No, jos sitä suoraan vertaa Hamiltoniin niin se kyllä mielestäni näyttää kehnolta.
Entä jos verrataan Buttonin avauskauteen? Se nyt kuitenkin varmaan nähtiin melko menestyksekkääksi.
Aika-ajot
2010 Hamilton-Button 14-5
2008 Hamilton-Kovalainen 14-4
Heikki olisi näissä liki tasoissa Hamiltonin kanssa, jos bensalastit huomioitaisiin.
Kilpailut, joissa molemmat tulivat maaliin
2010 Hamilton-Button 10-3 (11-5, jos laskee ajovirheeseen päättyneet kisat tallikaverille)
2008 Hamilton-Kovalainen 8-5 (8-6, jos tekee samoin)
Kilpailuissa ero Kovalaisen ja Buttonin välillä tulee siinä, että Jensonin huono päivä on ollut huomattavasti Heikin huonoa päivää parempi.
Pisteet
2010 Hamiton 240 Button 214
(Button 89,1 % Hamiltonin pisteistä)
2008 Hamilton 98 Kovalainen 53
(Kovalainen 54% Hamiltonin pisteistä)
Tämä kuitenkin jättää huomiotta sen, että Heikillä oli peräti neljä kilpailun päättänyttä teknistä vikaa (Espanja: vanne, Belgia: vaihteisto, Japani ja Kiina: konerikko) Hamiltonin nollaa vastaan. Jos pisteet suhteutetaan kisojen, joissa kalusto kesti määrään, on tulos seuraava:
Hamilton 5,44 pistettä per kisa
Kovalainen 3,79 pistettä per kisa
(70 % Hamiltonin luvusta)
Tämäkään ei ota huomioon sitä, että Heikki menetti tekniikkaongelmiin vähintään kaksi palkintosijaa.
Noin ylipäätään olen sitä mieltä, että Kovalaisen kausi 2008 näytti huonommalta kuin se oli pitkälti tallin virheiden vuoksi, nehän eivät jääneet noihin neljään keskeytykseen. Heikin omaan piikkiin menee se, että jos hän hyvinä päivinä olikin mitat täyttävä huipputallin kuljettaja, oli hyvän ja huonon päivän ero liian suuri. Silti väitän, että Kovalaisen koko McLaren-aikaa heikkona pitävä ei ole vaivautunut tutustumaan asiaan.