Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Whitmarshin analyysi Heikin kisavauhdista BBC:n haastattelussa oli kuulemma ollut se, että Heikillä on hyvä vauhti stinttien loppupuolella, mutta stinttien ensimmäisella kolmanneksella on ongelmia löytää vauhti. Eli uusilla renkailla ja raskaalla bensakuormalla ei heti löydy sitä huippuvauhtia mikä pitäisi heti löytyä. Omien sanojensa mukaanhan Heikki säästeli renkaita stinttien aluissa, eli onko tästä kyse, että Heikki omin lupinensa säästelee renkaita kun kummittelee ne peikot päässä, vai mistä tässä on kyse?
Jos syy on tosiaan on tuo, että ei "uskaltanut" ajaa renkailla niin kuin olisi kuulunut, on sentään jotenkin positiivinen asia. Huolestuttavampi asia olisi, jos renkaat olisivat tuhoutuneet. Jatkon kannalta Heikki voi päästellä kovemmin alusta asti, kun nyt tietää niiden kestävän.
 

Juzb€

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
112
Jos syy on tosiaan on tuo, että ei "uskaltanut" ajaa renkailla niin kuin olisi kuulunut, on sentään jotenkin positiivinen asia. Huolestuttavampi asia olisi, jos renkaat olisivat tuhoutuneet. Jatkon kannalta Heikki voi päästellä kovemmin alusta asti, kun nyt tietää niiden kestävän.
Heikin ongelmana on ollu aiemmin renkaiden kuoriminen stinttien alussa. Nyt Heikki sitten säästelee ja ajaa hellästi stinttien alut. Hankala tilanne...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Juzb€;1333035 sanoi:
Heikin ongelmana on ollu aiemmin renkaiden kuoriminen stinttien alussa. Nyt Heikki sitten säästelee ja ajaa hellästi stinttien alut. Hankala tilanne...
Itse luulen lehtitietojen perusteella asian niin, että Heikki ajoi liian hellästi nuo alut. Olisi saanut nykyisellä autoversiolla runtata enemmänkin kuten Hamilton teki. Siis tämä minun mielikuva, mitä olen haastatteluja kuunnelut ja lukenut.

mtv3 sanoi:
- Kyllä se oli viimeinen veto. Ehkä olin vähän liian paljon huolissani siitä, että kovemmat renkaat saattaisivat lämmetä liikaa ja siksi otin sen vedon alkupuolella ehkä vähän liiankin rauhallisesti. Näin jälkikäteen se on tietysti helppo sanoa.(Heikki Kovalaisen kertomaa)
 
Viimeksi muokattu:

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Heikki on jo käyttänyt kaikki "puristin liikaa ja renkaat kuori" -selityskorttinsa, joten pakasta piti vetäistä joku toinen. Nyt valinta osui "otin liian varovasti" -korttiin.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Kun nyt mietin näitä ajoja sen perusteella, mitä muistikuvia on olemassa, niin.

GP2:ssa Heikki pärjäsi hyvin aika-ajoissa, ja kisoissa ehkä ajoi vielä upeammin. Samoin Relluajoista ei jäänyt mieleen, että nimenomaan kisavauhti olisi ollut erityisen huonoa. Jotenkin tämä kisavauhdin puute kulminoituu McLareniin, ja varsinkin tähän kauteen. Esim. 1. McLaren kauden ensimmäinen kisahan oli aivan huikea. Sitten on ollut paljon näitä omituisia hitailuja, joihin kaikkiin ei ole selkeää selitystä.

Hamilton on jo vakiinnuttanut asemansa, joten Heikin ehdoilla ei tehdä mitään. Ehkä se vaikuttaa enemmän kuin luulemmekaan. En silti näe tässä mitään järkeä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Heikki oli nyt jo toisessa kisassa peräkkäin selvästi tallikaveriaan hitaampi. Toisella stintillä tuli Hämikseen vähemmän eroa kuin ekalla ja viimeisellä, mutta eroa tuli koko ajan. Eli ensin jätti tallikaveri Heikin pölyä nieleskelemään, ja sitten Rubens ja Kimikin painelivat ohi ja tuprauttivat mennessään pakokaasua Koviksen nokkaan.

