Kanadan GP 6.-8.6.2008
7. sija aika-ajoissa (tallikaverille 1. sija)
9. sija kilpailussa (tallikaverille keskeytys)
-- Koviksen ongelmat kuoriutuvien renkaiden kanssa alkavat. Maikkari julkaisi Heikin kommentin: "Yksikään rengassarjani ei kestänyt kolmea, neljää kierrosta pidempään, vaan alkoi kuoriutua. Sain tallilta ohjeita ajaa niin hiljaa, että pysyn radalla".
-- Hämis ajoi varikkosuoralla päin punaista ja törmäsi Kimin perään -- molemmat joutuivat keskeyttämään.
Ranskan GP 20.-22.6.2008
6. sija aika-ajoissa (tallikaverille 3. sija) -- Molemmille rangaistus, Koviksen lähtöruutu 10. ja Hämiksen 13.
4. sija kilpailussa (tallikaverille 10. sija)
-- Whitmarsh kommentoi Maikkarilla: "Heikillä oli enemmän bensaa kuin kenelläkään hänen edelleen aika-ajossa sijoittuneella. Lisäksi hänen autonsa oli painavampi kuin kenelläkään hänen edelleen lähtöruuturangaistuksen takia päässeellä".
-- Hämikselle varikon läpiajorangaistus shikaanin oikaisusta.
Britannian GP 4.-6.7.2008
1. sija aika-ajoissa (tallikaverille 4. sija)
5. sija kilpailussa (tallikaverille 1. sija)
-- Whitmarshin mukaan (Maikkarilla) Kovis rasitti kisan aikana takarenkaitaan ja niiden suorituskyky putosi.
-- Hämis ajoi sadekisassa ylivoimaiseen tapaan voittoon.
Saksan GP 18.-20.7.2008
3. sija aika-ajoissa (tallikaverille 1. sija)
5. sija kilpailussa (tallikaverille 1. sija)
-- Koviksella eivät renkaat toimineet, oli jossain vaiheessa sekunnin kierroksella tallikaveriaan hitaampi.
-- McLarenin virhearvio turva-auton aikana pudotti Hämiksen Heikin taakse, ja sitten talli määräsi hitaamman Koviksen antamaan tietä nopeammalle tallikaverilleen.
Unkarin GP 1.-3-8.2008
2. sija aika-ajoissa (tallikaverille 1. sija)
1. sija kilpailussa (tallikaverille 5. sija)
-- Koviksen hyvän sijoituksen arvoa himmentää, että Massa keskeytti selvästä johtoasemasta kolme kierrosta ennen maalilinjaa.
-- Hämiksen rengasrikko pudotti hänet toiselta sijalta kahdeksanneksi kierroksella 41.
Euroopan GP 22.-24.8.2008
5. sija aika-ajoissa (tallikaverille 2. sija)
4. sija kilpailussa (tallikaverille 2. sija)
-- Kovis kommentoi kilpailua Maikkarille: "Eturenkaat vähän kuoriutuivat, mikä hidasti menoa".
-- Hämis ajoi kovassa flunssassa ja niska kipeänä, vahvasti lääkitettynä.
Belgian GP 5.-7.9.2008
3. sija aika-ajoissa (tallikaverille 1. sija)
10. sija kilpailussa (tallikaverille 3. sija)
-- Maikkarin mukaan Koviksella oli taas raskas polttoainekuorma aika-ajoissa.
-- Kovis putosi ensimmäisen mutkan ruuhkassa sijalle 11 ja nousi sitten sijalle 7 saakka, kunnes kolaroi Webberin kanssa ja sai varikon läpiajorangaistuksen, joka pudotti hänet sijalle 15. Kolme kierrosta ennen maalia Heikiltä hajosi vaihdelaatikko ja auto jäi radan varteen viimeisellä kierroksella (koska Kovis ajoi yli 90% kilpamatkasta, tätä ei katsottu keskeytykseksi).
-- Hämis sai 25:n sekunnin aikasakon shikaanin oikaisemisesta viimeisellä kierroksella. Rangaistus pudotti Lewisin ensimmäiseltä sijalta kolmanneksi.