Jonkinasteinen pettymys tämä kyllä oli kun aika-ajo antoi odottaa enemmän. Olihan tämä sentään kolmas kisa peräkkäin kun Heikki ajaa maaliin ja pisteille, mutta kun tallikaveri on parempi niin ei kauden paras pistesijakaan tunnu varmasti kuin laihalta lohdutukselta.

Toivottavasti viikon päästä Spassa on Heikilläkin samanlainen auto kuin Lewisilla Valenciassa. Saattaa tietty olla että McLaren tuo taas Spahan uutta osaa, jota riittää sitten vain yhteen autoon.

Heikkihän päätti Valenciassa käyttää McLarenin vanhempaa versiota kun se uusi kehitysmalli olisi annettu Heikille vasta lauantaina (Lewis testasi sitä jo perjantaina) eikä jäänyt paljon aikaa sovitella säätöjä aika-ajoja ja kisaa varten. Olisi ehkä sittenkin kannattanut riskeerata ja ottaa se uusi versio kun se kerran oli tarjolla. Jos siitä olisi saanut vaikka ne arvioidut kaksi sekunnin kymmenystä etua per kierros, niin viidenkymmenenseitsemän kierroksen mittaan sen avulla olisi voinut viilata useamman sekunnin loppuajasta -- ja ehkä pitää Kiminkin takana.

Bahrainissa Heikki valitsi vanhan etusiiven ja Valenciassa McLarenin vanhemman kehitysversion. Pitäisi Heikinkin jo oppia pikkuhiljaa luottamaan niihin McLarenin insinööreihin, että ne kehittelevät uusia osia tarkoituksenaan parantaa auton vauhtia. Tätä menoa McLarenin insinöörit tekevät ensi kaudella uusia osia jollekin muulle kuskille kuin Kovikselle.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Heikillä on hieman huono tilanne, kun Lewis saa aina uudet osat ennen Heikkiä. Joku nyt varmasti sanoo että olihan Heikillekin tarjolla uudet osat, mutta Heikki ei niitä halunnut. Tilanne oli vaan se että Lewis sai uudet osat jo perjantaina, mutta Heikki olisi saanut ne vasta lauantaina, jolloin koko perjantai päivä olisi mennyt aivan hukkaan ja säädöt olisi jouduttu hakemaan uudestaan lauantaina. Toivottavasti Belgiassa on kaikki uudet (samat kuin Lewisillä) osat käytössä heti perjantaista lähtien.

Paalupaikkaan Heikillä tuskin oli edes mahdollisuutta, koska Lewisin viimeinen kierros olisi ollut nopeampi kuin Heikillä, mutta koska Heikillä meni viimeinen mutka pitkäksi ja kierros pilalle ajoi Lewis sisään.
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
Heikki on jo käyttänyt kaikki "puristin liikaa ja renkaat kuori" -selityskorttinsa, joten pakasta piti vetäistä joku toinen. Nyt valinta osui "otin liian varovasti" -korttiin.
Nyt on jännä kuulla, mikä selitys tulee Spassa.:rolleyes:

Yhtä lailla ne renkaat kuorii muillakin, mutta ne paikkaa kuluneiden renkaiden aiheuttamaa lipsumista ranteella. Esim. Hämiksellä perä oli aika levoton koko kisan ajan, mutta ei se antanut sen vaikuttaa kisavauhtiin.

Onhan toi toki hyvä, että pääsi Heikkikin sentään maaliin, mutta tuollainen varmistelu ei taida riittää säilyttämään tallipaikkaa...
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Perus Heikki -kilpailu. Aika-ajoissa ollaan niin perhanan nopeita, mutta sitten, kun kisassa pitäisi ajaa koko ajan samalla tasolla niin homma kusee ja pahasti.

Tuollaisilla suorituksilla ei Mclarenilta jatkosopparia irtoa. Tallitoverille ei voi kisan alussa jäädä melkein sekuntia per kierros.
Ikävä kyllä. Mutta. Koska aika-ajoissa on nopea, on selvää että vauhtia sinänsä on. Pitää vain löytää keino siirtää se myös kisoihin. Ehkä nykyisillä renkailla ja auton ominaisuuksilla se ei onnistu Lewisia vastaan. Herroilla on tietääkseni ratkaiseva ero ajotyylissä, lähinnä mutkiin sisään mentäessä. Ehkä Heikin kohdalla homma vain ei toimi näillä vehkeillä niin hyvin. Jos auto ja renkaat olisivat vaikka McLaren+Michelin 2005 tyylisiä, niin ehkä osat vaihtuisivat päittäin, sillä Lewishan ei Michelineillä ollut lainkaan nopea (testeissä) ja hänen tyylillään se tuntuu melko loogiseltakin. Tuli Bridgestonet Lewisille kuin tilauksesta. Harmi, paskat renkaathan ne ovat olleet monessa muussakin mielessä.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Mutta ei silti ole reilua, että McLaren ei tarjoa Kovalaiselle täyttä mahdollisuutta. Joku toinen tiimi tuon aika-ajoraketin hyödyntäisi. Nyt McLaren haluaa vain, että Kovalainen EI lähtisi kärjestä! Joka on typerää. Paalulta lähtemällä keskiraskaalla kuormalla Kovalainen voisi voittaa kisoja, kun ohittaminen on kuitenkin hankalaa. Juuri tällä kaudellahan aika-ajovauhti on se, joka vaikuttaa paljon. Tämän vuoksi Ferrari on aina kisoissa huonommassa asemassa, mitä se olisi pelkän kisavauhtinsa perusteella.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Whitmarshin analyysi Heikin kisavauhdista BBC:n haastattelussa oli kuulemma ollut se, että Heikillä on hyvä vauhti stinttien loppupuolella, mutta stinttien ensimmäisella kolmanneksella on ongelmia löytää vauhti. Eli uusilla renkailla ja raskaalla bensakuormalla ei heti löydy sitä huippuvauhtia mikä pitäisi heti löytyä. Omien sanojensa mukaanhan Heikki säästeli renkaita stinttien aluissa, eli onko tästä kyse, että Heikki omin lupinensa säästelee renkaita kun kummittelee ne peikot päässä, vai mistä tässä on kyse?
Renkaiden säästely stinttien alussa saattaa hyvinkin olla taktisesti järkevää, mikäli rata ei salli ohittamista kuten Valenciassa ja mikäli kuljettaja keskittyy lähinnä puolustamaan sijoitustaan sen sijaan että yrittäisi tavoittaa edellä ajavia. Eli annetaan vaan kylmän rauhallisesti takaa tulevien liittyä junaan matkustajiksi ja yritetään kiskoa hajurakoa sitten vasta oman varikkokäynnin lähestyessä.

EDIT:
Näin jälkijunassa selvisi lopulta minullekin, että jos Heikki säästeli renkaitaan Valenciassa kolmannen stinttinsä alussa, niin tämä oli tietysti iso taktinen virhe. Kimihän naputteli samaan aikaan nopeita kierrosaikoja, ja käytyään varikolla kaksi kierrosta Koviksen jälkeen Kimi kiilasi Heikin eteen kahden sekunnin turvin, vaikka oli ollut ennen Heikin varikkokäyntiä neljä sekuntia tämän takana. Hankalalta tuntuu kuitenkin uskoa, ettei McLaren olisi pitänyt Heikkiä ajan tasalla siitä mitä Kimi touhuaa.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mutta ei silti ole reilua, että McLaren ei tarjoa Kovalaiselle täyttä mahdollisuutta. Joku toinen tiimi tuon aika-ajoraketin hyödyntäisi. Nyt McLaren haluaa vain, että Kovalainen EI lähtisi kärjestä! Joka on typerää. Paalulta lähtemällä keskiraskaalla kuormalla Kovalainen voisi voittaa kisoja, kun ohittaminen on kuitenkin hankalaa. Juuri tällä kaudellahan aika-ajovauhti on se, joka vaikuttaa paljon. Tämän vuoksi Ferrari on aina kisoissa huonommassa asemassa, mitä se olisi pelkän kisavauhtinsa perusteella.
Hyvä huomio. Tosiaan McLarenin kannattaisi hyödyntää Heikin aika-ajovauhti. Näin ei kuitenkaan tehdä, luultavasti Lewisin vuoksi.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
McLaren-pomo: Kovalaiselta kauden paras kisa!