Italian GP 12.-14.9.2008
2. sija aika-ajoissa (tallikaverille 15. sija)
2. sija kilpailussa (tallikaverille 7. sija)
-- Vettel otti huonommalla autolla (Toro Rosso) paalupaikan ja nappasi kilpailussa voiton. Kovis valitti Monzan märissä ja viileissä olosuhteissa hitaasti lämpeneviä jarruja ja kuoriutuvia renkaita.
-- Hämis nousi sateessa hienosti viidennestätoista lähtöruudusta toiselle sijalle asti, mutta sateen hiipuessa Lewisin yhden pysähdyksen taktiikka menikin pieleen ja hän joutui tekemään ylimääräisen pysähdyksen hakeakseen autoonsa välikelin renkaat.
Singaporen GP 26.-28.9.2008
5. sija aika-ajoissa (tallikaverille 2. sija)
10. sija kilpailussa (tallikaverille 3. sija)
-- Kovikselta hyvä lähtökiihdytys neljännelle sijalle, mutta osui kolmosmutkassa yhteen Kubican kanssa ja putosi seitsemänneksi. Lisää sijoja Kovis menetti turva-autoepisodin aikana kun kaikki kuljettajat ryntäsivät samanaikaisesti varikolle ja Heikki joutui odottamaan vuoroaan Hämiksen takana.
-- Ennen Japanin GP:ta Kovis kertoi Turun Sanomille, että hänen renkaiden kulumisongelmansa on nyt ratkaistu kun auton asetuksia ja Heikin ajotyyliä on molempia muutettu samanlaisiksi kuin tallikaverilla.
Japanin GP 10.-12.10.2008
3. sija aika-ajoissa (tallikaverille 1. sija)
Keskeytys kilpailussa (tallikaverille 12. sija)
-- Kovis keskeytti kolmannelta sijalta kuudennellatoista kierroksella moottoririkkoon.
-- Hämis kamppaili Kimin kanssa ykköspaikasta ensimmäisessä mutkassa kamikaze-tyyliin (Heikki tiukasti Lewisin kannassa kiinni, tönäisten Kimiä), tuloksena varikon läpiajorangaistus Lewisille. Toisella kierroksella Massa puski Hämiksen pois radalta ja joukon hännille. (Massa sai tästä varikon läpiajorangaistuksen.)
Kiinan GP 17.-19.10.2008
5. sija aika-ajoissa (tallikaverille 1. sija)
Keskeytys kilpailussa (tallikaverille 1. sija)
-- Kovis lähti kilpailuun väärinpäin asennetuilla renkailla ja rikkoi lisäksi ensimmäisellä kierroksella etusiipensä kosketuksessa Alonson kanssa. Varikkokäynnillä renkaat vaihdettiin oikeinpäin, mutta samalla etusiiven kulmaa muutettiin liian suureksi, koska silloin ei vielä tiedetty auton puskemisen johtuvan renkaiden väärästä pyörimissuunnasta. Heikille tuli rengasrikko kierroksella 35 ja hän putosi seitsemännelletoista sijalle. Lisäksi moottorin ilmanvaihtojärjestelmässä oli ongelmia alusta asti ja niinpä McLaren päätti kutsua Heikin pois kilpailusta seitsemän kierrosta ennen maalia, koska pelkäsi että lähes kierroksella kärjestä jäänyt Heikki hidastaisi Lewisin menoa.
-- Hämis hallitsi kisaa suvereenisti aika-ajoista kisan loppuun saakka.
Brasilian GP 31.10.-2.11.2008
5. sija aika-ajoissa (tallikaverille 4. sija)
7. sija kilpailussa (tallikaverille 5. sija)
-- Koviksen tehtävä tässä kisassa oli tukea Hämiksen maailmanmestaruustaistoa. Liian hyvän startin jälkeen Heikki laski Lewisin ohitseen ja samalla ohi livahti pari muutakin kuskia. Sitten Heikki keskittyi pysymään Lewisin takana.
-- Hämis voitti maailmanmestaruuden niukasti yhden pisteen turvin. Maailmanmestaruus ratkesi vasta viimeisellä kierroksella.
Lähteitä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Heikki_Kovalainen
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/arkisto.shtml
http://www.autosport.com/news/archive.php/month/03/year/2008
http://www.fia.com/mediacentre/Press_Information/F1/F1_Press_Information/2008/australia.html