McLarenin F1-tallin päällikkö Martin Whitmarsh on tyytyväinen Heikki Kovalaisen Euroopan GP:n neljänteen sijaan.

- Mielestäni Heikki on kehittynyt. Jokainen voi kehittyä vielä lisää ja tallina voimme tehdä autosta nopeamman, mutta mielestäni tämä oli hänen kauden paras kilpailunsa, Whitmarsh sanoi Motorsport-total.comin mukaan.

Whitmarsh lupailee uudistettua autoa, jonka painojakauma on aikaisempaa parempi, myös Kovalaisen käyttöön tämän viikon sunnuntaina Spa-Francorchampsin radalla ajettavaan osakilpailuun.

- Koska Heikki on kevyempi kuin Lewis, on hänen Lewisia helpompi saavuttaa ihanteellinen painojakauma. Mutta siitä huolimatta tallin ei pitäisi käyttää kahta erilaista autoa.

MTV3
______________

Joopa, mielestäni Heikki ajoi erittäin surkean kisan vaiheessa jossa olisi ollut melko helppo saada podiumpaikka. Harmittaa kyllä nyt pikkuisen olla suomalainen, kun Heikin kisavauhti on mitä on. Toivottavasti jostain rupeaisi löytymään ne loput kymmenykset jolla oltaisiin Lewiksen vauhdissa aika-ajon lisäksi kilpailuissa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Joopa, mielestäni Heikki ajoi erittäin surkean kisan vaiheessa jossa olisi ollut melko helppo saada podiumpaikka. Harmittaa kyllä nyt pikkuisen olla suomalainen, kun Heikin kisavauhti on mitä on. Toivottavasti jostain rupeaisi löytymään ne loput kymmenykset jolla oltaisiin Lewiksen vauhdissa aika-ajon lisäksi kilpailuissa.
Kimin paras kisavauhti oli tuollaiset kaksi kymmenystä per kierros Heikin parasta kisavauhtia nopeampaa. Eli ei se podiumpaikka loppujen lopuksi niin hirvittävän kaukana ollut, mutta silti näköjään liian kaukana. Lewisin kisavauhdin tavoittamiseksi Heikin olisi pitänyt viilata vielä yksi ylimääräinen kymmenys pois per kierros.

Laittaa vähän miettimään, että olisiko siitä Lewisin jo Valenciassa käyttämästä lyhyemmän akselivälin McLarenista löytynyt Heikillekin ne puuttuvat kymmenykset? No, muutaman päivän päästä Belgian GP:ssahan tuo kai nähdään...
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Laittaa vähän miettimään, että olisiko siitä Lewisin jo Valenciassa käyttämästä lyhyemmän akselivälin McLarenista löytynyt Heikillekin ne puuttuvat kymmenykset? No, muutaman päivän päästä Belgian GP:ssahan tuo kai nähdään...
Mahdoton sanoa,mutta itse en usko että Heikki jäisi noin paljon kisa vauhdissa Lewikselle jos heillä olisi täsmälleen samat osat autossa.
Eli kun Lewiksen autossa oli painonjakauma parempi (lyhyemmän akselvälin takia),luulisi sen olevan myös hellempi renkaille? Joten Lewis pystyi puristamaan täysiä eikä huolehtia niinkään renkaiden kestävyydestä kuten Heikki.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
GP2:ssa Heikki pärjäsi hyvin aika-ajoissa, ja kisoissa ehkä ajoi vielä upeammin. Samoin Relluajoista ei jäänyt mieleen, että nimenomaan kisavauhti olisi ollut erityisen huonoa. Jotenkin tämä kisavauhdin puute kulminoituu McLareniin, ja varsinkin tähän kauteen. Esim. 1. McLaren kauden ensimmäinen kisahan oli aivan huikea. Sitten on ollut paljon näitä omituisia hitailuja, joihin kaikkiin ei ole selkeää selitystä.
Alkoiko Heikin kisavauhti huononemaan sen pahan onnettomuuden jälkeen?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Alkoiko Heikin kisavauhti huononemaan sen pahan onnettomuuden jälkeen?
Tähän en osaa ottaa kantaa, mutta sattuipa eilen silmiini artikkeli josta voisi päätellä että bensamäärät huomioiden Heikki olisi ollut jo Valencian aika-ajoissa pari kymmenystä Lewisia hitaampi. Näin ollen Heikin kisavauhti Valenciassa (kolmisen kymmenystä Lewisia hitaampi per kierros) ei ollutkaan kovin iso notkahdus aika-ajoihin verrattuna.

BBC Sport raportoi että bensamäärät huomioiden Heikki olisi ollut aavistuksen Lewisia nopeampi aika-ajoissa. Mutta Pitlane Fanatic selittää, että Lewis ajoi vielä pari kierrosta parhaan aika-ajotuloksensa jälkeen, mikä pitäisi huomioida punnituissa bensamäärissä.

Se seikka, antoiko uusi lyhyemmän akselivälin McLaren Lewisille mitään etua Heikkiin verrattuna on edelleen kysymysmerkki. Tämä selvinnee Spassa, jossa molemmilla McLaren-kuskeilla on käytössään tämä lyhyemmän akselivälin uusi auto. Mutta ilmeisesti Heikin ranne ei siis kuitenkaan alkanut tutista Valencian kilpailussa, vaan Lewis oli niin Valencian aika-ajoissa kuin itse kisassakin kiistatta Heikkiä nopeampi.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Joo, totta! Ollaan ajateltu ihan amatöörimäisesti tuo aika-ajo. Toisaalta Hamilton ei ollut yhtään nopeampi viimeiselläänkään vedolla niillä 2 ekalla sektorilla, vaikka varmasti veti täysiä. Että jos Kovis ei olisi mokannut sitä puolta sekunttiaan lopussa, saa nähdä miten olisi käynyt.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Joo, totta! Ollaan ajateltu ihan amatöörimäisesti tuo aika-ajo. Toisaalta Hamilton ei ollut yhtään nopeampi viimeiselläänkään vedolla niillä 2 ekalla sektorilla, vaikka varmasti veti täysiä. Että jos Kovis ei olisi mokannut sitä puolta sekunttiaan lopussa, saa nähdä miten olisi käynyt.
En itse katsonut live timingiä, mutta ainakin selostajat sanoivat että Hamilton oli nopeampi toisella sektorilla ja varmaan olisi ollut kolmannellakin. (siis viimeisellä kierroksella, jolta tuli sisään kun paalu oli varmistunut) Koko viikonlopun ajanhan Kovalainen tuntui olevan nopeampi ekalla ja Hamilton kahdella vikalla sektorilla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Heikki ja Lewis onnistuivat kyllä molemmat hienosti Euroopan GP:n aika-ajoissa. Lewis selvitti aika-ajot vähemmillä kierroksilla kuin Heikki, säästäen ilmeisesti näin renkaitaan itse kilpailuun. Heikkihän arveli kisan jälkeen, että Lewis näyttäisi saaneen renkaistaan paremmin tehoa irti kuin hän itse. Kumpikaan McLaren-auto ei kuitenkaan ollut Valenciassa kisavauhdiltaan niin kovassa iskussa kuin mitä aika-ajot antoivat olettaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös